Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Whoedy v.d. Fanco's hoeve

 
Profiel   

Afgelopen zomer heb ik een mini Shetlander gekocht als gezeldschapspony.

Zijn naam is Whoedy v.d. Fanco's hoeve. Het is een 15 jarig spierwit hengstje van slechts 76 cm met een super lief karakter en heel veel behang.
Zijn vader is : Gloriant v.d. belschuur
Zijn moeder is : Payby v.d viersprong


Hij was vrij schraal en schuw toen ik hem kocht van een boer die hem gebruikte om zijn merries te dekken (hij is niet goedgekeurd).

Inmiddels is hij leker rond en heel mak. En vind ik het echt een mooie pony die ook nog eens met veel swung kan draven (ik wist helemaal niet dat Shetlanders dat kunnen)

Zijn er hier toevallig mensen die meer weten van hem of zijn afstamming?

Nu lijkt het mij best leuk om ook een klein merrietje te kopen en een veulentje te fokken, ik fok ook met de 2 paardenrassen die ik heb.. Dus dat gaat altijd kriebelen.. Maar ik hou niet van vermeerderen...
Is er een stamboek waar hij op 15 jarige leeftijd nog gekeurd kan worden? Of waar de kinderen in het hulpboek kunnen om zo in volgende generatie weer in het hoofdoek te komen?

Hierbij 2 fotos van nu.

[ img ]



[ img ]


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 13:05 



 
Profiel   

Oh wat een leukerd zeg <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-20 08:19 



 
Profiel   

Heerlijk plaatje zo <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-20 09:04 



 
Profiel   

Mooi zo'n spierwit paardje met zoveel behang en dan donkere voetjes :)
Succes met de eventuele fok. Ik kan je daar verder geen zinvol advies over geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-20 09:44 



 
Profiel   

Je kan contact opnemen met het NSPS. Die kan je verder helpen met de fokkerij vragen.
Ik vind hem in ieder geval erg leuk! weer eens wat anders dan vos of zwart!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-20 10:26 



 
Profiel   

Ik kan je niet verder helpen met antwoord op je vragen, maar vindt hem wel heel leuk. Ik snap dat je daar mee zou willen fokken; mooi uiterlijk, goed karakter, dat kan zeker meerwaarde hebben om daar mee te fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-20 11:42 



 
Profiel   

Ik dacht dat schimmels niet zo geliefd was bij NSPS vanwege bepaalde bepaalde verminderde overlevingskans bij veulens? Correct me if i'm wrong? Heb ik ooit een keer gehoord...

Verder een super leuk klein mannetje <3
Zou ik ook zo mee willen nemen in mijn binnenzak :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-20 13:10 



 
Profiel   

Wat een leuk diertje

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-20 13:26 



 
Profiel   

dioni schreef
Je kan contact opnemen met het NSPS. Die kan je verder helpen met de fokkerij vragen.
Ik vind hem in ieder geval erg leuk! weer eens wat anders dan vos of zwart!


Die kan ik je wel geven. Pony is sowieso te oud om deel te nemen of opgenomen te worden dat is tm 12.

Vd belschuur zit in baarlo die kant ergens

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-20 13:41 



 
Profiel   

Bedankt voor de complimenten, ik ben ook erg blij met hem!

Bedankt stalnollie voor het antwoord!
Wel jammer. Ik geef bij mijn paarden juist altijd de voorkeur aan oudere hengsten, die er nog heel goed uit zien . Dan weet ik dat ze sterk van gestel zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 13:55 



 
Profiel   

dynara schreef
Ik dacht dat schimmels niet zo geliefd was bij NSPS vanwege bepaalde bepaalde verminderde overlevingskans bij veulens? Correct me if i'm wrong? Heb ik ooit een keer gehoord...

Verder een super leuk klein mannetje <3
Zou ik ook zo mee willen nemen in mijn binnenzak :j



Dat is bij witte paarden zo, niet bij schimmels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 13:56 



 
Profiel   

Oudere hengsten kunnen wel goedgekeurd worden.
Maar niet meer voor een premie (is tm 12 jaar).

Klaar maken en voorbrengen is een werkje voor profs, de meeste mensen besteden dit uit.
En denk er aan dat je nakomelingen moet laten zien om hem goedgekeurd te houden.

Ik heb hem even op gezocht in de database. Zijn moeder is een 3e premie merrie, op papier zullem de hem dus al laten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-20 17:17 



 
Profiel   

Bedankt voor je antwoord Dennis.
Zelf een aantal merrietjes aanhouden voor het laten zien van nakomelingen is geen probleem, ruimte genoeg.
Ik breng vaker paarden/hengsten voor op keuringen, maar dat zijn andere rassen. Ik snap dat het handiger is om of iemand anders te laten lopen of in de leer te gaan.
Echter als ze hem laten staan vanwege zijn moeder dan is het zinloos.... ( zijn vader en vader van zijn moeder zijn wel interessant toch?).

Ik vind het wel jammer, je ziet nog zo weinig schimmeltjes terwijl mensen ze zo leuk vinden.
Ik zou Whoedy aan zoveel mensen kunnen verkopen (Ga ik alleen niet doen) er is echt interesse voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-20 19:57 



 
Profiel   

Ik heb een kroon preferente (grote maatse) schimmel merrie staan. In de grote maat zijn ze nog zeldzamer.

En een palomino ruin. Uit een 2e premie kroon prestatie sport-AA ster(1e merrie die bij leven ster geworden is, 2e merrie ooit met het ster predicaat) merrie, die het jaar van de hengstenkeuring een 3e premie haalde. Dus zelfs toen heb ik mij de moeite bespaard (tot groot verdriet van vele). Maar goed gekeurd houden is zo lastig, ik had ook niet de mogelijkheid om ieder jaar minimaal 5 veulens te fokken en aan te houden tot ze 3 zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-20 20:04 



 
Profiel   

Ik heb even gekeken Dennis, mooie merrie heb je!

Wel echt jammer dat er nog zo weinig schimmels zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-20 13:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen