[HK]SMP kletstopic 3

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ScorpioHorse
Berichten: 33
Geregistreerd: 17-01-21

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:42

Hier een ontzettende Shetlander fan! Vroeger dacht ik altijd: Oh, saai... Shetlanders.. kleine paarden waar ik snel te groot voor ben en dan kan ik er niks meer mee.. Toen ik later op de manege met ponykamp een keer mocht mennen met een Shetlander in het bos was ik totaal om! Echt een groot paard in een klein jasje met een hart van goud en enorm veel geduld! Super leuk om al jullie Shetlanders te zien en de verhalen erover te lezen!

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:45

Wat een lekker weertje vandaag
Lekker met Tango wezen wandelen.

Afbeelding

Nico heeft bedacht dat het sluisje wat ik gemaakt had ter voorkomen van ontsnapping best kapot kan...
Hij zat vast in het draad.. stond mij echt super rustig aan te kijken tot ik m los gemaakt had.
Meeste pony’s zouden in paniek raken. Maar Nico niet hoor :')

Afbeelding

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:10

Elaine, ja Hidde heeft het ook snel te warm! dan krijgt hij kriebelende bultjes op zijn hals(ook al draagt hij om die reden nooit halsdekens :') ). Heeft jou pony daar ook last van? Wat heeft Tango een super mooi oog! <3 Lijkt wel amber kleurig. Haha best knap van Nico, Hidde zou er inderdaad een circus van maken dan Maar die blijft achter een enkel draadje nog staan zoveel respect heeft hij er voor.

Wij hebben vanmorgen een ronde van 14,5 km gemaakt <3 De zon kwam nog op.
Net kwam mijn pakketje binnen, een nieuw bontje van Ooteman. Zalig! <3
Afbeelding

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:17

Zover ik kan zien/voelen heeft hij geen bultjes of iets (maarja lastig voelen door 10 cm vacht )
Schuren doet hij ook niet.
maar nu met de wind is de gevoels temperatuur hier gedaald zweet hij ook niet meer gelukkig.

Tango heeft indd hele lichte ogen.
Soort van in de richting van maan ogen. Maar net wat donkerder dan dat.

Er staat hier geen stroom op (voor stroom heeft ie wel respect gelukkig) dus dan is t ook wel lollig de boel te slopen natuurlijk _/-\o_

Heerlijk z’n Ritje zeg!
Mooie omgeving om te rijden heb je daar <3

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:23

ooo elaine ik krijg een hartverzakking als ik die foto van Nico zie :wow: Wat ene braaf ei dat hij zo rustig blijft. Rakker had denk een voetje minder gehad. Wat ziet Tango er toch uberknap uit met zijn geschoren body

@kiekeboefje Ziet er goed uit! het is ene prachtige dag om een rondje te rijden, ik ga zo ook is effe de paarden gedag zeggen op stal.

@scorpiohorse Ja het zijn volwaardige paarden in kleine pakketjes

@Susanne wat fijn dat de NAF bij Willem goed zijn werk doet! Ik vind het bij Rakker ook wel iets verbeterd, nu ik het wat langer geef. Nu is het denk voornamelijk conditie maar hij komt redelijk snel op adem.
En wat een knappe pony was dat, jammer dat je die toen weg hebt gedaan. Dat is natuurlijk achteraf praten, want je had nooit kunnen bedenken dat je er een pony met verborgen gebrek voor terug kocht. Wel leuk vooruitzicht dat je over een tijdje een jongen pony kan opleren!

@Nelleke ja verkopen is echt drama en ik heb daarom ook maar besloten hem nog te houden. Ik kan het gewoon echt niet. Hij is mijn once in a lifetime paard en ik ga daar echt spijt van krijgen. Ik ga nu voor 2 dagen een leaser/bijrijder zoeken voor hem zodat ik meer tijd heb om eventueel les te geven en er een bijdrage binnen komt zodat zijn dure onderhoud te betalen is. (iets wat ik nooit wilde omdat ik niet afhankelijk van anderen wil zijn)

@Mandyy Heb je het overleefd bij de tandarts?


Mijn toekomst plannen zijn even gewijzigd. Geen nieuwe sulky voor Rakker want ik houd dus mijn rijpaard aan. Even kijken of iemand mijn vierwieler wilt nakijken en het lamoen uitbuigen want wil wel weer van het voorjaar/zomer met hem gaan touren buiten.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 18:03

Whaha snap je reactie Saskia, maar hij stond er zo rustig en ontspannen bij dat je zelf ook rustig blijft.
En tnx, Tango heeft altijd een apart kleurtje als hij kaal is.

