[volg] July 2022 een miniatuurtje aan de voet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

[volg] July 2022 een miniatuurtje aan de voet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 23:30

Voor mezelf zou ik graag bijhouden hoe de dingen lopen en wat er allemaal gebeurd is in het avontuur van July. Kort gezegd, July heeft vorig jaar een dood veulen gehad, heeft daarna nog de veulenhengstigheid gehad en daarna niet meer hengstig geworden. Onlangs met de dierenarts plannen gemaakt om haar mogelijk dit jaar te laten dekken door Habaldi. Hieronder volgt de langere versie.

eind 2019 kocht ik july als maatje voor Amara:

Afbeelding
july links, amara rechts

July was toen dragend en zou voorjaar 2020 een veulen krijgen. Echter ze had met regelmaat diarree. Op advies van de dierenarts 2x ontwormt, 1x met pyrantel en 1x met ivermectine. Hier zijn wormen bij afgekomen maar de mest werd niet direct beter. We hebben nog een tijdje dingen geprobeerd met voer maar haar vacht bleef er gek uitzien en de mest matig bleef heb ik haar naar de kliniek gebracht en bloed laten onderzoeken. Daaruit bleek dat ze nog altijd wormen had en vanuit de wormen schade aan de darmen en andere organen.

Afbeelding

July is op de kliniek gebleven en daar onder de camera gestaan. Ze heeft daar een eigen voer schema gekregen vanuit de arts en ik heb dit zelf nog aangevuld met slobber. De arts vertelde dat ze bepaalde voedingsstoffen meer moest krijgen die ik haar thuis minder aanbood omdat haar darm niet alles kon opnemen en we zo konden proberen te compenseren voor july en haar kind. Ze bleef er wat rabberig uit zien, maar was daar wel tevreden, verharen ging moeizaam. De weken verstreken en ze kwam in de veilige zone wat betreft de bevalling. Ze had nog geen uier maar is toch op een ochtend beginnen te bevallen. Echter het veulen kwam er niet af, de arts erbij, voelen en het veulen lag niet goed. Zij hebben meteen Emmeloord ingelicht, merrie opgeladen en haar daar gebracht. Daar hadden ze haar al geschoren voor een keizersnede echter hebben ze haar onder algehele narcose toch kunnen verlossen. Echt super hoe ze dat gedaan hebben!

Afbeelding

Haar veulen was vroegtijdig gestorven, waarschijnlijk door toch een te kort aan voeding, het is daardoor niet gedraaid en lag dwars. Het kwam er op neer dat een merrie suikers, eiwit en vet op kan nemen maar 2 van de drie gingen door de schade aan de darm minder goed en een deel daarvan is juist belangrijk geweest voor het ongeboren veulen.

Door de narcose en het veulen niet gezien te hebben, heb ik het idee dat ze het ook nooit heeft gemist. Ze kwam vrolijk weer thuis, is nog eens hengstig geworden en alsmaar een blijde levendige pony geweest.

Van de winter heb ik voor haar een dekking gereserveerd van Habaldi van de heesbeekhoeve.
Afbeelding
https://www.minipaarden.nl/Paardinforma ... D=P-070717

July zelf is Champagne bont en wordt dit jaar 5 jaar oud. Afgelopen winter zijn we haar gaan inrijden en naast dat ze vreselijk lief is in omgang doet ze het rijden ook erg braaf, ze heeft nog nooit naar of raar gedaan.
https://youtu.be/oopMBR_IJ2A
https://youtu.be/7sqK5VJ5sMo

Maar naast een lieve kinderpony was mijn doel met haar toch ook fokken. Haar afstamming, karakter en kleur zijn natuurlijk super geschikt. Wat betreft exterieur en type is het voor mij binnen het nmprs nog een groot onbekend gebied, een leuke spannende ontdekkingsweg. Maar dan is het natuurlijk wel handig als ze hengstig wordt.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb contact opgenomen met de kliniek waar ze vorig jaar gestaan heeft wat slim is (hengstig spuiten? of verder onderzoek?). Zij zag scannen niet zitten maar vermoed dat ze vuil is op de baarmoeder. Ons plan is nu om haar bij beter weer hengstig te spuiten en dan proberen een swab te nemen en vanuit daar indien nodig te behandelen. Op deze manier kunnen we ook meteen gericht behandelen al dan niet met een roesje om zo de risico's voor july te beperken.
En dit is het punt waar we nu zijn.

Met july gaat het wel al veel beter, ze heeft mooie mest en is al flink aan het verharen, net als de grote pony's, een grote vooruitgang met vorig jaar dus.

Afbeelding

Als iemand nog foktechnische tips heeft zijn deze van harte welkom. Mijn fokdoel is een zeer brave gebruikspony te fokken wat hoger in de minimaat (july is 1m gemeten op de keuring)

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:29

Mooie pony.
Vorig jaar was duidelijk niet haar jaar.

Ik zou ook de hengstigheid afwachten en een swap doen. Dan gaat ze in elk geval schoon aan de start.

Ik denk dat het een super leuke combi is. Ik ben in elk geval erg benieuwd..

Luna2006

Berichten: 3160
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [volg] July 2022 een miniatuurtje aan de voet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:57

Ik ga volgen :)
wij verwachten dit jaar ook een veulen van habaldi en hebben 1 merrie die binnenkort ook naar hem gaat :)

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [volg] July 2022 een miniatuurtje aan de voet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 01:15

Wat leuk! Ik ben erg benieuwd naar het veulentje wat nog geboren moet worden dit jaar.