Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstkeuze grote maatse vos merrie

 
Profiel   

Ik ben benieuwd of er iemand goede ideeen heeft voor een hengst voor mijn NSPS merrie Deedee.

Deedee is een 1e premie merrie, Prestatie Sport-AA, ze loopt Z dressuur, M vaardigheid en is rijpony talent geweest bij de jonge pony's. Ze is nog geen kroon en elite omdat ze nog geen veulens heeft.
Haar vader is de 1e premie KEUR hengst Chris van de Provincaleweg.
Haar moeder is de 2e premie Kroon Elite Prestatie Sport-AA merrie Rosy van Marssum, ZZ dressuur, ZZ vaardigheid.
Moeders vader is de 1e premie KEUR hengst Willem van de Schaapshoeve.

[ img ]

Wat wil ik verbeteren?
Ze staat voor iets frans, dat mag correcter. Iets sjieker hoofd zou mooi zijn, maar zeker niet enorm belangrijk. Meer front en meer beweging mag altijd, maar in het werk heeft ze beide al ruim voldoende.

Wat wil ik behouden?
Haar fijne karakter, super braaf, maar zeker geen dooie. Haar goede beweging en voldoende behang. En haar maat, ze is stamboek opgenomen als 100cm, maar door gegroeid naar 104cm.

Wat zoek ik in een hengst?
Een goede beweger met mooi type en een fijn karakter. Grote maat (eventueel groter gefokte middenmaat).
Grote maatse vossen worden zeldzaam, dus zou kleur en het mooie vos-bloed graag behouden. Dus liever geen zwart gefokte vos.
Het liefst een hengst die betuigd is (ABOP gelopen heeft, sport predikaat heeft of dekhengsten in het tuig gestart is), maar dat word heel lastig.

Ik heb al wel een paar ideeën, maar ben benieuwd waar andere mee komen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-19 11:32 



 

Toch weer fokkriebels
Mooie merrie ben benieuwd waar je voor gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-19 18:55 



 
Profiel   

Die zijn niet verdwenen hoor ;) .
Maar ben echt al kritischer geworden en wil alleen fokken als ik echt de juiste hengst kan vinden.

Het is dat ik maar 2 pony's heb voor de sport en dat zijn ook de enige 2 die gedekt kunnen worden. 2 veulentjes is het leukst, maar dan heb ik niets om te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-19 18:59 



 
Profiel   

Oh leuke om even op te puzzelen. Ik heb mijzelf even beperkt tot alle grotemaats vos of vosbonte dekhengsten.
In de middenmaat is meer keuze, dat zou nog puzzel zijn voor andere dag of daar nog een leuke grotemaats gefokte vos/vosbonte tussen zit.

In grote maat hield ik uiteindelijk 3 hengsten naar mijn keuze over waarvan mijn favoriet toch wel Karel v.d. Achterhoek is. Weliswaar vosbont en zwart (bont) gefokt.

Diezel v. Stal Dito en Kadjar v. Vredehof vind ik beide ook interessante hengsten,

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-19 21:37 



 
Profiel   

Hele puzzel maar er was toch dit jaar of vorig jaar een grote maat vos goedgekeurd. Veel succes met de keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-19 20:49 



 
Profiel   

Als je beweging en front en een fijne werkpony wil fokken zou ik voor Vieno v.d. Bosrand gaan. Nadeel is natuurlijk de maat. Hij is ook niet groot gefokt maar fokt wel aardig aan de maat als moeders genoeg maat heeft. Heb er 4 veulens mee gefokt uit een middenmaat merrie van 98 cm en alle waren net zo groot of iets groter dan de moeder uiteindelijk. Als je zekerder wil zijn over de maat kun je zijn zoon Diezel pakken. Komt ookuit een heel mooi lijntje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-19 21:31 



 
Profiel   

Tijd terug dat ik me er in verdiept heb, maar Vieno van de Bosrand spreekt me ook erg aan. Yaan van de Echelsehei en Thijmen van Stal Polderzocht zijn ook hengsten die me ook aanspreken. Al is Thijmen wel vos vanuit een zwarte lijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-19 18:13 



 
Profiel   

MaiNat schreef
Tijd terug dat ik me er in verdiept heb, maar Vieno van de Bosrand spreekt me ook erg aan. Yaan van de Echelsehei en Thijmen van Stal Polderzocht zijn ook hengsten die me ook aanspreken. Al is Thijmen wel vos vanuit een zwarte lijn.


