Past een shetje bij mij?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Izzamdl
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-22

Past een shetje bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 14:12

Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het na denken en kijken of een Shetlander bij mij past.

Rijden wil ik absoluut niet, maar grondwerk vind ik wel interessant.

Maar maak ik een shetje bij met sporten het is namelijk wel de bedoeling dat hij/zij aan het werk gaat en niet vol vreten op de wei.
En op de meeste stallen staan geen shetjes is het dan beter om bijvoorbeeld 2 shetjes te nemen en die dan samen in stal te doen 3,5x3,5 stal.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Past een shetje bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 14:18

Ik ben gek op mini's en shetlanders, heb er zelf ook twee. Als ik nu iets zou aanschaffen zou ik een maat groter gaan, vooral om je in pension gaat. Ik merk in deze omgeving dat het lastig is om een plek te vinden voor deze maat. Stallen hebben de draden er niet op aangepast of vinden het niks. Maat groter gaat dan toch makkelijker.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 14:21

Mookane schreef:
Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het na denken en kijken of een Shetlander bij mij past.

Rijden wil ik absoluut niet, maar grondwerk vind ik wel interessant.

Maar maak ik een shetje bij met sporten het is namelijk wel de bedoeling dat hij/zij aan het werk gaat en niet vol vreten op de wei.
En op de meeste stallen staan geen shetjes is het dan beter om bijvoorbeeld 2 shetjes te nemen en die dan samen in stal te doen 3,5x3,5 stal.



Ja zal best kunnen denk ik.
Als je een leuk shetje hebt die gezond is en lekker aan het werk kan, waarom niet.
Ik ken inderdaad wel stallen waar 2 shetjes samen in een stal staan, dat gaat prima.
Dan is het nog zorgen voor een goede stalling waar je ze neer kan zetten.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 14:22

2 Shetlanders is niet nodig, je zou toch een pensionstal moeten zoeken die geschikt is voor shetlanders en meestal staan er dan al wel een paar.
Ik heb er ook één, ééntje van 70cm om precies te zijn. Met die hoogte is hij te klein om voor de sulky te zetten, dus ook ik raad aan echt wel rond de meter te kijken.
Ook shetlanders gaan graag lekker aan de gang, de mijne laat z'n gras er voor staan hoor. Shetlanders zijn juist heel werkwillig en leren snel, zolang je ze behandeld als een volwaardig paard.

Izzamdl
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 14:23

Ymor schreef:
Ik ben gek op mini's en shetlanders, heb er zelf ook twee. Als ik nu iets zou aanschaffen zou ik een maat groter gaan, vooral om je in pension gaat. Ik merk in deze omgeving dat het lastig is om een plek te vinden voor deze maat. Stallen hebben de draden er niet op aangepast of vinden het niks. Maat groter gaat dan toch makkelijker.


Ow ja kwa stalling hier is het geen probleem, was meer mij idee dat ze helemaal alleen in zo grote stal komen

Izzamdl
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 14:27

Anastasia24 schreef:
2 Shetlanders is niet nodig, je zou toch een pensionstal moeten zoeken die geschikt is voor shetlanders en meestal staan er dan al wel een paar.
Ik heb er ook één, ééntje van 70cm om precies te zijn. Met die hoogte is hij te klein om voor de sulky te zetten, dus ook ik raad aan echt wel rond de meter te kijken.
Ook shetlanders gaan graag lekker aan de gang, de mijne laat z'n gras er voor staan hoor. Shetlanders zijn juist heel werkwillig en leren snel, zolang je ze behandeld als een volwaardig paard.


Aaah mooi antwoord, kwa stalling is het geen probleem hier in de buurt.
Ik zat ook te kijken na die meter of een kruising dus dan gaan ze vaak over de meter heen.
Ik heb als jong meisje een shet verzorgd ( was een probleem gevalletje) en die reed ik wel en deed ik ook wat hogere dressuur oefeningen mee. Maar ik dacht dat dat een toevalstreffer was zeg maar. Die ging ook echt aan het werk liep mooi aan de teugel. Maar ik dacht dus dat het meer een toevalstreffer was

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 14:29

Citaat:
Ow ja kwa stalling hier is het geen probleem, was meer mij idee dat ze helemaal alleen in zo grote stal komen

Zolang ze genoeg met de rest op de wei staan is dat geen probleem. Grote paarden staan snachts ook alleen in een stal

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Past een shetje bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:24

Wij hadden een shet van 95cm voor onze zoon van toen 3. Die is gereden en later voor de sulky geweest. Tussen het rijden en mennen in was hij juist een beetje down en van het werken knapte hij enorm op.

Hij is nooit hb geweest en ging ook mee aan de hand, ook naast het paard. Hij stond altijd bij mn d-pony ruin en later de quarters.

Ik miste hem heel erg, dus heb nu een mini shet merrie en haar hengstveulen. Zij is 22 en ga wat grondwerk doen, maar zoon gaat misschien wel voor de sulky later.

Shetjes zijn hartstikke leuk, maar je moet ze gewoon als een normaal paard behandelen en ook goed opvoeden en trainen. Onze shet was echt goud waard, maar hoor te vaak waar het mis gaat als ze het als kinderpony kopen, dat ze dachten ene robot te kopen.

Ze werken heel graag en kunnen goed leren meestal.

En waarom op stal? Ik zou een plek zoeken waar meerdere shetjes en pony's 24/7 samen lopen met schuilstal en een goed voer management.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:46

Dandelion07 schreef:
Citaat:
Ow ja kwa stalling hier is het geen probleem, was meer mij idee dat ze helemaal alleen in zo grote stal komen

Zolang ze genoeg met de rest op de wei staan is dat geen probleem. Grote paarden staan snachts ook alleen in een stal



Wil niet zeggen dat dat oke is.
Zoek gewoon een leuke pensionstalling waar 's nachts op stal staan optioneel is.

Mijn 2 jongens staan gewoon 24/7 buiten.
Ik fiets, wandel, grondwerk en clicker met ze. Ze kunnen TREC en Trail en zijn goede werkers.
Als ze me zien komen ze van de wei af.

Lees anders dit topic ook even door:

[SMP] Ras van de maand: de Shetland pony

Als je daar niet enthousiast van wordt dan is een shet of mini niks voor jou.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:47

Als je niet wilt rijden, is een werkwillige Shet superleuk. Ze worden zwaar onderschat. En qua stalling lekker een fijne buitenplek zoeken (met schuilstal), want ze horen niet in een stal. Hou gewoon aan, waar ze voor gemaakt zijn, voor het buitenleven.

Heb zelf een héérlijke grote Shetlander, het ouderwetse type, waarmee ik o.a. lange teugel. Wonderbaarlijk hoe snel zij dát oppakt in vergelijking met diverse grotere paarden, haha.....

Succes met je overweging(en)!!

Izzamdl
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 15:57

Twiggy2008 schreef:
Als je niet wilt rijden, is een werkwillige Shet superleuk. Ze worden zwaar onderschat. En qua stalling lekker een fijne buitenplek zoeken (met schuilstal), want ze horen niet in een stal. Hou gewoon aan, waar ze voor gemaakt zijn, voor het buitenleven.

Heb zelf een héérlijke grote Shetlander, het ouderwetse type, waarmee ik o.a. lange teugel. Wonderbaarlijk hoe snel zij dát oppakt in vergelijking met diverse grotere paarden, haha.....

Succes met je overweging(en)!!


Nee rijden wil ik absoluut niet meer ik heb een heel groot ongeluk gehad op mijn 16e en daar door 8 verschoven rug wervels, nu daar ook slijtage in en slijtage in mijn knieën.
Ik kan nog wel bijna alles om dat al mijn spieren gelukkig heel sterk zijn, maar ben niet altijd pijn vrij dus als het niet in de bak lukt wou ik gewoon lekker de weg op kunnen. ( uiteraard moet je dit allemaal trainen dat snap ik ook heel goed hoor)

Ik ken eigenlijk geen shet die echt aan het werk werd gezet dus vandaar dat ik hier hoopte om volwassen mensen die dat wel deden en er iets over vertelde.

Kwa stalling ik hou altijd in me achter hoofd wat aansluit op me pony. Ik sta liever ergens bij een boertje zeg maar maar mijn vorige pony kon niet tegen al dat blubber dus toen heb ik hem naar een luxe pensioen stalling gedaan waar alles goed gedraineerd was. Dus kwa stalling kont het wel goed

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:58

Dandelion07 schreef:
Citaat:
Ow ja kwa stalling hier is het geen probleem, was meer mij idee dat ze helemaal alleen in zo grote stal komen

Zolang ze genoeg met de rest op de wei staan is dat geen probleem. Grote paarden staan snachts ook alleen in een stal

Maar die grote kunnen elkaar zien doorheen de spijlen van de stal of door zo'n open deurluik.

Een shetlander kan niet door die spijlen heen kijken, tenzij die gaat stijgeren.

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:13

Citaat:
Maar die grote kunnen elkaar zien doorheen de spijlen van de stal of door zo'n open deurluik.

Een shetlander kan niet door die spijlen heen kijken, tenzij die gaat stijgeren.


Ah ja daar had mijn hoofd nog niet aan gedacht :+

Citaat:
Wil niet zeggen dat dat oke is.
Zoek gewoon een leuke pensionstalling waar 's nachts op stal staan optioneel is


Nee klopt. Ik hou mn shetje ook lekker buiten. Maar ik bedoelde dat er niet perse 2 per stal moesten. Maar toen had ik nog even niet gedacht aan hoe hoog de tralies beginnen.....

Maar ts, mijn ervaring is dat shetlanders totaal geen problemen met modder hebben dus dat zou makkelijk kunnen. ( ik heb overigens wel problemen met modder en shetlanders := ) Verder kun je er superveel mee en blijf ik altijd verliefd op shets

Izzamdl
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 19:23

Dandelion07 schreef:
Citaat:
Maar die grote kunnen elkaar zien doorheen de spijlen van de stal of door zo'n open deurluik.

Een shetlander kan niet door die spijlen heen kijken, tenzij die gaat stijgeren.


Ah ja daar had mijn hoofd nog niet aan gedacht :+

Citaat:
Wil niet zeggen dat dat oke is.
Zoek gewoon een leuke pensionstalling waar 's nachts op stal staan optioneel is


Nee klopt. Ik hou mn shetje ook lekker buiten. Maar ik bedoelde dat er niet perse 2 per stal moesten. Maar toen had ik nog even niet gedacht aan hoe hoog de tralies beginnen.....

Maar ts, mijn ervaring is dat shetlanders totaal geen problemen met modder hebben dus dat zou makkelijk kunnen. ( ik heb overigens wel problemen met modder en shetlanders := ) Verder kun je er superveel mee en blijf ik altijd verliefd op shets



Hahah mijn vorige pony zijn hoeven konden niet tegen modder. Zijn hoeven waren zwakker en de straal liet steeds los. En dan moest hij weer een keer op stal rust om dat overal modder en water was. En dan krijg je boze pony’s van en hoge dierenarts kosten .

Liefst heb ik hem 24/7 buiten met stalletje uitloop die eventueel dicht kan. Die gaan dan dicht bij extreem weer zeg maar.

bribro
Berichten: 148
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Past een shetje bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:41

Onze huidige shet zou daar absoluut geschikt voor zijn. Ze is inderdaad wat groter (rond de 1 meter) en wat meer het moderne type, er zit ook flink pit in. Onze dochters hebben op haar gereden toen ze klein waren, maar dat ging alleen goed zolang wij haar aan een touwtje/longe hadden. Ze was te pittig voor onze meiden om zelf los mee te rijden. Onze meiden zitten nu op de middelbare school en hebben juist nu lol van haar, handwerk, kunstjes, voor de slee etc. Ze is hartstikke leergierig en slim en wil ook heel graag werken. En kan heel mooi lopen :)

Overigens ter overdenking. Mijn vriendin heeft onlangs nagedacht of ze haar kudde zou aanvullen met een shet. Omdat dat qua kosten misschien toch gunstiger is dan een grotere pony en er ook kleinere kinderen bij haar komen (voor rijden/coaching/therapie). Maar ze kwam tot de conclusie dat dat niet handig is omdat ze zelf al wat fysieke gebreken heeft en zo laag bukken dan niet handig is en waarschijnlijk in de toekomst eerder moeilijker dan makkelijker wordt. Daarom gaat haar voorkeur toch uit naar een wat grotere pony.

Izzamdl
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 19:44

bribro schreef:
Onze huidige shet zou daar absoluut geschikt voor zijn. Ze is inderdaad wat groter (rond de 1 meter) en wat meer het moderne type, er zit ook flink pit in. Onze dochters hebben op haar gereden toen ze klein waren, maar dat ging alleen goed zolang wij haar aan een touwtje/longe hadden. Ze was te pittig voor onze meiden om zelf los mee te rijden. Onze meiden zitten nu op de middelbare school en hebben juist nu lol van haar, handwerk, kunstjes, voor de slee etc. Ze is hartstikke leergierig en slim en wil ook heel graag werken. En kan heel mooi lopen :)

Overigens ter overdenking. Mijn vriendin heeft onlangs nagedacht of ze haar kudde zou aanvullen met een shet. Omdat dat qua kosten misschien toch gunstiger is dan een grotere pony en er ook kleinere kinderen bij haar komen (voor rijden/coaching/therapie). Maar ze kwam tot de conclusie dat dat niet handig is omdat ze zelf al wat fysieke gebreken heeft en zo laag bukken dan niet handig is en waarschijnlijk in de toekomst eerder moeilijker dan makkelijker wordt. Daarom gaat haar voorkeur toch uit naar een wat grotere pony.


Haha ik ben zelf maar 1.50 dus dat lagen bukken was juist mijn voordeel dat ik niet steeds alles boven me macht hoefde te doen maar als je 1.70 bent dan is een meter laag aan de grond.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:54

Afbeelding
Foto zegt denk ik genoeg over hoe leuk mijn pony zijn werk wel niet vindt. Deze is nu ietwat depressief, omdat hij al een paar weken niet gelopen heeft. Ik merk het echt aan beide dat ze staan te stuiteren voor de poort om mee naar buiten. Wij wandelen nu wel met ze, wegens blessure van mijn kant kunnen we niet zoveel. Naast mennen kennen de mijne lange teugelen inclusief daarbij wijken enzo, fietsen en ze wandelen graag en netjes mee. De onderste foto is mijn favoriete uitzicht, heerlijk met zijn vieren op pad. Ik heb overigens wel echt de mini maat met 85 cm op de schoft. Maar ze zijn gewoon super leuk, werken graag en ze zijn af en toe wel wat lollig/ondeugend. Maar ik vind dat laatste juist ook wel grappig aan ze _O-
Afbeelding

Ze kennen weinig vrijheidsdressuur, maar dat ligt hem eerder aan mijn ongeduld dan hun vermogen om te leren. Ze kennen voedsel weigeren en achteruit.

Izzamdl
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 19:59

Jorex schreef:
[ [url=m/2I5lev.jpg]Afbeelding[/url] ]
Foto zegt denk ik genoeg over hoe leuk mijn pony zijn werk wel niet vindt. Deze is nu ietwat depressief, omdat hij al een paar weken niet gelopen heeft. Ik merk het echt aan beide dat ze staan te stuiteren voor de poort om mee naar buiten. Wij wandelen nu wel met ze, wegens blessure van mijn kant kunnen we niet zoveel. Naast mennen kennen de mijne lange teugelen inclusief daarbij wijken enzo, fietsen en ze wandelen graag en netjes mee. De onderste foto is mijn favoriete uitzicht, heerlijk met zijn vieren op pad. Ik heb overigens wel echt de mini maat met 85 cm op de schoft. Maar ze zijn gewoon super leuk, werken graag en ze zijn af en toe wel wat lollig/ondeugend. Maar ik vind dat laatste juist ook wel grappig aan ze _O-
[ [url=m/CObuaO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze kennen weinig vrijheidsdressuur, maar dat ligt hem eerder aan mijn ongeduld dan hun vermogen om te leren. Ze kennen voedsel weigeren en achteruit.


Hoe oud waren ze toen jij ze kocht? Heb je ze zelf opgevoed ?

Wpaard

Berichten: 474
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:04

Mocht je toch voor een grotere pony/paard willen gaan. Een stalgenoot van mij heeft haar paard te koop staan voor grondwerk/vrijheidsdressuur e.d Het paard is 8 jaar, mocht je interesse hebben dan kan ik je meer info sturen via pb.

Shetlanders zijn sowieso erg leuk ook ik heb er 2, moeder en dochter
Afbeelding

Afbeelding

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:06

Ja ik heb beide al vanaf veulen af aan. Alex op 5 maanden (nu al 15 jaar) en Jorie op 6 maanden. Ze zijn verder wel compleet tegenovergesteld qua karakter. Alex is meer een leider, nergens bang voor, echt wel 100% betrouwbaar, maar die wil nog wel eens zijn eigen zin doordrukken. Jorie is een volger, is daardoor zeer braaf voor de sulky, maar hij is ook een schijtluis eerste klas, oftewel heel gevoelig om te schrikken. Dus dat was even omschakelen toen ik met hem ging werken, waar ik Alex ietwat streng moet aanpakken, nee is ook echt nee, moet Jorie juist worden aangemoedigd bij enge en nieuwe dingen. Hij is nu gelukkig na jaren opbouwen wel zover dat hij ipv wegrennen ervoor kiest om te kijken naar het enge. Daarom dat ze nu sinds kort ook in tweespan staan, Jorie begint eindelijk ook een betrouwbare vriend te worden, hij is nu 7. Met kinderen kunnen ze beide ook omgaan. Maar dat vergt gewoon net als bij grote paarden opvoeding.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:31

Hier 3 shetten, 2 daarvan maak(te) je niet blij met werk. Die worden blijer van volvreten |(

Ik ben 16 jaar geleden begonnen met 1 shet bij mijn haflinger en de enige tip die ik je kan meegeven is zorg dat je hem ergens stalt met stokmaat genoten.

Shet 1 heeft ruim 4 jaar geleefd met haflinger, maar is pas echt gelukkig met z’n stokmaat genoten. Shet 2 kwam 12 jaar geleden. 7 jaar hebben shet 1 en 2 samen gestaan. Het gerouwdauw tussen die 2 was gelijkwaardiger. De haflinger liep hem destijds gewoon ondersteboven, terwijl deze 2 qua formaat niet voor elkaar onder deden.

Inmiddels is shet 2 overleden en werd haar plekje overgenomen door een grote maat shet. En kwam er uit een scheiding van mijn pensionhouder nog een 3e bij. Een inimini. Ze zijn inmiddels 16-16 en 22 en 3 musketiers. Inmiddels staan ze samen met onze Groninger merrie merrie en mijn fjordenruin .

De merrie jaagt er heel graag op, maar als front van 3 zijn ze net iets sterker. Wij hebben wel een dubbele lijn in de weide staan op 120 zodat ze daar alle 3 onder door passen en ‘veilig’ staan als je bij de merrie weg willen blijven.

Izzamdl
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 20:47

Jorex schreef:
Ja ik heb beide al vanaf veulen af aan. Alex op 5 maanden (nu al 15 jaar) en Jorie op 6 maanden. Ze zijn verder wel compleet tegenovergesteld qua karakter. Alex is meer een leider, nergens bang voor, echt wel 100% betrouwbaar, maar die wil nog wel eens zijn eigen zin doordrukken. Jorie is een volger, is daardoor zeer braaf voor de sulky, maar hij is ook een schijtluis eerste klas, oftewel heel gevoelig om te schrikken. Dus dat was even omschakelen toen ik met hem ging werken, waar ik Alex ietwat streng moet aanpakken, nee is ook echt nee, moet Jorie juist worden aangemoedigd bij enge en nieuwe dingen. Hij is nu gelukkig na jaren opbouwen wel zover dat hij ipv wegrennen ervoor kiest om te kijken naar het enge. Daarom dat ze nu sinds kort ook in tweespan staan, Jorie begint eindelijk ook een betrouwbare vriend te worden, hij is nu 7. Met kinderen kunnen ze beide ook omgaan. Maar dat vergt gewoon net als bij grote paarden opvoeding.



Als ze zo jong zijn zet je ze dan gewoon op stal ( ik bedoel dan bij een boer niet 24/7 op stal zeg maar) want je doet ze lijkt mij niet echt in een opfok of zo toch ? Sorry ik ben niet thuis is shetjes.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:53

Hier een shet die 6 a 7 dagen in de week aan het werk is. Loopt enkel en dubbelspan, dressuur, vaardigheid, marathon, buitenrit maar ook dressuur, springen en cross onder het zadel en heeft gister ook dr 1e lange teugel wedstrijd gelopen. Mijn pony zou diep ongelukkig zijn als ze niet mee mag denk ik.

Ze staat met dr shettenvriendin die ongeveer dezelfde afwisselingen krijgt, 24/7 buiten. Heb dr ook op stal gehad hoor maar heb nu echt een perfect plekje gevonden dus ze staat prima.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:58

Hier ook 3 Shetlanders waarvan 1 bij ons geboren en 1 die we met 3 maanden kregen maar al vanaf geboorte kennen. De derde is ook al 14 jaar van ons.
Ze zijn hier nooit op stal geweest en dat gaat nooit gebeuren ook. Altijd, hun hele leven 24/7 buiten gestaan met soortgenoten. Deze kudde is overigens ook al bijna 14 jaar stabiel zoals hij nu is.
En alle drie zijn ze mega ijverig. De jongste hebben we helaas nooit een ruitertje voor kunnen vinden, anders was hij onder het zadel echt heel gaaf geweest. Voor de kar is hij helaas niet geschikt voor. De tweede staat wel voor de kar (en in de winter de slee) en dat is echt favoriet bij hem. Vol gas trippelt hij dan door de straten en het bos is zijn favo locatie. Verder kent hij wat vrijheidsdressuur. De oudste heeft jarenlang 3x per week kindjes leren rijden en dat deed ze enorm goed! Ook heeft zij aan de lange teugel gelopen en in het verleden voor de kar. Ze is nu met pensioen en loopt alleen met sneeuw nog voor de slee.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:03

linda_arnold schreef:
Hier 3 shetten, 2 daarvan maak(te) je niet blij met werk. Die worden blijer van volvreten |(

Ik ben 16 jaar geleden begonnen met 1 shet bij mijn haflinger en de enige tip die ik je kan meegeven is zorg dat je hem ergens stalt met stokmaat genoten.



Ligt heel erg aan het grote paard.
Mijn fjord en mijn shet waren de beste maatjes


Afbeelding


En ook in mijn oude kudde met ijslanders ging het prima.


Afbeelding



Ik heb mijn jongens ook van veulen af aan. De oudste sinds hij 4 maanden oud is, gelijk bij mijn fjord gezet. De jongste toen hij 6 maanden oud was en ook hij ging meteen de kudde in.
Spelen, slapen en eten deden ze met de kudde.
Geen opfok hier dus. Is ook erg lastig te vinden voor shetlanders.