[HK]SMP Kletstopic 4

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 12:39

Marit:
Wat heerlijk dat je in een binnenbak mag mennen.
En leuk dat je je bedrijf op kleintjes wil richten!

Lys:
Wanneer heb je geschoren? Tango groeit ook nauwelijks qua vacht momenteel.
En vervelend dat jullie ziek waren, maar fijn dat jullie weer beter zijn.

Jenny:
Heerlijk om weer met Hidde aan het rijden te zijn.
Fijn dat ze overdag op de wei mogen nu, en indd met 7.000m2 kom je niet ver met 2 pony’s :D

Hier mogen ze juist de wei niet meer op nu, hij is echt kort gegeten afgelopen winter, en wil hem even rust geven en tijd om te groeien,
Tot die tijd blijven ze maar mooi op hun “paddock” dat stuk begint steeds kaler te worden gelukkig, dus hopelijk is er snel nauwelijks gras meer te vinden daar

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:04

Beterschap Lys! Wanneer heb je geschoren? Ik merk nu dat het haar ook langer wegblijft van de laatste keer scheren, ik ben er blij mee overigens.

De binnenbak van een vereniging die er ook op ingericht is. We moeten wel 25 minuten met de trailer ervoor rijden, dat is wel eens jammer.

Onderlegger is met reflectie :) vandaar ook het pittige kleurtje haha.

Wij deden nu ook 6km in half uurtje. Dat tempo komt niet uit Doortje, haha. Wel als een ander de leiding neemt zo blijkt :)

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:00

Wel fijn een binnenbak waarin je mag mennen. Hier mogen we niet eens in de buitenbak mennen. Dus tegen de tijd dat ik Jente ga beleren moet ik eens kijken hoe we dat gaan doen.
Volgens mij is dat bij veel stallen hier, dat je niet mag mennen in de bak.

Ik ben een tijdje flink ziek geweest. Mijn vriendin zorgde voor Jente, maar ze was best beledigd toen ik weer kwam en haar alleen even eten gaf en weer terug in de wei zette :D
Ze kwam duidelijk aandacht tekort.
Ik heb vandaag voor de 2e keer een stukje met haar gefietst. Vorige week was de eerste keer, dat ging super. Toen was mijn man er ook bij. Nu was ik alleen en volgens mij vond ze het toch wel spannend. Ze bleef steeds even stilstaan op de heenweg. De terugweg deed ze het wel heel braaf.

We zijn maar een heel klein stukje geweest, alleen een stukje het laantje af. En dan wil ik dat ze netjes naast me blijft stappen. Maar de heenweg was even lastig voor haar.

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:05

TT, jammer ja! Waarom willen ze dat niet dan? Een sulky geeft eigenlijk geen spoorverbinding en als ze regelmatig kunnen slepen lijkt me het helemaal geen probleem.

Marit haha dat is nog sneller! Ja nee dat lukt mij met Hidde enkel als hij een bereconditie heeft. Dat word m nu niet hoor…

Ik zal jullie nog even een foto van mijn nieuwe stal laten zien. Wel de achterkant, maar ik heb deze kant wel helemaal zelf gemetseld dus nog steeds gaaf! Mijn pa gaat binnenkort de luiken en deuren maken, en we gaan binnenkort een dag voegen. Dan moeten we nog schotten en dan is hij casco helemaal af! Zo blij mee <3

Afbeelding

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:26

Ze zijn eind november geschoren. Meer dan 12 weken geleden..

7000m2 met vol gras is toch best veel. De wei die ik mag gebruiken is helaas niet veel soeps op dit moment, hoop dat er iets aan gedaan wordt anders staan ze ook deze zomer weer veel aan huis (ook niet erg).

Ook beterschap tinkertreas!

Mooie stal kiekeboefje! Alleen voor je mini of wie worden de bewoners?

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 09:39

7000 m2 is ook erg veel, te veel hier zelfs. Ik zou het eigenlijk moeten maaien maar helaas heb ik geen trekker, dan moet ik al bij de buurmannen zijn.

De meest rechter box/Luik op de foto word de stal van mijn shetlanders, de andere twee ga ik in eerste instantie verhuren. :-)

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:12

Kiekeboefje schreef:
TT, jammer ja! Waarom willen ze dat niet dan? Een sulky geeft eigenlijk geen spoorverbinding en als ze regelmatig kunnen slepen lijkt me het helemaal geen probleem.


Geen idee eigenlijk. Een aantal jaar geleden zijn de regels gemaakt in overleg met de pension klanten. En de meerderheid heeft toen gestemd dat er niet in de bak gemend mag worden.
We hebben een binnen en een buitenbak, maar in allebei mag het niet.
Ze worden een paar keer per week gesleept, ik weet niet precies hoe vaak maar ik zie het hem regelmatig doen.

Die stal ziet er super uit Kiekeboefje.
Ik zou zo graag mn meisje aan huis hebben, maar helaas....

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:12

Jenny:
Wat een prachtige stal zeg <3
En super knap dat je het zelf gemetseld hebt!
Kan je niet een deel van je land hooien?
Je zei dat t te hoog in suikers was, Maar ook als je heel vroeg maait? Dat raden ze aan voor paarden hooi , zodat het laag in suikers is volgens mij.

Lys_PPA
Zou nog even geduld hebben, ze krijgen vanzelf wel hun zomer vacht, en toch fijn dat ze niet zo hard groeien momenteel qua vacht?

————

Nico zijn rui zet enorm door nu, met als gevolg flinke jeuk :(:)

Afbeelding

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:29

Staan ze elke nacht op stal kiekenboefje?

Aan de ene kant is het wel fijn idd, geen dikke vacht. Scheelt een hoop haarverlies/dwarrelende haren bij ons terras.

Ik kreeg net een berichtje door dat de wolf in ons dorp gesignaleerd is... tot nu toe zijn we er nog ver vanaf kunnen blijven, maar hopelijk is onze tuin zeer onaantrekkelijk voor de wolf (dat denk ik zelf wel namelijk) en blijft hij weg bij ons...

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 06:31

Goedemorgen allemaal! Ik meld me ook weer eens.

Jenny wat een mooie stal is dat geworden!

Elaine, lekker dik vachtje. Hopelijk zet het verharen goed door!

Lys, spannend dat de wolf in de buurt is gesignaleerd. Staan ze allemaal 's nachts buiten?

Marit, wat een mooie foto's, naar welk bos was je geweest?

Hier even een winterstop gehad qua mennen. Had privé wat vervelende dingen en ik men veel in de avond en met die korte dagen werd het wel heel erg puzzelen. Als de dagen weer iets langer worden wil ik het weer gaan oppakken.

Verder druk met onze paddock om te toveren naar een inheemse, groene equi-habitat. Voor komend weekend staat het planten van 200 boompjes op de agenda. Dus daar gaat ook veel tijd in zitten.

Uiteindelijk komen er meer dan 1000 struiken/boompjes, komt er een kruidenstrook langs de waterkant, is 1 weide nu ingezaaid met een kruidenmengsel, komt er nog een eetbare bloemenstrook en minimaal 120 meter eetbare paardenhaag, een wilgenscherm en meerdere passive fysio voerpunten. De bak is iets verkleind om een extra paddock te creëren met een waterpunt. De omheining van de bak is rechtop gezet zodat ik groen kan aanplanten zonder dat het tegen het stroomdraad aan tikt. Dus druk druk, want ik werk ook en heb ook nog 2 honden, een dochter van bijna 2 en een sociaal leven. :+

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 09:23

Heerlijke plannen met de equit-habitat! Veel succes!

Herkenbaar van het puzzelen, maar ik heb gewoon geen sociaal leven, beste oplossing voor paardentijd, haha!

Wolf in de buurt lijkt me best spannend, toch wel handig om in de randstad te wonen.


We zijn naar Kootwijk geweest laatst :)

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:53

Nelleke:
Wat super gaat zeg Equi-habitat
Heb je een plattegrond hoe het er uit moet gaan zien?
Hoe gaat het met je pony’s?

Lys: ow dat is wel heel spannend z’n wolf in de buurt
Alles goed gelopen afgelopen nacht?

——
Gister voor het eerst met jeukstillende lotion gesmeerd bij Nico, en dat lijkt toch wel iets te doen gelukkig.
Hij is enorm in de rui, dus als hij zo door gaat is hij hopelijk snel van z’n vacht en jeuk af

Ik heb vandaag wat balen graszaadhooi binnen gekregen
Ben begin dit jaar van hooi leverancier veranderd, en het is super hooi, elke spriet gaat op, maat nu de paddock kaler wordt (wat ook de bedoeling is) staan ze naar mijne idee te lang zonder ruwvoer, dus op deze manier kan ik ze naast hun afgewogen porties weidehooi, graszaadhooi aanbieden zonder gewichts toename hopelijk, en zonder dat ze lang zonder ruwvoer staan

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:41

Ik dacht het al te herkennen Marit! Leuk! Ben je niet bang voor wolven met die kleintjes? Ik durf niet meer in m’n eentje met Duvel naar gebieden waar wolven zitten.

Plattegrond heb ik niet echt want de basis ligt al. We gaan alleen vooral veel planten plaatsen. Ik zal wel eens wat foto’s maken van het voorjaar.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 23:40

_Elaine_ schreef:
Nelleke:
Wat super gaat zeg Equi-habitat
Heb je een plattegrond hoe het er uit moet gaan zien?
Hoe gaat het met je pony’s?

Lys: ow dat is wel heel spannend z’n wolf in de buurt
Alles goed gelopen afgelopen nacht?

——
Gister voor het eerst met jeukstillende lotion gesmeerd bij Nico, en dat lijkt toch wel iets te doen gelukkig.
Hij is enorm in de rui, dus als hij zo door gaat is hij hopelijk snel van z’n vacht en jeuk af

Ik heb vandaag wat balen graszaadhooi binnen gekregen
Ben begin dit jaar van hooi leverancier veranderd, en het is super hooi, elke spriet gaat op, maat nu de paddock kaler wordt (wat ook de bedoeling is) staan ze naar mijne idee te lang zonder ruwvoer, dus op deze manier kan ik ze naast hun afgewogen porties weidehooi, graszaadhooi aanbieden zonder gewichts toename hopelijk, en zonder dat ze lang zonder ruwvoer staan


Sowieso is verschillende soorten hooi geven goed voor ze :) en lekker veel knabbelen ook natuurlijk!


——

Oh wolven overdag terwijl we rijden, nee niet eens over nagedacht eerlijk gezegd

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:30

Ja Nelleke, de minis staan 24/7 buiten. Alleen mn rijpaard staat snachts op stal met zn twee friezenvriendjes. Ondanks dat ik het spannend vind zie ik nog niet echt in waarom ik ze snachts binnen zou zetten. De pony's staan in onze achtertuin met overal hoge schuttingen, in de bebouwde kom. De weide waar ze normaal wel eens op staan zal ik ze nu minder snel heen brengen. Die is makkelijker toegankelijk, maar dan staan ze snachts wel op stal.

Klinkt goed die equi-habitat! Goed opgeschoten vandaag?

Ben benieuwd of ze het opeten Elaine.. die kieskeurige pony's van mij laten al het stengeligere hooi liggen en wachten totdat ze dan weer 'lekker' hooi krijgen.

Wij hebben vandaag weer menles gehad. Zo leuk hoe Abby, de merrie die nu pas een paar keer voor de kar is geweest het doet. Vlijtig en braaf paardje.
Ben ook wel heel erg blij met de trailer, omdat die zo breed is kunnen we ze daarop poetsen en tuig opdoen. Onze leslocatie is buitenaf en zeer winderig, scheelt een hoop kou.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 21:46

Wat leuk van je les! Lijkt me ook heel praktisch ja, zo’n trailer.

Als het bij ons veel regent doe ik het gewoon binnen in de bak :D

Nelleke hoe is het planten gegaan? Ben wel benieuwd naar hoe jouw plek er uit ziet :)

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:32

Hoe gaat het?

Deze week is het vakantie dus even puzzelen hoe ik toch aan pony tijd kwam. Maandag alleen hoi gezegd over het hek en voor een klant paard bekapt.
Dinsdag voor het lesgeven nog kunnen grondwerken en gisteren lukte het voor lesgeven nog even te mennen = heel erg blije Marit

Afbeelding
Afbeeldingm

Vandaag met mijn zoontje naar Rosmalen/Den Bosch voor een hotelovernachting, hij is helemaal blij!
Morgen staat er bak training op de planning en onverwacht kunnen we zaterdag naar het bos, kijk er naar uit. Zondagochtend een trainingspaard op de planning en werken in de winkel. Dan is de vakantie voorbij en heb ik toch heerlijk paardentijd gehad en veel quality time met de kids natuurlijk (elke dag een activiteit gedaan)

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 22:24

Mooie foto die in de schemer!

Hier wordt weinig gemend, wederom ziek. Zo ben je jaaaaaren niet ziek en zo 2x in 3 weken. Iets met baby/opvang gok ik :+ maargoed, met de pony's gaat het goed. Als mn vriend nog ziek is morgen en zondag ga ik dit weekend maar weer eens fietsen met ze.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:08

Heerlijk weer om te mennen!
Mis dat wel enorm maar hopelijk volgend jaar.
Heb Nico zijn “bootcamp” net afgezegd voor dit jaar omdat hij mentaal er nog niet klaar voor is, dus moet nog even extra geduld hebben.

Het graszaad wordt hier best oke gegeten
Ze eten z’n 2kg per dag naast hun afgewogen weide hooi.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:42

MaritB, Had mijn lijf zo niet tegengewerkt had ik ook graag natuurlijk bekapper voor voornamelijk kleintjes geworden. Ik doe wel de eigen pony's zelf, welke hoefmessen gebruik jij voor de kleintjes?

Jenny, Ziet er wel top uit je stal!

Nelleke, Klinkt super fijn een equi habitat!

Elaine, Fijn dat je naar Nico luistert en de "bootcamp" (beleren?) nog even hebt uitgesteld. Soms zijn ze er gewoon echt nog niet aantoe in hun hoofd/lichamelijk.

Hier is gras eerder snack eigenlijk, ik kijk soms wat rond naar weides te koop (ik zou graag van regio veranderen) maar dan denk ik ook van wat moet ik met een hectare aan gras. Je betaald de hoofdprijs tegenwoordig en ik zou ze nooit zoveel op gras durven laten. Ik zou veel liever een stuk vinden van rond de 3000 a 5000m² waarop ik een ruime paddock kan maken met eventueel dan een track rond het geheel en dan wat bomen, struiken en kruiden.

Ik ben ook ziek geweest, nog altijd wat last van hoesten af en toe maar de spierpijn is weg. Deze week juist eentje voor de sleep gezet voor 10 minuten maar verder niks gedaan.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 15:01

Lori, ik heb nu de messen van paardnatuurlijk (Dick) en een loopknife.

Bij ons is gras ook een snack, hooguit 2u per dag op uitgebloeid gras :)

Vervelend dat je ziek bent geweest, altijd naar.

Lys, weer ziek, balen! Beterschap!
Elaine, fijn dat ze het graszaad goed eten!

Gisteren dus weer naar het bos geweest, was echt heerlijk. Door is ook zo heerlijk gaan sjouwen op de paden, helemaal los door haar lijf :)

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:06

Ik zag het op insta Marit, heerlijk!

Wij zijn ook weer op pad geweest met de shetten. Even op de frisse lucht samen.
De kleine dame mocht ook even voorop zitten (voor de foto, ze zit normaal achterop bij mij in de draagzak). Dit is met ons recreatiewagentje ipv marathonwagen, zit iets makkelijker...
Afbeelding
Daarna nog met de minipaardjes een stuk geweest wandelen, dus ze hebben (bijna) allemaal hun beweging weer gehad dit weekend.

Bij ons moet de vos ook weer hoognodig naar de smid, afspraak staat wel gepland maar merk iets lagere urgentie bij de smid als het gaat om kleintjes. Heb 2 platvoeters en de rest blijft lang goed op de hoeven staan, dus dat is ook wel eens lastig plannen.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:12

Marit, Ik heb je geloof ik toegevoegd op insta en jij mij. De Dick hoefmessen die ik heb gehad waren niet zo mijn ding maar ze hebben er nog, het kijken waard natuurlijk.

Lys_PPA, Super schattig natuurlijk! Over enkele jaren kan je haar ook leren sturen, deed ik met mijn zusje destijds ook. Op rustige stukken kreeg ze dan wel eens de leidsels in handen.

Hier staat ook eentje waarbij zijn hoeven erg naar voren groeien, ik probeer ze telkens de eerste week van de maand terug bij te raspen.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:26

Oh jij bent het dus haha.

Zag dat ik Lys ook op insta heb want herken de wagen!
Tenen goed blijven inkorten is dan belangrijk ja :)
Ik doe Doortje elke 2 weken, zo is het ook steeds heel weinig werk :)

Noaslinger
Berichten: 13
Geregistreerd: 28-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:35

Iemand hier een hati pony trailer met verlengede dissel te koop? Zoek er al een tijdje een