[HK]SMP Kletstopic 4

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:41

Whaha die pepper, geweldige foto! <3

Marit:
Fijn dat het weer mee viel en je dochter even kon rijden.
—————
Toen ik vanochtend het raam uit keek leek het redelijk weer
Dus gelijk maar besloten de scheer machine mee te nemen en Tango toch te scheren
Maar goed ook, want had alweer 5 kale plekken gevonden ofzo :(
Hij is wel heel knap zo <3

Afbeelding

Hij lijkt echt wel veel te zwaar op de foto, maar hij heeft totaal geen goede bespiering meer :=
En weegt nu z’n 208 kg wat echt perfect is voor hem, kan ribbetjes voelen.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 18:25

Oh jij scheert alles! Ziet er gelijk heel anders weer uit. Fijn dat het er weer vanaf is, het is steeds zo warm.

Hebben jullie misschien ervaring met een mobiele paardendouche?

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:37

Knappe Tango <3

Marit: Geen ervaring mee. Wat moet ik me daar precies bij voorstellen?

Wij gaan zaterdag kijken voor een nieuwe Hati pony trailer. Heeft iemand er hier toevallig eentje, en hoe bevalt dat? Het is ruim 2 uur rijden, maar wil toch even in het echt kijken voordat er besloten wordt om zoveel geld neer te leggen. Vind het heel spannend! We gaan daarna maar meteen een middag wandelen ergens in het Oosten, onder het mom van "als we er toch zijn".

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 08:26

Tango ziet er goed uit!

Ik heb geen ervaring met een mobiele paardendouche. Lijkt me ook ingewikkeld om elke keer mee te moeten slepen.

Zo'n Hati trailer lijkt mij echt een uitkomst. Maar ik heb er geen ervaring mee. Ik ben benieuwd!

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 09:17

Lijkt mij dus ook! Perfect formaat, licht genoeg om met een B rijbewijs te mogen rijden, en zelfs de geremde versie is licht genoeg om achter mijn Mini te mogen hangen. Het lijkt me zo fijn om de vrijheid te hebben om in t weekend spontaan naar een mooi gebied te rijden met Pepper om daar een ritje te maken <3

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:06

Frummels schreef:
Lijkt mij dus ook! Perfect formaat, licht genoeg om met een B rijbewijs te mogen rijden, en zelfs de geremde versie is licht genoeg om achter mijn Mini te mogen hangen. Het lijkt me zo fijn om de vrijheid te hebben om in t weekend spontaan naar een mooi gebied te rijden met Pepper om daar een ritje te maken <3


Dat lijkt me ook ideaal zeg. Past je sulky daar ook in/op?

Ik hoop in de toekomst ook een trailer te kunnen kopen, lijkt me heerlijk om ook makkelijk wat verder weg te kunnen.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:17

Dat weet ik nog niet. Ga zaterdagochtend voor we gaan kijken even de sulky opmeten. Maar hij past wel in mijn auto als ik de lamoenstokken er af haal, dus dat is ook altijd nog een optie. :) ik heb volgens mij wel eens gezien dat mensen een soort bevestiging ofwel op de klep of voorop de trailer hebben geïnstalleerd voor de sulky. Ik ga t ook eens vragen als we er zijn aan de verkoper.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:32

Frummels schreef:
Knappe Tango <3

Marit: Geen ervaring mee. Wat moet ik me daar precies bij voorstellen?

Wij gaan zaterdag kijken voor een nieuwe Hati pony trailer. Heeft iemand er hier toevallig eentje, en hoe bevalt dat? Het is ruim 2 uur rijden, maar wil toch even in het echt kijken voordat er besloten wordt om zoveel geld neer te leggen. Vind het heel spannend! We gaan daarna maar meteen een middag wandelen ergens in het Oosten, onder het mom van "als we er toch zijn".



Oeh Nice, ik wil/moet ook tzt een andere trailer. Maar denk dat ik voor een 2-paard ga, dan kan ik er altijd nog een grotere pony of paard mee.

Een mobiele paarden douche is letterlijk een douche die je mee kan nemen. Wij hebben geen warm water op stal en de kraan heeft een lage druk. Ik wil eigenlijk wassen voor het scheren (beter resultaat en messen gaan dan langer mee) maar dat doe ik niet met koud water natuurlijk.

https://zuidzijdegoudriaan.nl/werkplaats/1


Ik heb nu gewoon een 1,5paard en voor in de punt staat mijn HCA, dan een houten deur, netjes afgewerkt en daar achter kunnen dan nog 1 of 2 ponies. Oorspronkelijk gemaakt voor mijn welsh en dan kon er nog een grote shet naast. Nu is het voor Doortje, die heeft een ruimte genoeg.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:30

Fijn dat het topic terug wat actiever begint te worden :D .

Qua plannen voor dit jaar. Ze staan allemaal stil al sinds eind de zomer, een opeenstapeling van tegenslagen gehad helaas. Ik hoop er terug wat mee aan de slag te kunnen komende tijd als het eens wat ophoud met regenen.

Frummels, Het is inderdaad echt wel een varkentje, herkenbaar.

Ik heb nog geïnformeerd voor een hati maar ik wou een tandem as, geremd en een zo duurzaam mogelijk model met dat hij hier ging buitenstaan en ik ging voorbij de 8000euro zitten. Nog een periode een pony trailer gehad maar verkocht toen de bodem begon slechter te worden en daarna er niet meer aan toegekomen voor wat anders. Kijk ook zeker eens naar lichte 1,5 paardstrailers, kunnen ook vaak op B en dan kan je de sulky er gewoon insteken voor transport.

Jenny, Het nestje poedels volg ik natuurlijk al online, super schattig natuurlijk.

Eentje wordt hier ook echt geschoren om zo een plekjes te voorkomen.

Teteltee, Let een beetje op het karakter van de ouders en hun gezondheid. Zo wordt er te vaak gefokt met ouder dieren met vage darmklachten en ik zie vaak dat de nakomelingen dat gewoon weer hebben en je wordt niet blij van het 100ste middeltje proberen en als het vriest billen moeten wassen. Hoe gezonder ze zijn hoe minder extra werk je je aan kan verwachten op zich.

Kies aangezien je wil mennen voor een grotemaats shet, minipaard, klein gebleven welsh zo vanaf 95cm. Dat is voor het materiaal ook gewoon een gemak. De mijne staan eigenlijk enkel op gras als snack en verder op de paddock.

Elaine, Ik kijk er ook altijd van op wat er onder die berenvachten uit komt.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:43

Marit:
Ik moet altijd helemaal scheren bij Tango
Hij krijg geef gewone wintervacht, maar een extreem dikke met kortere haren, hij krijgt een soort van ondervacht zoals de DA het noemde.
daardoor verstikt zijn huid. Dus scheren is de enige optie

Wat super handig z’n mobiele douche! Zou ik hier ook wel goed kunnen gebruiken. Want ik heb hier ook alleen koud water.

Mooie trailer heb je zo zeg! Ideaal die dichte voorkant

Kymberly:
Ik hoor veel goede verhalen over de Hati trailers, maar ze zeggen allemaal t zelfde: ga voor een dubbele as
De enkel asser schijnt niet heel stabiel op de weg te liggen tijdens het rijden wat weer niet comfortabel is voor de pony’s

Er zijn ook lichte 1.5paards trailers, maar of die licht genoeg zijn voor achter je mini weet ik niet.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 14:44

Naast het stabiele is het ook gewoon veiliger met 2 wielen aan elke kant, als 1 wiel een probleem heeft vangt de andere het deels op.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:33

Bedankt voor de tips. Een dubbele as is goed om te onthouden!

Lori: een 1.5 is helaas te zwaar voor mijn auto, dus die mag ik niet trekken. (Mag maar 650 kg geremd) dus de trailer mag echt niet zwaarder zijn dan 450 kg en moet geremd zijn. Lijkt helaas een speld in een hooiberg te zijn :( Behalve Hati dus! Als iemand nog iets weet wat daaraan voldoet hoor ik t ook graag natuurlijk. Ik zoek dus een trailer van max 450 kg en geremd.

Marit: wat handig zeg! En jouw trailer heeft een mooie indeling vind ik.
Ik snap dat je niet koud gaat wassen nu haha. Pepper wordt woensdag geschoren, maar moet dus helaas zonder te wassen. Hij staat dag en nacht buiten dus hij maakt zichzelf weer smerig en dat pak haar droogt natuurlijk voor geen meter. Dan moet ik nu al beginnen met wassen denk ik :+

Hati is inderdaad prijzig, maar lijkt voor mij nu wel de ideale uitkomst. Ik ben benieuwd naar de exacte prijs met alles wat ik wil. (Heb nu een schatting gekregen). Dan kan ik daarna afwegen of het voordeliger is om een andere auto te kopen en een goedkopere trailer, of dat dit een prima combinatie is zo. :)

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:17

Mijn 1,5 paards heb ik toen gekocht omdat ik deze kon trekken met mij Volkswagen Golf. Ik had nooit een E rijbewijs.

