Shetlander of andere mini kopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HappyPony
Berichten: 1
Geregistreerd: 13-09-19

Shetlander of andere mini kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 14:03

Hoi Allemaal,
Ik ben van plan om een Shet of andere mini te kopen, alleen twijfel ik wel nog heel erg of dit slim is, dus kom ik jullie maar even om advies vragen. :P
Ik ben al een tijdje helemaal verliefd <3
Ik twijfel omdat ik bang ben dat ik na een tijdje toch wil gaan rijden wat voor mij niet mogelijk is met een shet, (Ik ben 1,80) Ik zou dan dus op vrijheidsdressuur uitkomen wat ik ook heel leuk vind om te doen. Mennen heb ik nog nooit gedaan, maar zou misschien wel leuk zijn om te leren.
Kunnen jullie mij please helpen, ik weet het echt niet.

Alle tips zijn welkom.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 14:05

Ik heb een shetlander genomen anders zou mijn paard alleen staan, zelf rijd ik niet meer maar mijn dochter wil ooit gaan mennen. Die vind dat helemaal geweldig.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Shetlander of andere mini kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 14:12

Lang niet alle ruiters vinden mennen leuk. Probeer dat dus eerst een aantal keren uit voordat je een goed betuigde pony aanschaft (en wees kritisch qua goed betuigd, dat is veel belangrijker dan goed onder het zadel en fouten zijn een stuk riskanter voor mens, pony en wie er verder in de weg staat).

Voor iemand van 1.80m is een mini of shet nog wel eens te klein om overal fijn bij te kunnen (voetjes uitkrabben, buik borstelen, etc.) Ik ben iets kleiner en heb al liefst minimaal 1.10-1.20m stokmaat qua verzorgen, dan kan ik overal netjes bij en pony en ik hebben een vrijwel gelijk wandeltempo. Maakt er iets mee doen een stuk fijner voor beide partijen.

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 14:16

Ik wandel en fiets met mijn shets. Rijden was nooit echt mijn ding en mennen ga ik tzt weer oppakken waarschijnlijk.

Je moet het echt helemaal zelf weten wat je doet, daar kunnen wij je helaas niet aan helpen.

Lees anders ook dit eens door:

[SMP] Ras van de maand: de Shetland pony

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Re: Shetlander of andere mini kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 14:39

Ik wilde 2 jaar geleden ook een shet nemen omdat ik rijden niet het belangrijkste vond. Er kwam toen een shet op mijn pad om te verzorgen. Was super leuk en ik mocht ook mennen maar na een tijdje wilde ik toch graag rijden. Ik ben blij dat ik toen geen shet heb gekocht.

Mijn advies is dus om een tijdje een verzorgshetlander te nemen en dan te kijken of het echt iets voor je is. :D

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:46

Heb je niet iemand in de buurt wonen met een shet of Mini?
Misschien kun je eens een paar keer meegaan met mennen ?
Dan merk je of het iets voor jou is :)

Anoniem

Re: Shetlander of andere mini kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:49

Kun je geen menlessen nemen of misschien met een bokker in de buurt mee om te kijken of het wat voor je is? Niet iedere ruiter vindt mennen leuk, en het zou heel vervelend zijn als je er achter komt dat je liever rijdt wanneer je al een shetje hebt.

SweetVanille
Berichten: 1771
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Shetlander of andere mini kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 14:18

Wat vinden je ouders ervan? Waar willen ze de pony stallen?

Ik zou op jouw leeftijd ook eerder gaan zoeken naar een shetje wat je kunt verzorgen.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Shetlander of andere mini kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 15:40

Ik heb mijn shetlanderd al meer als 20 jaar en ik heb er alleen maar voordelen aan. Super werkers, kneiterhard, schrikken nergens van terug, veelzijdig en ik heb in geen enkele discipline binnen het mennen echt nadeel ondervonden van het ras. Braaf in de dressuur, wendbaar en snel in de vaardigheid en marathon, komen meer als goed mee in de mendurance en recreatief goed alleen mee weg te komen. Alles gaat in 1 trailer.