Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

shetlander fokken en naar de keuring. Hoe? Wat? En waar?

 
Profiel   

Vraagje, Ik denk erover na om mijn shetlander merrie misschien te laten dekken, ze heeft een goede afstamming en van binnen en buiten een mooi dier. Ze word in mei 5 dus al wel lekker gegroeid. Ik vind het wel belangrijk dat ze eerst gekeurd is en getest zodat de kans dat het echt wat bijdraagt aan het shetlander ras groter word. Maar hoe? En waar? Of gaat alles door corona niet door? En is ze met haar 5 jaar al te laat om te worden gekeurd? Hoeveel gaat dit grof weg kosten (schatting van alles bij elkaar). Uiteraard heeft de merrie wel netjes paspoort en veulen papier. Je hoort het al ik ben nog nooit op een keuring geweest. Misschien willen de kenners al wat zeggen over mijn merrie? Ik zal een foto bijvoegen.

Een merrie veulen zou altijd blijven en later mennen, grondwerk ?eventueel mee door fokken?
Een hengst veulentje zal waarschijnlijk blijven, wellicht verkocht zelfde werk later als een merrie.
volgens mij is haar hele lijn zwart, regio Noord-Brabant
+punten, mens gericht, speels, onderzoekend, veel behang, actief, sterke hoeven, ruime draf -punten wat lange rug? galop (stukje training ook), eenkennig/werkt vrijwel alleen echt goed met mij (weet niet of dit een echt -punt is maar mag er toch bij) droge huid, ze heeft soms last van schilfers
verder vind ik dat ik niet genoeg kennis heb om dit helemaal te bepalen

!ik zal nooit zomaar een veulen fokken, dit word dan ook absoluut geen overhaaste beslissing/coronaveulen -O- !
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 21:50 



 
Profiel   

Om je pony te laten keuren moet ze eerst opgenomen worden in het stamboek. Je moet lid worden van het NSPS ( op de site van het stamboek is ook informatie te vinden). De kosten voor lidmaatschap zijn rond de 85 euro per jaar. Dan moet je lid worden van een fokvereniging bij je in de buurt. In Brabant zitten meerdere fokverenigingen, je moet in een bepaald postcode gebied wonen om lid te worden van een vereniging. Maar hiervoor zou je even kunnen bellen naar het stamboek. Kosten ongeveer 10-15 euro per jaar. De fokvereniging organiseert in het voorjaar maart/april een stamboekopname. Daar kan je pony, mits goedgekeurd , opgenomen worden in het stamboek. Ze wordt zowel veterinair als op exterieur en beweging gekeurd. Je krijgt hier een score lijst van. Zo kun je zien waar de verbeterpunten van je pony zitten en zo een hengstenkeuze maken. Kosten voor opname rond de 35 euro. Dan is er nog een premiekeuring. Deze wordt georganiseerd door je fokvereniging. Meeste keuringen zijn rond juli/augustus/ september. Ligt eraan bij welke fokvereniging je zit. Ze hebben allemaal een vaste datum in het jaar. Hier kan je pony geprimeerd worden en uiteindelijk bv kroon worden wat interessanter is voor de fokkerij.

Hopelijk zo een beetje antwoorden op je vragen . Heb je nog een foto en afstamming toevallig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 22:34 



 
Profiel   

Dankjewel voor je antwoord, heb ik zeker iets aan. Maart/april is al snel, ik denk dat ik alles even ga bekijken en dan misschien volgend jaar. Ik vind het gewoon belangrijk dat ze wel eerst gekeurd is, papierloze veulens zijn er genoeg. Dan nog 1 vraagje, wat is ongeveer normaal voor de inteelt coëfficiënt? zij heeft 12,89 lijkt mij vrij hoog?? maar als je daar een hele andere hengst opzet word dat niet zo hoog voor het veulen toch? of is het zo hoog dat je er sowieso niet aan moet beginnen? foto veulenboek zal ik bijvoegen, ik ga straks nog even verdere foto's maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 12:17 



 
Profiel   

Voor vragen over Shetlanders hebben we een apart subforum, Shetlanders en Minipaarden, het topic verhuist daar naartoe:

F-AM -> SMP

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 23:12 



 
Profiel   

Nicole, dankjewel voor het verplaatsen! ik zit al de hele dag uit te zoeken hoe ik de foto's erbij krijgg :')

bij ''foto's toevoegen'' krijg ik hem wel maar als ik dan op ''save'' druk komt hij onderaan te staan en kan ik hem niet meer verplaatsen.. hoe los ik dit nu weer op? :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-21 19:16 



 
Profiel   

Op de foto onderaan klikken. Dan kotm de img code in je bericht te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-21 19:50 



 
Profiel   

[ img ]
Top! Gelukt, zo simpel oeps

Alvast een eerste impressie van van de zomer :

[ img ]

[ img ]

Ze heeft zulke prachtige manen, helaas in de zomer afgeschuurd, oorzaak is haar wat drogehuid. Geen zomerexzeem (helaas was ik toen op vakantie dus het was er al af voordat ik in kon grijpen... :') )

Ik ben mij vandaag wat meer gaan verdiepen, wie weet doe ik toch dit jaar mee.. als haar manen even bij zouden groeien haha! We hebben niks te verliezen. Paspoort moet ik nog wel op naam zetten

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-21 20:24 



 
Profiel   

Hier zie je meteen waarom ze zo'n hoog inteelt coëfficiënt heeft, vader en moeder zijn broer en zus.
Ik zou voor een veulen dus zeker een hengst kiezen die niet verwant is aan August van de Kosterweide.

