2 shetlanders adopteren met voltijdse baan?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

2 shetlanders adopteren met voltijdse baan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 17:16

In september begint mijn nieuwe job, na 7jaar scheepvaart, terug aan de wal. De eerste 3 maanden zullen dit daguren zijn, daarna in shift systeem.

Jaren lang heb ik de paarden aan huis gehad, en nu, na een paar jaar paardloos te zijn, kriebelt het toch écht enorm.

Ik heb een koophuis met daarachter 1 grote stalling (5x6m), het achterste stuk van de tuin zou een paddockje kunnen worden (10mx20m, dit stuk is opgehoogd en altijd droog) en van daaruit heb ik dirct toegang tot het weiland van 1ha met schuilstal vooraan en watervoorziening, genoeg schaduwplekken, ... een héérlijk plekje in ieder geval. Ook haal ik 2x per jaar hooi van het weiland dat ik nu allemaal verkoop. Maar in principe dus wel eigen hooi.
Er is een rijbak van 25x50 maar daar ligt momenteel het uitgraafsel van de fundering van de zus op :')

Ik zou graag gaan mennen met een kleine pony ofwel een dubbelspan, daar ik door rugproblemen het gewone rijden niet echt meer aandurf.
Heb vroeger gemend met mijn fjorden maar een kleine pony alla shetlander of kleine welsch spreekt mij meer aan :D
Zowieso moeten er 2 pony's komen, want ik wil niet dat er 1tJe alleen komt te staan.. maar nu, binnenkort ben ik best druk met mijn nieuwe baan en weet ik niet hoeveel tijd ik ga over hebben voor de pony's. Uiteraard is dagelijks voeren, mesten, ... geen probleem.
Maar of er buiten de weekends om veel gewerkt zal worden is maar de vraag..

Hoe doen andere mensen dit dan?
Ben ik gek om nu 2 pony's te adopteren/kopen en kan ik beter een aantal maanden de nieuwe job afwachten?

Ook financiëel.
Ik kan pakweg 1500euro besteden voor de 2 pony's, dan blijft er een 1ste potje over van 1500euro over voor ernstige ongevallen/ziekte. Verder is het betalen van hoefsmid/DA geen probleem. Vanaf oktober kan ik best veel bijsparen elke maand.

Maar, een mooie dubbelspan wagen + tuigen is toch al een behoorlijk groot budget denk ik. En eerlijk gezegd neig ik meer naar een sulky, zowel vanwege de paden hier, als voor mij het gemak (licht, klein), maar dit kan dan weer niet in dubbelspan en om beide pony's te werken, dubbel de tijd.
Dus ik blijf twijfelen en twijfelen :Y)

Koop ik een 2 jonge pony's om zelf te beleren of pony's met ervaring..
Liefst zou ik zelf beleren, maar dit neemt natuurlijk ook weer méér tijd in beslag dus een pony waarmee je zo kan wegrijden is wel makkelijker :Y)

Hoe doen jullie het?
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 02-08-20 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: 2 schetlanders adopteren met voltijdse baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 17:22

Wat is een Schetlander? Ik denk dat je Shetlander bedoeld?
En ik zou idd eerst eens een paar maanden wachten tot je weet hoeveel vrije tijd je gaat overhouden.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Re: 2 schetlanders adopteren met voltijdse baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 17:24

Inderdaad, wacht de eerste periode even af zodat je een goed beeld hebt van hoe veel vrije tijd je hebt. En ga daarna eens zitten om een realistische planning te maken qua hoe veel tijd je per dag kwijt bent aan je pony's en kijk hoe dat in te passen is in de rest van je leven. Nu twijfelen heeft nog geen zin. :)

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 17:26

Cayenne schreef:
Wat is een Schetlander? Ik denk dat je Shetlander bedoeld?
En ik zou idd eerst eens een paar maanden wachten tot je weet hoeveel vrije tijd je gaat overhouden.


Oeps :Y) }:0 aangepast haha

Ja dat is inderdaad misschien de beste optie.

Mijn gedachte was eerder, nu heb ik dus nog 4 maand wél zeker de tijd omdat ik met daguren zal staan. Dus gewoon elke ochtend daar ben + in de avond wat uren over heb.
Dus qua gewenning zou dit beter zijn. Daarna beginnen de shifts en zullen er dus weken zijn dat ik overdag minder tijd heb.

Is het dus uberhaupt wel slim om met zulke shifts weer aan paarden te beginnen?
Ik kan vast niet de enige zijn die zo werkt... maar hoe los je dat op met de paarden aan huis?

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Re: 2 shetlanders adopteren met voltijdse baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 17:32


neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 17:35

Mag ik vragen waar jij dan problemen in voorziet qua het aan huis houden en in shifts werken? Dat is juist toch het grote voordeel van aan huis hebben lijkt mij? Je kan altijd even voor je naar je werk vertrekt zorgen dat er genoeg hooi en water is. Aan huis is altijd meer werk, maar je krijgt er zoveel voor terug, ik zeg doen!

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 18:13

neetoch schreef:
Mag ik vragen waar jij dan problemen in voorziet qua het aan huis houden en in shifts werken? Dat is juist toch het grote voordeel van aan huis hebben lijkt mij? Je kan altijd even voor je naar je werk vertrekt zorgen dat er genoeg hooi en water is. Aan huis is altijd meer werk, maar je krijgt er zoveel voor terug, ik zeg doen!


Het is eerder qua aan het werk houden dat het eventueel moeilijk zou kunnen worden. Dagelijkse verzorging is geen probleem.

Heb vroeger ook de paarden aan huis gehad dus qua werk aan verzorging weet ik wel waar ik aan toe ben.

Het is eerder... gaan die beestjes wel genoeg aandacht krijgen... en dat gaat dan vooral over de winter als er weinig lichturen beschikbaar zijn.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 18:32

Die beestjes doen zich zelf want hebben elkaar. Dus heb je nu meer tijd ,doen zodat je aan jullie band kunt werken. Maar ik denk dat 2 paarden /ponies de mens niet nodig hebben. En in de winter kun je toch zelf mennen. Dus je zou nu kunnen werken aan gewenning en band. Later zou je het twee span kunnen laten beleren door een heuse menner. Dan kun je bij die menner leren jouw ponies te mennen en kunnen ze later naar huis. Al men jij 1 à2 x p week, dat is genoeg. Veel plezier!
In de winter kun je in het weekend gaan mennen.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 21:06