shetlander struggles

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shetlanderss
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-19

shetlander struggles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 17:31

Hallo, ik heb een shetlander. Super lief beesje maar soms beetje lui &eigenwijs. Ik heb (meestal) zweepje nodig om hem in draf te krijgen. En hij loopt vaak sloom en trekkerig.

We staan met 2 Shetlanders op een privé plek en de andere shetlander loopt wel en goed met je mee op jouw tempo en is makkelijk in draf te krijgen..

& als ik m'n shetlander wil longeren, komt hij naar jou toe ipv rondjes lopen.
En tot slot mijn laatste opmerking en opvulling voor het longeren mijn shetlander is erg mens gericht. Hij wil een leider hebben. Ik heb vandaag is geprobeerd om naast zijn schouder te lopen maar dat vind hij lastig omdat hij dan niemand heeft die hem de weg kan wijzen. Dat heeft hij dus ook met dat longeren!

Hebben jullie tips?

P.s Dit zijn even al mij punten waar ik niet uit kan komen. Verder ben ik super blij met m'n shetje want hij geeft me ontzettend veel liefde en ik natuurlijk hem ook!
Laatst bijgewerkt door shetlanderss op 05-05-19 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: shetlander struggles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:34

Bedoel je aan de hand of zit je er op?

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: shetlander struggles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:37

Als je Shetlander naar je toe komt met longeren, denk ik niet dat ie het zo goed snapt. Begin dus even opnieuw met het aanleren. En wordt niet boos, maar wel duidelijk.

shetlanderss
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 17:37

Azmay schreef:
Bedoel je aan de hand of zit je er op?
aan de hand!

shetlanderss
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 17:39

Knert schreef:
Als je Shetlander naar je toe komt met longeren, denk ik niet dat ie het zo goed snapt. Begin dus even opnieuw met het aanleren. En wordt niet boos, maar wel duidelijk.
ja dat snap ik. alleen ik vind dat erg lastig, omdat ik niet zo goed weet hoe ik dat moet aanpakken. Ik heb al andere dingen op bokt gelezen om het met 2 mensen te doen (een naast de pony en de andere longerend), maar dan heeft hij een leider en als die leider weg is komt hij weer naar me toe .. :j

Amber_anne

Berichten: 6903
Geregistreerd: 09-04-18

Re: shetlander struggles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:49

Ik denk dat een lesje grondwerk heel goed helpt bij deze problemen. Zoek anders naar een instructeur die dit doet

xmarritw

Berichten: 457
Geregistreerd: 22-04-19
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:05

Ik denk dat een les nemen het beste idee is. Ik had zelf een soort gelijk probleem en zal beschrijven hoe ik het heb opgelost.

Mijn shetlander snapte het longeren ook niet. Ik heb hem toen eerst met een een halster met een wat langer touw en een longeerzweep ( want hij reageerde niet op de andere zweep) gelongeerd. Wat ik heb gedaan is hem laten stappen en dan gevraagd om om mij heen te lopen, omdat ik een halster en normaal touw had vond hij dit vertrouwd. Met de longeerzweep heb ik hem steeds gevraagd ietsje verder weg te gaan ( Tikje op zijn kont geven of een beetje slaan op de grond). In het begin heb ik dit alleen maar in stap gedaan(Niet erg als hij ging draven maar dan gewoon wachten tot hij weer stapte). Ook was ik elke keer maar 5 minuten bezig. Wat ik dan bijvoorbeeld deed was hem pakken en eerst gaan "longeren" 5 minuutjes en dan vastzetten en lekker poetsen. Meestal ging ik daarna weer naar huis, want wilde hem niet in de war brengen door meer te vragen. Ik heb dit ong 2 keer per week met hem gedaan en dan 2-3 keer per week iets anders. Na een tijdje begon hij het te snappen en kon hij ook gaan draven. Pas toen hij normaal afstand wilde nemen en wilde gaan draven ging ik met een longeerlijn werken en ook galop vragen. Een paar tips voor deze methode
1- Ga niet te lang door
2- Vraag niet teveel in een keer
3- Probeer een keer streng te zijn, je kan best een keer een tik geven
4- Probeer een commando met je stem en houding te bedenken voor het afstand nemen

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je verder succes.

ShettieCo

Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-20
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 13:48

hoi! je kan misschien een join-up proberen, dat gaat hij jou echt als leider zien, en dan kan je veel meer doen, heeft bij mijn pony ook gewerkt. :)

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: shetlander struggles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:13

Vraag iemand met veel ervaring of een rijinstructeur je te helpen. Goed longeren is niet alleen de pony wat rondjes aan een lijn laten rennen.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:16

ShettieCo schreef:
hoi! je kan misschien een join-up proberen, dat gaat hij jou echt als leider zien, en dan kan je veel meer doen, heeft bij mijn pony ook gewerkt. :)


Iets te veel Heartland boeken gelezen?
Zonder kennis van zaken zou ik dit niet zomaar aanraden via internet.

Koekie83
Berichten: 8
Geregistreerd: 28-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 07:37

shetlanderss schreef:
Hallo, ik heb een shetlander. Super lief beesje maar soms beetje lui &eigenwijs. Ik heb (meestal) zweepje nodig om hem in draf te krijgen. En hij loopt vaak sloom en trekkerig.

We staan met 2 Shetlanders op een privé plek en de andere shetlander loopt wel en goed met je mee op jouw tempo en is makkelijk in draf te krijgen..

& als ik m'n shetlander wil longeren, komt hij naar jou toe ipv rondjes lopen.
En tot slot mijn laatste opmerking en opvulling voor het longeren mijn shetlander is erg mens gericht. Hij wil een leider hebben. Ik heb vandaag is geprobeerd om naast zijn schouder te lopen maar dat vind hij lastig omdat hij dan niemand heeft die hem de weg kan wijzen. Dat heeft hij dus ook met dat longeren!

Hebben jullie tips?

P.s Dit zijn even al mij punten waar ik niet uit kan komen. Verder ben ik super blij met m'n shetje want hij geeft me ontzettend veel liefde en ik natuurlijk hem ook!



Hahaha hier het zelfde probleem.
Als ik ernaast loopt, loopt ze wel...

Maar verder (liever lui dan moe)

Mn dochter rijdt er wel op (bitloos) stap heel langzaam maar dan moet ik wel om het hoekje staan.

Hoe gaat het nu met jou training? Ben wel benieuwd.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:28

Hoe is de conditie van je pony? Is ze te dik? Mijn shet was vroeger ook sloom en lui. Toen ze op gezond gewicht was en meer conditie had kreeg ik opeens een andere pony terug die graag wilde lopen en die veel meer pit had.

Koekie83
Berichten: 8
Geregistreerd: 28-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:44

capopjekop schreef:
Hoe is de conditie van je pony? Is ze te dik? Mijn shet was vroeger ook sloom en lui. Toen ze op gezond gewicht was en meer conditie had kreeg ik opeens een andere pony terug die graag wilde lopen en die veel meer pit had.


Hahaha idd ze is behoorlijk dik
Ze loopt samen met een E en eet lekker mee (misschien maar apart zetten?)

Graaskorfje is echt een drama (hoe ze het voor elkaar krijgt) hij is altijd weg of af hahaha

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: shetlander struggles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:54

Dan zou ik ze van het gras afhalen of beperkt op gras zetten. Je hebt anders kans op hoefbevangenheid als je pony te dik blijft. Ik kan er helaas over meepraten