Super besluit om Mozes niet te verkopen, geweldig paard heb je aan hem :D :D

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:35

Elaine, dat is schrikken. Gelukkig bleef Nico gewoon netjes staan!

Wat een prachtige foto van Hidde met die deken.

Saskia, wat fijn dat je een beslissing hebt gemaakt. Hopelijk brengt dat ook wat rust nu. Kan je je vierwieler niet verkopen/inruilen voor een tweewieler of wil je die sowieso niet kwijt?

Had de hele week het tuig niet gebruikt dus vandaag weer een beetje gerommeld, het zat wel een stuk beter en de broek hing nu ook recht (touwtjes strakker gedaan). Alleen zijn staartriem is helaas echt te lang dus die moet ik in een maatje kleiner bestellen. Ik blijf alleen bezig met bestellen dus ik wacht heel even tot de wagen er is want als ik dan nog onderdelen mis kan ik het allemaal in 1x bestellen. Als iemand nog must-haves weet voor de HCA dan hoor ik het graag! :)

Ik heb in elk geval nu m'n tuig compleet, hoofdstel, leidsels, zweep, snelsluitingen voor strengen. Ik wil nog een kortere staartriem en van die snelsluitingen voor de broek. Moet ik verder nog iets hebben van hoezen om het lamoen tegen het klapperen van de aansluiting van de strengen?

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:50

Elaine: wat een mooi oog heeft Tango. Zo licht! En wat een engerd die Nico, gelukkig raakte hij niet in paniek :wow:

Jenny: wauw mooie foto zo met die zon! Heerlijk ritje volgens mij <3

Saskia: arme Rakker, geen nieuwe sulky :P Maar superfijn dat je je rijpaard kunt houden! Wat voor vierwieler heb je nu voor Rakker?

Nelleke: welke maat ga je nu bestellen? Kunnen er geen gaatjes bij? Must-haves voor je HCA, even denken. Heb je al een tasje voor aan het rekje? Superhandig om wat (standaard) spulletjes bij je te hebben (zakmes etc).


Mijn uitzicht vanochtend :)
Afbeelding

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:50

_Nelleke_ schreef:
Elaine, dat is schrikken. Gelukkig bleef Nico gewoon netjes staan!

Wat een prachtige foto van Hidde met die deken.

Saskia, wat fijn dat je een beslissing hebt gemaakt. Hopelijk brengt dat ook wat rust nu. Kan je je vierwieler niet verkopen/inruilen voor een tweewieler of wil je die sowieso niet kwijt?

Had de hele week het tuig niet gebruikt dus vandaag weer een beetje gerommeld, het zat wel een stuk beter en de broek hing nu ook recht (touwtjes strakker gedaan). Alleen zijn staartriem is helaas echt te lang dus die moet ik in een maatje kleiner bestellen. Ik blijf alleen bezig met bestellen dus ik wacht heel even tot de wagen er is want als ik dan nog onderdelen mis kan ik het allemaal in 1x bestellen. Als iemand nog must-haves weet voor de HCA dan hoor ik het graag! :)

Ik heb in elk geval nu m'n tuig compleet, hoofdstel, leidsels, zweep, snelsluitingen voor strengen. Ik wil nog een kortere staartriem en van die snelsluitingen voor de broek. Moet ik verder nog iets hebben van hoezen om het lamoen tegen het klapperen van de aansluiting van de strengen?


Een sulkytasje!!

Dabo's design maakte die eerst, maar ik weet uit vertrouwelijke bron dat sunshine in dit topic ze ook kan maken :')

Ik kom ook even onder mijn steen vandaan. Ik lees wel nog gezellig al jullie avonturen mee hoor.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:13

Hoi allemaal! Ik ben sinds december trotse eigenaar van een shetlander, mag ik mij hier ook melden? *D

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:31

Nelleke: evt een extra gaatje prikken kan ook? Scheelt weer extra kosten?


Wat een mooi uitzicht Susanne!
Mis het rijden wel hoor moet ik zeggen.
Tot Nico over een jaar of 2 oud genoeg is maar lekker blijven kwijlen bij zulke foto’s :')

Har166, welkom! Kan je wat meer vertellen over je Shet? :D

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:59

Ja tuurlijk :D

Dit is TeuntjeAfbeelding

Hij wordt van het voorjaar 2 en is gekomen om mijn fell pony gezelschap te houden. Maar het plan is om met hem te gaan mennen als hij oud genoeg is.

