Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Shetlander scheren?

 
Profiel   

Hoi hoi allemaal! :D
Ik zit met een dilemma om mijn shetlandertje te scheren of niet? Mijn shetlander is namelijk chronisch hoefbevangen, hij heeft altijd bij mijn opa gestaan en omdat het niet zo goed ging met zijn dieet heb ik hem bij mij thuis gezet. Nu heeft hij een dikke wintervacht maar onder aan zijn buik is zijn vacht helemaal hard van het liggen in zijn stalletje. We hebben nu een strenger dieet en pilletjes en nu maakt hij echt vorderingen. Maar nu zit ik met het dilemma van het scheren. Ik zou hem nu al graag scheren omdat zijn vacht echt stinkt en hij er enorm onverzorgd uit ziet zo, maar is het hier nog te koud voor? Ik ben meer geneigd om dan nog even te wachten dan in plaats van hem nu te laten scheren en een dekentje te kopen dat ik maar voor een paar keer zou gebruiken. Maar zit er toch met een dubbel gevoel over. Hopelijk kunnen jullie me wat raad geven!

Groetjes Antje :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-20 08:56 



 
Profiel   

Helemaal kaal scheren en dan geen deken op is wel koud denk ik. Vooral 's nachts koelt het nog best af. Je zou wel bijvoorbeeld alleen de onderkant van zijn buik kunnen scheren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-20 09:18 



 
Profiel   

Als je nu gaat scheren moet je zeker dekens erop leggen, het wordt nog -1 een aantal nachten dus dat is veel te koud zonder. Ik heb mijn shet afgelopen weekend geschoren maar die blijft nog wel een tijdje onder de dekens!
Dus inderdaad wachten tot het echt mooi weer is, en het ook s’nachts warm blijft. Of dekens aanschaffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-20 09:18 



 
Profiel   

Als je scheert moet je een deken op dus die moet je sowiezo aanschaffen. Aangezien hij dan zijn temperatuur zelf niet meer kan regelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-20 09:19 



 

Probeer eerst een goed te borstelen. Dat zorgt ook al dat z'n vacht beter wordt. Ze verharen nu ook al flink. Dus een handje helpen kan prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-20 09:21 



 
Profiel   

Hoi allemaal dankjewel voor jullie reacties! Borstelen helpt jammer genoeg niet , want verharen gaat ook niet meer zo goed als vroeger! Ik denk dat ik gewoon nog eventjes ga wachten tot het wat warmer is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-20 09:50 



 
Profiel   

Ans001 schreef
Hoi allemaal dankjewel voor jullie reacties! Borstelen helpt jammer genoeg niet , want verharen gaat ook niet meer zo goed als vroeger! Ik denk dat ik gewoon nog eventjes ga wachten tot het wat warmer is!

Als verharen niet goed meer gaat zou ik gewoon scheren en een dekentje op doen . Dat gaat de komende jaren toch wel gebeuren dan .

Hebben veel ponies last van hoor trouwens .

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-20 09:55 



 
Profiel   

Ik heb mijn 28 jarige wel geschoren, maar dan wel op zo'n manier dat ze nog vacht overhield.
De dekens liggen bij mij klaar, maar ik controleer ze drie keer per dag en ze lijken het echt niet koud te hebben zonder dekens.

Ik heb ze geschoren met een scheerkop van 5 mm, met de haren mee in plaats van er tegen in.
Hierdoor heeft ze nu alsnog een vacht van zo'n 2 cm over.
Eventueel zou je er ook voor kunnen kiezen om alleen de onderkant van hals en buik te scheren (soort jachtpatroon)
Dan zien ze er even uit als een mislukte poedel, maar het is wel functioneel.
Bij mijn shets gaat de vacht onder op de buik ook altijd aan elkaar klitten bij het verharen, door een combinatie van zweet en haren.

Voor:
[ img ]

Na:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-20 09:57 



 
Profiel   

Ik denk dat scheren in combinatie met daarna een fijne deken wel prettig is voor je paard. Als dan de zon schijnt een ze kunnen even zonder deken de zon in dan zie je ze genieten. Ik scheer mijn oude paard ook altijd in het voorjaar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-20 10:11 



 
Profiel   

Mijn shet is al even geleden geschoren. Hij had het gewoon te warm met die dikke wintervacht. Heeft een mooi jachtmodel gekregen :D En ik heb de buik erin laten zitten. Maar zelfs met de maar halve jas eruit heeft hij wel een dekentje op. Zonder zou ik dus ook zeker niet doen.

En iemand schreef het al, als hij slecht verhaard is de kans groot dat je toch elk voorjaar moet gaan scheren, dan wordt die deken ook meer gebruikt. Die van mij is nu 34 en wordt ook al een aantal jaar geschoren omdat hij zo slecht verhaard. Hij heeft vorig jaar zelfs nog 2 nieuwe dekentjes gekregen. Ja verwende poownie :D Maar het is zo veel prettiger voor hem, en hij geniet echt van zijn scheerbeurten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-20 10:44 



 
Profiel   

Hier van de week alleen hals en onder zijn buik geschoren. Misschien kan je dit eerst proberen? Nu is hij nog jong en verhaart prima maar we gaan weer met de sulky weg en dan is het gewoon te warm. Ik hou niet van dekens dus dit is een prima modelletje.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-20 11:12 



 
Profiel   

mvermeulen1 schreef
Hier van de week alleen hals en onder zijn buik geschoren. Misschien kan je dit eerst proberen? Nu is hij nog jong en verhaart prima maar we gaan weer met de sulky weg en dan is het gewoon te warm. Ik hou niet van dekens dus dit is een prima modelletje.
[ [url=m/OKqZ6Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja zoiets zou ik ook doen als ik jou was TS. Dan kun je de ergste vuiligheid eraf scheren, maar hij heeft daarna geen deken nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-20 13:01 



 
Profiel   

Bij de combinatie slecht verharen en hoefbevangen moet ik wel aan ppid denken. https://www.paardenarts.nl/kennisbank/ppid-bij-paarden/ Is hij daar wel eens opgetest?
Hier ook een shetlander met ppid die ook altijd in het voorjaar wordt geschoren. Alleen zou ik wel een deken op doen nog, dan kan je afbouwen als het warmer wordt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-20 13:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen