Past een shetje bij mij?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:27

Onali schreef:
linda_arnold schreef:
Hier 3 shetten, 2 daarvan maak(te) je niet blij met werk. Die worden blijer van volvreten |(

Ik ben 16 jaar geleden begonnen met 1 shet bij mijn haflinger en de enige tip die ik je kan meegeven is zorg dat je hem ergens stalt met stokmaat genoten.



Ligt heel erg aan het grote paard.
Mijn fjord en mijn shet waren de beste maatjes


[ [url=m/m6RRZh.jpg]Afbeelding[/url] ]


En ook in mijn oude kudde met ijslanders ging het prima.


[ [url=m/baJiIM.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik heb mijn jongens ook van veulen af aan. De oudste sinds hij 4 maanden oud is, gelijk bij mijn fjord gezet. De jongste toen hij 6 maanden oud was en ook hij ging meteen de kudde in.
Spelen, slapen en eten deden ze met de kudde.
Geen opfok hier dus. Is ook erg lastig te vinden voor shetlanders.


Het is niet onmogelijk, maar in pension heb je paarden(for)maten niet voor het kiezen. Zeker niet als je als eigenaar enkel met een shet aan komt en niet zoals jij ( en ik) als een (for)maat hebt was je er mee vertrouwd.

Shet kwam hier ook met 4 maanden en is dus 4 jaar samen geweest met de haflinger. Samen als samen op wei, maar wel eigen stal. Ik was blij dat ik hem op onze huidige pensionstalling destijds (13 jaar geleden) niet in die grote onstuimige koppel hoefde te zetten met puberende ruinen en wisselende samenstelling door verloop. De haflinger trok dat prima, maar hij was beter af met z’n shet(for)maat.

Nu is het complete pensionbestand van mijzelf en kan ik makkelijk schakelen bij onrust of andere behoefte. Het is over het algemeen 1 kudde, met de merrie als potentieel leider, daar hebben alleen de musketiers nog wel eens lak aan.

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:43

Mookane schreef:
Als ze zo jong zijn zet je ze dan gewoon op stal ( ik bedoel dan bij een boer niet 24/7 op stal zeg maar) want je doet ze lijkt mij niet echt in een opfok of zo toch ? Sorry ik ben niet thuis is shetjes.

Niet echt advies. Alex heeft tot Jorie erbij kwam alleen gestaan. En Jorie dus altijd met Alex samen. Bij Alex was ik zelf nog jong. Nu weet ik beter. Beste kun je zoeken naar een shetlander groep zodat die kan kroelen en spelen met 1 van eigen formaat.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Past een shetje bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:52

Daar heb je gelijk in Linda.
Was inderdaad al makkelijk omdat ik mijn fjord al had.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Past een shetje bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 23:44

Wat een leuke foto's!!!

Ik denk dat veel paarden vaak beter af zijn met een beetje dezelfde types als maatje. Maar ik heb mijn kruising Fjord al bijna 8 jaar samen met mijn grote Shetlander. En ze zijn zo gehecht aan elkaar., zijn enorm close en lief samen.

Mijn grote ruin heeft veel maatjes gehad in zijn leven (van andere eigenaren), maar met haar staat hij nu het langst en ze gaan nooit meer uit elkaar. Tenzij er één overlijdt natuurlijk...

Las wat over Shets, die liever eten. Tja, die ken ik ook, hoor, maar het is altijd handig om je eerst wat in het karakter te verdiepen. Zoals bij elk ander paard dus.... en 'werk' leuk maken, plezier hebben, daar gaat het om....

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Past een shetje bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 23:51

Ik heb qua maat juist weer andere ervaring.

Onze oude shet stond bij mn d-pony ruin, ook in 1 stal voorheen. Heel vaak geprobeerd die aan andere shetjes te koppelen en wilde hij echt niet.

Nu een mini shet merrie en veulen. Haar veulen hangt enorm aan mn quarter ruin. Dus hier de kleinste en grootste die vrijwel altijd samen zijn en ook zelfs leuk spelen.
Hij speelt ook met het quarter veulen en die wordt net zo groot als de ruin. Ong 1.48m.

Onze shet vrat zich ook niet vol of ziek, is dus in 21jr bij ons nooit hb geweest. Had prachtige hoefjes ook.