Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

kosten voor shetlander en ideeen voor een shetlander stal

 
Profiel   

Hey,

Ik heb net eens even opgezocht of er topics waren waar ze de kosten deelden van een shetlander maar heb er maar 2 gevonden :( (ik denk dat ik het verkeerd opzoeken ;(

Daarom dat ik het hier nog eens even vraag :)

Ik zou een weide maatje willen kopen voor mijn groot paard. ( hij staat nu op een wei met paarden rondom hem maar wil hem liever met een weide maatje zien)

Ik zou er alleen wat mee willen lange teugelen en vrijheidsdressuur mee willen doen :)

Ik vroeg me af hoeveel hooi zo'n shetlander moet krijgen per dag? en hoeveel geld je er per maand aan kwijt bent :)
is ongeveer zo'n balen hooi dat ik koop.
(foto van het internet)
[ img ]

in de winter staan ze snachts op stal en overdag buiten op een kale wei.
en in de zomer staan ze 24/7 op een redelijk volle wei dus dan ga ik er van uit dat ik hier niet hoef bij te voeren?

en moet ik ze een brok geven? zo ja hoeveel en wat zijn de kosten :)

en dan misschien een heel domme vraag voor de ontworming kun je dan met 1 ontworming spuit een paar keer doen?

want mijn groot paard krijgt heel zn spuit, en weet niet of zo'n ontworming goed blijft :)

hoefsmid en dierenarts kosten zijn denk ik het zelfde als bij een groot paard :) (daar ga ik toch vanuit )

voor de stal in de winter kan ik mijn zadelkamer opofferen denk ik :) maar wil toch nog een andere oplossing zoeken voor een stalletje iemand iedeeen om een verplaatsbare stal te maken voor een shetlander die door weer en wind kan en niet zomaar wegvliegt haha :o

ik denk dat ik hier al mijn vragen heb gesteld :D
ps. hou het vriendelijk!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-20 19:03 



 
Profiel   

Shetlanders en volle weides is geen goed idee.

En snap je uberhaupt hoe een wormenkuur werkt?
Verdiep je daar eerst even in.


Voor kosten:

KellyR @ [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?


Staan genoeg kosten voor een shetlander in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-20 19:19 



 

Ja precies dat kan echt niet dan zijn ze zo ziek. (Hoefbevangen)

Wormenonderzoek kost 17,95 3x per jaar.

Sluit mij aan bij reactie hier boven

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-20 19:32 



 
Profiel   

Je kunt beter een paard of pony zoeken die qua voeding meer bij jouw paard past.
Want een vriendje dat de hele zomer apart moet omdat ie niet tegen veel gras kan (zoals Shetlanders en andere sobere rassen), daar heeft je paard niks aan. En met een grasmaaier kun je niet lekker krauwen bij elkaar en is niet leuk voor de pony zelf ook.
Beter dan een warmbloediger type.
Misschien kun je bv een ouder paard als vriend erbij nemen, een mooi pensioen met af en toe wat oefeningen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-20 20:02 



 
Profiel   

Reken qua hooi op 2% gezond lichaamsgewicht, beetje maat shet (ivm redelijk staptempo voor het lange teugelen, etc.) zal 1m zijn en tegen de 200kg, dus 4kg hooi.

Gras zal liefst met graasmasker zijn ivm weinig werk en meer graastijd dan nodig om op gewicht te blijven.
Mineralenkorrel is aan te raden, en wat grasbrok (pavo fibrenuggets bv) voor de vrijheidsdressuur (is ruwvoer, of shet moet de mineralenkorrel lekker genoeg vinden om voor te werken, maar zoveel is dat niet).

Ik zou qua prettigere maat als vriendje en voor jouw om mee te werken liever naar een welshje kijken of andersinds pony van 1.10-1.20m, zo'n pony kan beter je paard terugkriebelen, ligt wat dichter bij de energiebehoeftes, heeft een wandeltempo dat dichter bij die van een mens ligt en is makkelijker om te verzorgen omdat ze niet te klein zijn om je er 3dubbel onder te moeten vouwen. Heb shetje van 97cm gehad met die "nadelen" en hoewel ik er op mijn kont naast kon zitten om voetjes te doen, etc. was het toch onhandig. Welshje is ong. 1.20m en dat is een veel fijnere maat om makkelijk even te controleren, voetjes doen (ook voor de smid trouwens), etc. En fijnere speelmaat voor de D-pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-20 20:32 



 
Profiel   

moest ik een shetlander nemen zou hij idd een graasmasker om krijgen. maar heb er idd niet bij nagedacht dat ze niet zouden kunnen kriebelen nij elkaar. :) een welshpony had ik inderdaad nog niet aan gedacht :D ik ga het allemaal nog eens goed bekijken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-20 20:44 



 
Profiel   

Ik weet niet hoe groot je huidige paard is maar vaak kan een wormenkuur voor een shet en t/m D-pony op 1 spuit.
Qua kosten voor DA, smid etc ben je hetzelfde kwijt als voor een groter paard.
Mijn pony leeft op gras/hooi en een vitaminekorreltje, daar doe wel lang mee :-D

Als je realistisch bent is een shet echt niet veel goedkoper dan 1 van 1.65..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-20 21:33 



 

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Shetlanders bij een grote pony of paard kunnen prima hoor, pas wel het rantsoen aan (dus minder voor de shetlander) en zet ze niet volop het gras maar afgezet op strookbegrazing. Hier spelen en slapen ze ook. Het is juist de grote van mij die een veelvraat is.

Wat de kosten betreft ben je niet veel goedkoper uit dan een groot paard. Aanschaf wel maar heb er hier 1 die in 1 maand al meer dan 200 koste aan de Da vanwege een simpel oogdingetje. De andere had weer ontsnappingen dus extra geld kwijt aan begrenzing ;-) Mijn hoefsmid vraagt voor alle drie de volle prijs. Wel kun je de mest v j maatje mengen voor onderzoek.

Zou goed nadenken of je er wel aan wilt beginnen. Ook een shet kan ziek worden. Ken er 1 die al jaren meer dan 300 per maand kost, dat risico moet je willen lopen met een dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-20 23:35 



 
Profiel   

Ik heb zelf een oud shetje die mij vrij weinig kost.. staat op een zandpaddock bij kennissen gratis op stal, Standaard kosten om aan te denken zijn:
- de hoefsmid (€35.- per 2 maanden)
- hooi (1 baal per week van €5)
- vlas In de winter (€7.50 per week)

Maaar: ze is hoefbevangevoelig en helaas 3x hoefbevangen geweest en dan moet de dierenarts natuurlijk betaald worden en dat loopt al snel in de honderden euro. En natuurlijk niet te vergeten de 100’en accessoires die ik gekocht heb, die zijn ook niet gratis :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-20 00:44 



 
Profiel   

Talietjuh schreef
[ [url=m/ODr5L4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IJkpTs.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kK2mvl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Shetlanders bij een grote pony of paard kunnen prima hoor, pas wel het rantsoen aan (dus minder voor de shetlander) en zet ze niet volop het gras maar afgezet op strookbegrazing. Hier spelen en slapen ze ook. Het is juist de grote van mij die een veelvraat is.

Wat de kosten betreft ben je niet veel goedkoper uit dan een groot paard. Aanschaf wel maar heb er hier 1 die in 1 maand al meer dan 200 koste aan de Da vanwege een simpel oogdingetje. De andere had weer ontsnappingen dus extra geld kwijt aan begrenzing ;-) Mijn hoefsmid vraagt voor alle drie de volle prijs. Wel kun je de mest v j maatje mengen voor onderzoek.

Zou goed nadenken of je er wel aan wilt beginnen. Ook een shet kan ziek worden. Ken er 1 die al jaren meer dan 300 per maand kost, dat risico moet je willen lopen met een dier.



Een fjord, koudbloed, is toch heel iets anders dan een trakener wat de Ts heeft.

Mijn shets hebben ook altijd gemengd gestaan, samen met mijn fjord.
Maar hebben meer aansluiting bij koudbloeden dan bij warmbloeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-20 06:19 



 

Zelf denk ik dat dat meer met de klik te maken heeft dan met het verschil in koudbloed of warmbloed.

Ik ken ook een appaloosa die beste maatjes was met een geit.

Shetlanders zijn intelligente dieren.

Mijn fjord is al jaren dol op shetlanders, komt vast doordat ze eigenwijs en grappig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-20 07:18 



 
Profiel   

Of de paardjes gevoelig op gras zijn ligt ook aan je weide zelf.

Wij hanteren strook begrazing en dat gaat prima.

Verdiep je er eens in, hoe worst jouw weide onderhouden etc zal veel uitmaken.

Een grasmasker is ook een optie maar bedenk eens wat dit voor een pony betekend. Hij kan zichzelf en andere niet kriebelen, op een andere manier afweren etc.

De gemiddelde kosten zullen rond de 70 tot 80 euro per maand liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-20 16:44 



 
Profiel   

Goed om hier over na te denken. Ik zou ook wel een shetlander willen, maar naast dat ik te weinig plek heb, zitten er nog best veel kosten aan verbonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-21 20:33 



 
Profiel   

Behalve de hoefsmid en wormenkuur en soms wat nieuw spul zoals een halster ofzo zijn wij er geen kosten aan kwijt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 13:02 



 
Profiel   

Mijn Shetlander kost genoeg.
Afgelopen jaar bevangen geweest dus dat heeft een hoop gekost om haar weer op de rit te krijgen: da bezoeken, medicijnen, foto's van haar hoeven, aangepast beslag wat ze blijvend moet.
Ik ben 60 euro pm kwijt aan stalling. 25 aan hooi.
Eens per 10 weken 115 euro hoefsmid.
2 maal.per jaar osteo 60.
Spullen voor haar zomereczeem (deken en supplementen)
Vitaminebrok ik voer meestal oerbalans, kost 140 euro maar daar kan ik dan wel 11 maanden mee doen.
Tandarts eens per jaar 65.
Mest onderzoek en wormenkuur 2 a 3 keer per jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 13:13 



 
Profiel   

Hier 2 ukken en een paard, de ukken zijn in voer aanzienlijk voordeliger.

Dierenarts/hoefsmid etc. Is gelijk.

De ukken kroelen ook met paard, of als ze ligt of bij de schouder als paard bij manen kriebelt. Daar verzinnen ze wel wat op.

Qua voer, denk dat ze per uk een 5 kg hooi pd eten, 's winters een 0.5 - 1 zak strokorrels per pony per week.

In de zomer staan ze 24/7 op de wei, wel goed opletten met niet teveel gras en eventueel deels graasmasker om.

Daarnaast krijgen ze een vitaminekorrel, kost rond de 4e per maand per pony (handje per dag) en gekookt lijnzaad en vlozaad in kuurvorm preventief om zandkoliek te voorkomen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 13:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen