Bewust kiezen voor een mini Shet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mischa

Berichten: 3500
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Bewust kiezen voor een mini Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 17:13

Hoi Bokkers,

Er zijn hier erg veel paardenliefhebbers die een of meerdere Shetlanders hebben. En wat ik mij afvraag is of je bewust heb gekozen voor een grote maat of juist een mini Shetlander.
Ik ben met een half oog aan het rondkijken naar het aanbod van Shetlanders, omdat ik in de toekomst van plan ben er zelf een of twee aan te schaffen (afhankelijk van mijn woonsituatie tegen die tijd) en het valt mij op dat het overgrote deel wat aangeboden is toch wel mini's zijn.
Dus ben ik benieuwd of er een bepaalde reden voor is dat dit aanbod groter. Heeft een mini zoveel meer voordelen dan een grote maat?
Ik zou graag met mijn toekomstige Shetlander(s) willen mennen, en dan neig ik toch eerder naar eentje van boven de meter omdat ik verwacht dat deze toch weer wat sterker zijn, of doet de een niet voor de ander onder?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Bewust kiezen voor een mini Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:36

Ik heb heel wat Shetlanders gehad en 1 groot paard. Ik ben een absolute shet fan, ik hou van de karakters, het is heel veel paard in een kleine verpakking. Ik heb heel veel lol met mijn grote paard gehad maar voor mij niks anders meer dan een shet

xYaartje
Berichten: 1461
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:53

Ruim tien jaar geleden heel bewust begonnen met het verzorgen van Shetlanders (hier verzorg ik ook nog steeds). Inmiddels verzorg ik naast dit adres ook nog op twee andere adressen Shetlanders. Bewust gedaan. Van klein formaat tot groot formaat.
En mijn eigen pony is een Shetlander. Eerlijk? Ik wil niets anders meer. Ze zijn heerlijk om mee te werken! Het gaat je even duren voor je hun hart hebt gewonnen. Daar moet je echt voor werken. Ook om door hun koppigheid heen te kunnen kijken, maar eenmaal hun hart gewonnen doen ze alles voor je.
Eigenwijs zijn ze ook, willen nog wel eens hun eigen plan trekken. Al is dat uiteindelijk ook een kwestie van goed opvoeden. Houd er ook rekening mee dat het meesters zijn in ontsnappen. Eenmaal ze door hebben waar ze door heen kunnen gaan ze dat blijven doen. Dus een goede, Shetland Proof omheining is wel echt een must. En flink stroom er op.
Ze kunnen ook nog een ego hebben, maar dat vind ik nou juist het leukste van ze. En super lief zijn ze ook nog eens. Knuffelig. Leergierig. Speels.
Zij werken net zo graag als grote paarden. Kunnen ook heel veelzijdig zijn.

Qua mennen zou ik denk ik eerder voor een groter formaat Shetlander gaan, maar daar kan iemand anders je net wat meer over vertellen. Daar heb ik zelf niet veel verstand van. Wel weet ik dat elk formaat Shetlander even goed en geweldig is.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Bewust kiezen voor een mini Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:18

Ik heb 2 grote maat shetlanders, bewust groot. Makkelijker, handiger en paste beter in de kudde en bij mn fjord.

Heerlijke karakters, superlief, ontzettend werklustig en die van mij hebben respect voor draad en omheining. Nog nooit ontsnapt tenzij er iets al openstond.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:19

Ik ga even meelezen, ik heb nog geen paarden en wil later, naast 2 grote rijpaarden, 2 kleintjes. Ik ken nu 1 mini Shetlander, bijna een jaar oud is hij, wat een schatje. Die zou ik wel willen. Maar inderdaad, om te mennen lijkt me iets groter wat beter, vooral omdat mijn man daarmee zou gaan mennen en hij is geen kleintje.

Mischa

Berichten: 3500
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 21:17

Dat Shetlanders kleine paardjes met grote karakters zijn is mij bekend, ik ben al van jongs af aan verkocht aan die dappere ukkies.
Leuk om te lezen dat jullie dat ook ontdekt hebben :)
Maar zover ik het zo lees nog geen onwijze verschillen.
Maar voor mennen dus toch inderdaad wel beter een grotere maat. Ik ben zelf ook niet de kleinste en denk daarmee dan ook beter met een grote maat uit de voeten te kunnen.
Toch jammer dat er dan juist van de grote maat zo weinig aanbod is. Waar ligt dat dan aan hè...

In het topic van Tarzan las ik ook al wat over een uitbreker, dit ging ook om een mini, dus zij staan er wel om bekend vaker van dit soort streken te hebben.
Ik vraag me dan meteen af, zijn zij dan ook echt eigenwijzer in de rest van de omgang?

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Bewust kiezen voor een mini Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:29

Hier 2 shetjes gehad voor de kinderen toen ze klein waren en met de pony's begonnen. Ik had er niets mee, maar ben ze zeker gaan waarderen. Die 2 shetjes waren goed gereden en erg braaf, toen de kinderen te groot werden, hebben we ze verkocht. Nu zijn het pubers en leek het ze zo leuk om naast hun D-pony weer een shetje te hebben. Om mee te tutten, longeren en wat vrijheidsdressuur. Voorheen hebben we een grotere maat gehad, omdat ze wilden rijden, maar nu ook bewust niet voor een mini gekozen. Wellicht worden ze toch fanatiek en willen ze mennen, vind ik een mini toch minder geschikt voor. Eigenwijs en uitbrekers ligt volgens mij niet aan de maat, gewoon shet karakter. Alhoewel, geen van de 3 waren uitbrekers, ook niet als er geen stroom op staat hier. Beetje eigenwijs waren ze allemaal, haha, maar allemaal wel heel braaf en lief.

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:30

Om te mennen zou ik sowieso voor de grote maat gaan.

xKatinkii
Berichten: 90
Geregistreerd: 12-10-16
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:31

Ikzelf heb, met zijn 82 cm schofthoogte, een echte minishet. Echter heeft hij qua mennen nooit onder gedaan voor de grotere pony's en paarden. Ja, hij heeft wat kleinere beentjes en pasjes en moet daardoor wat harder, en ja, hij kan iets minder trekken dan zijn 20 cm grotere ponyvriendjes, maar voor mij is dat geen probleem. Ik heb niet bewust voor hem gekozen, hij kwam gewoon op mijn pad. Zelf zou ik, als ik nu een nieuwe shet zou nemen, weer een kleintje kiezen, puur omdat ik die dan naast mijn pony in 't span wil hebben en ze dezelfde snelheid moeten hebben.

Ik kan je alleen het advies geven om je niet te laten leiden door formaat, maar mocht je ze samen in het span willen hebben om dan wel 2 pony's van hetzelfde formaat te nemen.

En ja, Shetlanders zijn niet alleen een heel stuk eigenwijzer dan het gemiddelde paard, maar hebben ook een hoge intelligentie, handigheid en doorzettingsvermogen. Mochten ze dus iets in hun kleine hoofdje hebben, dan vinden ze een manier om dat voor elkaar te krijgen, al moeten ze daarvoor door 7 sloten tegelijk lopen.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:49

Mijn paard staat nu op de paddock met een shetlander. Een grote maats. Die pony heeft zo veel power. Echt fantastisch.

Over een paar jaar wil ik naast mijn arabier een shetlander aanschaffen. Dit omdat hij dan altijd een pony heeft die 'hetzelfde' blijft bij eventuele verhuizingen, omdat ik shetlanders en mennen echt fantastisch vind maar ook omdat mijn paard minder goed met gras gaat waardoor het fijn is om hem met een vriendje op een paddock te kunnen laten staan voor delen van de dag. Dus ja: ik zou bewust kiezen voor een grote maats shetlander. Voor mezelf, voor mijn paard maar ook om te mennen. :D

Afbeelding
Dit is Meneer Pastoor. Inmiddels al bijna 26 <3

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:57

Als je intensief gaat mennen lijkt mij een shetlander die iets steviger en groter is zeker fijner. Wij hebben hier een mini van misschien 75-80 cm. Hij is nu twee, hoop dat er nog een paar cm bij komt. :=
Ik vind het wel enorm leuke dieren, hij zit goed in zijn pubertijd nu, maar de mijne is van de duvel niet bang om het zo te zeggen. Het verschil van mijn haflinger van 1.50 en de 75 cm vind ik alleen zo onwijs veel. Hij kan er zo wat onder staan. Dus ik vind het regelmatig jammer dat ze niet kunnen kriebelen, maar daarvoor hangen er weer borstels. Mocht ik ''opnieuw'' kunnen kiezen zou ik wel gaan voor een shetlander van rond de meter. Is toch net wat eerlijker verdeeld. :+

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Bewust kiezen voor een mini Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 22:33

Ik heb ook 3 grotere Shets, waarvan de kleinste 94 cm is en de grotere 2 rond de meter.
Voor ons was kleiner niet handig ivm ponylesjes, en mennen wil ik ook geen super-mini voor hebben omdat ik niet met een tweewieler wil mennen.

Wat betreft karakter, ik zou het liefst mijn Shetlanders uitvergroten naar een grotere variant zodat ik er ook op kan rijden. Vooral mijn merrie, die is zo ongelooflijk koel in haar koppie!

En ja, uitbreken doen ze ALTIJD zodra daar de gelegenheid voor is. Ook als ik er naast sta. Ook als de stroom erop staat en het onderste draad niet laag genoeg hangt.

Mischa

Berichten: 3500
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 23:26

Bedankt voor alle reacties weer! Leuk om de ervaringen te lezen en dat ze toch ook ieders hart wel stelen :D

Meneer Pastoor is schitterend! Dezelfde naam als de zwarte Shetlander van Rien Poortvliet :)

Maar er is dus toch wel een aardige voorkeur voor de grote maat. Ik neig er zelf ook naar zoals ik al eerder aangaf, maar des te meer vraag ik mij nu af waarom er dan toch echt een veel groter aanbod lijkt te zijn van mini’s.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Bewust kiezen voor een mini Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 09:47

Ja klopt! Daar is hij ook naar vernoemd haha. Meestal noemen we hem gewoon MP hoor _O-

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Bewust kiezen voor een mini Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:24

Haha, wat leuk om te lezen dat jullie ook Shetfans zijn!! Ik heb zelf al jaren een kruising Fjord, waar de focus toch wel op ligt. Maar omdat ik Shetlanders ook altijd in mijn hart heb gehouden (heb als 7-jarige leren rijden op mijn lievelings Shet vroeger, jaren 70, een eeuw geleden) én ik een gezelschapspaardje erbij wilde, heb ik een grote Shet (rond de 106 cm) er bij gekocht, 6 jaar geleden.

Wat een sterk, leuk, pittig, heerlijk, slim en goudeerlijk beestje is zij!!! Ze kan geweldig springen en rondscheuren, echte powerpony. Ik ben dol op mijn beide lieverds en ondanks dat ik niet kan rijden op onze Shetlander, wil ik haar nooit meer missen. Wil in het komende jaar ook meer met haar gaan doen. Mennen is niet zo mijn ding, maar ik heb wat anders ontdekt qua grondwerk, wat ze vast erg leuk vindt....

Ik heb bewust voor een grote maat gekozen, juist omdat ze bij mijn D pony kwam te staan. Ik vind ze persoonlijk ook wat beter in verhouding dan de kleine maatjes.

xYaartje
Berichten: 1461
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:28

Mischa schreef:
Dat Shetlanders kleine paardjes met grote karakters zijn is mij bekend, ik ben al van jongs af aan verkocht aan die dappere ukkies.
Leuk om te lezen dat jullie dat ook ontdekt hebben :)
Maar zover ik het zo lees nog geen onwijze verschillen.
Maar voor mennen dus toch inderdaad wel beter een grotere maat. Ik ben zelf ook niet de kleinste en denk daarmee dan ook beter met een grote maat uit de voeten te kunnen.
Toch jammer dat er dan juist van de grote maat zo weinig aanbod is. Waar ligt dat dan aan hè...

In het topic van Tarzan las ik ook al wat over een uitbreker, dit ging ook om een mini, dus zij staan er wel om bekend vaker van dit soort streken te hebben.
Ik vraag me dan meteen af, zijn zij dan ook echt eigenwijzer in de rest van de omgang?

Van wat ik heb ervaren zijn ze dat wel. Die proberen tien keer om iets voor elkaar te krijgen wat niet mag en dan moet je echt heel duidelijk 'nee' zeggen. Shets zijn nu eenmaal heerlijk eigenwijs en proberen van alles uit. Wat ze weer extra leuk maakt.
Natuurlijk. Je hebt er ook hele lieve Shets tussen zitten. Die dat niet doen. De ene Shet is de andere niet.
En met de juiste opvoeding ben je echt al een heel eind op weg :j .

Onwijs leuk om te zien dat je er zoveel interesse in hebt!

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Re: Bewust kiezen voor een mini Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:09

Ik heb bewust gekozen voor een kleine shet, omdat hij als weidemaatje zou dienen voor mijn tinker. Nu is wel het plan later met hem te mennen als hij oud genoeg is (: Hij word waarschijnlijk in het voorjaar gecastreerd! Hij is nu 1,5
Afbeelding
Afbeelding

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:27

Wat een schatjes in dit topic! Ik ben gek op shets met dezelfde reden als dat ik gek ben op de meeste terriërs. 3x nee = ja is hun formule! Verzorg er al een paar sinds 2007. Laatste jaren kom ik er niet meer vaak want ik woon verder weg. De een is echt een etter met losse “tandjes” en hoefjes en is vreselijk eigenwijs en koppig. De andere is heel gevoelig, introvert en overdonder je te snel. Maar wel beide echte druktemakers en enorm voorwaarts zonder ril of schrikkerig te zijn. Lekker gassen mét rem vind ik heerlijk. :j

Voor mij later ook niks anders dan een grote maat shet, mét een mooie menwagen erachter.

