[HK]SMP Kletstopic 4

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:34

Jammer dat het hier zo stil is... Hoe gaat het met jullie?

Bart is toch hoefbevangen, dus ik struggle op dit moment heel erg met zijn voeding. Wat krijgen jullie kleintjes te eten? Hij zit inmiddels gelukkig wel weer een stuk beter in zijn vel, dus dat is fijn om te zien. Nu nog die kilo's eraf..... PPID had hij gelukkig niet, dus die kunnen we aftikken.

Verder hebben we een vakantie geboekt waarbij we Abby en Kiran en de menwagen meenemen. Lekker op pad samen :D Zij hebben een aantal weken terug meegereden aan de districtskampioenschappen (HC) en afgelopen zaterdag in de les liepen ze wel zooooo lekker samen. Goed stuurbaar en heerlijk tempo.
Ik heb gegroomd op de wedstrijd:
Afbeelding

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:17

Inga een poging wagen om hier ook weer (meer) te reageren.


Lys:
Wat vervelend dat Bartje HB is,
Tango stond eind mei hb,
Ze hebben toen 2 maanden alleen op de paddock gestaan, hij kreeg 2 kilo weide hooi per dag aangevuld met onbeperkt graszaad hooi.
En daarnaast zijn balancer, en een klein beetje slobber voor de glucose support.
Uiteraard wel op bloedverdunners en pijnstillers gestaan ook.

Wel heel fijn dat Bartje geen PPID heeft! Scheelt je nog meer zorgen.

En leuk dat je met de andere 2 zo lekker bezig bent!

———
Hier gaat het met Tango nu eventjes iets minder, hij is volledig van de HB hersteld maar heeft last van een dunne zool waardoor hij na de laatste bekapping niet meer over t hard wil/kan lopen
Nu is hij met pensioen en t enige wat hij nog af en toebedeeld was wandelen en naast de fiets maar dat gaat nu dus ff niet
Hopelijk herstelt hij snel.

Nico ben ik langzaam wat meer aan het oppakken, hij heeft nu 2x aan de dubbele longe gelopen met de kaptoom, als dat goed bevestigd is gaan we t proberen met een bitje in.
Verder eet hij momenteel wel weer mest, en vermoeden is dat hij dat doet om zijn probiotica in de darmen op balans te brengen, dus nu zoekend naar eenheid supplement daarvoor

Heeft iemand hier daarmee ervaringen/suggesties?

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:04

Wat balen zeg van Bart. Beterschap voor hem.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel hooi jullie kleintjes eten.

Wij zijn afgelopen donderdag helaas weer verhuisd. Nu naar een hopelijk heel fijn plekje.
Ze krijgen nu onbeperkt hooi, en ze eten ongeveer 4 kilo met zn tweeën per 24 uur. Is dit niet erg weinig?
Ze zijn rond de 85 cm en 2 en 3 jaar.
Jente, de 2 jarige, is erg schraal omdat ze bij de vorige stal niet genoeg hooi kreeg.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:09

Vervelend dat je weer hebt moeten verhuizen, hopelijk sta je op een goed plekje.

Die van mij eten momenteel 4 a5 kg graszaadhooi weg met zijn 2e op 24 u
Dit is wel naast een strook gras van 30cm bij 25 meter
De mijne zijn wel een slagje groter dan de jouwe (rond de 1m en 1,05)

Weet je wat voor hooi ze eten?echt onverpakt of voordroog? Weidehooi of graszaad? Daar zit ook veel verschil in, en zeker qua smaak ook.

Als ik hier onbeperkt weidehooi voer gaat er serieus 8/9 kilo per dag doorheen door dat het zo smakelijk is voor ze, dus vandaag het graszaad hooi hier

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:31

Ze krijgen onvervepakt weidehooi.
Wel in een slowfeeder. Ik dacht dat ze daar misschien nog wat moeite mee hebben. Maar als ik de hooinetten open laat, eten ze net zo veel (of weinig)

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:03

Even vanuit gaand dat gezond gewicht voor die van jou rond de 150kg zal zijn
Richtijn is 1 tot 1,5% van het lichaamsgewicht in hooi
150 x1,5% = 2,25kg per pony

