Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Merrie laten dekken?

 
Profiel   

Hoihoi, ik heb een Shetlander merrie van 7 jaar. Ik twijfel om haar te laten dekken omdat ze echt een fantastisch karakter heeft en ik denk dat er met de juiste hengst echt wel een topper uit kan komen. Geen zorgen, dit is echt nog in de beginfase, ik bekijk nu gewoon mijn opties. Ik ben echter echt als de dood om mijn merrie te verliezen... weet iemand hoe groot die kans is? En ik snap echt dat het heel veel kost en dat t erg risicovol is maar ik zie op Instagram zo veel merries waarbij er iets mis gaat dat ik eigenlijk een beetje bang ben geworden... heeft iemand advies? Ik kan nergens echt vinden hoe groot t risico dat er iets mis gaat nou echt is en zeker bij Shetlanders want ik kan me wel voorstellen dat dat nog weer anders is...

Ik hoor graag jullie mening! Wel of niet doen, wat is verstandig en wat niet, hoe zit dat met die kansen...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 21:54 



 
Profiel   

Zou je het veulen zelf houden? Want voor de verkoop moet je het niet doen, ze keilen je dood met shetlanders.

Dat gezegd zijnde zijn er zoveel leuke shets te koop dat het me het risico niet waard zou zijn voor mijn merrie :)
In het dikke buiken topic vind je vast meer info. Ik heb een tijdje meegelezen en zou gokken dat er daar met 1/5 wel iets zorgelijks is en 1/10 iets ernstigs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 21:57 



 
Profiel   

Is je merrie een stamboek shettie?

Mijn shetlander veulen zat dubbel met haar beentje. Maar mijn vader heeft dat goed gekregen met de geboorte.

Verder hier een waterhoofd veulen gekregen die overleden is en mijn merrie is toen ook overleden door een scheur in de baarmoeder , verder nog een veulen verloren in de dracht en merrie+veulen overleden door koliek bij 9 maand dracht. Maar dit jaar en vorig jaar toch weer 2 gezonde veulens mogen verwelkomen. En ze mag dit jaar weer naar de hengst. Pech hoort er helaas zeker bij... de natuur is hard helaas :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 22:08 



 
Profiel   

Vraag je eerst af WAAROM je een veulen zou willen fokken. Voor jezelf of voor de verkoop?
Als je zelf het veulen wilt houden dan heb je in combinatie met de juiste hengst best een grote kans op een gezond veulen. Het gaat echt veel vaker goed dan fout.
Als je puur voor de verkoop fokt dan zou ik het je afraden. Hoewel de prijzen voor shetlanders best hoog liggen op dit moment, ga je er waarschijlijk niets aan verdienen als je alles mee rekent. Als je dan ook nog het risico laat mee wegen, dan kun je het beter niet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 22:16 



 
Profiel   

Ik wil dit topic wel een kans geven op SMP, waar de Shetlander kenners en fokkers bij elkaar komen:

F-AM -> SMP

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 22:20 



 
Profiel   

Stap 1 is zorgen dat je merrie gezond is en goed in elkaar zit. Dus stamboek opgenomen, dan worden ze ook veterinair gekeurd. En ze worden dan liniair gescoord zodat je de plus en minpunten van je pony leer kennen.

Aan de hand daarvan kan je opzoek naar een passende hengst.

Risico's zijn er altijd. Doordat ik er bij mijn merries altijd strikt boven op gezeten heb is het alrijd goed gegaan. 2x dierenarts nodig gehad, 2 die niet soepel gingen zelf goed gekregen tijdens de bevalling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-21 22:25 



 
Profiel   

dankjulliewel allemaal, ik wil het echt puur doen omdat ik het veulen zelf wil houden want anders vind ik het zo sneu.. en zoals jullie zeggen inderdaad er zijn er zo veel te koop tegenwoordig. Ik twijfel nog even lekker verder :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 10:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen