Wat kun je allemaal doen met shetlander en hoe aanleren?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Wat kun je allemaal doen met shetlander en hoe aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 12:21

Hoihoi,

Ik krijg drie verzorgshetjes :)
Ze kunnen aan het halster meelopen maar verder kunnen ze volgensmij nog niet zo veel.
Ik weet ook niet hoe oud ze zijn maar ik ga er van uit dat er wel tenminste 1 is waar ik actief mee aan het werk kan gaan.

Hebben jullie nog ideeën wat ik met ze kan gaan doen?
Ik zat zelf al te denken aan:
-eerst lekker poetsen en kennismaken natuurlijk
-wandelen
-longeren (heb alleen geen ervaring met dit aanleren.. tips?)
-langelijnen (beetje zelfde als longeren. En heb je hier speciale dingen voor nodig, zoals een longeersingel en lange teugels of kan het ook gewoon met twee halstertouwen?
-vrijheidsdressuur (gewoon beginnen met alleen simpele trucjes zoals flehmen)
-vrijspringen weet ik niet, de pony's hebben nu nog helemaal geen conditie en volgensmij hebben ze daar ook niet echt springmateriaal

Iemand nog leuke ideeën of tips? :P

Groetjess

Anoniem

Re: Wat kun je allemaal doen met shetlander en hoe aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:27

Ten eerste, neem les! Er zijn ook mensen die vrijheidsdressuur en grondwerk lessen geven.

Voor lange lijnen heb je of dubbele longeer lijn + singel nodig, of lange teugels (dat is zonder singel). Hier ben ik zelf ook niet volledig in thuis. Ik doe met mijn eigen paard tijdens longeren met dubbele lijnen ook wel eens men positie. Maar dat is meer zodat hij zelf leert lopen en niet achter mij aan gaat.

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Wat kun je allemaal doen met shetlander en hoe aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:54

Misschien kun je eens zoeken op horse agility. Daarbij heb je verschillende obstakels die je aan je pony kunt leren, aan een touwtje maar ook los. Vaak kun je dat al doen met een paar weidepaaltjes of een stukje zeil etc. Wie weet is dat wat voor je?

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Wat kun je allemaal doen met shetlander en hoe aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 13:20

Les nemen in grond werken? Ofwel longeren etc.
Ik zou ook even peilen wat je er allemaal mee mag.
Mijn 3 shetten heb ik ook verzorgster voor en die mocht veel tot op bepaalde hoogte :) en ben ik óók weleens boos op geweest met bepaalde dingen.

Anoniem

Re: Wat kun je allemaal doen met shetlander en hoe aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 13:52

Fietsen :D

En zadelmak maken zodat er misschien een kindje in de familie ofzo er af en toe plezier aan kan hebben?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Wat kun je allemaal doen met shetlander en hoe aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 07:33

Vraag eens aan de eigenaar wat de pony's kunnen en wat je er mee mag :)
Zou persoonlijk namelijk niet zo blij zijn als een verzorgster op eigen idee mijn pony's dingen zou gaan aanleren zonder te overleggen :)
Of dingen er mee zou gaan doen als fietsen en zadelmak maken om er vreemde kindjes op te laten rijden.

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 09:53

Keet schreef:
Vraag eens aan de eigenaar wat de pony's kunnen en wat je er mee mag :)
Zou persoonlijk namelijk niet zo blij zijn als een verzorgster op eigen idee mijn pony's dingen zou gaan aanleren zonder te overleggen :)
Of dingen er mee zou gaan doen als fietsen en zadelmak maken om er vreemde kindjes op te laten rijden.


Ja haha tuurlijk ga ik dat overleggen, ik ga er binnenkort voor het eerst heen. Maar ik dacht misschien kan ik vast wat inspiratie opdoen :)

Anoniem

Re: Wat kun je allemaal doen met shetlander en hoe aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:48

Leuk joh, alvast wegdromen van alle leuke dingen die je dadelijk samen kan doen! Geniet van je verzorgpony's!

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Wat kun je allemaal doen met shetlander en hoe aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:51

Ja leuk.
Let wel als je geen ervaring hebt met lange lijnen en je wil beginnen met een onervaren shet. Dan gaat het zeker fout. Die kleintjes zijn zo lekker eigenwijs.

Maar fietsen is ook leuk. Maar vergt wel wat oefening. Fiets met lage instap en terug trap rem is dan het handigste

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Re: Wat kun je allemaal doen met shetlander en hoe aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 11:34

Bedankt voor al jullie antwoorden! :D

Ben er gisteren voor het eerst geweest, en we hebben lekker een eindje met ze gewandeld.

Ik vraag me wel af hoe ik het moet gaan doen als ik er binnenkort alleen heen ga, de drie shetjes staan namelijk bij geiten in de wei, en gisteren hadden we al 3 man nodig om die geiten tegen te houden toen we de shetjes uit de paddock haalden :P

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Wat kun je allemaal doen met shetlander en hoe aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 15:49

Ja geiten... die blijven lastig. Heb niet de illusie dat je ze veel kan bijbrengen. Ze zijn heel leuk, maar kunnen behoorlijk lastig zijn op momenten dat je het net niet nodig hebt

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Wat kun je allemaal doen met shetlander en hoe aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 16:10

Wat leuk! Shetjes zijn zo super. Een shet is net als ieder paard, dus inderdaad, neem een paar lessen in hoe je goed longeert, en lange lijnen doet. Daar heb je de rest van hun leven plezier van. Een van de eerste dingen die je ze kunt aanleren, als ze dat nog niet braaf doen is voeten geven. Hoefjes hebben net als paarden regelmatig onderhoud en bekapping nodig. Shetjes hebben over het algemeen vrij makkelijke hoefjes, maar wat kennis ervan is altijd goed. Als je het leuk vindt bekappen zelf te leren; doe een bekapcursus. Dan kun je op termijn zelf onderhoud doen, met af en toe controle van een ervaren iemand.

SharonLotte
Berichten: 19
Geregistreerd: 04-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:34

Ah zo leuk! Het lijkt me geweldig om dingen aan een Shetlander te leren!

ScorpioHorse
Berichten: 33
Geregistreerd: 17-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:45

Ik zag dat dit topic al wat ouder is... maar heb je ondertussen al wat aan de shetten kunnen/mogen leren?

Appel_Pony
Berichten: 127
Geregistreerd: 22-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 20:22

Hoi, och Shetjes, wat is er leuker?!
Je hebt inmiddels de shetjes al leren kennen (neem ik aan)
Wat vinden zij leuk? (Jaja grazen natuurlijk :Y)
Aangezien het 3 shetten zijn, lijkt het mij handig als je het met z’n allen doet.
Zo kan je bijvoorbeeld in de wei of paddock, allemaal leuke dingen neerzetten (kan van alles zijn)
Zo kunnen jullie met z’n allen lol hebben! (Al ga ik daar bij een shet meteen van uit)
Let wel op dat als ze super druk en gek doen je uit het speelveld staat, je wilt natuurlijk niet omvergelopen worden. _-:( %)

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 12:23

Lindsey_99 schreef:
Wat leuk! Shetjes zijn zo super. Een shet is net als ieder paard, dus inderdaad, neem een paar lessen in hoe je goed longeert, en lange lijnen doet. Daar heb je de rest van hun leven plezier van. Een van de eerste dingen die je ze kunt aanleren, als ze dat nog niet braaf doen is voeten geven. Hoefjes hebben net als paarden regelmatig onderhoud en bekapping nodig. Shetjes hebben over het algemeen vrij makkelijke hoefjes, maar wat kennis ervan is altijd goed. Als je het leuk vindt bekappen zelf te leren; doe een bekapcursus. Dan kun je op termijn zelf onderhoud doen, met af en toe controle van een ervaren iemand.


Bedankt voor de tips!

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 12:23

ScorpioHorse schreef:
Ik zag dat dit topic al wat ouder is... maar heb je ondertussen al wat aan de shetten kunnen/mogen leren?


Jazeker :) Ben grondwerklessen met ze aan het volgen en enkele simpele vrijheidsdressuur trucjes.

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 12:24

Kerst1234 schreef:
Hoi, och Shetjes, wat is er leuker?!
Je hebt inmiddels de shetjes al leren kennen (neem ik aan)
Wat vinden zij leuk? (Jaja grazen natuurlijk :Y)
Aangezien het 3 shetten zijn, lijkt het mij handig als je het met z’n allen doet.
Zo kan je bijvoorbeeld in de wei of paddock, allemaal leuke dingen neerzetten (kan van alles zijn)
Zo kunnen jullie met z’n allen lol hebben! (Al ga ik daar bij een shet meteen van uit)
Let wel op dat als ze super druk en gek doen je uit het speelveld staat, je wilt natuurlijk niet omvergelopen worden. _-:( %)


Jaaa thnx!