Hoeveel kwijt aan stro en hooi pm

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wpaard

Berichten: 473
Geregistreerd: 08-12-17

Hoeveel kwijt aan stro en hooi pm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-23 18:07

Zoals de titel al aangeeft.

Hoeveel zijn jullie per maand kwijt aan hooi en stro bij overdag in het land en snachts in stal? Dan ook de prijs per pakje/baal erbij neerzette en hoeveel Shetlanders.
B.v.d. :j

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoeveel kwijt aan stro en hooi pm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 18:12

Iets meer info is wel handig denk ik, hoe dik strooi je de stal op, hoe groot is deze? Hoe mest je de stal uit? Strooi je op en 1x per week leeg of dagelijks het vieze er uit en dan bijstrooien? Regio is ook wel handig, merk dat er veel prijsverschillen zijn in de regio's. Als je de ruimte hebt en je kunt het droog opslaan is het goedkoopste denk ik om een grootverpakking te laten komen wat stro betreft. Hooi ook maar dat zal misschien niet snel genoeg gaan om op te voeren.

Wpaard

Berichten: 473
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-23 18:15

Regio noord ( groningen/drenthe).
En ja kan het droog op slaan.

Punt is dat ik een stalling dichterbij huis kan krijgen maar is excl hooi en stro dus vandaar de vraag. Mijn merrie komt dan samen met haar veulen in 1 stal te staan. Stallen zijn vrij groot. Wil wel het bij kunnen houden. En ze staan overdag in het land.

Prijs is hier circa 5euro per pakje hooi en stro circa 2,75 per pakje.

Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 19:02

Hier gemiddeld 100 per maand kwijt aan hooi (6 shetlanders) die ik vorig jaar voordelig heb weten in te kopen voor 3,-/3,50 per baal.
Vlas gaat er hard doorheen nu ze s'nachts binnen staan. Als ik uitmest zoals ik zou willen gaan er 10 pakken vlas per week doorheen á 7,25 per stuk.
Om kosten te besparen haal ik de stallen niet meer iedere week volledig leeg maar gaat er schoon vlas overheen. Nu gaan er ongeveer 5 pakken vlas doorheen per week.

Met stalgeld erbij, ontwormen en hoefsmid kost iedere pony mij ongeveer 100,- per maand

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 19:20

Bij ons gaat er 1 hooibaal en 1 strobaal per week door voor een oud shetje van 1m. We kopen lokaal en klein maar wel duur in. Gemiddeld kost ze ons incl hoefsmid en beetje slobber zo’n 100 per maand in de winter & 50€ per maand in de zomer (dan buiten met hooi)

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 19:38

Ruwvoer rond de 85kg/pony/maand, als ik enkel in de nacht zou moeten geven zou dat de helft zijn. Ik heb het dan over kleintjes, de grootste is 1m02 maar.

Hier koste het hooi nu 200euro/ton, daarvoor was dat maar 150euro. Ik hoop dat het deze zomer als ik voor heel het jaar inkoop het rond de 180euro gaat zijn.

Ze staan hier op stalmatten met in de ene schuilstal een 3tal balen vlas/koolzaadstro er op per maand in de natte maanden. Begin 2022 rond de 6euro betaald/baal, ik had er gelukkig nog genoeg om toe te komen tot ze terug zonder kunnen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoeveel kwijt aan stro en hooi pm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 19:43

Ik woon in ZO Groningen en ze staan op vlas.

Heb moeder en zoon mini's van 23-7 op stal staan en gebruik ongeveer 3 balen vlas voor hun voor een stal van 3*3, maar ben wel begonnen met meer balen tegelijk. Ik denk 3 of 4 daar.
Ze zijn vrij netjes en zindelijk vergeleken bij de anderen en mesten in 1 hoek.

Voor de nacht krijgen ze in 2 bakken een dikke plak hooi en dat gaat niet op. Overdag eten ze met de anderen mee.
Verder krijgt moeder nog 2x daags een flinke hand merriebrok en veulen een handje veulen korrel en tussen de middag eten ze samen een schep geweekte wiesencobs zolang ze niet op gras staan.

Hooi betalen we hier 4,50 op dit moment, maar 2jr geleden ook al 7 euro betaald. Je bent afhankelijk hoe zwaar de balen zijn en hoe je het hooi aanbiedt. Maar ik denk dat je met 1 baal 2a3 dagen kan doen.

Wpaard

Berichten: 473
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 10:39

Ik hoef enkel te weten hoeveel jullie kwijt zijn aan hooi/stro dus niet qua stalling of hoefsmid.

Ik wil namelijk uitrekenen of het plekje wat ik in gedachten heb, uit kan qua mijn budget. En ik geen idee heb hoeveel je kwijt bent voor 2 Shetlanders aan hooi/stro..
Hoeveel pakjes hooi/stro heb ik nodig in een maand..

Wat is een reëel bedrag waar ik rekening moet houden?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:44

Wpaard schreef:
Ik hoef enkel te weten hoeveel jullie kwijt zijn aan hooi/stro dus niet qua stalling of hoefsmid.

Ik wil namelijk uitrekenen of het plekje wat ik in gedachten heb, uit kan qua mijn budget. En ik geen idee heb hoeveel je kwijt bent voor 2 Shetlanders aan hooi/stro..
Hoeveel pakjes hooi/stro heb ik nodig in een maand..

