Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

mijn shetlander heeft een probleem?

 
Profiel   

Hoi, sinds 4 weken hebben we een grote maat shet. Hij is 5 jaar en onlangs bij aankoop klinisch gekeurd. Sinds vorige week heeft hij een lichte vorm van rotstraal. Een paar dagen geleden is de hoefsmid geweest en heeft een het zo goed mogelijk weggesneden en sinds een week spuit ik met blauwspray.
Nu wil hij sinds enkele dagen niet meer op het harde lopen. Op het gras gaat het beter. Toch merk ik dat hij liever stil staat dan loopt. De eerste weken was hij actiever/alerter. Hopelijk is het de rotstraal of door het bekappen? ?Wie heeft een idee wat dit zou kunnen zijn? Hij staat trouwens maar max 2 uurtjes. Per dag op het gras de rest krijgt hij hooi. Dus bevangenheid lijkt me onwaarschijnlijk
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-19 22:41 



 
Profiel   

Ik zou bevangenheid toch niet helemaal uitsluiten hoor....hoe werd hij eerder gehuisvest?

Zijn het meerdere hoeven waar hij last van heeft? Duidelijk kreupel op bewuste hoef...ze kunnen van bekappen soms wel wat gevoelig lopen natuurlijk...maar bij een shet ben ik eerder in deze periode van het jaar met ook nog eens koude nachten ( dus hoog fructaan) erg voorzichtig met gras...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-19 22:46 



 
Profiel   

Hoefsmid zei hier gisteren nog dat hij het nog nooit zo erg had geweten qua aantal hoefbevangen dieren.
Koude nachten, stressvol gras et Viola.

Dus ook ik zou aan bevangenheid denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-19 22:50 



 
Profiel   

Klinkt inderdaad als hoefbevangenheid.
Even de DA laten komen dus :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-19 22:51 



 
Profiel   

Vleddertje1 schreef
Ik zou bevangenheid toch niet helemaal uitsluiten hoor....hoe werd hij eerder gehuisvest?

Zijn het meerdere hoeven waar hij last van heeft? Duidelijk kreupel op bewuste hoef...ze kunnen van bekappen soms wel wat gevoelig lopen natuurlijk...maar bij een shet ben ik eerder in deze periode van het jaar met ook nog eens koude nachten ( dus hoog fructaan) erg voorzichtig met gras...
hij stond bij vorige plek niet echt op gras, het is opgebouwd toen we vertelde dat hij wel op gras kwam. Hij heeft last van het been met de zachte straal... Heb je tips wat we nu het beste kunnen doen om het ergste te voorkomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-19 22:55 



 
Profiel   

Ik zou in ieder geval het gras minderen...voor een shet die niks gewend is( had dit een reden? Ooit bevangen geweest?) Tot dat je zeker weet dat hij niet bevangen is...als hij echt kreupel is op alleen bekapte voet zou ik het nog wel even durven afwachten...maar zo niet dan zou ik zeker even dierenarts mee laten kijken...

Heb je geen filmpje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-19 23:02 



 
Profiel   

Vleddertje1 schreef
Ik zou in ieder geval het gras minderen...voor een shet die niks gewend is( had dit een reden? Ooit bevangen geweest?) Tot dat je zeker weet dat hij niet bevangen is...als hij echt kreupel is op alleen bekapte voet zou ik het nog wel even durven afwachten...maar zo niet dan zou ik zeker even dierenarts mee laten kijken...

Heb je geen filmpje?
bedankt, alleen op zachtere grond gaat het al i.p.c goed.. ik heb nu geen filmpje nee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-19 23:06 



 
Profiel   

liespower94 schreef
Klinkt inderdaad als hoefbevangenheid.
Even de DA laten komen dus :)
kunnen ze hoefbevangen worden in 4 weken?? de DA heeft bij de keuring angegeven dat hij aan de hoeven kon zien dat hij niet eerder bevangen is geweest .

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-19 23:11 



 
Profiel   

Ze kunnen bevangen worden in een dag dus dat zegt weinig eigenlijk. Filmpje helpt

Overigens hoef je het ook niet altijd te zien als ze niet zwaar bevangen geweest zij

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-19 23:17 



 
Profiel   

shetlanderss schreef
liespower94 schreef
Klinkt inderdaad als hoefbevangenheid.
Even de DA laten komen dus :)
kunnen ze hoefbevangen worden in 4 weken?? de DA heeft bij de keuring angegeven dat hij aan de hoeven kon zien dat hij niet eerder bevangen is geweest .


Dat gaat soms heel snel.
Het is niet altijd aan de hoeven te zien dat ze bevangen zijn geweest, licht bevangen in sommige gevallen niet.
Maar net als bij mensen kan een ziekte heel snel ontstaan en dat is met hoefbevangen net zo. Er hoeft maar net de hoeveelheid in het eten te zitten dat teveel is en daar ga je al.
Shets en gras is een hele management :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-19 23:56 



 
Profiel   

2 uur op dit gras vind ik eigenlijk al vrij veel voor een shet die het niet gewend is. Echter zou het natuurlijk ook kunnen dat hij gewoon heel gevoelig loopt nu net na het bekappen van die slechte hoef. Nog even een paar dagen afwachten, mocht het slechter worden gelijk DA bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-19 00:02 



 
Profiel   

Ik zou de dierenarts even laten kijken, met bevangenheid kan je er beter snel bij zijn. Tot dan van het gras af en enkele even wat hooi geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-19 19:29 



 
Profiel   

Dat klinkt idd als bevangenheid..
Een shet hoeft in principe geen gras als die voldoende ruwvoer heeft gedurende de dag. Dus ik zou haar sowieso asap van het gras afhalen en een DA bellen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-19 19:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen