Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Kruising shetlander minder gevoelig voor HB/ IR/ etc...?

 
Profiel   

Ik heb een mini ruintje van 18 jaar. Eigenlijk is hij de makkelijkste van het stel waar het gaat om metabolische probleempjes.
Ik moet de andere 2 (IJslanders) wel goed managen (wat gelukkig heel goed gaat), maar het valt me op dat mijn mini toch echt makkelijker is in dat opzicht. Hij kan in principe onbeperkt hooi tot zijn beschikking hebben, en grazen kan hij ook veel meer zonder jeuk, dikke nek, of andere toestanden.

Mini staat ingeschreven bij het NMPRS, en is klein, elegant (en correct), dus vermoedelijk toch deels Falabella?

In hoeverre is er een verschil qua management/ metabolisme tussen een pure shetlander, of een shetlander die zoals mijn shet dus gekruist is met bijvoorbeeld Falabella?
Of heb ik gewoon mazzel?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 08:51 



 
Profiel   

Deze vraag maar eens een tweede kans geven op SMP?

F-AM -> SMP

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 10:25 



 
Profiel   

Goede vraag, ik ga je topic zeker volgen.

Wat ik wel weet is dat een pony, wanneer deze eenmaal metabolische ‘probleempjes’ heeft gehad, deze hier gevoeliger voor blijft. (Mooi gezegd trouwens ;))

Ook heb ik me laten vertellen dat er bepaalde rassen zijn die minder gevoelig zijn voor HB maar of de falabella daar onder valt, dat durf ik niet te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 10:52 



 
Profiel   

Mijn shetlanders hebben te opzichte van mijn NMPRS paardjes waar Amerikaans bloed in zit minder aanleg om dik te worden en zijn minder gevoelig op het gras/voer. Of het over het algemeen zo is durf ik niet te zeggen, HB komt vanuit zoveel factoren.

Ik heb ook fjorden, die staan er ook bekent om dat ze gemakkelijk HB worden maar, daar heb ik ook nog nooit geen problemen mee gehad vanuit het gras/voeding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 13:51 



 
Profiel   

Wij hebben onze shetlander 21 jaar gehad en echt nooit problemen mee gehad. Werd wel gereden en aan de hand meegenomen naast andere paarden en liep voor de sulky.

Onze New Forest veel meer problemen mee gehad.

2jr geleden de shet wel op ppid laten testen vanwege andere klachten, maar had hij niet. Zei de veearts ook; als hij nooit problemen heeft gehad, zal hij die nu ook wel niet meer krijgen.

Hij had ook altijd de mooiste en makkelijkste hoefjes. Ook altijd bloot voor de sulky mee gelopen.

Was een ouderwetse rasechte shetlander.

Shetlanders zijn werkers. Ik denk eerder dat zoals bij heel veel paarden, veel shetlanders te weinig doen. Mensen zoeken de oplossingen altijd in voer, supplementen etc etc. Maar problemen kan je voorkomen door veel beweging te geven of iig voldoende.
Ook qua vooroordelen doen shetlanders het gewoon goed als ze mogen werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 14:12 



 
Profiel   

superpony schreef
Shetlanders zijn werkers. Ik denk eerder dat zoals bij heel veel paarden, veel shetlanders te weinig doen. Mensen zoeken de oplossingen altijd in voer, supplementen etc etc. Maar problemen kan je voorkomen door veel beweging te geven of iig voldoende.
Ook qua vooroordelen doen shetlanders het gewoon goed als ze mogen werken.


Volledig mee eens, als je een grasmaaier wilt koop je geen pony..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 14:21 



 
Profiel   

Mijn Shetlander (grote maat met papieren, staat ingeschreven bij de NSPS) kan juist prima op gras, wordt ook niet bevangen van hooi of voordroog. Ze is een erg sterke, taaie en gezonde Shet. Al zet ik haar niet op onbeperkt hooi of gras, absoluut niet.

Maar mijn kruising Fjord/Anglo Arabier is een heel ander verhaal met zijn zware IR problematiek (ook onder controle).

Ik denk, of mijn gevoel zegt, dat het altijd met meerdere factoren te maken heeft, helaas.... Genen, gevoeligheid, voeding, aanleg, stress, doorfokken, andere omstandigheden, gif wat er helaas toch in komt door bv bemesting, slootwater, vervuiling om ons heen, etc..... We weten inmiddels ook veel meer dan bv 20 of 40 jaar geleden. En ook heel veel (nog steeds) niet.

Maar oh zo fijn, als je een paard zonder al die problematiek hebt, hè!!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 14:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen