[HK]SMP Kletstopic 4

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:52

Ze zijn gecheckt op luis, maar ik denk dat ik ze toch voor de zekerheid ga behandelen.
Bloedluis zal het niet zijn, want we hebben geen kippen op stal.

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:04

TinkerTreas schreef:
Ze zijn gecheckt op luis, maar ik denk dat ik ze toch voor de zekerheid ga behandelen.
Bloedluis zal het niet zijn, want we hebben geen kippen op stal.

Wij ook niet, maar onze buren wel. Geen idee hoe dichtbij de kippen moeten verblijven om bloedluis over te brengen. Maar idd even goed checken, ik vond ze het beste zichtbaar in de dikke pluisjes achter de oren :P

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:27

Ik vond alleen witte stipjes, de eitjes dus.

Ik had sowieso wel geschoren, want wilde het goed zichtbaar hebben en mijn pony had het ook wel warm.
Ik heb trouwens ook geen enkele issue met scheren.
Ik ging week later mijn eigen pony opnieuw scheren en die vond dat lang de manenkam wel erg lekker kriebelen.. ook zij had witte stipjes in manen en bij kaal, die is ook gelijk behandeld.

Vandaag hoop ik de 3e te scheren (die nummer 2 en 3 staan in werk dus scheer ik sowieso) gisteren hem ook behandeld want zag hem nu ook scheren.
Ook alle dekens ingesprayed.. wat een gedoe :Y)

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:29

Hier zijn bij de buren ook geen kippen. Bij de rest weet ik het niet. Maar dat is dan wel heel ver weg.
Aan 1 kant hebben we buren, maar daar zitten wel aardig wat bomen tussen. We kunnen niet naar het perceel van de buren kijken. Aan 2 kanten zitten we aan het bos/duin. En de laatste kant zit aan de weg. Aan de overkant van de weg wonen misschien wel mensen met kippen, maar dat weet ik niet. Daar zit sowieso ook nog een sloot tussen.

Gewoon luis vind ik erg lastig te zien, omdat haar hele vacht barstensvol met zand zit. Maar we hebben niets duidelijks gevonden in ieder geval. Maar ik ga ze toch maar voor de zekerheid behandelen.

Ik heb gisteren mijn nieuwe touwhalster en leadrope binnen gekregen. Dus ik zit nu echt enorm te balen dat ik niet zelf naar stal kan om te gaan passen.

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:11

MaritB schreef:
Ik heb trouwens ook geen enkele issue met scheren.
Ik ging week later mijn eigen pony opnieuw scheren en die vond dat lang de manenkam wel erg lekker kriebelen.. )

Ik ben in het voorjaar ook wel voorstander van scheren, maar in de winter vind ik het gedoe met de dekens en twijfel ik te snel of ze het niet koud hebben. Kan niet wachten om ze weer in hun mooie zomervacht te zien, dan zijn het weer compleet andere pony's en ze vinden het zelf volgens mij ook heerlijk :D

Dat kan ik me voorstellen. Nog even wachten tinkertreas. Vanaf donderdag ben je zelf weer mobiel?

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:58

Ik zou willen dat Tango gewoon een goed werkende wintervacht krijgt, maar helaas krijgt hij ipv een normale vacht een mega dikke kortere vacht, haren kan hij niet overeind zetten, en de huid verstikt. Dus heb helaas geen andere keus dan scheren.
Nico is dit jaar voor het eerst ook kaal in de winter gegaan omdat hij eind van het zomerseizoen allemaal bultjes had met korsten (allergische reactie) en die moest kort in het haar blijven van de da zodat dat allemaal goed kon genezen.

Jeuk kan zo veel oorzaken hebben. Echt lastig bepalen altijd waar het vandaan komt en wat te doen.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 16:29

Donderdag gaat mn gips eraf. Maar dan moet ik nog revalideren. Dus ik zal nog niet gelijk kunnen lopen en fietsen helaas.
Echt, er is niets zo frustrerend als afhankelijk van anderen zijn als je naar je pony's wil.

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:01

_Elaine_ schreef:
Ik zou willen dat Tango gewoon een goed werkende wintervacht krijgt, maar helaas krijgt hij ipv een normale vacht een mega dikke kortere vacht, haren kan hij niet overeind zetten, en de huid verstikt. Dus heb helaas geen andere keus dan scheren.
Nico is dit jaar voor het eerst ook kaal in de winter gegaan omdat hij eind van het zomerseizoen allemaal bultjes had met korsten (allergische reactie) en die moest kort in het haar blijven van de da zodat dat allemaal goed kon genezen.

Jeuk kan zo veel oorzaken hebben. Echt lastig bepalen altijd waar het vandaan komt en wat te doen.


Vervelend is dat! Dit probleem heb ik ook bij Hidde...

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:33

Haley heeft met dit weer ook al snel heel veel jeuk. Ik heb het idee dat het een combinatie is van kort, dik en stug haar met nét te warm weer en het beginnen van loszittende haren. Ik heb nu haar borst geschoren dat lijkt iig al een stukje te helpen. Geeft toch net wat meer ademruimte.

Maar volgende winter ga ik haar borst en een gedeelte van de buik bij voorbaat al scheren. Er zitten ook allemaal knopen onder haar buik, dat lijkt me ook niets. Dit soort vachten zijn natuurlijk niet gemaakt voor de milde winters in Nederland. :+

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:58

Lekker met Hidde het trainen aan het opbouwen! <3
Afbeelding

Hoe gaat het met jullie??

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:19

Goed hoor!

Sinds we verhuisd zijn heerlijk aan het rijden. Ik probeer toch zeker 5x per week te rijden. Maar door ziekte van dochterlief en druk weekend is het nu even rustiger.

Vandaag een klein ommetje gedaan met onze nieuwe tweewieler. Afstelling mag nog wat beter.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Maar we vermaken ons wel hoor <3

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 20:44

Oh heerlijk! Ziet er uit als een fijn plekje.
5x in de week is ook wel vaak :))
Ik probeer 2 keer voor de wagen en 3 keer lange lijnen/naast de fiets.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 08:52

Wat leuk! Haley is nog geen twee dus we doen het natuurlijk nog heel rustig aan, maar ik merk wel dat ze wat kracht in 1 achterbeen mist dus ik probeer dat wel goed te laten ontwikkelen. :D

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:39

Hey vraagje; Ik heb net mijn shettedame moeten scheren vanwege een huidschimmeltje. Nu al twee keer met de Imaverol behandeld en geen nieuwe plekken meer gezien.

En ze is maar wat blij dat dit dikke jeukende vacht er af is. Maar ze staat nu wel helemaal kaal.

Ik had de afgelopen dagen een 50 grams op en dat leek ze goed te kunnen hebben. Gisteravond een dikkere deken opgedaan, maar label is niet meer te lezen; Ik vermoed een 100 of 150 grams.

Wat voor dekens hebben jullie met dit weer voor de geschoren shetjes?

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 23:03

Ik wil mijn merrie zaterdag scheren omdat ze veel jeuk heeft en een enorme dikke vacht.
Ik dacht om haar dan een 200 grams deken op te doen.

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:39

Greendragon oef dat vind ik erg koud hoor!! Je haalt hun hele vacht weg met scheren hè. Ik weet niet waar je woont, maar afgelopen nacht was het hier in Groningen tussen de 0 en -2 graden. Mijn geschoren pony leg ik dan zeker 300-400 gram op. Hij is zeker geen koukleum!

Isabel, jou Haley haar vader is toch King v Stal Old Sender?
Ik vind hem een goede kandidaat voor Muis dit jaar. Vinkt bij mij alle vakjes aan kwa eisen.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 08:42

Kiekeboefje schreef:
Greendragon oef dat vind ik erg koud hoor!! Je haalt hun hele vacht weg met scheren hè. Ik weet niet waar je woont, maar afgelopen nacht was het hier in Groningen tussen de 0 en -2 graden. Mijn geschoren pony leg ik dan zeker 300-400 gram op. Hij is zeker geen koukleum!


Oei, zo koud was het hier niet. ik zit in het midden van het land. De koude nacht was het ongeveer 4 graden en ze staat in de nacht lekker warm op stal. Ik zag dat het net om 6 uur vanochtend buiten nog 10 graden was en vandaag gaat het naar de 12 graden.

Volgende week daalt de temperatuur wel weer iets zag ik.
Huidige dekentje heb ik overgenomen van de vorige eigenaar, dus ik weet niet hoeveel grams deze is, maar ik denk iets van 150. Ze voelt niet koud aan onder de deken.

ik heb nog een andere deken overgenomen, die zal 300 grams zijn en heeft een vaste hals. Ik bewaar die voor de echt koude dagen, als die nog gaan komen.

Zou met 12 graden de 50 grams nog te koud zijn voor overdag?
lang geleden dat ik paarden zonder wintervacht hebt gehad, laat staan geschoren, dus vandaar mijn vraag.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:02

Mijn pony’s staan nu met 200 en 250 gram met hals voor de regen. Ze hebben onbeperkt hooi en staan niet op stal en geven zichzelf voldoende beweging. Ze worden 2x per dag gecheckt of ze warm genoeg zijn. Met de erge vrieskou had ik 1 pony 450 om.

Met deze temperaturen is 150 voor mijn ene ook al genoeg.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 14:21

Die van mij zijn 3 weken terug geschoren en staan onder 200 gram met hals.
Staan 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt hooi, en momenteel wonen ze geloof ik in de stal :=

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 10:35

Mijn kleine boef moet nodig weer opgevoed worden geloof ik.
Ik ben inmiddels 9 weken geleden geopereerd en nog steeds niet heel erg mobiel, al gaat het steeds beter.
Maar ik kan dus maar 1 a 2x in de week naar stal komen (als mn man met de auto rijdt). Jente is bij mij nog steeds redelijk braaf, al moet ik haar af en toe waarschuwen met mijn stem. Maar dat is genoeg.

Maar ik heb 2 verzorgsters van 12 en 13 jaar. En daarbij wordt Jente steeds stoutere.
Gisteren heeft ze steeds staan steigeren tijdens het wandelen :o

Dus ik denk dat ze voorlopig maar niet meer met Jen het terrein af moet gaan tot ik haar zelf weer vaker kan doen.

Met Lyn gaat het wel prima, maar Jen heeft gewoon een veel pittiger karakter :j

Mn kleine boef :+
Afbeelding