Shetlander meer laten bewegen / les?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie83
Berichten: 8
Geregistreerd: 28-03-20

Shetlander meer laten bewegen / les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 07:45

Hoi ben nieuw op het forum.

We hebben een Shetlander (90 cm) dikkig lekker wit. Gekocht voor onze dochters (5&6) en als vriend voor onze E pony.

Ze is super lief (allerbelangrijkste) en ze laat het toe om een zadeltje op te hebben.

Lopen doet ze alleen stap (de rest heeft ze geen zin in) en ik hou het niet vol om zo hard en lang naast d’r te rennen hahaha

Loopt vooral naast mij... als ik er niet ben loopt ze d’r eigen weg (onder druk van mn dochter) maar dat resulteerde de laatste keer dwars door de moestuin (dapper stappend) naar het gras (filmpje was super schattig)

Ik wil graag dat ze gelongeerd of dat mijn dochter zelf los kan rijden.

Tips of adviezen heel graag welkom. Zitten in het groene hart dus als er les gevende mensen zijn met tips plaats ze eronder.

Fijne dag vandaag en blijf gezond allemaal

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Shetlander meer laten bewegen / les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 07:58

Is ze überhaupt wel doorgereden ooit? Klinkt alsof de pony niet weet wat ze moet doen. Longeren kun jij zelf haar ook aanleren dan krijgt ze ook al meer beweging

Koekie83
Berichten: 8
Geregistreerd: 28-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 08:21

Yenni schreef:
Is ze überhaupt wel doorgereden ooit? Klinkt alsof de pony niet weet wat ze moet doen. Longeren kun jij zelf haar ook aanleren dan krijgt ze ook al meer beweging


Bedankt voor je reactie

Dat denk ik niet... inderdaad

Heb jij tips hoe ik dat het beste kan doen? (Of link naar een topic)

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Shetlander meer laten bewegen / les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 08:41

Een instructeur zoeken. Niet zelf aanmodderen.

Koekie83
Berichten: 8
Geregistreerd: 28-03-20

Re: Shetlander meer laten bewegen / les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 08:42

Tnx! Idd lijkt mij beter
Zal eens op zoek gaan

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:59

Koekie83 schreef:
Yenni schreef:
Is ze überhaupt wel doorgereden ooit? Klinkt alsof de pony niet weet wat ze moet doen. Longeren kun jij zelf haar ook aanleren dan krijgt ze ook al meer beweging


Bedankt voor je reactie

Dat denk ik niet... inderdaad

Heb jij tips hoe ik dat het beste kan doen? (Of link naar een topic)


Het beste kun je in een afgesloten ruimte beginnen, een longeercircel is ideaal. Als je dat niet hebt dan de bak afzetten oid. (wel shetland proof)
Dan kun je de pony het beste gewoon los laten en op die manier gaan longeren. (mits je zelf longeerervaring hebt)
Zo leren ze makkelijk wat de bedoeling is, als het diertje het snapt kun je er een longeerlijn e.d. bij gaan gebruiken.

Les nemen is altijd goed, in deze situatie misschien wat minder makkelijk.

Koekie83
Berichten: 8
Geregistreerd: 28-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 19:10

Top dat kunnen we natuurlijk vandaag gaan doen gezien er Corona huisarrest is in nl

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Shetlander meer laten bewegen / les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:14

Longeren is een goede optie, maar misschien is werk aan de hand ook een optie voor jouw shet :)
Ik geef les in beide, ik zie dat je zoekt in omgeving Groene Hart. Ik zit daar aardig in de buurt. Je kan mij altijd een berichtje sturen.

Koekie83
Berichten: 8
Geregistreerd: 28-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 23:13

Obelix95 schreef:
Longeren is een goede optie, maar misschien is werk aan de hand ook een optie voor jouw shet :)
Ik geef les in beide, ik zie dat je zoekt in omgeving Groene Hart. Ik zit daar aardig in de buurt. Je kan mij altijd een berichtje sturen.


Super om te weten.... voor nu ga ik idd werken aan de hand (kijken hoe dat gaat)
Als de Corona sancties opgeheven zijn zal ik contacten

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Shetlander meer laten bewegen / les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 23:26

Ik zou voorlopig de pony aangelijnd houden totdat je hulp hebt gehad. Shetlanders zijn net paarden, erg slim en als ze eenmaal geleerd hebben/weten dat ze overal dwars doorheen kunnen banjeren naar het gras is dat heel lastig weer eruit te krijgen. Dus geen kans geven als je dochter erop zit.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Shetlander meer laten bewegen / les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:30

Hier worden ze altijd eerst betuigd voor ze bereden worden.

Eerst stem hulpen, zweep hulpen en teugel hulpen er op zetten.
Dan een kind er op dat al netjes rijd. En daarna pas minder ervaren kinderen.

Dus eerst alles bevestigen en daarna pas je kinderen los laten. Je hebt er niets aan als ze er afvallen en niet meer willen /durven.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Shetlander meer laten bewegen / les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:11

Zoek iemand die je les kan geven in longeren met de dubbele longe. Dan kun je haar vanaf de grond dresuurmatig gaan trainen. Kinderen rijden daarna zo weg want de stem- en teugelhulpen kennen ze dan al.

Koekie83
Berichten: 8
Geregistreerd: 28-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 11:03

capopjekop schreef:
Zoek iemand die je les kan geven in longeren met de dubbele longe. Dan kun je haar vanaf de grond dresuurmatig gaan trainen. Kinderen rijden daarna zo weg want de stem- en teugelhulpen kennen ze dan al.


Super bedankt!

Inmiddels zijwaarts achterwaarts op stem en commando

Stap heel af en toe draf (maar vaak ook ineens stil staan en denken toedeloe hahaha)

Longe idd nog hangen aan mij maar na Corona zullen hebben we een lesje geboekt