Mischa

Berichten: 3500
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Bewust kiezen voor een mini Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 19:03

Wat een schattig koppie! Echt nog een jonkie hè.
En waarom dan bewust voor een mini gekozen? Want als gezelschap voor een Tinker is het wel een flink formaat verschil.
Of vinden veel mensen mini’s toch gewoon leuk juist omdat ze zo klein zijn?
Ik vraag me nog steeds af waarom het overgrote deel van de aangeboden Shetlanders toch wel mini’s zijn namelijk. Daar moet toch een reden voor zijn. :+
Of worden grote maten minder aangeboden, niet omdat er minder zijn, maar omdat mensen ze gewoon zelf willen houden? Ik gok maar wat ;)

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:10

Wij fokken met Shetlanders in de mini en kleine maat. En ik men met Shetlanders in de midden en grote maat. Voor het mennen gaat mijn voorkeur echt uit naar een pony van rond de 1 meter. Ik ben zelf vrij lang en dan vind ik het niet mooi om zo’n kleine pony voor de sulky te zette . De pony’s waar ik mee men zijn zeer leergierig, willen altijd werken en zijn altijd vrolijk. En ze zijn super dapper.

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: Bewust kiezen voor een mini Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:12

Grote maat Shetlanders zijn momenteel erg gewild, zijn ook flink aan de prijs vooral de beleerde. Kinderen kunnen er toch wat langer mee dan met een mini als ze er op willen rijden.

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:50

Mischa schreef:
Wat een schattig koppie! Echt nog een jonkie hè.
En waarom dan bewust voor een mini gekozen? Want als gezelschap voor een Tinker is het wel een flink formaat verschil.
Of vinden veel mensen mini’s toch gewoon leuk juist omdat ze zo klein zijn?
Ik vraag me nog steeds af waarom het overgrote deel van de aangeboden Shetlanders toch wel mini’s zijn namelijk. Daar moet toch een reden voor zijn. :+
Of worden grote maten minder aangeboden, niet omdat er minder zijn, maar omdat mensen ze gewoon zelf willen houden? Ik gok maar wat ;)


Nou we waren eigenlijk gewoon op zoek naar een shet voor erbij maar de grotere shets waren dan meteen ookal weer een stuk duurder ivm dat er dan kleine kinderen op kunnen enzo. Uiteindelijk hebben we beer voor 80 euro gekocht en hun kregen ons schaap. We waren nog niet echt heel erg op zoek maar wel gewoon wat rondkijken, want we hadden er eerst een schaap bij lopen maar die werd heel agressief (ze had horens). Dus toen wouden we haar weg hebben en toen waren er mensen die haar wouden kopen, toen lag mijn vader het verhaal uit dat we er nu graag een shet bij wouden en hun hadden toevallig beer nog staan dus toen hebben ze beer gebracht en ons schaap opgehaalt. Hij is daarna heel ziek geweest maar het gaat nu heel goed met hem! En mijn tinker kan ook heel goed met hem gelukkig

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:53

Als je kan zou ik voor een grote shet (+95cm) gaan, mogelijk moet je wat meer geduld hebben om eentje te vinden maar het is een gemak qua spullen ook en ook als je zou willen mennen kunnen ze net wat meer.

Hier merk ik wel echt het verschil tussen onze pony van 81cm en deze van 95cm voor de wagen, de kleinste doet het ook heel graag maar zit sneller aan zijn grenzen.

Ik denk dat die kleintjes ook wel gekomen zijn omdat mensen gewoon een gezelschapspony wouden en hoe kleiner hoe minder ze eten en hoe minder plek ze nemen. Ook voor mensen die een pony wouden maar eigenlijk de plek niet echt hadden ervoor qua weide dus dan liever eentje van 75/80cm hadden dan eentje van 1m07. De laatste jaren beginnen er terug meer grote te passeren ook, zeker nu er steeds meer volwassenen zijn die actief aan de slag gaan met hun shetten. Ik zou zelf ook graag ooit nog een grote shet willen, een zwarte met mooi behang :D

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Bewust kiezen voor een mini Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:57

En naast de minishets zijn de minipaardjes met leuke kleurtjes momenteel ook ontzettend hip als prachtige weideversiering, en dan hoe kleiner hoe schattiger/ gewilder. Veel 'leken' noemen die minipaardjes ook shetlander. Misschien is dat ook een reden dat je de echte kleintjes steeds meer ziet?

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:01

In het verleden zijn er hobbiësten geweest die bewust een kleine maat fokten. Was meer vraag naar en betere prijs. (mijn opa was er 1 van).

Zelf ben ik wel weg van de grotere maat shetjes. Wel jaren 1 van 92 centimeter (middenmaatje dus) gehad. Ooit komt er vast wel weer een shet :))

En waarom shetjes? Voor mijn gevoel zit er zoveel meer karakter in, ik kan er onwijs om lachen, ze werken graag voor je, fluffy in de winter :+: Het zijn gewoon maatjes als je hun hart hebt gewonnen. Dat.