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:06

@Elaine ja als ze dan rustig blijven dan maak je je zelf niet zo druk. Rakker wordt dan echt een mini Ninja, die raakt in totale stress met dat soort dingen.

Ja uiteindelijk wel heel blij met mijn beslissing om Moses te houden. Nu op zoek naar iemand die hem 2 dagen wilt leasen.

@Nelleke op zich denk ik dat de vierwieler verder prima is. Alleen het lamoen vind ik gewoon echt te smal en er is een wiel los. Door alles drukte nog geen rust en tijd gehad om dat na te laten kijken. tweewieler is gewoon handiger meenemen in de trailer, maar wie weet in de toekomst weer.

@Susanne haha gelukkig heeft Rakker verder niks te klagen :P Klein prinsje is het momenteel. ik heb een heel licht concourswagentje formaat mini


Afbeelding


@Har166 Welkom! En smelt <3 wat is Teuntje schattig!


Rakker zijn huidige verzorgster heeft sinds dit weekend een eigen pony gekregen, dus nu stopt zij meer dan logisch met het bij rijden van Rakker. Gelukkig zijn de twee opvolgers al aanwezig, dus Rakker boft maar weer.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 09:15

Susanne, wat een heerlijk uitzicht! Zo fijn om een binnenbak te hebben! Hoe vaak rij je nu met Willem?

Har166 welkom, wat een leukerd!

Saskia, wat lekker dat rakker ook een bijrijder heeft.

Tasje voor op de sulky gaat op de wishlist, mirriej bedankt voor de tip.

Gaatje erbij kan ook alleen heb ik geen gaatjestang liggen dus dan moet ik die bestellen en das weer net zo duur als een nieuwe staartriem. :+ Plus dan hou ik ook weer zo’n enorme flap over aan het eind.

Verder niemand met hoezen om de strengen of lamoenen tegen het tikken of was dat alleen bij de oude modellen sulky’s zo?

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:58

Har166: wat een schatje zeg!

Saskia: fijn dat je voor rakker al nieuwe bijrijders hebt!

Hier vanochtend even wezen fietsen met Tango.
Hij wil echt bezig blijven merk ik, en dan is fietsen gelukkig een goede optie, kan hij onbelast bewegen.
Hij had aardig de pas erin, ging steeds harder draven, en liep op een geven moment in uitgestrekte draf :')
Afbeelding

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:13

Ik kom jullie nu maar pas tegen! Ik zal me dan ook maar even voorstellen

Ik ben Luca, ben een 20 jarige studente uit België en heb al een aantal jaar shetlanders.
De eerste is Beatle, Beatle is 5 jaar van mij geweest, dan verkocht en sinds september is hij terug van mij! Ik kocht hem als 13 jarig meisje als verwilderde shetlander hengst :Y). Inmiddels is hij een rustige ruin
Hij zou rond de 20 jaar oud moeten zijn en is van alle markten thuis, maar onze focus ligt vooral op wandelen en grondwerken.
Afbeelding
Afbeelding

En dan is er nog Sipriz, ik kocht haar moeder 2 jaar geleden niet wetende dat ze drachtig was tot ik opeens beweging in de buik zag hahaha. En op 16 april 2019 is Sipriz dan geboren. Mijn ambitie met haar is gaan mennen, voor nu mag ze gewoon lekker op de wei spelen.
Afbeelding
Afbeelding

Misschien ook een carrière als dressuurpony
Afbeelding


Dit zijn mijn twee monsters en ik kom hier ook met veel plezier mee kletsen!

Afbeelding

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 17:58

Hoi! Ik meld me hier ook even. Ik ben Hilde, 14 jaar oud en heb 2 pony's. Beer is een hengstje van 1,5 jaar oud en is heel erg ziek geweest, gelukkig knapt hij steeds meer op!
Afbeelding
Afbeelding

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 23:50

Brave Nico zeg! Fijn dat hij gewoon blijft staan

Jenny, heerlijk ritje zeg! Lekker in het zonnetje :D

Knappe Willem, hoe gaat het nu met hem? Las dat je niet meer buiten rijdt met hem? Wel enorm balen omdat je daar zo enorm van genoot. Maar evengoed heel fijn dat jullie zo lekker gaan met het dressuren.

Har166, luca en Hilde, welkom! Leuke pony's allemaal :)

Toliene had vandaag een dagje vrij, was enorm glad bij ons op stal vanmorgen en de bak was enorm hard. De waterleidingen allemaal bevroren, helemaal geen erg in gehad dat het zo hard heeft gevroren vannacht. :)

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 23:56

Hier was het ook zo glad. Ik ging vuilniszakken wegbrengen en maakte zo een smak tegen de vuilnisbak aan.
Welkom iedereen.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:11

Oh jeetje Patricia, jezelf niet bezeerd?

Ik zit een beetje met een dilemma. Ik heb toliene en kachina, en zoals jullie weten staat kachina al 4 maanden stil. Ik sta op een fantastische doe het zelf stal waar ik echt mijn plekkie heb gevonden. Maar het begint me op te breken, dagelijks de zorg voor een ziek paard, waar ik eigenlijk verder 0 plezier uit haal. Dagelijks ben ik minimaal 1 / 1,5 / 2 uur kwijt aan stal mesten, voeren, hooinetten vullen, paddock mesten, waterbak vullen en hooibak vullen. Daarna nog iedere dag 30 minuten wandelen aan de hand, en dan nog Toliene aan het werk zetten.

Ik heb voor Toliene een verzorgster voor 2 keer per week (donderdag en zaterdag) zij doet op donderdag haar stal en zaterdag vult ze hooi in de paddock.

Nu zit ik enorm in dubio, laat ik mijn verzorgster op zaterdag ook nog de paddock mesten. (Paddock mesten + voeren toch al gauw 1/1,5 uur werk in rust tempo, staan 5 shets) of ga ik iemand zoeken die betaald komt helpen, of toch een verzorger voor Kachina. Maargoed eigenlijk wil ik niemand anders erop hebben. Of toch nog even doorzetten. Begin mei tot begin oktober gaan ze naar het land, dan hoeft er niks meer gedaan te worden en scheelt het een hoop tijd.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:41

Welkom iedereen die zich nieuw heeft gemeld! Wat een leuke pony's. :)

Oei Patricia, hopelijk niet bezeerd inderdaad.

Jeetje Linsey, wat een dilemma en wat enorm veel werk voor 2 paarden per dag. Voor een shet + groot paard ben ik 2x 15 min kwijt per dag dus het lijkt wel wat uit verhouding bij jou? Doen je andere stalgenoten ook zo veel?

Is een volpension stal een optie?

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:48

Mijn paard is een enorme viespeuk op stal, dus kan dagelijks 1 a 2 volle kruiwagens uit de stal halen. Dan nog de stal van mijn shetlander + hooi en water. Vervolgens weer slepen met een baal vlas, 2 hooinetten en een hooibal vullen en ophangen. Daarna bix, muesli en supplementen klaar zetten. Hier ben ik ongeveer 45 minuten mee bezig, soms iets sneller.

Daarna buiten de paddock mesten, best een stukje lopen en waterbak vullen met losse emmertjes dagelijks zeker stuk of 6. Daarna weer teruglopen een volle kruiwagen vullen met hooi en de hooibak vullen. Weer +/- 30/45 min verder

Sommige dagen de shetlander paddock mesten, alles aanvegen en hooi voeren +/- 1 / 1,5 uur verder.

Verhuizen wil ik echt niet, zo enorm me plek gevonden en paarden staan 12/14 uur per dag buiten. Stallen in de omgeving max 4 uurtjes of helemaal niet.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:29

Ik sta half pension en ben ook gewend een uur tot anderhalf uur bezig te zijn met 2 stallen, voer klaarzetten, de paddock mesten, water geven en dan heb ik nog niet eens wat met de ponies gedaan. Is ook mede de reden dat ik om me heen kijk voor een andere stalling maar vind bijv 265 voor een d pony al wat aan de prijs ( in deze regio ) en dan is het stallen van een shet net zo duur :? Terwijl die toch minder eet etc.

Mama_Rianne

Berichten: 2016
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:50

Mag ik mij hier ook weer melden? :o

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:13

Linsey:
Op de vorige stal vulde ik de waterbak op de paddock met Jerrycans ( Max 20l zodat ze tilbaar blijven)
Kan je meer in doen, en minder lopen
Zette ze vaak op het hooi wat ik in de kruiwagen had om naar de paddock te brengen.
Scheelt je toch wat tijd en heen en weer geloop.
Is dat geen optie voor je?
Maar snap je punt hoor: ik ben met mijn ochtend ronde z’n kleine 2u bezig

Welkom nieuwelingen: leuke pony’s allemaal :D