Vieno is een midden maatse, net als Yaan (Edje en Flynny zijn Yaantjes, uit Judith). Prima hengsten, maar niet voor Deedee omdat ik echt groter wil.

Thijmen is 2 jaar geleden overleden dus word hem zeker niet meer.

Het lijstje van Shetlandfan is exact het lijstje dat ik ook gemaakt had.

Diezel is wel de nr 1, fokt super, mooi vos bloed, maar staat zo ongelooflijk ver weg.
Kadjar is een aansprekende jonge hengst.
Net als Karel, die vind ik zelf nog aansprekender op de foto's. Maar zwart(bont) gefokt.

Ik ben er nog niet uit.
Probleem is ook dat Deedee in de sport loopt en ik haar niet een maand weg wil brengen.


Laatst bijgewerkt door Dennis op 29-04-19 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-19 20:42 



 
Profiel   

Ik ben énorm te spreken over zwartbont vd kortehoef, erg aansprekend voor een bonte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-19 20:44 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Ik ben énorm te spreken over zwartbont vd kortehoef, erg aansprekend voor een bonte!


Maar ik hou niet van }:0 :j :') . En ik heb al een koe, is meer dan genoeg :P .
En mooi vos bloed bewaren gaat met hem ook niet lukken.
Staat wel veel mooier in de buurt dan de knappe vossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-19 20:50 



 
Profiel   

Ik kan je geen advies geven maar ik hoop dat je inderdaad een mooie voshengst gaat vinden. Ik vind dit een mooie merrie. Doet me denken aan onze Helga, die helaas niet meer is. Dit is een echte shetlandpony zoals ze vroeger waren en zoals je ze nu niet veel meer ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-19 20:59 



 
Profiel   

Moeilijk idd! Jammer dat er zo weinig mooie voshengsten zijn in de grote maat. Snap wel dat het begint te kriebelen om weer een veulentje te fokken <3 Ik benn benieuwd! Diezel is trouwens wel heel gaaf en mooie moederlijn ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-19 21:01 



 
Profiel   

Ciska wat vind je van deze[ img ]

Naam Merkisayre Kelvin van Merkisayre Stud
Overall Champion van de Viking Shetland Pony Show 2018 te Shetland
KI ???
De voorbrengster was een klein vrouwtje maar hengst was keurig opgevoed er liepen ook merrie's daar het was een gemengde Show / keuring. Er was ook een grote maats vosroan 3 jaar en 2e in zijn groep.

Wij waren helemaal weg van deze voshengst, meneer wist dat hij een stuk was maar luisterde braaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-19 13:32 



 
Profiel   

Roans zijn nog beter dan vossen, maar dat heb ik al op gegeven.
Deedee haar geweldige moeder was natuurlijk een vos-roan, en mijn favo manege-pony vroeger was een bruin-roan, dus ben toch wat bevooroordeeld ;) .

Ik vind hem heel gaaf, heb wat meer foto's opgezocht, maar hij is wel zwaar in zijn kaak en nek. Ik denk dat het te grof is om fijn nagevelijk te kunnen lopen. Wel mooi grof beenwerk.
Braaf is zo belangrijk. Dennis is ook zo, lieve brave knappe heer. Als hengst liep hij beginners-lesjes tussen de merries, inmiddels al even ruin, maar nog steeds een lieffie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-19 14:04 



 
Profiel   

dit is die roan[ img ]

Schiehalion Firelight eigenaresse Jackie Syme.
Mannetje stond rustig te wachten naast zijn vriendinnen. Dit jaar worden zijn eerste veulens verwacht.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-19 20:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen