Verzorging van manen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IIII
Berichten: 136
Geregistreerd: 30-01-15

Verzorging van manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 15:41

Hallo mijn moeder heeft een aantal shetlanders en ik heb sinds kort besloten om er daar 2 van in te gaan spannen. Maar nu ik wat meer met de verzorging van de pony's bezig ben vraag ik me af wat ik het beste met de manen kan doen. Ze hebben super mooie lange manen zonder dat we er eigelijk veel aan doen. Ik vroeg me af wat jullie doen om zo mooi mogelijke bos manen te krijgen.

Een foto van een paar maanden geleden maar dit is hoe de manen er uit zien.
Afbeelding

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Verzorging van manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 15:52

Mijn 2 shetten hebben ook zulke manen. Ik borstel ze steeds heel goed uit en spuit er ruim anti klitspray van Sectolin in. Daarmee blijven ze schoon, netjes en goed doorkambaar.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Verzorging van manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:59

Bij mijn merries gebruikte ik altijd cowboy magic om te ontklitten en dan palmers kokosvet in de punten tegen het droge gevoel en het afbreken.
Niet teveel kamme, vlechten en tutten verder :)

Nickietje
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-12-18

Re: Verzorging van manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:02

Ik zou de manen wel invlechten voor je ze inspant...ze gaan anders in je tuig vast raken tijdens het rijden en je zal ze zo beschadigen.

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Verzorging van manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:24

Hier zijn de manen altijd ingevlochten.. los kan niet meer omdat ze dan met grazen/eten erop gaat staan of alles in haar mond heeft :)
Verder niks bijzonders, gewoon antiklit, uitkammen en opnieuw vlechten.
Mocht je ze los willen houden zou ik je wel aanraden ze met rijden vast te doen :) Zo blijven ze niet hangen aan/achter je tuig.

Afbeelding