Als ze echt onbeperkt eten hebben zou ik het gewoon even aan kijken, misschien gaan ze wat meer eten in de loop der tijd.
En anders ben je gezegend met pony’s die stoppen met eten :D

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:09

_Elaine_ schreef:
Even vanuit gaand dat gezond gewicht voor die van jou rond de 150kg zal zijn
Richtijn is 1 tot 1,5% van het lichaamsgewicht in hooi
150 x1,5% = 2,25kg per pony

Als ze echt onbeperkt eten hebben zou ik het gewoon even aan kijken, misschien gaan ze wat meer eten in de loop der tijd.
En anders ben je gezegend met pony’s die stoppen met eten :D


Dan zou het wel ongeveer kunnen kloppen dan.
Ze hebben 2 netten, die ik allebei met 5 kilo hooi vul. Dus 10 kilo samen. Als ik dan de dag erna weer weeg, is er in totaal zo'n 4 kilo af.
We kijken het nog wel even aan. Voorlopig staan ze nog met zn tweeën, tot ze helemaal gewend zijn.
En ze houden een apart stukje waar zij wel kunnen komen (en eten) en het grote paard waar ze mee samen komen niet.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:10

Ik weet niet of je ernaast nog een balancer of opfok brok geeft?
Zou dan iig zeker Jente gezien ze schraal is en haar leeftijd nog op een opfok brok zetten
Zodat ze opgroeit tot een mooie gezonde pony :D

Qua hooi zou ik het iig zo even laten en aankijken
En evt gewoon wat minder voeren als ze meer dan de helft overhouden ? Zodat je elke dag meer vers hooi geeft ipv gemengd met restjes, vinden ze hier ook altijd lekkerder

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:15

_Elaine_ schreef:
Ik weet niet of je ernaast nog een balancer of opfok brok geeft?
Zou dan iig zeker Jente gezien ze schraal is en haar leeftijd nog op een opfok brok zetten
Zodat ze opgroeit tot een mooie gezonde pony :D

Qua hooi zou ik het iig zo even laten en aankijken
En evt gewoon wat minder voeren als ze meer dan de helft overhouden ? Zodat je elke dag meer vers hooi geeft ipv gemengd met restjes, vinden ze hier ook altijd lekkerder


Ze krijgen inderdaad nog een balancer bij met 2 handjes ruwvoer mix en Jente krijgt er nog 100 gram coolstance copra bij.

Ik ga inderdaad minder hooi in de hooinetten doen. Het was de eerste dagen even aankijken hoeveel ze eten.
Maar de restjes vinden ze inderdaad niet zo lekker. Zeker niet als het nat is geworden. :+

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:32

Ohh 4kg is niet veel, maar ze zijn ook nog wel jong. Toen mijn pony's jong waren aten ze ook nog minder dan dat ze nu doen. En hopelijk heb je nu een beter plekje gevonden voor ze :D

Elaine,
Vervelend van die dunne zool, bij bart was op de foto ook een dunnere zool te zien en toen adviseerden ze hoefschoenen. Maar die loopt niet gevoelig erop dus ik laat het even voor wat het is.
Ik heb een tijdje bo yea sacc ultra gegeven, maar kan niet zeggen of het nou wel/niet werkt. Ook bij ons aten ze wel eens mest en vaak ging dat vanzelf wel weer over. Heb daar nog niet echt DE oplossing voor gevonden :+

Bij ons verschilt het heel erg qua pony wat ze eten.
De mini paardjes (Abby en Piet) stoppen regelmatig met eten. Die kan ik onbeperkt geven en dan ligt er altijd nog wel wat hooi.
Hannes de jongste minishet van 3 die blijft lang achter elkaar staan eten, maar die kan het ook wel gebruiken, door z'n slechte gebit is zn eetsnelheid wat lager. Ook hij neemt nog wel eens een pauze van het eten.
Maar de shetten Bart en Kiran die zijn echt drama, die blijven maar eten. Ik schat dat Bart het merendeel van de hooi eet die ik geef, en Kiran kan er ook wat van als ik naar z'n buikje kijk. Daarom staan die 2 's nachts dus apart van de rest.
Ik geef overdag (meestal van 7-18u) tussen de 5-8 kilo hooi en ze hebben dan nog de restjes van 's nachts. Vanaf dat ik ze apart zet (ong 18u) krijgen de Piet, Abby, Hannes onbeperkt, dat weeg ik dan ook niet af. Bart en Kiran krijgen dan nog eens 5 kilo. Ze krijgen grotendeels weidehooi, maar 's nachts krijgen Bart en Kiran hooi met lage voedingswaarde of ik meng er stro doorheen.

Ik moet toegeven dat ik bovenstaande pas sinds een aantal weken doe. Voorheen waren alle hooinetten (5 stuks) bomvol, hadden ze altijd eten en gingen er dus behoorlijk wat kilo's doorheen op een dag. Nu komt het wel eens voor dat alle hooi op is, en dat ze moeten wachten op nieuwe voorraad. Vond ik zelf best lastig, voor m'n gevoel moeten ze altijd kunnen eten, maar in Bart zijn geval hielp dat dus niet.

Verder krijgen ze n minihandje basisbrok, want hiermee kan ik ze apart van elkaar zetten en hier voeg ik ook de zandkuur en/of eventuele supplementen door. Hannes krijgt ook nog wat seniores priores, zodat ik zeker weet dat hij genoeg eet met zijn slechte gebit.

Sorry lang verhaal :P

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:47

Bedankt voor de reacties over de hoeveelheid hooi.
Ze staan rustig te eten en staan niet gefrustreerd te plukken aan de netten. Dus ik kijk het even aan. Ik vind het wel lastig dat Jente schraal is van de vorige stal, maar dat zal vanzelf wel weer bijtrekken neem ik aan.
De tandarts komt binnenkort voor controle. En ik zal voor de zekerheid nog eens mest onderzoek laten doen.
Dat is wel pas gedaan, maar dat is natuurlijk ook een moment opname.
En dan zal het verder tijd nodig hebben voordat ze bij komt

Nog een paar foto's van mn droppies <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:01

Ahh <3

Staan ze met 2 op een paddock en 's nachts op stal? Of wat heb je voor nieuw plekje voor ze gevonden?
Mocht ze schraal blijven kun je altijd nog besluiten om anders bij te voeren, maar met goed ruwvoer kom je ook al een heel end.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:16

Ze staan nu nog met zn tweeën op een afgezet stuk van de paddock. Als ze aan hun toekomstige paddock maatje gewend zijn (en hij aan hun), gaan de onderste 2 draden weg. Dan kunnen ze in de hele paddock, daar hebben ze ook een schuilstal. Als het goed is krijgen ze er voor de komende winter een track erbij.
Op dit moment hebben ze dus even geen schuilstal. Ik denk dat ik ze vanavond een regendeken op doe. Want het schijnt morgen de hele dag te gaan regenen.

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:50

Ahh, goed vooruitzicht met track. Hij geeft morgen veel regen inderdaad, bij ons in de regio 23 mm :(

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 14:43

Lastig hoor die HB. Zeker met uiteenlopende voedingsbehoeften. Dat zien wij ook in de pp waar Haley staat. Voor nu trekt ze het echt goed maar dat komt ook omdat ze nog in de groei is natuurlijk. Maar uiteindelijk is het wel iets wat ik (meer) moet gaan managen. Ze krijgt nu onbeperkt suikerarm hooi en op de track kan ze nog aan kruiden enzo snoepen. Dat vind ik echt ideaal. Wel de verschillende soorten maar geen gras :D

Verder krijgt ze pavo vital (+- 50 gram) en laat ik zo nu en dan kruiden uitmeten van Horsecomplete. Dat bevalt mij heel goed. En ook Haley eet het goed. :j

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:11

Martine:
Ik denk dat je zo toch al een heel goed eind op weg bent, heeft nu alleen tijd nodig om Yente wat bij te laten komen.
En ik denk dat je er verstandig aan doet om ze even een deken op te doen met de grote hoeveelheid regen die ze voorspellen en nu ze tijdelijk niet kunnen schuilen.
En wat een schattige foto’s <3

Lys:
Pfoe wat heb jij een grote kudde!
Dat is een hele puzzel dan om iedereen in zijn behoefte te voorzien.
En zo zie je maar dat de ene de andere niet is.
Doe je met alle pony’s wat? Of met een deel?

Bedankt voor je tip over de bo yea sacc ultra,
Ik denk dat bij Nico ook speelt dat toen ik m kreeg (3 jaar geleden alweer) hij op een mega schrale wei stond als 1,5 jarige, hij was zo iel dat als je van voren keek je geen eens buik zag
En daarna zijn we ook al 3 jaar aan t “vechten” tegen bloedwormen waar hij maar niet echt vanaf wil komen.
Dus zijn darmen/maag hebben t best zwaar gehad, heb er alleen nooit echt heel erg bij stil gestaan (omdat hij hier onbeperkt kan eten, en we wel boven op de wormen zitten) tot hij dus mest ging eten van de week.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 17:39

Ik rij vanavond even terug naar stal om hun regendeken op te doen.
Wel lastig, want het is best warm verder. (Ze staan aan 3 kanten tussen de bomen, dus je voelt er bijna geen wind).
Maar de hele dag regen vergt ook veel energie ben ik bang.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 21:15

Een dekentje als ondersteuning is nooit slecht natuurlijk. Haley draagt een vliegendeken. Ik probeer het altijd zo lang mogelijk te vermijden maar ze heeft enorme jeuk zonder en stampt naar elke vlieg. Nu is ze erg duidelijk dus elk ander paard zou het gewoon laten gaan, maar Haley niet. Laatst dacht ik dat ze kreupel liep maar er zat een vlieg op dr achterbeen dus ze zette haar been niet meer neer :+

Vandaag zijn we voor het eerst met de trailer naar de Biesbosch gegaan. Ze deed het super goed en vond het allemaal vooral heel erg interessant en gezellig. Ze liep ook zo de trailer op. Gelukkig want ik wil als ze ouder is vooral lekker makkelijk met haar op pad kunnen. Dat is vandaag al helemaal geslaagd. Volgens mij voor haar ook :D

Afbeelding

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 21:31

Martine, ik snap je dilemma hoor, maar denk dat het in dit geval geen kwaad kan.
Zoals het er naar uitziet gaat t ook meer waaien als t eenmaal regent
En uren lang regen en wind vinden de meeste niet prettig.

Hier gaan ze gelukkig in de stal staan uit zichzelf als t echt slecht is.
Voer ook altijd het hooi daar en er liggen mayo matrassen + stro in dus ze kunnen ook heerlijk zacht slapen als t moet.

Isabel:
De ene is nou eenmaal gevoeliger voor vliegen/steekbeesten dan de ander
Tango wordt pas echt geïrriteerd als er echt mega veel vliegen zijn, terwijl Nico al geïrriteerd is als er 1 vlieg in de buurt is bij wijze van.
Je kan zelf allerlei ideeën in je hoofd hebben over hoe je het wil aanpakken, maar je moet je toch aanpassen naar wat je paard je verteld :D

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 21:37

Dat is zeker zo. Daarom heeft ze nu een deken :+ Maar ik heb slechte ervaringen met jeukende paarden, kuddes en dekens. Dus als het even kan stel ik het zo lang mogelijk uit. Gelukkig valt het mee met de hoeveelheid die er gesloopt wordt. Ze was alleen laatst door een braamstruik gelopen dus de eerste scheuren zijn al zichtbaar :')

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 09:08

_Elaine_ schreef:
Martine:

Doe je met alle pony’s wat? Of met een deel?

Bedankt voor je tip over de bo yea sacc ultra,
Ik denk dat bij Nico ook speelt dat toen ik m kreeg (3 jaar geleden alweer) hij op een mega schrale wei stond als 1,5 jarige, hij was zo iel dat als je van voren keek je geen eens buik zag
En daarna zijn we ook al 3 jaar aan t “vechten” tegen bloedwormen waar hij maar niet echt vanaf wil komen.
Dus zijn darmen/maag hebben t best zwaar gehad, heb er alleen nooit echt heel erg bij stil gestaan (omdat hij hier onbeperkt kan eten, en we wel boven op de wormen zitten) tot hij dus mest ging eten van de week.

Bart, Abby en Kiran zijn ingespannen. Bart momenteel even niet ivm HB. Abby en Kiran lopen 2x per week voor de kar.
Piet en Hannes zijn allebei te klein (77 en 65cm hoog) om in te spannen. Als ik tijd over heb ga ik met ze wandelen, maar verder hou ik het vooral bij kriebelen. Die 2 zijn echte speelmatties, dus rennen echt veel rond samen.
Ik heb ook nog een rijpaard, dus tijd is af en toe een ding :')

Met Piet heb ik ook echt heel erg lopen knoeien, die heeft een bacterie gehad als veulen en daardoor heel gevoelige darmen. Vorig jaar schuurde hij zelfs vanwege zijn slechte weerstand, maar sinds december is zijn algehele toestand veel beter en dus is het schuren achterwege gebleven. Maar die blijft ook heel gevoelig op de darmen. Een slechte opstart maakt het allemaal niet makkelijker.

Leuk Isabel, zo'n uitstapje naar de Biesbosch. Wij gingen als veulen af aan regelmatig wandelen en dat werpt nu zijn vruchten wel af (Abby kijkt bijna nergens van op in de menwagen), dus heel goed om te doen zo'n uitstapjes!

Mayo matrassen?

Ik heb vanmorgen ook maar al het hooi in de schuilstal gelegd, er lag buiten nog wat van gisteravond, maar verwacht niet dat ze veel buiten staan met dit weer :+ Blij dat ik mn rijles van vanavond naar gisteren heb kunnen verplaatsen.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:47

Pfff, nou wat een weer zeg.
Ik ben blij dat ik ze gisteren avond nog even een dekentje heb opgedaan.
Ik ga vanmiddag naar stal, dan heb ik oppas. Want met dit weer is er voor mijn zoontje ook weinig aan op stal.

@Lys: dat klinkt inderdaad alsof je het druk zat hebt :D
Ik vind het af en toe al tegenvallen hoeveel tijd ik kwijt ben met 2 :o

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:31

Ik zou ook blij zijn als ze zonder schuilstal stonden dat ze nu een deken op hadden, ondanks dat het niet koud is. Doorweekt is ook niks met die zomervachtjes. Gaat je zoontje altijd mee naar stal?

Ja, heb ze gelukkig wel aan huis staan. Dus scheelt reistijd (kost overigens wel veel tijd in andere dingen zoals hooi halen, mest wegbrengen etc. :+) en het mennen doe ik samen met mijn vriend. Meestal groom ik, heb al een behoorlijke tijd niet meer gereden. Ik zit liever in het zadel.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 12:00

Mijn zoontje gaat meestal niet mee, maar in de vakanties moet hij wel af en toe mee. Hij is 7, dus ik laat hem nog niet alleen thuis.
Maar het is niet zijn ding. Dus gisteren had hij zijn tekenspullen mee, dan zit hij aan de picknicktafel te tekenen. Of hij mag op mn telefoon.
Maar ik probeer hem ook een paar keer per week even onder te brengen bij mn schoonouders of ouders.
En vanaf maandag heeft mn man vakantie, dus dan hoeft mn zoontje niet mee.

Hij vindt het trouwens wel leuk om te wandelen met de pony's.Afbeelding
Afbeelding

Pony's aan huis is toch wel een droom van mij. Al komt daar natuurlijk ook wel weer een hoop werk bij kijken inderdaad.
Maar ik heb nu bijna een half uur reistijd naar stal toe. Dus je bent al een uur kwijt en dan heb je nog niets gedaan.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:05

Martine:
Ja echt Nederlands weer hè, het is of nat of bloedheet.
Maar heb toch liever dit dan 30 graden
Denk dat je pony’s ook wel blij zijn met de deken, en zoals t er naar uit ziet is t volgende week ook vrij nat (althans hier dan)

Ik huur vlak bij huis mijn eigen weitje waar de mannen staan,
Heb haast geen reistijd (5 min enkele reis) maar ben met de dagelijkse klusjes al wel 1u bezig per dag, en dan hebben ze nog niets gedaan

Maargoed ze hebben echt mega veel ruimte, en kan alles zelf bepalen, dus dat is ook wel fijn, op de meeste pension stallen hier in de regio staan ze op een postzegel.

Lys: ja aan huis scheelt ook veel indd, maar alsnog best druk dus.
Knap hoor dat je het allemaal red

Mayo matrassen zijn dikke rubberen matten die je in de stal kan leggen speciaal gemaakt voor paarden.