Inmiddels paar jaar verder was ik al afhankelijk van het busje van mijn man. Die had alleen zijn busje geüpgraded naar een bus en moest ik dus mijn E gaan halen. Nu heb ik m dus en wil ik graag groter, want in een 2-paards kunnen 2 sulky’s en 2 pony’s :D meer is beter toch?!

Teteltee
Berichten: 544
Geregistreerd: 27-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:29

Nogmaals bedankt voor de reacties op mijn vraag die later nog binnen kwamen, daar heb ik veel aan!

Hebben jullie misschien ook nog tips waar te zoeken voor een Shet of NMPRS? Er staat van alles op Marktplaats, maar ik wil wel een leuke en vooral gezonde pony, prijskaartje vind ik niet zo belangrijk.

Daarnaast vraag ik me af of het beter is om een pony te kopen die al ervaring heeft voor de wagen, aangezien ik een groentje ben nog met mennen. Of is het onder begeleiding ook goed te doen om een pony te laten beleren en daarna samen verder ervaring op te doen? Leuke, gezonde en goed betuigde pony's zie ik maar weinig voorbij komen, of ik kijk niet op de goede plaats..

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:13

Wat soms ook helpt is een oproep zetten op social media met wat je precies zoekt. Soms wordt je er aangeboden die nog niet online staan ook dan.

Ik zou zelf geen pony laten staan omdat hij nog niet beleerd is. Toen ik begon met het effectief mennen had ik enkel ervaring vanuit urenlang lange lijnen en heel veel lezen en kijken online naar andere menners. Terwijl je je pony laat beleren kan je altijd zelf wat lessen nemen met een ervaren pony/paard of kijken voor je menbrevet.

Er wordt vrij weinig beleerd aangeboden mede omdat het bij de kleintjes de moeite vaak niet is om ze te laten beleren voor verkoop. Mensen willen die meerprijs vaak niet geven en buiten als je het dan zelf kan en het je op die manier weinig extra kost is het niet interessant. Zo kost het hier makkelijk tegen de 1000euro aan op het dichtste adres, top beleerd maar je haalt het er naar verkoop toe zelden uit dus als je ze dan laat beleren is het echt voor jezelf. Ook worden er heel veel pony's aangeboden van onder de 90cm en een stuk minder grotere al is dat aanbod wel groter geworden de laatste jaren nu meer mensen beginnen in te zien dat ze meer kunnen zijn dan weide decoratie.

Teteltee
Berichten: 544
Geregistreerd: 27-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:25

Bedankt voor je reactie Lori! Dat was ook al een beetje mijn vermoeden ja, dat je het beleren er niet uithaalt met verkoop. Maar wel goed om te horen dat het niet een compleet overmoedig idee is om een onbeleerde pony te kopen en deze te laten beleren, dat maakt het zoeken een stuk makkelijker. Ik zou dan zelf gaan lessen en ook nog een tijd les nemen met mijn eigen pony als de pony beleerd is, zodat we echt een combinatie kunnen worden. Heb met mijn rijpaarden ook veel lange lijnen en dubbele longe gedaan, dus daar heb ik wel ervaring mee gelukkig.

Weer een stukje wijzer, dankjewel!

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:02

Frummels ik heb 2 hati trailers gehad.
Mijn eerste hing de sulky voorop. Van hout en Was geremd en leeg 325 kilo. Mocht tot 750 kilo. ( auto mocht tot 750 geremd trekken)
Mijn 2e was een koetsenframe trailer van kunststof voor 2 shetten. Leeg 520 en beladen tot 1300 kilo. ( auto mocht tot 1350 geremd trekken)
Je hebt mij volgens mij op facebook. Van beide heb ik er wel foto's staan.
Bij beide heb ik mijn auto 's wel hulpveren moeten geven ivm kogeldruk.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:05

Afbeelding
Dit was mijn eerste Hati

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:06

Afbeelding
2e Hati

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:34

Zelf zou ik niet een enkel Asser nemen. Zo’n aanhanger stuitert echt zoveel meer op de weg dan een tandem Asser. Comfort voor pony’s is voor mij dan wel belangrijker dan met alle auto’s kunnen trekken :)

Patricia hoe tilde jij de wagen dan voorop? Bij mij lukt dat niet fatsoenlijk ivm groot neuswiel.

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:48

Marit wat een heerlijke foto van je dochter met Doortje! Echt goud waard zo'n pony. <3 Geen ervaring met een paardendouche. Wel een mega handige trailer zo! Dat wil ik ook wel, kan je de deurtjes er uit pakken en eventueel groot paard vervoeren?

Elaine, Tango ziet er wel heel goed uit zo geschoren! Hij lijkt idd zwaar maar staat er ook niet zo flatteus uit zo :))

Kymberly, succes met de zoektocht! Tweedehands zijn ze echt onvindbaar idd.. Ik heb een ongeremde enkelasser. Zou het ook graag anders hebben maarja zo vaak gebruik ik hem momenteel niet.

Teteltee, fokkers benaderen of shetlandponyforsale.nl, ik ken de hoster van de website goed en mijn pony's komen beide bij hem vandaan :P Weet niet waar je woont, maar op websites van modernere fokkers van shetlanders staat vaak wel wat te koop. Ik houd niet zo van marktplaats raspony's dus kan ik je niks over vertellen. Ik begin vaak bij de fokker aangezien zij hun pony's het beste kennen.
Als je bij mij in de buurt woont wil ik je wel helpen :)

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 13:19

Kiekeboefje schreef:
Marit wat een heerlijke foto van je dochter met Doortje! Echt goud waard zo'n pony. <3 Geen ervaring met een paardendouche. Wel een mega handige trailer zo! Dat wil ik ook wel, kan je de deurtjes er uit pakken en eventueel groot paard vervoeren?

Elaine, Tango ziet er wel heel goed uit zo geschoren! Hij lijkt idd zwaar maar staat er ook niet zo flatteus uit zo :))

Kymberly, succes met de zoektocht! Tweedehands zijn ze echt onvindbaar idd.. Ik heb een ongeremde enkelasser. Zou het ook graag anders hebben maarja zo vaak gebruik ik hem momenteel niet.

Teteltee, fokkers benaderen of shetlandponyforsale.nl, ik ken de hoster van de website goed en mijn pony's komen beide bij hem vandaan :P Weet niet waar je woont, maar op websites van modernere fokkers van shetlanders staat vaak wel wat te koop. Ik houd niet zo van marktplaats raspony's dus kan ik je niks over vertellen. Ik begin vaak bij de fokker aangezien zij hun pony's het beste kennen.
Als je bij mij in de buurt woont wil ik je wel helpen :)



Ja! met veilige scharnieren zodat er niets scherps uit steekt. Trailer ga ik tzt verkopen :)

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 13:23

Oeh laat me dat dan ff weten! :P

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 13:23

Ik vond Doortje wel op marktplaats, ik heb op verschillende manieren aangekocht. Voor mij was het belangrijk dat de pony al wel beleerd was en al bewezen KM kon lopen (na meerdere keren flinke pech met mijn pony's) Doortje liep al ritten van 15-35km, ook al mendurance en werd paar x per week nog dressuurmatig getraind.

Er was ook echt enorm veel interesse in haar. Want zulke pony's zijn natuurlijk goud waard.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:21

MaritB schreef:
Zelf zou ik niet een enkel Asser nemen. Zo’n aanhanger stuitert echt zoveel meer op de weg dan een tandem Asser. Comfort voor pony’s is voor mij dan wel belangrijker dan met alle auto’s kunnen trekken :)

Patricia hoe tilde jij de wagen dan voorop? Bij mij lukt dat niet fatsoenlijk ivm groot neuswiel.

Met 2 mensen tilde we die erop. Was ook een lange dissel ivm de sulky, ipv een normale dissel.daar zit je wel met je neuswiel indd in de weg.

Verder hebben veel het over stuiteren. Maar beide trailers hadden echt een super wegligging en nooit gestuiterd. Vraag me ook af of degene ooit met een enkelasser van Hati hebben gereden. Ik heb met beide gereden en de enkelasser deed met rijden echt niet onder voor de andere. Het enigste met een enkelasser is dat je meer op je kogeldruk moet letten dan met een dubbelasser.
Mijn trailers gingen wel elk jaar voor een bovag beurt en elke 5 jaar nieuwe speciale dure banden. Die extra sterk zijn en extra belast mogen worden. Alle caravans zijn ook enkelassers en stuiteren ook niet achter auto's aan.