[HK]SMP kletstopic 3

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 21:43

Was gewoon puur interesse wat jullie deden hoor :D
Ik heb de mini gekocht (als de 'keuring' goed wordt doorstaan, maar verwacht geen problemen)! *\o/*
Hij mag eerst lekker jong zijn, beetje poetsen, halstertje om, hoefsmid, etc. Als hij wat ouder is beginnen we lekker met grondwerk en dus uiteindelijk wellicht mennen. Dat laatste moet ik me echt nog in verdiepen, nog nooit op een karretje gezeten :+
Kon het alweer niet laten en heb alvast 2 halstertjes besteld, touwhalster staat nog op de planning (maar moet dan even meer inzicht hebben in z'n maat) en zag een hele leuke kaptoom. Maar ja, kaptoom heb ik nu nog niet echt nodig :Y)

Nu ongeveer 90 cm, tweejarig hengstje, zal nog wel wat groeien.
_Elaine_, de castratie verder goed gegaan?

Arme Teuntje, hopelijk voelt hij zich snel weer beter :(:)

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:10

Beer is gisteren gecastreerd! Alles ging heel goed gelukkig, hij eet nu ook gewoon goed en is lekker vrolijk (:


Afbeelding

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:32

Lori, lastig hè, een fijn hoofdstel voor die kleintjes.

Iselda, gefeliciteerd met je aankoop! Heb je een foto?

Elaine, Duvel is nog 2 cm gegroeid na zijn castratie. Maargoed, hij is ook erg ziek geweest en nog steeds niet helemaal hersteld. Hij is nu bijna 4 dus ik weet niet of dat nog komt.
Sterkte met Nico, hopelijk herstelt hij goed!

Har166, wat een pech met Teuntje. Waarom denk je dat het aan je pensionstal ligt? Management niet goed daar?

Lilian, gefeliciteerd met je nieuwe huis in Apeldoorn.

Myponyhoward, sterkte met Beer, hopelijk herstelt hij goed.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:55

@nelleke, hij krijgt van mij een handje biks voor wat vitamientjes en verder krijgt hij 3x per dag hooi. Het vervelende is dat ze buiten vanuit bakken gevoerd worden waar hij nét niet handig bij kan door zijn grootte. Het hooi werd steeds vanaf de zandgrond gevoerd en ik vermoed dat daar de koliek vandaan kwam. Ik had zo'n hooitas gekocht dat hij daaruit kon eten maar dat werd niet gewaardeerd. Op de nieuwe stal staan voerhuisjes dus ik ben benieuwd. Ik zit me af te vragen of hij nu last heeft van pollen ivm zijn snotoog. De pensionstaleigenaresse zei dat hij van de week een snottebel uit zn neus had maar dat had hij niet op de momenten dat ik op stal was. Hij heeft 1 keer eerder een snotoog gehad, dat was toen het in februari zo mooi weer was. Hij wil graag met zn neus ergens tegenaan wrijven maar ik dacht dat dat kwam omdat hij het halster irritant vindt. Dus het is wel mn zorgenkindje hahaha.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 10:29

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Iselda! Heb je een foto van je knapperd?

Myponyhoward: sterkte met het herstel van Beer!

Har166: wat balen dat je in z’n spiraal zit met Teuntje! Hopelijk komt hij daaruit als je gaat verhuizen met hem
Heel vervelend als je pensionstal niet wat mee wil denken in mogelijke oplossingen

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:24

Beterschap aan Beer ook.

@Nelleke, Wel leuk dat hij nog iets gegroeid is ondertussen.

Hier was ik in staat Cookie achter het behang te plakken net. Wou ik even meten hoeveel langer zijn singel moest zijn, vond die het opeens toch wat eng (het meten) en weg was die. Wou ik hem terug pakken, kruipt die wel niet door de draad zeker :roll: . Met even wat stimulans van eten hem terug kunnen pakken en hem maar even aan het werk gezet. Ze hebben allemaal eens hun dag niet zeker :+ . Ik weet nu wel welke maat singel ik moet hebben ervoor, deze raakte wel dicht maar ik heb liefst de singel vrij hoog zitten zodat de gespen niet kunnen irriteren.

Finn zijn oog zag er vanmorgen gelukkig een stuk beter uit en nu hopen dat hij er niet terug wat in krijgt.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 20:25

Whaha leuk hè die oliebol soms Lori
Boefjes zijn hè, maar moet zeggen dat ik dat juist wel heel leuk vindt aan ze
Wat fijn dat Finn zijn oog opknapt!

Nico voelt zich gelukkig alweer helemaal het heertje
Was vanmiddag alweer Tango aan het pesten.
Vandaag 3x wezen koelen, en ook dat gaat steeds beter gelukkig :D

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:09

Ik wilde heel even wachten met een foto tot hij goedgekeurd was door de dierenarts en dat is nu het geval *\o/*
Zie hier, Look like Shine!

Afbeelding

Hij heeft vandaag z'n eerste enting gehad en over 3 weken volgt de tweede. De planning op dit moment is verhuizen op 25 april, maar is onder voorbehoud van de hoogdrachtige merrie van de vorige eigenaresse (die is 24 april uitgerekend). Het is echt zo'n schatje! Hij kijkt erg de kat uit de boom en de eerste keer dat ik er was, was hij nog erg terughoudend. Vandaag was ik er voor de vierde keer en ik mocht al veel meer en hij kwam lekker de hele tijd even bij me kijken en hij wilde erg graag knuffels. De komende weken mag ik gelukkig gewoon regelmatig langskomen zodat hij aan me kan wennen, dan gaat het thuis hopelijk allemaal wat makkelijker :D

Ik zie dat een aantal kort geleden hun mini's hebben laten castreren, hoe hebben jullie en zij het doorstaan? Ik vind dat nog best spannend eigenlijk. Ook gewoon op stal laten doen of naar een kliniek geweest? De planning hier is om hem gewoon bij ons te castreren.

@Lori, haha, leuk he die kleintjes! Wij mogen de draden ook nog wel even goed controleren en een extra draad erbij hangen. De laagste hangt denk ik op 40/50 cm , dat lijkt me geen strak plan met eentje van 90 cm erbij haha.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:37

Iselda: die heb ik op mp zien staan.
Was op slag verliefd, maarja heb net een 2 jarige gekocht en 3 worden me er te veel :')
Heel veel plezier met hem!

Nico is hier op de wei gecastreerd
Heb de keuze gebaseerd op t feit dat op de kliniek hij 3 dagen moest blijven, ik niet op bezoek mag, en hij dan 3 dagen tegen 4 muren aan staat te staren, want ja, alle boxen op de klinieken in de omgeving hier zijn paarden maat.
Daarbij komt dat ik tango en Nico geen 3 dagen uit elkaar kan halen.

De castratie zelf was opzich zo gebeurt, na een uur was hij weer goed wakker en stond hij alweer te eten.
Eerste 24u was hij vrij rustig. Daarna begon hij alweer met Tango pesten :D
Doe zelf 2x per dag koelen, en zelf beweegt hij ook heel veel in de wei waar hij 24/7 staat.
Kan wel “lang” nabloeden trouwens
Nico bloed nog steeds wat na, maar dat is normaal en alleen maar goed schijnt zodat t vocht eruit kan en zich niet ophoopt.

Als je de optie hebt t thuis te doen in een wei
En hij niet op zand staat zou ik het zeker thuis doen

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:31

Je kunt het beste castreren voordat alle vliegen en insecten e.d weer rondvliegen. De mijne is op de kliniek gecastreerd, zou staand gebeuren maar vervolgens belde ze dat hij daarvoor te klein was en dat het liggend moest gebeuren ( en dat was 150 duurder ). Toen dacht ik ja hallo ik heb telefonisch 3 keer aangegeven dat het om een shetje gaat, dan hadden jullie toch ook wel moeten bedenken dat hij niet zo groot is _-:(

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:48

Jeetje wat vervelend Har166!
Dat ze dat van te voren niet ff doorbellen zeg

Maar indd nu nog castreren voor t vliegen seizoen begint of anders pas erna.
Anders heb je extra kans op ontstekingen uiteraard

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:03

Duvel is in de wei gecastreerd en dat zou ik nooit meer doen. Ik zou ECHT op de kliniek laten doen. Duvel heeft helaas op de wei daarna een complicatie gehad en hij is een paar weken terug geopereerd aan een dubbele zaadstrengonsteking.

Op de kliniek is duurder ja, en ze staan even een paar dagen daar op een stal, maar als je complicaties krijgt van het op de wei castreren ben je daarna VEEEEEEL duurder uit en staat je pony nog veel langer naar een muur te staren. Ik kan mezelf wel voor de kop slaan.

Wat ik op Utrecht ook begreep is dat bij die kleintjes de wond toch sneller gaat infecteren omdat de wond dichter bij de grond zit en er gemakkelijker vuil in komt dan bij een paard van 1.70m.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 18:14

@Iselda, Ik kan goed geloven dat je er verliefd op bent geworden :D

Hier er meerdere laten castreren tussen de bijna 2 en 8 jaar oud en allemaal thuis liggend zonder problemen gebeurt. Je kan met beiden pech hebben uiteindelijk, ik weet ook van iemand die op de kliniek heeft laten doen en juist daar een dikke vette ontsteking had erop met maanden miserie nog erna :+ Je kan met beiden pech hebben gewoon.

De laagste draad hangt hier al op 15 a 20cm maar de pony ging niet door de draad daarom, dit is echt iets dat hij durft doen als hij iets eng vind en even geen uitweg ziet. Hij heeft anders juist erg veel respect voor de draad. :)


Finn zijn oog is ondertussen terug helemaal goed gelukkig, hij voelt zich ook zo zielig niet meer.

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 22:07

Beer is vrijdag gecastreerd, heb de dierenarts gevraagd wat we hierna allemaal moesten doen en rekening mee moesten houden & hij heeft niks over koelen gezegd? Alleen dat we de komende dagen moesten kijken naar zijn eetlust enzo en als hij zich anders dan normaal gedraagt temperaturen. Is dat erg?

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 22:19

Ik probeer jullie bij te houden maar alle nieuwelingen vind ik echt lastig te onthouden :P

Nelleke, dankjewel voor je reactie op mijn post! Ons nieuwe hondje gaat Puck heten, met haar gaat het goed we gaan zondag weer kijken. <3 Wat fijn dat de wond snel geneest.

Linsey, wat een mooie foto’s van jou en Toliene! En ook van je nieuwe aanwinst natuurlijk.  Wat een leuk idee om met Toliene een veulentje te fokken. Nu zij nog de leeftijd er naar heeft, zij heeft wel ervaring dat scheelt.

Lori, wat fijn dat het trainen met Lucky zo foutloos gaat! Hij is nu ook 4 toch? Ook fijn de pony’s geschoren. Toen was het nog lekker weer…

Welkom Iselda! Gefeliciteerd met je prachtige aanwinst! <3

Elaine, je vroeg iets over castreren en hoogte. Hidde zijn volle broer is een jaar jonger, Hidde word dit jaar 7. Hidde is vroeg gecasreerd en hij is nu naar schatting 1.03 m, zijn broertje is 98 cm gebleven. Dus dat is een wezenlijk verschil!
Hij is inmiddels gecastreerd! Jmmer van zijn ooglid, hoe gaat dat er mee?

Lillian, heeeey ik mistte je al… Inmiddels een stalling gevonden?

Er komen mensen/namen tussendoor die me niet bekend voor komen. I am sorry?


Wij hebben een huis, met land, gekocht *\o/* Later meer hierover. :P
Met Hidde gaat het goed, vorige week een flinke buitenrit gereden, meerdere trekkers tegengekomen en goed kunnen oefenen hierdoor :o Deze week is hij drama queen aan het spelen, komt door het weer. Dan zet ik hem echt niet voor de wagen voor veiligheid van ons beide.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 22:27

@Jenny, Klopt Lucky is sinds gisteren 4 jaar oud. Het plan met hem is om er eerst nog wat achter te wandelen buiten, wat situaties opzoeken en dan voor de sulky zetten.

Proficiat met de koop van het huis, spannend zeg! En stiekem blij te lezen dat ik hier niet de enige ben met een drama queen deze week. :+


@Myponyhoward, ik heb misschien 1x gekoeld na de castraties, ik vond het belangrijker dat ze rustig konden bewegen in de kudde en ik koos bijna altijd wel dagen uit dat het of koel of ietsje winderig was.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:44

Kiekeboefje: wat leuk een nieuwe pup! Wanneer kunnen jullie haar ophalen?
Nico zijn ooglid geneest heel mooi gelukkig, is al mooi roze zonder korsten of iets.

En wat super gaaf dat je een huis met land gekocht hebt! Ben heel benieuwd naar foto’s van jullie plek :D

Lori: wat super dat je gewacht hem tot een mooie leeftijd met beleren.
Ik hoor zoveel mensen om mijn heen dat ze vinden dat ik bv met Nico deze zomer al wat kan doen, terwijl hij deze maand pas 2 wordt
Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:35

Lori en Elaine bedankt! Hidde aan huis komt steeds dichterbij <3 Wil binnenkort als alles rond is wel eens wat delen. :)

Onze pup Puck halen we 30 april op! Hebben er veel zin in. Eerst zondag nog even weer kijken bij haar.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:25

@Elaine. Ik hecht ook veel belang aan niet enkel lichamelijk kunnen uitgroeien maar ook mentaal klaar zijn voor wat ik vraag. Zo stond Finn op 4 jaar ervoor geen probleem maar was onze mini shet pas er klaar voor op 5 jaar en Cookie wordt over een week zelfs 6 jaar maar bij hem spelen lichamelijke dingen mee ook natuurlijk. Die krijgt nu vitamine E bij en vanaf volgende week ook nog magnesium.

@Jenny. Oh de 30ste april al, die puppy tijd bij de fokkers gaan toch altijd snel. Wel foto's plaatsen hoor hier of op insta :D .

En je gaat er vast en zeker van genieten aan huis maar pas op ze weten heel snel waar de achterdeur is of het raam is waar je vaak voorstaat en dan staren die bengels gewoon tot je iets lekker komt brengen _O-

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:31

Echt super netjes van je Lori!
Ik merk ook echt aan Nico dat hij in z’n hoofd snel vol zit
Dus hij mag zeker nog een jaar baby zijn, en dan zullen we dit jaar wel spelenderwijs het wandelen uitbouwen. Maar werken? Nee echt niet

Kiekeboefje; leuk hoor zondag kijken! Lekker van genieten! En voor je het weet is het al 30 april :D

Heb vanochtend even overlegd met de DA
Nico heeft wat verhoging, maar dat was volgens haar vrij normaal ivm het genezings proces
Zolang hij niet verder stijgt in temp en hij geen ontsteking krijgt in de wond hoeft hij iig niet op de antibiotica voor nu.

Voor de rest is die wel lekker zichzelf, dus de verhoging kan ook komen door dik pak haar en warmer weer dan de afgelopen storm dagen

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:32

@Kiekeboefje Awhh wat leuk, een pup!


Beer is een week geleden gecastreerd en het gaat gelukkig super!

Afbeelding
Afbeelding

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:36

Ik zal zeker foto’s spammen! Morgen gaan we bij haar kijken <3

Wat fijn voor Beer! Hij ziet er goed uit. Zijn vacht is echt mooi vosse. <3

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:00

Elaine, Op het gemak inderdaad. Je merkt het vanzelf als je kijkt/luistert naar je dier wanneer ze klaar zijn voor meer. In tussentijd leren ze hier wel altijd een basis aan en wat dingen op stem tijdens dagelijkse handelingen en het af en toe wandelen. :)

Hoe is het met Nico nu?

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:09

Echt bizar dat mensen hun 2 jarige pony al beleren, heb echt medelijden met die dieren.

Enige wat je eraan kan doen is t zelf anders aanpakken :D

Nico zijn wond ziet er netjes uit, zwelling neemt langzaam wat af, zijn temp is nog wat hoog maar wel stabiel gelukkig

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:33

Elaine, snap dat je direct verliefd was, dat was ik zelf ook haha. Snap ook dat twee wel genoeg is ja :j
Dank je wel, gaat wel lukken denk ik zo! <3

Fijn om zo jullie ervaringen over het castreren even te lezen. Heb toch voor de zekerheid de kliniek gebeld om even te vragen hoe dat zit. Hij moet, bij staand castreren, een nachtje blijven dus dat valt opzich mee. Maar ik denk echt dat ik hem daar niet gelukkig mee maak. Ook twijfel ik of ik niet zal wachten tot na de zomer, zodat hij goed gewend is, wil het wel goed in de gaten kunnen houden en erbij kunnen als het nodig is natuurlijk. Hij vindt het nu nog erg spannend allemaal. Het prijsverschil tussen liggend en staand was overigens €450/€500 en ze gaven aan dat staand wel kon. Zelf heb ik wel een goed gevoel bij onze dierenarts, dus misschien laat ik het die wel gewoon thuis doen.
Hij kan dan wel gewoon op het land staan en we hebben een paddock met stenen en een deel zand. De wei lijkt me dan inderdaad de beste keuze.

Nelleke, wat vervelend dat dat zo is gegaan zeg.. Gaat het nu wel weer goed? Wat Lori idd zegt denk ik dat je altijd pech kunt hebben, complicaties kunnen altijd ontstaan natuurlijk. Ik twijfel nog eventjes verder :D

Kiekeboefje, wat leuk een huis met grond! *\o/* Wat voor pup krijgen jullie? Of heb ik daar even overheen gelezen?

Myponyhoward, wat een schatje is beer en wat goed om te horen dat het goed gaat met hem. En wat een vacht heeft hij, bolletje wol <3

Ik probeer nu regelmatig naar Lookie te gaan en heb al halstertjes voor hem gekocht. Helaas nog niet gelukt om ze te passen, hij vindt het spannend om het halster voor z'n koppie langs en over z'n oren te krijgen. Heb nu halsters gekocht die je aan de bovenkant vastmaakt zeg maar met een gesp, dus die van de week maar even passen, dan is het ook prima. Als hij bij ons staat eerst maar lekker de tijd nemen om te wennen en halstertje om, mee leren lopen, etc. Het is echt nog een puppy en je doet snel te veel met hem denk ik. Gister heb ik hem wel kunnen poetsen, hij was super braaf, maar was er ook na 5 minuutjes wel klaar mee. Maar dat is helemaal prima, gaan lekker op deze voet verder :) Kan niet wachten tot hij aan huis staat.

Ik zag al een aantal leeftijden, hoe oud zijn jullie mini's? Beer ziet er ook uit als echt nog een jonkie?

Ik moet nog even leren welk paard bij wie hoort en wie wie is hoor, dat duurt wel even denk ik :o