Shetlander Hengstenkeuring

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RobinMendes
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-05-18

Shetlander Hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 20:14

Hi,
Als mijn shetlanderhengst 3jaar wordt zou ik hem graag willen laten keuren tijdens de hengstenkeuring. Ik heb alle eisen gelezen van het stamboek, maar ben er nog niet helemaal achter hoe zo’n hengstenkeuring eruit ziet en in welke staat je paard zou moeten zijn. Ook weet ik niet wat ik voor het trainen hiervoor kan doen?

Hulp aub!!!!
Groetjess

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Shetlander Hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:32

Ik verplaats dit topic naar Shetlanders en minipaarden.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 00:28

Als dit dezelfde pony betreft als je vorige topic:
[MD] 1,5 jarig paard met stijve achterhand

Zou ik eerst daar eens heel goed naar laten kijken; patella luxatie is helaas een relatief vaak voorkomende, meestal aangeboren én wel degelijk erfelijke aandoening onder Shetten.
https://www.bokt.nl/wiki/Patella_luxatie

Eerste en allerbelangrijkste voorwaarde is uiteraard een medisch, genetisch en erfelijk gezien correcte pony.
Verder kan je alleen naar keuringen van het NSPS als jou pony volledig papier heeft, en volledig aantoonbaar NSPS is. En jij lid bent van het NSPS.

Onderschat de tijd, voorbereidingen, en vooral de bijbehorende kosten niet. Een hengst klaarmaken voor de hengstenkeuring en vervolgens hoop je natuurlijk op een (tijdelijke) goedkeuring voor dekdienst, is niet iets wat je "eventjes voor de leuk" doet.
Als pony al een tijdelijke goedkeuring voor dekdienst krijgt, dien je vervolgens te zorgen dat er voldoende nakomelingen gaan komen, die je vervolgens ook op de afstammelingenkeuring zal moeten (laten) tonen, voor een eventuele definitieve goedkeuring als dekhengst.

Ga zelf eens naar de landelijke HK van het NSPS als toeschouwer, zoek contact met ervaren fokkers, voorbrengers en eigenaren van shet hengsten.

Als je lid bent van het NSPS zal je ongetwijfeld het bijbehorend blad/magazine krijgen; daar staat al vaak veel informatie in, ook over informatiedagen, centrale en plaatselijke keuringen.

Ik zie in je profiel dat je 16 jaar bent; dan zou je jezelf kunnen opgeven voor een jeugdtraining/jeugddag van het NSPS, waar je meer informatie/tips/trics krijgt om een shet goed voor te bereiden, klaar te maken, en voor te brengen voor keuring.