Nakomelingen Gosh v. Stal Polderzicht en Krim v.d. Zandkamp

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Nakomelingen Gosh v. Stal Polderzicht en Krim v.d. Zandkamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 15:50

Komend voorjaar wil ik mijn grote maat NSPS Stamboekmerrie laten dekken door óf Gosh van Stal Polderzicht óf Krim van de Zandkamp. Beiden hebben zo hun ‘voor- en nadelen’. Om een goed beeld te krijgen van de nafok van beide heren ben ik op zoek naar foto’s van nakomelingen van Gosh en Krim. Helaas kan de hengstenhouder mij daar niet aan helpen, dus daarom hier mijn oproep:

Wie heeft er nakomelingen van Gosh van Stal Polderzicht en Krim van de Zandkamp (gefokt)? Zou je daar wat foto’s van willen delen?

Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:43

Ja ik! Ik heb er eentje van Krim, mijn merrie is wederom dragend van Krim dus in Juni krijgt ze een vol broertje of zusje erbij. Ze is van 16 mei 2021. Echt een heerlijk ding! Voor de duvel niet bang, doet mee met kinderfeestjes, gaat mee naar de keuring etc. Ze is ook meegeweest naar de Jong NSPS dag. Super blij mee! Afgelopen jaar haar enterpremie behaald.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ciara_Lady

Berichten: 200
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Nederland Noord Brabant

Re: Nakomelingen Gosh v. Stal Polderzicht en Krim v.d. Zandkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 17:13

Ik volg mee, ik ben van plan om mijn merrie dit jaar te dekken met Krim. Vorig jaar is een beetje mis gelopen. Dus ben benieuwd naar de baby's.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31296
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 20:36

Vragen over familieleden/nakomelingen binnen een ras waar een subforum voor is, horen op het betreffende forum, het topic verhuist daarom naar SMP

F-AM -> SMP

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 12:52

Nicole288 schreef:
Vragen over familieleden/nakomelingen binnen een ras waar een subforum voor is, horen op het betreffende forum, het topic verhuist daarom naar SMP

F-AM -> SMP


Excuses, dan had ik toch niet goed gezocht in de fora!

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 12:54

Ciara_Lady schreef:
Ik volg mee, ik ben van plan om mijn merrie dit jaar te dekken met Krim. Vorig jaar is een beetje mis gelopen. Dus ben benieuwd naar de baby's.


Wat vervelend dat het is misgelopen! Wat is er gebeurd? Wat voor merrie heb jij als ik vragen mag? Spannend, hoop voor je dat het dit jaar wel gaat lukken dan!

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 13:00

Dusja1 schreef:
Ja ik! Ik heb er eentje van Krim, mijn merrie is wederom dragend van Krim dus in Juni krijgt ze een vol broertje of zusje erbij. Ze is van 16 mei 2021. Echt een heerlijk ding! Voor de duvel niet bang, doet mee met kinderfeestjes, gaat mee naar de keuring etc. Ze is ook meegeweest naar de Jong NSPS dag. Super blij mee! Afgelopen jaar haar enterpremie behaald.


Wat een knapperd! Erg mooie bont-tekening ook, veel meer wit dan Krim zelf heeft! Ze lijkt het wildkleur-gen niet te hebben gekregen als ik het zo zie (maar dat is bij vos (en zeker bij bont met witte rug en benen) wat lastiger te zien natuurlijk). Goed om te weten hoe haar karakter is. Zou je haar als voorwaarts omschrijven? Mijn merrie is net iets té rustig af en toe, dus wil wel het eerlijke en kindvriendelijke behouden maar dan met net wat meer pit (en dus meer voorwaarts).

Hoe groot is jouw merrie?

En waar hoop je dit jaar qua kleur op?

Ciara_Lady

Berichten: 200
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Nederland Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:01

Wat vervelend dat het is misgelopen! Wat is er gebeurd? Wat voor merrie heb jij als ik vragen mag? Spannend, hoop voor je dat het dit jaar wel gaat lukken dan![/quote]
Mijn merrie heb ik vorig jaar gekocht en ze hadden gezegd dat ze drachtig was. Nou even laten scannen voor de zekerheid, bleek ze toch niet drachtig. Dus toen gekozen voor Krim en dus ook daar heen gebracht. Maar werd daar een paar dagen later gebeld dat ik haar weer op kon halen. Dit omdat ze toch wel drachtig bleek te zijn Dus we gaan voor een nieuwe kans dit jaar.

Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:08

Rien_92 schreef:
Dusja1 schreef:
Ja ik! Ik heb er eentje van Krim, mijn merrie is wederom dragend van Krim dus in Juni krijgt ze een vol broertje of zusje erbij. Ze is van 16 mei 2021. Echt een heerlijk ding! Voor de duvel niet bang, doet mee met kinderfeestjes, gaat mee naar de keuring etc. Ze is ook meegeweest naar de Jong NSPS dag. Super blij mee! Afgelopen jaar haar enterpremie behaald.


Wat een knapperd! Erg mooie bont-tekening ook, veel meer wit dan Krim zelf heeft! Ze lijkt het wildkleur-gen niet te hebben gekregen als ik het zo zie (maar dat is bij vos (en zeker bij bont met witte rug en benen) wat lastiger te zien natuurlijk). Goed om te weten hoe haar karakter is. Zou je haar als voorwaarts omschrijven? Mijn merrie is net iets té rustig af en toe, dus wil wel het eerlijke en kindvriendelijke behouden maar dan met net wat meer pit (en dus meer voorwaarts).

Hoe groot is jouw merrie?

En waar hoop je dit jaar qua kleur op?


Ze is creamdunbont. Maar inderdaad helemaal wit over de rug waardoor je geen streep ziet. Haar moeder is bruin! Er was 2% kans op creamdunbont.
Eh voorwaarts absoluut niet :') Ja, als het haar uitkomt ;) Door de wei rennen en bokken vind ze geweldig helemaal als er iemand mee doet. Maar aan de hand? Nee hoor ga jij maar lekker zelf rennen.

Als je haar moeder bedoeld, die is 90 cm. Als je Princess zelf bedoeld, die is momenteel +- 85/86 cm. Ik had gehoopt dat ze al wel wat groter zou zijn. Maar goed fokken is gokken en ik vind ze verder geweldig.
(De bruine pony op 1 van de foto's is niet haar moeder)

Er zijn 12 kleurkansen met deze combinatie. Ik hoop dat het veulen de kleur van pappa heeft, of bruindunbont :) (of een effen dun) bruinbont vind ik ook erg mooi dus dat mag ook nog :P

mooney

Berichten: 7779
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:34

Creamdunbont is een verzonnen term die veel bij shetlanders wordt gebruikt. Genetisch gezien is het niets.

De pony's waar creamdun veel voor wordt gebruikt zijn meestal wildkleur vos, evenals de pony hier op de foto. Wildkleur vosbont/wildkleur vos tobiano zijn hiervoor de correcte nederlandse termen, red dun tobiano is de engelse benaming.
De kans op dit kleurtje was achteraf 6,25% maar dat kan lager hebben gestaan als je nog niet wist dat beide ouders vosdragers zijn

Joanne_
Berichten: 193
Geregistreerd: 23-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:24

Ik heb een nakomeling van Gosh. Hij is nu 3,5 en een jaar geleden op 95cm gemeten. Hij is super lief maar wel wat eigenzinnig. Al durf ik niet te zeggen waar dat vandaan komt. Hij heeft nog net een aalstreep op zijn billen. Aankomende zomer wordt hij beleerd voor de wagen.

Op de foto's is hij net 2 jaar oud.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Re: Nakomelingen Gosh v. Stal Polderzicht en Krim v.d. Zandkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:48

oh ook een knapperd Joanne! Hoe groot is zijn moeder?

Joanne_
Berichten: 193
Geregistreerd: 23-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 22:12

Dusja1 schreef:
oh ook een knapperd Joanne! Hoe groot is zijn moeder?


