Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Een shet kopen welke leeftijd?

 
Profiel   

Hey

Ik ben van plan een shet te kopen. Die zou samen staan met een andere shet op een halve hectare. We moeten nog vanalles regelen maar zijn er wel van overtuigd dat het gaat lukken. Nu nog een shet vinden... Ik vroeg me af op welke leeftijd jullie geschikt lijkt. Ik dacht 1-3

Alvast bedankt voor jullie reacties
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-20 15:32 



 
Profiel   

Wat is de leeftijd van de shet waar hij/zij bij komt? Wil je er al mee aan de slag of mag de pony grasmaaien? In principe maakt de leeftijd minder uit, zou vooral kijken wat het beste werkt met de andere pony en wat je ermee wil doen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-20 15:36 



 
Profiel   

Halve hectare wat?
Bos, wei, paddock.

Hoe oud ben jezelf, met wat voor doeleind wil je de shet kopen, hebben jullie ervaring met het houden van/ verzorgen van pony's. Hebben jullie ervaring met jonge dieren. Hebben jullie ervaring met het opleren van jonge dieren. Weten jullie wanneer de DA, TA, hoefsmid moet komen?


Maw geef iets meer informatie dan dit.

Shetlanders liever niet op enkel wei houden. Is op de lange termijn niet goed voor ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-20 15:38 



 
Profiel   

Een halve hectare weide. Ik ben 13 en rijd al paard sinds mijn 8 en verzorg nu al een half jaar 2 schets en een ezel. Ik ben van plan er grondwerk en vrijheidsdressuur mee te doen (maar zeer rustig beginnen). Eerst aan water laten wennen, leren vaststaan, wandelingen maken, verkeersmak maken, voedsel weigeren, ... Later ook laten liggen, zitten, stijgen, jambette, Spaanse pas, Spaanse draf, vrijspringen, ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-20 15:50 



 
Profiel   

En de andere shet staat er nog niet. Mijn vriendin zou ook een shet kopen van een iets oudere leeftijd. We zouden ze dan samen zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-20 15:59 



 
Profiel   

Beetje de zelfde leeftijd is wel fijn.
Als je er zo mee aan de gang wil zou ik voor een volwassen pony kiezen (3 jaar en ouder). Jongere pony's horen gewoon lekker in een groep in het land.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-20 16:04 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Shetlanders en minipaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-20 16:11 



 
Profiel   

Ivm je leeftijd en je ervaring zou ik of een oudere pony uitkiezen of nog even wachten. ben zelf ook veel te jong begonnen met eigen pony's en heb daar achteraf heel veel spijt van. Leer je wel veel van, maar is voor het dier niet prettig. Weet natuurlijk niet precies wat jou sitiuatie is maar dit is hoe ik er over denk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 20:45 



 
Profiel   

Ik zou ook gaan kijken naar een ouder dier, ergens vanaf de 5 jaar. Misschien al een beetje basis in de opvoeding is toch wel erg fijn. Ook kan je dan al gelijk een stuk meer dan zo'n heel jong dier. Voordeel van een shet, ze gaan lang mee dus ook met een paardje rond de 15 kan je nog heel wat jaartjes plezier hebben.

Je kan dus ook gewoon op karakter van zoeken en komen of het klikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 21:45 



 
Profiel   

Ik zou gaan voor een shetlander die wat ouder is. Dezelfde leeftijd als de andere shetlander is wel leuker voor ze ipv één driejarige en één 30 jarige. Zou ook gaan voor een leuke ruin en dan niet uit het weiland geplukt, maar eentje die al wat ervaring heeft en die evt. misschien al voor een karretje is beleerd. Waar longeren etc. al in zit.
Veel plezier met de pony's :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 22:01 



 
Profiel   

Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 14:06 



 
Profiel   

Sarah999 schreef
Een halve hectare weide. Ik ben 13 en rijd al paard sinds mijn 8 en verzorg nu al een half jaar 2 schets en een ezel. Ik ben van plan er grondwerk en vrijheidsdressuur mee te doen (maar zeer rustig beginnen). Eerst aan water laten wennen, leren vaststaan, wandelingen maken, verkeersmak maken, voedsel weigeren, ... Later ook laten liggen, zitten, stijgen, jambette, Spaanse pas, Spaanse draf, vrijspringen, ...


Hoi, ik denk dat je met stijgen steigeren bedoelt. Ik zou dat een pony niet zomaar aanleren want het kan tegen je worden gebruikt of ze kunnen het zomaar doen om te bedelen. Met jouw leeftijd lijkt me dat al helemaal niet verstandig om dat te doen.

En nog een vraagje over de ezel, staat die samen met een andere ezel? Want ezels moeten eigenlijk met een soortgenoot staan

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 14:13 



 
Profiel   

Ik zou lekker rondkijken of er ergens een leuke pony staat en niet te jong want het is wel leuk als je er ook al gelijk wat mee kan Een éénjarige heeft toch een kortere spanningsboog dan een van 5jaar.
Wil je er evt ook mee aangespannen gaan rijden in de toekomst? Dan zou ik wel naar de maat kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 14:41 



 
Profiel   

isa06x schreef
Sarah999 schreef
Een halve hectare weide. Ik ben 13 en rijd al paard sinds mijn 8 en verzorg nu al een half jaar 2 schets en een ezel. Ik ben van plan er grondwerk en vrijheidsdressuur mee te doen (maar zeer rustig beginnen). Eerst aan water laten wennen, leren vaststaan, wandelingen maken, verkeersmak maken, voedsel weigeren, ... Later ook laten liggen, zitten, stijgen, jambette, Spaanse pas, Spaanse draf, vrijspringen, ...


Hoi, ik denk dat je met stijgen steigeren bedoelt. Ik zou dat een pony niet zomaar aanleren want het kan tegen je worden gebruikt of ze kunnen het zomaar doen om te bedelen. Met jouw leeftijd lijkt me dat al helemaal niet verstandig om dat te doen.

En nog een vraagje over de ezel, staat die samen met een andere ezel? Want ezels moeten eigenlijk met een soortgenoot staan


Even ter verduidelijking: het deel dat achter 'later' start is echt pas voor over een aantal jaar (tussen de 1 en de 10 ongeveer). En ik bedoelde inderdaad steigeren. Maar ben echt niet van plan daarmee te beginnen (ik weet ook dat dit nu niet gevaarlijk is). Het lijkt mij gewoon heel leuk het hem/haar ooit aan te leren. En die ezel staat inderdaad alleen maar de ezel heeft het er zeker naar haar zin (ze is echt beste vrienden met een van de shet's ze gaan nooit verder dan 2 meter uit elkaar staan)(ik heb ook al gezegt dat ze een soortgenootje nodig heeft maar dat willen ze niet).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-21 18:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen