Shetlander scheren, deken op?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Shetlander scheren, deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 21:05

Mijn shetlander heeft nog echt een mega dikke lange vacht.
Hij heeft er echt last van want hij staat continu te schuren.
Nu wil ik hem misschien gaan scheren om hem van zijn winterjas te verlossen.
Maar moet ik hem dan nog een deken op doen of zou het warm genoeg zijn?
S'nachts staat hij op stal

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Shetlander scheren, deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:08

Ik zou eerst beginnen met hem dagelijks goed poetsen met een stalen of rosborstel zodat hij zijn haren kwijt kan.

_Raisja

Berichten: 10
Geregistreerd: 01-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:08

ik neem aan dat je dit al gedaan hebt maar heb je al geprobeerd om een keer goed te borstelen?
Misschien met een speciaal verhaar blok of borstel?

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:09

Snachts kan het nog vriezen dus ik zou wel een deken op doen.

Ik ga zelf 1x per dag naar mijn pony's en mijn shet met cushing had het erg heet. Bij haar heb ik de borst en een stuk hals geschoren. Zo kan ze toch beter de warmte kwijt. Als ze volgende maand nog zo harig is scheer ik haar helemaal

nicole_floor

Berichten: 3243
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:10

Wij hebben onze ook van de week ook geschoren. Ze kreeg allemaal kale plekken van het schuren en we waren bang dat we daardoor binnen de kortste keren die dierenbescherming aan de deur hadden staan. Onze staat gewoon 24/7 buiten zonder deken.

Maandag wordt het maar 9 graden, dus denk dat ik morgen toch even een dekentje ga halen voor haar.
Laatst bijgewerkt door nicole_floor op 10-04-20 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

marjor
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-03-07
Woonplaats: Op hetzelfde adres als mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:15

Die van mij borstel ik al 2 maanden met een Furminator. Heel wat haar was ie al kwijt, maar de afgelopen dagen had hij het toch nog enorm warm. Ook nog eens zwart, dus woensdag toch maar helemaal geschoren. Van de winter waren zijn hals, borst en buik al geschoren. Dat was dus nog steeds kort, maar nog had ie het erg warm.

Overdag loopt hij nu zonder deken en zodra het donker wordt doe ik hem een zweetdeken met daarover een ongevoerde regendeken op. Dat gaat goed zo. Zonder deken is het ‘s nachts toch echt nog te koud. En dan ‘s ochtends weer af.
Volgende week wordt het een paar dagen kouder dan laat ik de dekens ook overdag op.

Ik heb gewoon 2 niet al te dure dekentjes gekocht. Het gaat om maar een paar weken.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 21:19

Uiteraard word hij gekamd met een furminator maar dat helpt amper.
Elk jaar loopt hij tot juli ofzo nog met wintervacht.

S'nachts gaan ze op stal dus dat is dan warm genoeg toch?

Als ik een deken haal is een regendeken dan genoeg of moet het eentje met voering zijn?

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Shetlander scheren, deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:26

Mijn shet is geschoren en loopt momenteel overdag zonder deken en snachts met een 200 gr deken. Afgelopen nacht vroor het zelfs nog. Zonder deken is echt te koud snachts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:40

Je kan ook kiezen om de pony gedeeltelijk te scheren. Mijn shet scheer ik ook in delen. Eerst de hals en borst, dan racestreep maar nog wel een “deken” op zn rug (en wollige benen), en als laatste stadium gaat alles er af. Dan moet het wel warm genoeg zijn en blijven (ook ‘s nachts) want ik werk liever niet met dekens (heb ze wel).


Afbeelding

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:41

Hangt er vanaf hoeveel vacht je laat staan denk ik. Als je met een flink opzetstuk scheert is ie niet meteen kaal en dus niet meteen koud maar scheelt het overdag wel. Als je hem bijna kaal scheert dan zou ik igg voor de nachten wel een deken opdoen.

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Shetlander scheren, deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:45

Ik ga de mijne morgenochtend in patroon 8 scheren. Dan kunnen ze overdag bloot buiten en s nachts bloot binnen.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Shetlander scheren, deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:50

Ik heb allebei mijn ponies helemaal geschoren, afgelopen week de laatste. Zij staan in de nacht met een deken op omdat het dan nog te koud is om zonder deken te staan (5 graden).

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:07

Mijne heb ik een paar dagen geleden geschoren en hij staat gewoon zonder deken.
Ze hebben geen last van een beetje kou, zeker niet als ze ook nog een stalletje hebben.
Mijne ligt gewoon lekker buiten, hij heeft het helemaal niet koud! (hij kan ook in de stal liggen als hij wil)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Shetlander scheren, deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:20

Ik heb mijn Shet een poos geleden al geschoren, in model 5 maar met de buik erin gelaten. Die heeft snachts 200 gram op en overdags zonder. Staat snachts ook op stal, maar hij gaf aan het koud te hebben.

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Shetlander scheren, deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:49

En met haar mee scheren zou ik nu doen.. Geen deken nodig behalve bij echte regen .. en warm genoeg nu daar voor en toch heel veel haar kwijt..

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Shetlander scheren, deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:58

De mijne heeft nu een kale hals/boeg en een kale buik. In twee etappes geschoren (2wkn geleden voor het laatst) en het verbaast me echt hoe snel het teruggroeit. Heeft wel PPID. Ik moet op mijn handen zitten om niet alles eraf te halen, maar ze is op leeftijd dus wil niet de het 's nachts te koud is.
Morgen gaat haar baard en haar bilbaard eraan. Dat haar komt niet goed los en dreigt te vervilten, wat pijnlijk is.

Als ik jou was zou ik ook in meerdere fases werken en beginnen met de plekken waar je shet het meeste last van heeft.

Deb100
Berichten: 190
Geregistreerd: 07-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:24

MirandaFuego schreef:
Mijne heb ik een paar dagen geleden geschoren en hij staat gewoon zonder deken.
Ze hebben geen last van een beetje kou, zeker niet als ze ook nog een stalletje hebben.
Mijne ligt gewoon lekker buiten, hij heeft het helemaal niet koud! (hij kan ook in de stal liggen als hij wil)


Hier hetzelfde verhaal. Ik heb mijn shet gister ook helemaal geschoren (2 weken geleden alleen zijn hals en borst). Staat nu ook zonder deken in paddock met stal waar hij in kan schuilen als hij dat wil.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 18:55

Scheerapparaat werkte niet naar behoren dus hij is inderdaad nog niet volledig geschoren nu, hij lijkt wel een geplukte kip :+

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Shetlander scheren, deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 19:19

Zaten de messen er wel goed op? Bij mij zat een mesje verkeerd om op en dat werkte ook voor geen meter

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 19:23

Voor de pony misschien wel een zegen, morgen wordt het maar 10 graden. Dat is veel te grote overgang van harig naar geschoren en dan zonder deken.

Ze verwachten van dinsdag op woensdag zelfs nog vorst bij de grond.

Ik snap niet dat je hem geen deken haalt maar wel scheert. Je hebt al meerdere keren in het topic over scheren dezelfde vraag gesteld en hetzelfde antwoord gekregen als bij de meesten hier boven.
In die tijd had je met gemak een twee hands dekentje kunnen aanschaffen. (of heb ik het verkeerd dat jij dat bent?)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Shetlander scheren, deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 19:25

Ze kunnen hun vacht niet meer op zetten tegen de kou en ook regen ligt meteen koud op de huid. Een deken is dus zeker nodig wanneer het niet zo warm is als nu overdag. De geschoren pony hier heeft ook elke nacht de deken op.

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Shetlander scheren, deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:03

Hij heeft echt vanaf morgen wel een deken nodig als ie volledig kaal is nu hoor. Die van mij zijn gisterochtend zo geschoren, hiermee kunnen ze gewoon zonder deken staan. Of de wind moet al stormachtig worden, dan gooi ik misschien hun lichte 0 grams op om de wind te keren. Daarmee kunnen ze nog steeds hun vacht opzetten.
Afbeelding

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 20:28

MarliesV schreef:
Voor de pony misschien wel een zegen, morgen wordt het maar 10 graden. Dat is veel te grote overgang van harig naar geschoren en dan zonder deken.

Ze verwachten van dinsdag op woensdag zelfs nog vorst bij de grond.

Ik snap niet dat je hem geen deken haalt maar wel scheert. Je hebt al meerdere keren in het topic over scheren dezelfde vraag gesteld en hetzelfde antwoord gekregen als bij de meesten hier boven.
In die tijd had je met gemak een twee hands dekentje kunnen aanschaffen. (of heb ik het verkeerd dat jij dat bent?)


Waar staat dat ik geen deken heb gehaald?
Ik heb voor ik überhaupt begon te scheren een splinternieuwe deken gekocht.