Ik durf het niet zeker te zeggen maar verwacht ook wel rond deze maat. Haar vader is Orlando van stal Westerwolde en die zou 93cm zijn.

Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Re: Nakomelingen Gosh v. Stal Polderzicht en Krim v.d. Zandkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 22:20

Heb het even opgezocht O:) Zijn moeder is 94 cm.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:15

Er staat al een eindje een nakomeling van Gosh te koop ook. Een bay dun van rond de meter, ik zend 'm anders eens in pb door. Het is ook een nakomeling natuurlijk.

Joanne_
Berichten: 193
Geregistreerd: 23-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 16:53

Dusja1 schreef:
Heb het even opgezocht O:) Zijn moeder is 94 cm.


Weer wat geleerd :)

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 20:26

Ciara_Lady schreef:
Mijn merrie heb ik vorig jaar gekocht en ze hadden gezegd dat ze drachtig was. Nou even laten scannen voor de zekerheid, bleek ze toch niet drachtig. Dus toen gekozen voor Krim en dus ook daar heen gebracht. Maar werd daar een paar dagen later gebeld dat ik haar weer op kon halen. Dit omdat ze toch wel drachtig bleek te zijn Dus we gaan voor een nieuwe kans dit jaar.

Oh jeetje, wat een gedoe! Maar als ik het goed begrijp verwacht je dit jaar dus wel een veulen; leuk! Weet je wie de vader is?

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 20:35

Dusja1 schreef:
Ze is creamdunbont. Maar inderdaad helemaal wit over de rug waardoor je geen streep ziet. Haar moeder is bruin! Er was 2% kans op creamdunbont.
Eh voorwaarts absoluut niet :') Ja, als het haar uitkomt ;) Door de wei rennen en bokken vind ze geweldig helemaal als er iemand mee doet. Maar aan de hand? Nee hoor ga jij maar lekker zelf rennen.

Als je haar moeder bedoeld, die is 90 cm. Als je Princess zelf bedoeld, die is momenteel +- 85/86 cm. Ik had gehoopt dat ze al wel wat groter zou zijn. Maar goed fokken is gokken en ik vind ze verder geweldig.
(De bruine pony op 1 van de foto's is niet haar moeder)

Er zijn 12 kleurkansen met deze combinatie. Ik hoop dat het veulen de kleur van pappa heeft, of bruindunbont :) (of een effen dun) bruinbont vind ik ook erg mooi dus dat mag ook nog :P

Dan weet je in elk geval dat jouw merrie vos draagt, haha. Hmm, dat ze niet voorwaarts is valt dan weer tegen, hihi. Zoals je dat omschrijft herken ik wel van mijn jaarling hengst, die is ook zo. Mijn merrie zie ik maar zelden gek doen, die zoekt vaak juist meer de rust op.

Ik bedoelde qua grootte inderdaad de moeder ja. Opvallend dat Princess dan zo relatief klein gebleven is! Weet je toevallig of andere veulens van Krim ook klein zijn? Of bakt jouw merrie gewoon ukkies?

Dat zijn een hoop kleurkansen! En zo te lezen vindt je een hoop kleuren leuk, dus dan zal het vast niet tegenvallen. Mijn merrie is EE, aa (ofwel: homozygoot zwart) dus daar zal met Krim alleen zwart, zwart bont, zwart wildkleur of zwart wildkleur bont uit kunnen komen. Als ik voor deze hengst kies, hoop ik op een effen zwart wildkleur merrie, dat zou echt fantastisch zijn. <3

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 20:48

mooney schreef:
Creamdunbont is een verzonnen term die veel bij shetlanders wordt gebruikt. Genetisch gezien is het niets.

De pony's waar creamdun veel voor wordt gebruikt zijn meestal wildkleur vos, evenals de pony hier op de foto. Wildkleur vosbont/wildkleur vos tobiano zijn hiervoor de correcte nederlandse termen, red dun tobiano is de engelse benaming.
De kans op dit kleurtje was achteraf 6,25% maar dat kan lager hebben gestaan als je nog niet wist dat beide ouders vosdragers zijn

Zo hinderlijk inderdaad dat het Nederlands Shetland Pony Stamboek zulke benamingen gebruikt. Verbaas me er vaak over, en dan zeggen ze dat ze een kleurenexpert hebben... Wel, dat kan, maar dan eentje zonder verstand van genetica! Bruin wildkleur wordt vaak valk (of buckskin) genoemd, lichte palomino's worden isabel genoemd, zwart schimmels heten ineens blauwschimmel (ik dacht dat dat kaas was?), roan wordt opeens een moorkop enzovoorts. Ach, laten we zeggen dat men creatief is, haha.

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 20:50

Joanne_ schreef:
Ik heb een nakomeling van Gosh. Hij is nu 3,5 en een jaar geleden op 95cm gemeten. Hij is super lief maar wel wat eigenzinnig. Al durf ik niet te zeggen waar dat vandaan komt. Hij heeft nog net een aalstreep op zijn billen. Aankomende zomer wordt hij beleerd voor de wagen.

Op de foto's is hij net 2 jaar oud.

Die past qua kleur leuk tussen die Fjorden, alleen jammer van dat bont haha! Maar wel een knapperd hoor. Zelf gefokt? Is hij wel eens op keuringen geweest en zo ja, weet je toevallig wat zijn scores waren?

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 20:52

Lori schreef:
Er staat al een eindje een nakomeling van Gosh te koop ook. Een bay dun van rond de meter, ik zend 'm anders eens in pb door. Het is ook een nakomeling natuurlijk.

Die heb ik gezien inderdaad, met die manenkam zo is het net een mini-Fjord! Jammer dat het stamboek dat kapsel niet waardeert, anders zou ik het wel weten haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:52

mooney schreef:
Creamdunbont is een verzonnen term die veel bij shetlanders wordt gebruikt. Genetisch gezien is het niets.

De pony's waar creamdun veel voor wordt gebruikt zijn meestal wildkleur vos, evenals de pony hier op de foto. Wildkleur vosbont/wildkleur vos tobiano zijn hiervoor de correcte nederlandse termen, red dun tobiano is de engelse benaming.
De kans op dit kleurtje was achteraf 6,25% maar dat kan lager hebben gestaan als je nog niet wist dat beide ouders vosdragers zijn
Is tobiano niet platenbont in het Nederlands? :P

mooney

Berichten: 7779
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Nakomelingen Gosh v. Stal Polderzicht en Krim v.d. Zandkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:07

Mkango ja helemaal gelijk! Tobiano is ook wel redelijk ingeburgerd, maar origineel inderdaad platenbont

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 21:07

Mkango schreef:
Is tobiano niet platenbont in het Nederlands? :P

Platenbont is inderdaad een van de uitingen van het Tobiano-gen, maar Tobiano kan zich ook heel minimaal uiten in bijvoorbeeld alleen witte sokken of een ergens een klein wit vlekje. Dus als je genetisch correct de kleur wilt aanduiden kun je beter de term Tobiano gebruiken. Anderzijds, iedereen snapt wat je bedoelt met plantenbont, dus zo gek is die term niet.

Ciara_Lady

Berichten: 200
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Nederland Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:13

Rien_92 schreef:
Ciara_Lady schreef:
Mijn merrie heb ik vorig jaar gekocht en ze hadden gezegd dat ze drachtig was. Nou even laten scannen voor de zekerheid, bleek ze toch niet drachtig. Dus toen gekozen voor Krim en dus ook daar heen gebracht. Maar werd daar een paar dagen later gebeld dat ik haar weer op kon halen. Dit omdat ze toch wel drachtig bleek te zijn Dus we gaan voor een nieuwe kans dit jaar.

Oh jeetje, wat een gedoe! Maar als ik het goed begrijp verwacht je dit jaar dus wel een veulen; leuk! Weet je wie de vader is?

Ja de vader is een NMPRS goedgekeurde hengst Th's vanilla ice, een perlino hengst. Dus wel leuke kleur kansen. Veulen van dit jaar was ook echt een leuk beestje.