Wat voer jij je shet/mini?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Wat voer jij je shet/mini?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 20:35

Aller eerst: twijfelde of het hier moest of bij voeding en supplementen, maar gezien het specifiek over voer voor de kleintjes gaat toch maar hier geplaatst, hoop dat het goed staat.

Aangezien ik benieuwd ben hoe andere hun ukkies voeren, dacht ik laat ik eens een topic openen.

Ik zelf heb 2 pony’s
Een van 18 die is en een van 2,5.
Beide wegen ongeveer 200kg per pony.
Ze staan 24/7 buiten op het gras.

Het gras is nu echt wel zo goed als op, en dus ben ik weer bij gaan voeren

De 18 jarige krijgt nu:
160 gram vitalbix daily complete
100 gram lucerne ( om langer over zijn dc te doen)
3 kilo getest hooi. ( verdeeld over 2 voerbeurten)
50 gram nutrimash om zijn supplement te mengen.

De 2,5 jarige krijgt nu
300 gram vitalbix breed and grow.
3 kilo getest hooi ( verdeeld over 2 voerbeurten)
50 gram nutrimash (omdat de oude pony ook krijgt en ik hem niet over kan slaan)

Nu zijn ze beide nog wat aan de dikkere kant, maar het hooi gaat in 1x helemaal op, wat mij dus de indruk geeft dat ze “honger” hebben.


Zodra het gras gaat groeien in het voorjaar zal het hooi weer afgebouwd worden.

Kortom, hoe voeren jullie?
Zouden jullie in mijn geval nog wat meer hooi geven of zo laten?

nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 20:41

Mijn shet van 88 cm krijgt 200 gr vitalbix daily complete, beperkt gras (max 6u per dag) en verder droog hooi in slowfeeders.
Ivm werk loopt ze voor de sulky 1x per week , longeer ik 1 x per week en dan nog 1 x per week wandelen aan de hand of langs de fiets op.
In de lente/zomer span ik haar wel wat vaker in.
Laatst bijgewerkt door nayla op 30-10-21 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 21:00

Ik zou je hooi in hooinetten oid doen.
Op die manier eten ze langzamer.


2 grote maat shets, 15 en 4 jaar.
Afgewogen hooi in hooinetten 2 keer per dag (in de winter 3 keer per dag)
Nu beperkt weidegang; strookbegrazing, lang gras en graasmaskers, ongeveer 6 uur per dag.

15 jarige:
100 gram Vitalbix Nutrimash
90 gram Metazoa Fitbrokx Thimothee

4 jarige:
150 gram Equifit Green Power


Ze staan in een kudde met 4 ijslanders dus wat ze exact eten weet ik niet.
Ochtendnetten: max 1,5 kilo per net, 4 netten in totaal.
Avondnetten: 3,4 kg per net, 4 netten in totaal.
4 x 1,5 = 6
4 x 3,4 = 13,6

19,6 kg hooi per dag

In de winter gaan we op geleidde van weersomstandigheden omhoog in aantal kg en krijgen ze ipv gras aan het eind van de middag 4 kilo hooi verdeeld over 4 netten.

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 21:07

Hier krijgt Tjits 4 keer per dag ruim 0,5 kilo hooi. En savonds laat hangen we graszaadhooi op. Denk 2 kilo per pony ongeveer.
Verder eet ze stro uit de stal.
En eens per dag krijgt ze een hand vitalbix.
100 gram slueslimix of nutrimash met haar Supplementen.
En vaak ook nog een voerschep fibermix

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: Wat voer jij je shet/mini?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 21:13

@Onali
Ze krijgen hun hooi in netten met mazen van 3x3
Maar dan nog is de kilo in de ochtend in z’n 1,5u wel op.

Leuk om te lezen hoe andere voeren, kan ik ook toch wat van leren, want het blijft altijd een puzzel met het voer

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 21:16

Mijn mini krijgt hooi wat de grote paarden laten vallen en hij kan zelf er ook net bij. :+ Onbeperkt dus. Heeft vaak zijn eigen mandje maar die blijft altijd gevuld.
Soms een handje met vitamine brok. Ook niet dagelijks.

Hij is 3 dus doet nog lekker niets. Hij is net 70cm en erg smal gebouwd maar heeft wel een buikje. Ben wel erg voorzichtig met mijn 3 koudbloeden dus houd ze altijd nauw in de gaten. :')

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wat voer jij je shet/mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:03

Mijne krijgen ong 3 kg hooi aangevuld met gerste stro.
Daarbij een goede hand Hartog digest bij hun Equilin Balancer (50 gram).
De sportponys krijgen er nog 75 gram Basic bij, en de drachtige dame de Grow. De oudste krijgt nog een schep Hartog Senior care er bij omdat ze vorige winter wat af viel.

En soms een verdwaalde wortel, appel, handje muslie(wisseld merk, als ik wat gewonnen heb op wedstrijd) ofzo, maar allemaal maar heel beperkt.

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Wat voer jij je shet/mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 00:26

Mijn 2 mini's zijn 2,5jaar en 1 jaar, lopen 24/7 buiten in hun paddock en krijgen Duits kruidenhooi in verschillende slowfeeders, ongeveer 4kg verdeeld over de dag. Ze gaan beperkt op het gras. Beiden voer ik Equilin grow, 50g per paardje samen met een handje luzerne.

Verder krijgen ze regelmatig takken/kruiden/bloemen/bladeren en elke dag geef ik ze een Pavo haychunk in een mini hooinetje.

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 10:58

Mini 6 maanden oud: voermeesters opfok brok (handje vol, sochtends en savonds) onbeperkt hooi en gras
Mini 1,5 jaar oud: opfok
Brok voermeesters, onbeperkt hooi en half uur per dag gras
Verder krijgen ze als beloning enkele vital brokjes en hebben ze een liksteen tot hun beschikking. Ook krijgen ze 1x per week verse wilgentakken waar ze aan kunnen knabbelen

tootje71

Berichten: 5097
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Wat voer jij je shet/mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:24

Mini van 2 en een half krijgt vital brokjes en een handje muesli verder onbeperkt hooi en af en toe een wortel, hij is wel iets te zwaar voor zijn leeftijd :o

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Wat voer jij je shet/mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 12:21

Mini shetlander op leeftijd:
- Cushcare van Dodson en Horrell
- Balancer go lite van Dodson en Horrell
- Flexi 4 supplement
- Gember supplement
- Onbeperkt geanalyseerd onverpakt hooi
- Random een wortel of een appel

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: Wat voer jij je shet/mini?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 12:27

Leuk om te lezen hoe iedereen zijn uk voert!
Toch best nog wat verschillen, heel leerzaam dit

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 18:06

Interessant topic!

Mijn pony's krijgen momenteel 3x per dag ruim 1,5kg getest voordroog. 'S ochtends rond 8:00 krijgen ze dit buiten in de groep, dus het gewicht is even een inschatting. Rond 16:00 en 22:00 krijgen ze een afgewogen hooinet op stal. Voorheen kregen ze getest arm hooi maar ze zijn beide eigenlijk net wat te schraal... waarschijnlijk doordat ze onvoldoende eiwitten binnen krijgen, ze staan nml het jaarrond op een grote paddock en komen alleen in de zomer enkel een halfuur per week op het gras. Daarnaast kregen ze verdeeld over twee voerbeurten 500gr (Sjors) en 250gr (Ronny) Pure Feed Condition maar dat ben ik nu aan het switchen naar de Vitalbix Active+ omdat dit een stuk makkelijker te krijgen is en ze er met minder voer meer vitaminen etc. uit halen. Als ik merk dat ze ondanks het rijkere ruwvoer nog niet helemaal bijkomen, dan krijgen ze uiteraard meer :) Ik begin liever voorzichtig aangezien een van mijn pony's een hele geschiedenis aan stofwisselingsproblemen heeft inmiddels.

Sjors is een 14 jarige shetlander x welsh van 1.06 hoog en ongeveer 190kg en Ronny een mini x welsh van 3,5 jaar en 1.05 hoog en ongeveer 150kg trouwens. Sjors loopt meestal zo'n vier keer in de week waarvan twee tot drie keer voor de sulky en Ronny longeer ik één keer per week en meestal wandel ik nog een rondje door de wijk/het bos. Na het werk krijgen ze 100gr Pavo Speedibeet, Vitalbix Nutrimash of Pavo Fibrebeet en uiteraard regelmatig wat snoepjes en wortels. Ze staan op vlas.

Luna2006

Berichten: 3160
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Wat voer jij je shet/mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 08:00

Hier krijgen ze tussen de 3 en de 4 kg hooi per pony per dag. Ze staan in kudde dus 100% kan ik het niet zeggen. Voer 350kg op 1 a 1.5 week.

Mijn oudje krijgt hierbij onbeperkt grasbrok (omdat ze moeite heeft met hooi).

Momenteel krijgen ze nog geen brok etc erbij. Tegen de winter is dat 1 schep bietenpulp + 1 schep senior priores (droog gemeten) verdeeld over de kudde heen. Dan hebben ze ongeveer 1 schep geweekt per pony

hahahatsjoe

Berichten: 2386
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 08:06

Onbeperkt arm hooi en vitalbix. Ze staan overdag op de wei maar daar is alleen nog maar wat te knabbelen. Ze zijn wel een beetje te dik, maar dan krijgen ze het ook niet koud denk ik dan maar.