Ik zou dit voorjaar naar de stamboek opname gaan (als die dit jaar wel door gaan) en daarna naar de premie keuring. Afgelopen jaar waren er geen gewone stamboek opname en keuringen, op de corona keuring kon je stamboek opname en premering op 1 dag doen(zoals bij de nakeuring gebruikelijk is). Alleen premering, geen plaatsing zoals normaal op de keuring. Hoe het dit jaar gaat lopen is natuurlijk nog even afwachten.
Of naar de nakeuring in oktober, dan heb je beide op de zelfde dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-21 20:35 



 
Profiel   

Ja precies, vind ik vrij apart gefokt. Word dat vaker gedaan? Ik ga mij alvast inschrijven bij het nsps en trainen/voorbereiden en we zien wel wat corona ons brengt! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-21 21:29 



 
Profiel   

Ik zou hier niet eens mee willen fokken door die inteelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-21 21:33 



 
Profiel   

Ik heb het wel vaker gezien. Maar wenselijk vind ik het absoluut niet.

Ze hoeven alleen redelijk aan een touwtje te kunnen lopen voor stamboek opname (en natuurlijk nette conditie, netjes bekapt en staartje ff gewassen).
Dus zware training gaat er niet aan vooraf. Pony hoeft zeker niet slanker dan dit voor premering. Voor stamboek opname maakt het niet zo veel uit.

Manen wel zuinig op zijn en zo kammen dat je het geschuurde zo min mogelijk zie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-21 22:00 



 
Profiel   

Dankjewel Dennis, ik heb weer wat vragen verzameld haha. Is het (veel) wenselijker om de manen aan 2 kanten te hebben? Ik heb gezocht naar filmpjes op youtube van een premie keuring maar vond het er allemaal wat apart uitzien.. ponys aan het bokken en achteraan worden gerend met een lange zweep.. is het dan zo bijzonder dat mijn pony gewoon netjes aan een touwtje loopt? Ook allemaal zeer hevig in de weer met borstels zeg := . Ik snap natuurlijk de stress en het publiek maar vond het er allemaal maar wat uitzien. Hals laten strekken moet ze ook op comando kunnen? Mag je trouwen ook mee doen als jeugdige -18?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 16:50 



 
Profiel   

ik ben alweer jaren geleden naar de stamboekopname geweest met mijn toen 3 jarige shetlander. stelde niet zo veel voor. wij hadden haar gewassen en staart en manen mooi uitgekamd, maar er waren er ook met 2 bonte pony's die nog onder de zand en mest zaten, staart in de knoop en die probeerden er met een borstel nog iets van te maken.
ik heb mijn pony's geleerd gewoon mee te stappen of draven zonder dat iemand ze zit op te jagen met een zweep. was wel de enigste die zo rond rende met mijn pony.
ze is goedgekeurd met een mooi keuringsrapport en ze heeft nu een stamboekpapier i.p.v. veulenboek. dat was genoeg voor mij.

ze was in mooie conditie en netjes op gewicht, maar ze hadden haar liever dikker gezien. :?

ik zou mij evengoed afvragen of je niet beter een veulen kunt kopen i.p.v. zelf fokken.
je kunt dan precies uitzoeken wat je wil kwa afstamming, kleur, en verwachte grootte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 17:07 



 
Profiel   

Ja, manen het liefst aan 2 kanten. Paar dagen van te voren in de elastiekjes zetten, wat haarlak er bij en dan kom je een heel eind.

Stamboek opname stelt echt niet zo veel voor. Gewoon even goed borstelen, staartje wassen en zorgen dat ze bekapt is is meer dan voldoende.

Halsje strekken is iets van de (Amerikaanse) mini's, dat is bij de shetten helemaal niet gebruikelijk.

95% van de keuringsponys komt alleen voor de keuring uit het land dus de stress die je op die filmpjes zie is wel te verklaren. Meeste kunnen niet of nauwelijks netjes aan een touwtje draven.
Aanjager zorgt voor wat extra impuls, de een kan dat goed gebruiken, de ander minimaal.
Mijn pony's zijn heel braaf, stamboek opname heb ik regelmatig zonder aanjager gedaan maar premie keuring nooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 17:15 



 
Profiel   

Ik schop dit topic even omhoog. Ik zit eraan te denken om met mijn twenter een premiekeuring te doen. Als het goed is, is ze ingeschreven bij de NSPS. Als veulen is ze geweest met de fokker maar ze heeft geen veulenpremie gekregen (fokker vertelde dat ze eigenlijk nog te jong was ?). Ik moet dus lid worden van de NSPS en een fokvereniging. Wat ik mij afvroeg; moet je dan ook perse bij die fokvereniging de keuring doen? Degene bij mij in de buurt heeft namelijk een keuring maar dan ben ik op vakantie. Ik ga oefenen met stilstaan en haar manen maar 2 kanten doen voor die tijd en witte kleding kopen :') (is dat echt nodig? Of lopen er ook mensen zonder witte kleding in de ring?). Zijn er verder echt nog dingen waar rekening mee te houden?

Foto van vorig jaar:

[ img ]

Paar weken geleden (niet echt een top houding)
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-21 20:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen