Hoeveel kwijt aan stro en hooi pm

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Hoeveel kwijt aan stro en hooi pm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:36

Ik betaal hier in Drenthe 3,50 voor een pak stro en 4,50 voor 20kg baal hooi.

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:39

Zo uit mijn hoofd betalen wij 60,- voor een groot pak stro en 55,- voor een grote rechthoekige baal voordroog. Je zult het vermoedelijk dan wel zelf moeten ophalen.
Daarnaast heb je met 1 of 2 Shetlanders onvoldoende voersnelheid. Bij de Otter in Leek kun je kleine verpakte baaltjes kopen, ik weet niet wat ze kosten. Zelf hebben we grote paarden en gebruiken we vlas onder het stro, stro zelf neemt immers niet veel op. Hoeveel je nodig hebt is van meerdere factoren afhankelijk, kunnen ze overdag in de weide gras eten dan scheelt dat natuurlijk.

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:42

MarliesV schreef:
250 KG, nul vergeten, maar de rest van de berekening klopt wel.


Ik dacht al :D Wat heb jij voor zwaar vermagerde shetlander :')

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 02:34

MarliesV schreef:
250 KG, nul vergeten, maar de rest van de berekening klopt wel.


Ow, zo. Dat is best zwaar voor een shet. Onze van 95cm 2x gewogen en was 160kg.

Maar onze mini hengstveulen kwam met 3 weken en dan had ik 25kg nog wel willen geloven. Niet getild, maar vond hem echt zoooooooooooooo klein :)

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 02:48

MarliesV schreef:
250 KG, nul vergeten, maar de rest van de berekening klopt wel.

Een shetlander die 250 kg weegt?
Mijn D pony van 145 hoog weegt 350 kg

De regel is 1,5% tot 2% van het ideale lichaamsgwicht aan hooi voeren
Die 2% zou ik dan denken bij een paard/pony/shet die vol in training staat (eventueel aangevuld met krachtvoer)
1,5% voor eentje die geen tot weinig werk verricht. En aangezien shetlanders snel hoefbevangen raken, zou ik echt proberen niet te veel te voeren.

Aangezien er verschillende zwaartes balen hooi zijn, en de prijzen ook in elke regio verschillen, zou ik als ik jou was in jouw omgeving even kijken waar je eventueel kleine baaltjes kan kopen, en dat omrekenen naar wat jouw shets per dag nodig hebben.
Zelfs hier varieren de kleine baaltjes van € 4,50 tot € 7,50

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hoeveel kwijt aan stro en hooi pm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 09:25

Als je online kijkt staat er 200-250 kg voor een shet op gezond gewicht, dus daar heb ik mee gerekend en dan aan de bovenkant, 1.5 tot 2% is normaal voeren. Gezien de TS niet vraagt hoe ze moet voeren maar wat ongeveer de kosten zijn ben ik voor beide getallen van de max uitgegaan.

Net als een baaltje van 25kg, mensen zeggen hier, ja 4 plakken, of 3 baaltjes. Ja hoe zwaar is een plak en een baaltje? Voor de kosten maakt dat wel degelijk uit.

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:17

Hier krijgen ze tussen de 3,5 en 4 kg hooi per dag per pony.
ik koop groot in want heb er 16 staan. een baal kost 40 euro voor 350 kg, daar doe ik een 6tal dagen mee. een 200 euro per maand. enkel aan hooi.

Hier staan ze op stropellets, veel goedkoper in verhouding als stro voor mij omdat het langer mee gaat. 12 euro per zak, gaan 6 zakken de eerste keer in een stal van 3,5 op 3,5 en dan wekelijks 1 zak.

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:25

Ik betaal hier 6,50 voor een baaltje hooi en 5,- voor stro.

Elke 4 weken word er geleverd en er gaan zo'n 13 balen hooi in de 4 weken doorheen (Heb er altijd 15 liggen) en zo'n 7 balen stro per maand (liggen er altijd 10).
Heb altijd extra liggen voor het eens is wat anders uitkomt.



Als ik hier lees 2 balen stro per maand voor 2 shetlanders dan vraag ik me oprecht af hoe weinig stro er dan wel niet in je stal ligt :=

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 16:16

Mijn stal is niet zo groot en ik strooi maar een klein deel op. Stal is iets van 3 meter diep bij 1,5 meter breed. Het was voorheen een schuilstal. Door de wolf nu s nachts binnen. Ik hou achter een strookje vrij waar ze voornamelijk mesten. Dan het deel achter hun hooinetten wat ik opstrooi en dan voor hun hooinetten ligt voornamelijk geknoeid hooi en staan ze op tegels. Dit om te voorkomen dat ze overal heen zeiken. Nu plassen ze keurig in het deel waar ik elke avond wat inmiddels vlas bij strooi. Ze doen nog steeds een week met een pak en ik strooi elke avond er een beetje bij. Afhankelijk van hoe vuil het is, is dat 0,5-2 emmertjes. In het begin gooi ik er ongeveer 1/5 pak in. Dat is goed voor een laag van 5-10 cm.

iina

Berichten: 52
Geregistreerd: 04-05-23
Woonplaats: Westerlo (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:32

Wij zijn 60 euro kwijt voor 1 Tinker en 1 shetlander kruising per maand.. Momenteel wel duur hooi :)

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 03:53

Mijn twee mini's eten 3 dagen van 1 baal hooi samen. Er is nauwelijks gras, ze krijgen ook nog 2x per dag 60 gr bietenpulp (geweekt) met supplementen.

Hooi is hier wel wat duurder (betaal 7-8 euro per baal en 10 voor stro -> Canada) Ik gebruik stro om wat van te knabbelen en zaagsel als strooisel. ;)

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 08:07

Ik heb een grote baal gehakseld stro van 600 kg (120 euro momenteel) en daar doe ik ongeveer 3 maanden mee voor twee stallen. Hooi ligt een beetje aan de tijd van het jaar maar ergens rond een grote baal per paard per maand. Een grote baal kost hier 45,-

Ik heb geen Shetlanders (zie nu pas dat je het specifiek over Shetlanders hebt. Misschien in de topic titel laten zetten?) maar paarden overigens.