Mijn dikke shetlander

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Drifterjelte
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-03-21

Mijn dikke shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 07:32

Tip gevraagd.

Mijn shet (drifter) van 20 jaar is nogal aan de maat.
Altijd al geweest maar nu is het wel heel erg.
Sinds kort heb ik een veulen en die krijgt wat brokjes dus drifter wil dan ook wat.
Kwa hooi krijgen ze in de ochtend 2 plakken.
Dit moet Drifter delen met veulen en mijn alpacas maar hij eet altijd alsof het het laatste eten op de wereld is ook is hij echt de baas van de groep.
In de avond gaan de alpacas naar binnen en krijgen de shetten 1 plak hooi voor zijn beide. Hij zal ong 3 kwart ervan eten
Vroeger in onze jonge jaren gingen we veel wandelen fietsen en mennen nu ben ik nog niet zolang geleden bevallen en heb ik wat minder tijd om wat met hem te doen hij heeft ook verzorgers maar die gaan vooral een eindje wandelen.

Wat zou ik aan de voedingspatroon kunnen doen?
En vooral hoe omdat het veulen toch ook goed moet eten.

Hij heeft al jaar niet in het weiland gestaan maar blijft dik

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Re: Mijn dikke shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 09:03

Ik vrees toch dat hij meer beweging zal moeten krijgen.

Hier 3 verschillende paarden waaronder een shet die snel dikkig word en een oudje van 27 die juist te snel mager wordt. en ik voer ze vitalbix en hooi in netten. En het oudje mag straks 24/7 het gras op, ik verdeel de paddock dan in 2en zodat oudje dag en nacht land op kan en eigen stal heeft.. en overdag staat hij dan samen met mijn grote en snachts staat de grote bij de shet zodat niemand lang alleen hoef te staan. Shet krijgt ook beperkt gras.

Maar ik men en fiets regelmatig met de shetlander en dat is toch echt wat de jouwe ook moet doen. meer beweging :o

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Mijn dikke shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 09:31

Zou het helpen om die 2 plakken over meerdere voerplekken te verdelen?
Dan vreet die kleine niet alles zelf op :+

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 09:31

Krijgen ze het hooi samen op een plek?
Kan je al niet hooi op 3 of 4 plakken aanbieden zodat hij de rest niet weg kan jagen en die ook kunnen eten?

Alpaca’s zijn wat groter toch? Die zouden ook uit een hogere ruif of palletbox kunnen eten? Het veulen misschien ook? Ik zou het veulen dagelijks een aantal uur apart zetten met rijk hooi. En de shet een graasmasker op, daarmee krijgen ze ook wel hooi uit een net.

Echt heel erg oppassen met te dikke shetjes... hebber hier twee staan met gekantelde hoefbenen en dat wil je echt niet...

Justine2000
Berichten: 38
Geregistreerd: 27-03-21

Re: Mijn dikke shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 10:23

Jan hij niet mee naast de kinderwagen wandelen als een hond

LauraTNW

Berichten: 32
Geregistreerd: 15-07-20
Woonplaats: Melsele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 16:43

Ik zou het hooi op verschillende plaatsen leggen en ophangen, dat hij wat meer moeite moet doen. En beweging is key, en nog leuk ook! :)

Drifterjelte
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 08:56

lies_sparkle schreef:
Zou het helpen om die 2 plakken over meerdere voerplekken te verdelen?
Dan vreet die kleine niet alles zelf op :+


Heb het verdeeld over 6 plekken maar hij eet echt super snel.
En heb ook slowfeeder daar gaat hij als laatste nog heen

Drifterjelte
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 08:57

lies_sparkle schreef:
Zou het helpen om die 2 plakken over meerdere voerplekken te verdelen?
Dan vreet die kleine niet alles zelf op :+



Heb 6 plekken zelfs maar hij eet sneller als de rest

Drifterjelte
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 08:58

LauraTNW schreef:
Ik zou het hooi op verschillende plaatsen leggen en ophangen, dat hij wat meer moeite moet doen. En beweging is key, en nog leuk ook! :)



Bewegen is onwijs leuk hij is ook beleerd voor de kar.
Maar zit nu met de baby en merk dat wandelen niet veel helpt

Drifterjelte
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 08:58

Justine2000 schreef:
Jan hij niet mee naast de kinderwagen wandelen als een hond



Zeker maar daar valt hij niet van af.

Drifterjelte
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 09:00

Poekkie schreef:
Krijgen ze het hooi samen op een plek?
Kan je al niet hooi op 3 of 4 plakken aanbieden zodat hij de rest niet weg kan jagen en die ook kunnen eten?

Alpaca’s zijn wat groter toch? Die zouden ook uit een hogere ruif of palletbox kunnen eten? Het veulen misschien ook? Ik zou het veulen dagelijks een aantal uur apart zetten met rijk hooi. En de shet een graasmasker op, daarmee krijgen ze ook wel hooi uit een net.

Echt heel erg oppassen met te dikke shetjes... hebber hier twee staan met gekantelde hoefbenen en dat wil je echt niet...



De alpacas zijn ong even groot.
Ze zijn nog jong.
Dat grasmasker is misschien wel goed idee.
Die heb ik wel liggen.
Het veulen staat elke avond apart alpacas ook ivm krachtvoer.

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:26

Maar beweging maakt toch altijd uit.
Zou hem lekker mee nemen wandelen, longeren en misschien naast de fiets mee nemen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Mijn dikke shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:54

Ik zou alles in slowfeeders doen! Dan kan hij niet zoveel eten. En zeker een flinke wandeling kan wel helpen hoor.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:57

Sowieso alle voerplaatsen veranderen in slowfeeders en bewegen is nog altijd het allerbelangrijkste als het gaat om af te vallen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:59

Ik denk ook vooral aan meer bewegen. Dat is tenslotte goed voor van alles. Het zou hem ook langer soepel en fit houden. Als je zelf geen tijd hebt op het moment zou ik voor een verzorgster gaan. Wat eten betreft kun je weinig anders met een veulen erbij. Misschien heb je mazzel en kan het veulen hem straks wel meer verleiden voor een rondje rennen en spelen.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Mijn dikke shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:01

Pas wel op met het woord slowfeeder, want op veel websites wordt 5x5 cm maas al geadviseerd als ‘slowfeeder’, wat echt onzin is.
Voor een shet mag je gerust denken aan 2 netten van 3x3 maas boven elkaar.

Marigold

Berichten: 12571
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Mijn dikke shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 02:47

Je kan ook je grond veranderen in padock paradise, zegmaar een looppad helemaal rondom en het voer op meerdere plekken aanbieden. Of de shet apart zetten.. schraler hooi voeren, of stro erbij door.
En een hulpje erbij die wel wil mennen of wandelen met de pony. Om af te vallen en meer spieren te kweken zodat de pony in zijn vrije tijd wel wat kan eten..
Kan lastig zijn hoor, shetlanders willen altijd eten he.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 05:12

Je hooi deels vervangen voor armer graszaadhooi of stro. En dan zou je het veulen elke dag even apart kunnen zetten om meer rijker hooi of gras te eten, want die groeit nog natuurlijk.

Hoe lang doen ze met dat hooi? 2 plakken voor 2 ponys en alpacas klinkt niet als veel, al weet ik niet hoe zwaar je plakken zijn. Als je armer hooi in netten voert kunnen ze de hele dag eten. Dat is beter voor hun spijsvertering.

marianvh

Berichten: 17
Geregistreerd: 19-02-21
Woonplaats: WAARDENBURG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:12

beste mensen,
ik weeet niet hoe ik opnieuw een forum moet starten dus doe ik het maar even zo.
ik heb een shet 20 jaar oud en wij zijn hem nu een beetje aan het mak maken dat er klein kindjes op kunnen. je kan er al op in stap met zadel. alleen longeeren is een probleem. hij wil alleen in stap en niet in draf. ook aan de hand niet heeft iemand als je blieft een idee hoe je dit oplost. ik heb het geprobeert met drijven maar daar reageert hij niet op. tips?

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Mijn dikke shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:49

Is de pony wel gezond? Toen mijn shet te dik was was ze ook niet vooruit te branden. Verder lijkt me het slim om hulp te vragen van iemand die ervaring heeft met het beleren als je de pony nu al niet in alle gangen kunt longeren. De pony is al vrij oud, dus ik zou dan niet zelf gaan aanrommelen

marianvh

Berichten: 17
Geregistreerd: 19-02-21
Woonplaats: WAARDENBURG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:14

capopjekop schreef:
Is de pony wel gezond? Toen mijn shet te dik was was ze ook niet vooruit te branden. Verder lijkt me het slim om hulp te vragen van iemand die ervaring heeft met het beleren als je de pony nu al niet in alle gangen kunt longeren. De pony is al vrij oud, dus ik zou dan niet zelf gaan aanrommelen

hij is nagekeken helemaal gezond. we hebben veel geoefend en hij schijnt het leuker te gaan vinden! van de ene op de andere dag wil hij wel ineens draven geen idd hoe dit komt