Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ijslander en shetlander een aparte hooiplek voorzien

 
Profiel   

Ik heb een ijslander en shetlander en zou hun graag apart kunnen hooi geven. Ze zijn beide gevoelig aan bevangenheid en ik wil in de gaten houden wat ze juist eten van hooi.

Voor de ijslander heb ik een palletbox waar de shet niet in kan, maar voor de shetlander heb ik nog niets.

Ik dacht aan een apart stukje in de weide wat afgemaakt wordt met een hoger draadje dat de shet er onderdoor kan maar de ijslander niet.
Heeft iemand dit systeem? Of zijn er andere tips?

Ze staan beide 24/7 in de weide/paddock met gemeenschappelijke schuilstal.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-21 11:00 



 
Profiel   

Hier dezelfde zoektocht. Ik ben wel heel benieuwd hoe je palletbox eruit ziet? Is dat een bak waar hooi in zit die te hoog is voor de shetlander om erbij te kunnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-21 11:21 



 
Profiel   

Voor die palletbox moet je wel zien dat je een stevig net hebt dan, want anders knoeien ze veel en eet de shet het alsnog op.
Hier krijgen de shets hun hooizak in hun schuistal en staat er met prikpaaltjes een contstructie voor dat de pony er niet aan kan idd. Is ook ongeveer het enige wat zal werken vrees ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-21 12:02 



 
Profiel   

Wij hebben dit ook ooit moeten doen in een inloopstal, aan één kant het lint wat omhoog gedaan zodat de paarden er niet onderdoor konden maar de veulens wel. Het lint loopt dan naar een paal schuin omhoog en ze kunnen dus op 1 plek onder het lint door.

Werkte prima en de veulens hadden heel snel door dat ze daar gewoon onderdoor konden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-21 12:08 



 
Profiel   

Mijn pony kan onder een draad door waar de anderen niet onderdoor kunnen. Zo kan zij haar extra voer krijgen en privé hooi, zonder dat de anderen ‘helpen’ met opeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-21 12:33 



 
Profiel   

Dit was op mijn vorige stal ook. Hooinet voor de shet is afgezet stukje waar alleen zij onderdoor kon.

IJslanders hadden een bak hooi met slowfeeder rek er in. De shet kon daar niet bij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-21 13:05 



 
Profiel   

Stukje afzetten met lint, hout, whatever, voor de shet werkt prima, zo heb ik een paar maanden een shetmerrie met veulen apart gezet zodat mevrouw genoeg hooi kon eten zonder dat de grote vreetzakken haar portie er ook bij opaten. Eigen bak met zak hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-21 13:52 



 
Profiel   

Arcodavella schreef
Hier dezelfde zoektocht. Ik ben wel heel benieuwd hoe je palletbox eruit ziet? Is dat een bak waar hooi in zit die te hoog is voor de shetlander om erbij te kunnen?


De palletbox ziet er zo uit: [ img ]
Daar moeten wel nog gaatjes in gemaakt worden onderaan dat het water weg loopt en een gat aan de zijkant zodat ik er een hooinet in kan vast maken.
Voor de shetlander komt er ook nog zoiets maar een kant en klare op de juiste hoogte heb ik nog niet gevonden. Die gaan we zelf maken. Ook weer met een hooinet in ofwel een slowfeeder rek.
Mijn ijslander knoeit heel weinig, af en toe hangt het net er eens aan de zijkant uit maar dan is het al leeg. Ik denk dat zij dit eruit trekt zodat ze aan de restjes op de bodem kan *D .

Dat schuin lint lijkt me wel iets. Mijn idee was dus nog niet zo slecht :) Bedankt allemaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 08:27 



 
Profiel   

Wij hebben dat ook voor onze shetten.
En dat is omdat we in een groep staan met 2 grotere pony’s waarvan 1 al 3 winter vertikt mee te betalen aan het hooi.(ooit 2x betaald verder nooit)
Dus hebben het zo opgelost

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 08:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen