Bewust kiezen voor een mini Shet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eliana

Berichten: 5452
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:01

Ik heb een grote maat shet, ze is ongeveer 105 cm.
Heerlijk voorwaarts, behoorlijk eigenwijs en niet zo geschikt voor kinderen :+. Mijn dochter jan erop rijden maar dan loop ik ernaast. Kinderen die echt al goed kunnen rijden dat gaat wel goed.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mischa

Berichten: 3500
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Bewust kiezen voor een mini Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 16:49

Bedankt weer voor de reacties :)
Mooi verhaal om zo aan je pony Beer te zijn gekomen, ruilen voor een schaap! In zo'n geval snap ik het helemaal, dan is het gewoon wat er op je pad komt. En tis echt een leukerdje, en als het dan ook nog goed gaat met je andere pony is dat het belangrijkste natuurlijk.

Ik denk inderdaad dat er veel mini paardjes ook wel als mini Shetlanders verkocht worden, of in ieder geval zo genoemd worden.
Ik ben benieuwd of de grotere soort nu z'n opmars meer gaat maken, nu er toch opvallend veel mensen serieus mee aan de slag gaan met grondwerk en mennen etc.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:01

Afbeelding
Ik heb een shet van 93 cm. Echt een heel grappig dier, maar mega arbeidsongeschikt :+
Niet geschikt voor kleine kinderen, want hij bijt :D
Ik vind dat ze sowieso minstens de maat van Banjer moeten hebben om fatsoenlijk voor de wagen te kunnen lopen. :o

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Bewust kiezen voor een mini Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:14

Ik heb twee mini's van rond de 80 cm. Ze zijn geweldig, maar als ik er echt wat mee zou willen doen zou ik toch een grotere shet kiezen.

Hier zijn ze er puur voor de gezelligheid en voor het kuddegevoel, ik had twee rijpaarden en die waren erg saai samen in hun grote paddock paradise. Omdat ik niet de kosten voor een groot paard wilde hebben (meer eten, meer mest) heb ik dus voor mini's gekozen. Ik heb er alsnog natuurlijk wel een hoop kosten aan kwa dierenarts/tandarts, maar ze vreten toch echt minder :D

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:18

als je echt van plan bent te gaan mennen zou ik altijd voor een grote shetlander gaan.
heb grote shetten vanaf 105cm tot 110 cm en dat loopt perfect. heb ook even een mini ( 80cm) en 1 van 91 cm gehad maar ik vind dat toch echt wat te min om lange tochten en bijv. ook door zand / bospaden te rijden. en ze moeten echt fanatiek zijn en graag willen lopen.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:20

Hier twee echte mini's voor een hca! Past allemaal prima, het is alleen gedoe om echt leuke spullen voor ze te kopen in de vorm van onderleggers en peesjes. Dat moet echt maatwerk zijn. Verder zijn hun halsters ook maar saai. Ze kunnen ook niet bereden worden. Ik heb een 9 inch zadel wat veel te groot is. _O-
Afbeelding

Maar verder doe ik met ze langelijnen, fietsen, lange teugelen en ze zouden op zich ook wel vrijheidsdressuur kunnen leren. Maar daar ben ik zelf niet geduldig genoeg voor. Dit is mijn enkelspan combinatie. Ze kunnen dit beide met gemak trekken, ook wel lange tochten van 40 km gedaan met de oudste. Alex lijkt op de foto net een mini paardje, hij is niet zo breed in zijn ribben.
Afbeelding

En voor nu wandel ik nog met tweespan, want een geschikte vierwieler vinden voor pony's onder de 85cm tweespan is ook een crime.
Afbeelding

Maar ze zijn niet extra lollig ten opzichte van een shet van 1 meter. Het enige voordeel is dat je deze wel makkelijk aan de kant gedrukt krijgt, want ze hebben de helft van het gewicht van de grote maats en inderdaad ze vreten maar iets van max 7 kg hooi op een dag met zijn tweeën. En ik vind ze zelf handzamer, want ik ben zelf ook maar 1.60 groot. En ik had al eentje van 84 dus toen moest er voor het span nog zo'n kleine bij. En oh ja, dit is ook wel leuk, mijn oudste is een goede springpony (hij springt helaas ook over draden van 90 cm heen om uit te breken :') )
Afbeelding
En nog even mijn jongste als lange teugel dressuur pony.
Afbeelding
En ze kunnen ook heel fotogeniek zijn. Alleen de fotograaf moet wel zo ongeveer op de grond gaan liggen erbij. En ik ben zelf helemaal verliefd op het idee dat Jorie een mini haflinger is qua looks.
Afbeelding

Het enige wat je minder kunt met een kleintje is ze laten berijden door een kind, je kunt er net zo goed mee mennen als een grote. Sterker nog, mijne lopen in de juiste setting de grote maats eruit qua snelheid. De grote maat is extreem populair daarom dat er weinig aanbod van is, want ze worden onderhands al verkocht. En dat is waarom je alleen de kleintjes ziet staan op verkoopsites, omdat ze minder populair zijn.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 11-02-21 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mischa

Berichten: 3500
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 17:25

Goed om te horen dat de meeste toch wel adviseren om een grote maat te nemen voor het mennen, het had al mijn voorkeur, maar nu ben ik er wel echt over uit.
En hun karakters zijn even groot dus daar gaat het verder niet om ;)

Knap paardje Ipsilonka, ziet er mooi verzorgd uit! wel jammer dat hij bijt natuurlijk.

En leuk dat ze in de kudde ook wat leven in de brouwerij brengen BrittS, ik snap zeker dat je dan voor mini's gaat, als dat hun doel is.
Ik heb toevallig net je topic gezien en daar zag ik die twee donders met mekaar ravotte. Mooi stel!

Gaaf Jorex dat je zo actief bent met je kleintjes! er is toch een hoop met ze mogelijk zo te zien :j
Jorie is echt net een mini Haflinger, leuk!
Maar dat het weinig passends voor ze te vinden is lijkt me wel vervelend inderdaad.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Bewust kiezen voor een mini Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:35

Ja vooral de zoektocht naar een geschikte menwagen is heel irritant, want alles wat qua maat past is qua gewicht echt te licht voor tweespan. En anders zit je met een wagen die te hoog is qua bokhoogte. Dus dat is ook een risico dat je neemt met zulke kleintjes.

welmoedz

Berichten: 1568
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:53

Ik heb ze beide (merries); een NMPRS van 1 meter (4 jaar) een een Shetlander die 1,05 wordt (2 jaar).

De NMPRS is best wel chique en gevoelig. Als iets haar niet aanstaat weet je het meteen, maar dat kan ook zijn omdat ze merrie is. De shetlander intresseert het allemaal niet zoveel terwijl de mini overal met haar neus bovenop staat. Voor de kar kan ik nog niet zoveel zeggen over de shet maar de NMPRS doet het super leuk, ze is kwa temprament dus wel heftiger dan een shetlander, het is net waar je voorkeur naar uitgaat. Zelf was ik altijd een rustige haflinger gewend maar moet zeggen dat de "go" die ze heeft ontzettend fijn is voor de wagen :)! Misschien ooit samen een 2-span.

Afbeelding

Afbeelding

_Tarzan

Berichten: 11155
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 16:37

Mischa schreef:
Dat Shetlanders kleine paardjes met grote karakters zijn is mij bekend, ik ben al van jongs af aan verkocht aan die dappere ukkies.
Leuk om te lezen dat jullie dat ook ontdekt hebben :)
Maar zover ik het zo lees nog geen onwijze verschillen.
Maar voor mennen dus toch inderdaad wel beter een grotere maat. Ik ben zelf ook niet de kleinste en denk daarmee dan ook beter met een grote maat uit de voeten te kunnen.
Toch jammer dat er dan juist van de grote maat zo weinig aanbod is. Waar ligt dat dan aan hè...

In het topic van Tarzan las ik ook al wat over een uitbreker, dit ging ook om een mini, dus zij staan er wel om bekend vaker van dit soort streken te hebben.
Ik vraag me dan meteen af, zijn zij dan ook echt eigenwijzer in de rest van de omgang?

Meld zich :')
Ik heb naast m’n paard een shet en een mini, eerlijk is eerlijk, een shet is ‘makkelijker’ blijft net wat beter achter de draad, is makkelijker om halster/tuig oid voor te kopen, groter dus toch net wat makkelijker hanteerbaar maar OMG wat hou ik van m’n lieve kleine mini vriendje <3
(Ja soms kan ik hem wat aandoen maar hij hoeft mij maar met z’n puppy ogen aan te kijken en ik ben weer om :') )

Zeg nou zelf, dit wil je toch ook?! <3 _O-

Afbeelding

Enne, m’n omheining is inmiddels aangepast zodat m’n vriendje niet weg hoeft :D

Edit: ik vind de karakters van de mini’s over het algemeen wel een stuk fijner als je ermee aan de slag wilt. Mini’s willen liever werken dan die dikke luie shetties is mijn ervaring := Mini’s zijn veel leergieriger.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Bewust kiezen voor een mini Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:54

Wat een heerlijk snoetje :D

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 21:12

Ik heb een grote maat shet kruising.

Voor mij een waanzinnig karakter, wij kunnen er alles mee, je sleept ze overal mee naar toe en als ze een kindje lief vind dan doet ze daar ook alles voor. Vind ze het kindje niet lief dan bijt ze :=
Ik heb ze voornamelijk voor de wagen lopen en heb er een bijrijdster voor.


Afbeelding

xYaartje
Berichten: 1461
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:50

_Tarzan schreef:
Mischa schreef:
Dat Shetlanders kleine paardjes met grote karakters zijn is mij bekend, ik ben al van jongs af aan verkocht aan die dappere ukkies.
Leuk om te lezen dat jullie dat ook ontdekt hebben :)
Maar zover ik het zo lees nog geen onwijze verschillen.
Maar voor mennen dus toch inderdaad wel beter een grotere maat. Ik ben zelf ook niet de kleinste en denk daarmee dan ook beter met een grote maat uit de voeten te kunnen.
Toch jammer dat er dan juist van de grote maat zo weinig aanbod is. Waar ligt dat dan aan hè...

In het topic van Tarzan las ik ook al wat over een uitbreker, dit ging ook om een mini, dus zij staan er wel om bekend vaker van dit soort streken te hebben.
Ik vraag me dan meteen af, zijn zij dan ook echt eigenwijzer in de rest van de omgang?

Meld zich :')
Ik heb naast m’n paard een shet en een mini, eerlijk is eerlijk, een shet is ‘makkelijker’ blijft net wat beter achter de draad, is makkelijker om halster/tuig oid voor te kopen, groter dus toch net wat makkelijker hanteerbaar maar OMG wat hou ik van m’n lieve kleine mini vriendje <3
(Ja soms kan ik hem wat aandoen maar hij hoeft mij maar met z’n puppy ogen aan te kijken en ik ben weer om :') )

Zeg nou zelf, dit wil je toch ook?! <3 _O-

[ [url=m/pKnQLt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Enne, m’n omheining is inmiddels aangepast zodat m’n vriendje niet weg hoeft :D

Edit: ik vind de karakters van de mini’s over het algemeen wel een stuk fijner als je ermee aan de slag wilt. Mini’s willen liever werken dan die dikke luie shetties is mijn ervaring := Mini’s zijn veel leergieriger.

Een beetje een late reactie hier op, maar mijn ervaring is juist anders. Zorg ervoor dat ze de juiste motivatie hebben en dan willen ook de dikke luie Shetties werken :) (en dat ze dik zijn helpt vaak al niet natuurlijk).
Heb nog geen een Shet gehad die niet wilt werken. Ze vinden het allemaal even leuk. Ook mijn eigen Shet is ontzettend gemotiveerd om dagelijks wat te doen en komt er zelf al naar vragen :) . Werk ook met elke Shet in vrijheid.
Een pony die ik verzorgd heb wilde ook nooit werken tot ik haar door de juiste aanpak zo enthousiast heb gekregen dat ze het echt leuk is gaan vinden. Inmiddels is ze helaas verkocht, maar zo fijn dat ze het toch leuk is gaan vinden.

xxpetraxx
Berichten: 329
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:23

hier bewust een grote maats shet ze zijn heel veelzijdig!
loopt zz dressuur en zz vaardigheid.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jess_Ashlinn
Berichten: 357
Geregistreerd: 02-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:00

Hier 2 mini's van 88 cm. Eigenlijk geen bewuste keuze, ik heb ze overgenomen van een kennis die er niet meer voor kon zorgen. Zou zelf eerder niet snel een Shetlander hebben gekozen, maar nu ik zie wat ik allemaal met ze kan doen ben ik zeker om <3 .

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:39

Hier ook bewust gekozen voor een kleintje.
Heb alleen geen shet maar een nmprs appaloosa zit nog wel een scheutje shetbloed in.
Doe er ook vrijwel alles mee, hij is ook altijd wel gemotiveerd om wat te doen.
Enigste is dat die van mij wat sensibel is heb het idee dat shets wat nuchtere zijn.
Ik zou hem iig niet meer willen missen <3

Afbeelding

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6031
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:53

Hier juist bewust gekozen voor een grote maat.

Mijn kwpn merrie stond op pension stallen niet bekend om haar goede gedrag met nieuwe paarden. Daarom bewust gekozen voor 1 een veulen, 2 kerel (dat gaat makkelijker goed dan met merries) en 3 voor een grote maat shet.
1 een veulen omdat deze niet tegen haar gezag in zal gaan zo snel en 2 in hoop dat mijn merrie moeder gevoelens zou krijgen en dus ook niet zo snel lelijk zou doen
2 al uitgelegd
en 3 een flinke maat zodat als mijn merrie lelijk doet de shet iets meer kan hebben. Een mini shetje wat echt een poppetje is was ik een beetje bang dat de benen te makkelijk als een lucifer houtje zouden breken om het een beetje te overdrijven. Een grote maat is toch wat steviger dacht ik.
plus buiten dat hierboven wilde ik ook een grote maat omdat ik graag met de shet wilde gaan mennen :D Ik ben niet zelf te zwaar vind ik om op een sulky achter een mini shet te gaan plus ik vind het leuk dat als mijn nichtjes er zijn zij ook een rondje mee kunnen.
Mijn shetje vorige maand:
Afbeelding
Afbeelding
En samen met mijn kwpn merrie
Afbeelding