[HK]SMP Kletstopic 4

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:15

Susanne
Loopt Willem weer voor de wagen?

Jenny
Zag op insta al een foto van Hidde voorbij komen dat hij geschoren was, goede keus geweest.
Het is toch makkelijker kijken hoe ze er precies bij staan zonder al dat haar

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:20

Ja dat ook! Ook omdat het gewoon +10 is en die dikke vachten er niet voor gemaakt zijn denk ik. Overal broeiplekjes. Weten jullie wat ik daar mee moet? Is dat dan schimmel? Ik weet het niet zo goed. Even wassen met betadine?

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:35

Zolang het er rustig uit ziet en niet geïrriteerd is ofzo laat ik t met rust.
Haal elke dag bij redelijk weer even de deken af zodat het kan luchten, en dan genas t altijd vanzelf.

Zit ook erg te twijfelen om Nico te scheren, zit ook z’n enorm pak haar op, maarja hij doet eigenlijk niets en is nog zo jong.

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:54

Ja precies, dat is ook wel goed inderdaad. Hij heeft elke dag wel even zijn deken af.
Ik ga Muis ook niet scheren hoor, zo jong en doet toch niks. Zal lekker veel borstelen zijn straks.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:05

Jenny: het huis is zo goed als af op de berging, deurposten en aankleding na. We doen lekker rustig aan. Ben benieuwd naar hoe het uiteindelijk allemaal gaat worden bij jou, een bak aan huis lijkt mij iig heerlijk! Ik zou niets aan de plekjes doen, lekker laten rusten want dan trekken ze vaak vanzelf weg.

Hebben jullie ervaring met hoefzweren? Sjors heeft er nog nooit een gehad maar nu lijkt hij een hele diepe te hebben die de hoefsmid maar niet weg gesneden krijgt… hij stapt gewoon zuiver maar hij blijft onregelmatig in draf. Hoefsmid is inmiddels al 5x geweest, dierenarts zegt ook dat het wel een zweer moet zijn want het is duidelijk één hoef waar hij last van heeft (linksvoor) en er zit geen vocht op het been, hoogstens wat warmte op de hoef en hij is een beetje gevoelig op de zool. Pijnstilling, stappen, koelen en boxrust werkt niet dus het kan bijna niets anders zijn maar toch maak ik me (weer) zo’n zorgen :( Denk dat ik maar een afspraak ga maken op de kliniek voor een onderzoek en eventueel een foto/echo want we zijn hier al ruim 3 weken zoet mee en ik ben er nu wel weer klaar mee.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:36

Heb zelf (gelukkig) met mijn eigen pony’s geen ervaring ermee.
Wat ik wel regelmatig gezien heb hier is dat ze t zover mogelijk open snijden als kan, en als ze er nog niet bij kunnen het in de Animalintex zetten als nat verband, en zo proberen de plek wat zachter te krijgen en t er uit komt door de druk van de zweer.

Heb trouwens ook wel eens zweren aan de kroonrand eruit zien komen, tis maar net waar hij zit natuurlijk.

Ik zou denk ik even overleggen met de smid en da of een foto/echo nuttig is nu.
Zweren kunnen helaas heel hardnekkig zijn soms.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 00:35

Zijn hoef is na een aantal dagen ingepakt in een vergelijkbaar verband, na 2 weken ben ik het in plaats van het verband dagelijks gaan weken in Biotex omdat dat weinig deed. De hoefsmid heeft een sneetje waar de gevoeligheid lijkt te zitten zo ver mogelijk uitgesneden maar er komt hoogstens wat vocht uit en hij blijft hetzelfde lopen. Smid en dierenarts zeggen zo ver mogelijk uitsnijden, weken en geduld hebben. Een foto zou ik kunnen laten maken voor mijn eigen gemoedsrust, hopelijk is er dan een zweer te zien. Ik ben bang dat het uiteindelijk toch iets anders blijkt te zijn en we te lang hebben ‘aangemodderd’. Het stomme is dat hij van de een op de andere dag kreupel was, een paar dagen ervoor was ik nog met hem op de kliniek voor een controle foto van zijn darmen en een paar weken daarvoor heb ik een heel kreupelheidsonderzoek laten doen met foto’s en echo’s waar niets uit kwam.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 00:38

Helaas ervaring met hoefzweren, soms zijn ze inderdaad lastig te vinden/uit te snijden. Wat laatst hielp was op de trailer naar de kliniek, vanwege twijfel zweer of wat anders en onderweg is het open gebroken. Komt vaker voor, door balans houden komt er druk op te staan en klapt t open. (Was route met vrij veel rotondes).

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 08:22

Ayla: wow jeetje wat balen dat hij nog steeds niet lekker loopt. Ik heb geen idee hoe lang zoiets kan duren, snap dat je je hartstikke veel zorgen maakt :(:)

Elaine: ja klopt! Ik liep al een poosje met het idee rond en heb volgens mij mijn twijfels hier ook wel eens gedeeld daarover. Uiteindelijk toch de keuze gemaakt om het te proberen, hij heeft een jaar helemaal stil gestaan en ik begon echt te merken dat hij het niet leuk meer vond. Ondanks we gewoon wel wandelde etc. De eerste keer inspannen met z’n tweeën gedaan want ja hoe zou hij reageren na een jaar?! Maar hij zette geen stap verkeerd <3 Inmiddels hobbelen we 1-2 keer per week een zo’n 15/20 minuutjes waarbij ik niets van hem vraag ivm zijn artrose, en we zijn helemaal happy. Ik hou heel goed zijn reactie en gemoedstoestand in de gaten want het moet voor hem vooral wel leuk blijven.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:45

Jenny, Je nieuw plekje voor hun ziet er echt zo heerlijk uit. Wordt je merrie ook ongeveer die maat?

Als de plekjes een beetje rood tonen smeerde ik er wat honing zalf op, volgens deze waar ik geïnformeerd heb is het geen schimmel maar echt verstikking. Eenmaal geschoren komen er hier ook nooit geen meer bij.

Ayla, Ik heb geen ervaring met hoefzweren maar wel vaker gelezen dat ze er groene klei op smeren of weken in iets. Hopelijk breekt die snel door.

Susanne, Super dat het zo kan met Willem. Ik herken het wel van met Finn nu, voor hem is lange lijnen of wandelen leuk maar gewoon echt het zelfde niet als voor de wagen/sulky mogen.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:15

Die broeiplekjes heeft Willem helaas ook altijd snel als hij een dikkere vacht krijgt. Bij hem helpt scheren het beste want dan ontwikkelt het niet. En als hij het heeft dan geneest het na scheren vanzelf. Smeer er bijna nooit wat op, enkel even ontsmetten als het korstje er af is gegaan met scheren.

Die berenvachten zijn gewoon niet gemaakt voor zachte winters. Althans die van Willem niet.

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:48

Hé gatsie Ayla, dat is balen. Ik heb er te weinig verstand van om er over mee te praten maar ik weet dat ze hardnekkig zijn als ze diep zitten…

Lori, dankjewel! Ja ik denk het wel. Haar ouders zijn beide onder de meter maar ze komt al mooi in de grootte van Hidde en die is wel ruim een meter. Ze is nog maar 1,5 (laat veulen) dus hoop echt dat ze nog een flinke groei krijgt! En anders niet, we zien het wel :)

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:01

Ik zit helemaal onrustig op mijn werk :') mijn vriend is weg en de pony’s zijn angstig van het weer zie ik op de camera.. ik ga zo snel naar huis en voor de nacht maar lekker binnen op stal. Dan slaap ik goed :)

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:17

Wat sneu dat ze zo onrustig zijn door het weer. Het gaat dan ook wel enorm tekeer! Bij jullie in het hoge Noorden vast ook behoorlijk? Hier aan de kust is het in ieder geval al vrij heftig en wij zijn echt wel wat gewend..

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:24

Ja heb ze vannacht maar lekker binnen gehad. Hier heb ik dikke koeien matrassen voor ze liggen, vooral Muis heeft veel gelegen zag ik al wel :-) ja ik woon echt op de vlakte dus het stoot hier lekker door. Veel schade al wel ook. Overal dode takken

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:59

Susanne
Wat super leuk dat Willem weer iets doet!
Je let goed op zijn grenzen.
mentale gezondheid is net zo belangrijk als lichamelijke voor ze.

Jenny
Wel fijn dat je ze via de camera in de gaten kan houden.
Soms wel handig, maar soms juist super onhandig (zoals aan het werk zijn en er niet heen kunnen, terwijl je t beeld gezien heb en je toch wel erg graag wil)

Ayla
Wat vervelend dat het weken ook niet geholpen heeft.
Snap dat je dan graag een foto zou willen maken voor je gemoedsrust.
Hopelijk heb je snel antwoorden, of komt de zweer snel naar buiten

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:19

Hier ook overal takken van het waaien, het zou vrijdag nog een stukje harder waaien als ik het online bekijk dus ik wacht nog wel even met oprapen van alles.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 10:53

Jenny: vervelend dat ze er onrustig van waren maar gelukkig konden ze lekker binnen slapen.

Hier heeft het ook hard gewaaid voor oostelijke begrippen maar ik vond het nog wel meevallen, wat gevallen takken en bomen maar verder heb ik gelukkig weinig schade voorbij zien komen. Wel ontzettend balen dat ik gisteren niet naar de kliniek kon gaan vanwege het weer, dus dat is verplaatst naar donderdag. N.a.v. jouw ervaring Nimmy, heb ik hem nog opgeladen een paar dagen geleden en een halfuur rond gereden maar helaas, nog steeds geen zweer uitgebroken :+

Iedereen + pony’s ongedeerd gebleven en hopelijk weinig/geen schade?

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:32

Dat doet ie waarschijnlijk als je naar de kliniek rijdt... was bij mij een kort consult. Hopelijk kan je wel snel terrecht en kunnen ze een oorzaak vinden.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 14:24

Ik heb vanmorgen al ongeveer een aanhanger vol takken opgeraapt en ik moet nog een deel. Hier geen schade en het zeil is over de konijnenren en het hooi blijven liggen ook gelukkig.

Ik zag vanmorgen wel bij enkele huizen in het dorp schade, een schutting die het niet had gehouden en afgewaaide dakpannen maar op zich geen hele grote schade.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 16:36

Ayla
Vervelend dat je gister niet naar de kliniek kon, maar veiligheid voor alles.
Misschien dat de zweer nog openbreek in de komende dagen, scheelt het je een tripje

Lori
Fijn dat het zeil is blijven liggen!
————————————————————


Hier in de omgeving zijn best wel grote schades, maar het ging ook echt flink te keer, in het dorp is 110km/u gemeten
Gelukkig is bij ons thuis en bij de pony’s alles heel gebleven.
Van de week wel even alle losse taken uit de wei halen die erin gewaaid zijn.
Had de pony’s dubbele portie hooi gegeven en dat heeft er wel voor gezorgd dat ze vrij rustig gebleven zijn gelukkig.

Verder weinig te melden hier, behalve dat ik vanochtend mijn nieuwe auto opgehaald heb *\o/*

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:43

Leuk! Wat voor een?

Ik hoop het ook… beetje vervelend wel dat hij ook nog eens zijn ijzer van zijn zere voet heeft afgetrapt, kon er ook nog wel bij. Misschien toch wat onrustig geweest op stal door het weer. Hoefsmid komt zo langs, echt hulde aan zijn flexibiliteit de afgelopen tijd _/-\o_ Echt fijn als iemand zo goed met je mee denkt.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:49

Elaine: gaaf, welke auto heb je gekocht?

Ayla: wat een pech! :(:) Hoe loopt Sjors nu?


Ik ben inmiddels wel een beetje klaar met alle storm. We zijn hier aan de kust wel wat gewend maar het mag nu wel weer wat minder worden. Wij hadden gelukkig geen schade.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:03

Ayla
Wat balen dat hij ook nog eens zijn ijzer afgetrapt heeft! Het zit je echt niet mee hè.

Susanne
Ik woon ook aan de kust, en ondanks dat we indd wel wat gewent zijn, is dit wel uitzonderlijk
Ben er ook echt klaar mee en ben dan ook wel blij dat de wind eindelijk wat gaat liggen.
Voordeel was wel dat ik vrijdag een extra vrije dag had, omdat ik ivm de storm niet hoefde te werken :D
—————————————————


Ik heb een Suzuki Vitara smart hybrid nu,
Mag 1500KG trekken, dus als ik een leuke trailer kan vinden zou ik ook met de ukkies op pad kunnen *\o/*

Tis wel even wennen met parkeren enzo, want mijn Peugeot 108 is toch een heel stuk kleiner :+

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:30

Fijn dat er ook een trailer achter kan. Dat parkeren went heel snel hoor :)