Wat is een reëel bedrag waar ik rekening moet houden?


Lijkt me vooral aan de prijzen in jouw regio en of je groot in kan kopen liggen.

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:51

Voor onze hele kudde, 10 ponys, 6 balen in een week aan hooi. Zomers als het echt lekker veel gras is maar 2. Wij hebben een inloopstal daar gaat denk ik 1 pakje stro per week overheen in de winter. 1x in de twee weken alles eruit en 2 nieuwe balen erin.

Vgm verkochten wij het 4 euro per pakje hooi en 3 voor stro. Wij hebben alles van eigen land :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:53

Dandelion07 schreef:
Voor onze hele kudde, 10 ponys, 6 balen in een week aan hooi. Zomers als het echt lekker veel gras is maar 2. Wij hebben een inloopstal daar gaat denk ik 1 pakje stro per week overheen in de winter. 1x in de twee weken alles eruit en 2 nieuwe balen erin.

Vgm verkochten wij het 4 euro per pakje hooi en 3 voor stro. Wij hebben alles van eigen land :)


Is het aantal balen zonder kg een goede indicatie? Ik heb balen van 10, 15, 25 en 300 kg gehad. De eerste 3 werden allemaal kleine baaltjes genoemd.

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: Hoeveel kwijt aan stro en hooi pm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:55

Dat zou ik even moeten vragen. Ik laat het weten. Ik weet de prijzen ook niet meer precies.
Wel kleine iig. Die grote krijgen we nooit uit elkaar en in slowfeeders gepropt :=

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:56

Dusja1 schreef:
Hier gemiddeld 100 per maand kwijt aan hooi (6 shetlanders) die ik vorig jaar voordelig heb weten in te kopen voor 3,-/3,50 per baal.
Vlas gaat er hard doorheen nu ze s'nachts binnen staan. Als ik uitmest zoals ik zou willen gaan er 10 pakken vlas per week doorheen á 7,25 per stuk.
Om kosten te besparen haal ik de stallen niet meer iedere week volledig leeg maar gaat er schoon vlas overheen. Nu gaan er ongeveer 5 pakken vlas doorheen per week.

Met stalgeld erbij, ontwormen en hoefsmid kost iedere pony mij ongeveer 100,- per maand


Zijn dat dichte stallen? Gewoon als tip omdat je verbruik mij nog steeds extreem hoog lijkt voor shets: vlas moet je nooit elke week leeghalen :).
Dan krijg je nooit een mooie onderlaag en wordt alles snel vies.
1x per week of om de 2 weken zelfs de natte plek eruit - en dan alleen hetgene echt rood of heel heel donker ziet eruit, al de rest laten liggen zodat er nog steeds een vaste onderlaag blijft. En 2x per week een half pakje bijstrooien als het nodig is. Veel mensen halen ook het half-natte eruit maar dan wordt het juist snel viezer omdat paard dan alles doorheen loopt.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:27

Voor 2 shetjes zou ik uitgaan van 2 pak stro (15 kg) en max 10 pakjes hooi van 20 kg. Per maand. De eerste x opstrooien zal er meer stro ingaan maar dan is het een kwestie van evt wat bijstrooien.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:34

Dat ligt heel erg aam de inkoopprijs ook natuurlijk.

Hier een grote kwpn merrie. Krijgt kleine baaltjes(20kg) hooi, a 7,10 per stuk. Swinters zit ik toch wel aan de 150 euro per maand aan alleen hooi (overdag land, snachts stal..maar t land is nu niet veel qua voeding hoor.). Zomers kan ik voor 70 euro klaar zijn bij wijze van. Afhankelijk hoeveel gras er staat

Stalbedekking 1 zak strokorrels per week, a 8,5 euro per zak. Zomers heeft ze geen bodembedekking.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:37

Wij strooien sinds kort de achterste helft van de schuilstal op voor de nacht. Ik pot het op. Ik heb nu gemalen stro, dus vergelijkbaar met zaagsel. Ik wil graag over op vlas indien de fouragehandel dat nog heeft. Ik heb eerst opgestrooid met een half pak normaal stro. Ik doe ongeveer 2 weken met zo'n pak gemalen stro. Hooi verbruik is +- 1 klein pak per week voor 2 mini's van 100 kg. Maar waar vind jij stro voor 2,75 in deze tijd? Een klein pak hier is dik 7 euro. En ik zit ook in het noorden.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoeveel kwijt aan stro en hooi pm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:10

Hier € 330,- p/m voor 2 paarden en 2 mini's. Onbeperkt hooi en elke dag opstrooien zoveel als nodig is. De stallen zijn op de dag open en 's avonds gaan ze naar binnen met de deur dicht.

Wpaard

Berichten: 473
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 14:18

Bedankt voor jullie inzicht, dit is heel helpend bij mijn keus.

Ik denk dat ik het onderschat heb hoeveel je kwijt bent. Ik denk dat ik dan die stal laat schieten..

Het kost al €185 kaal en plus dus die extra kosten voor hooi/stro/brok. Vind ik eigenlijk teveel voor mijn Shetlanders..

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:55

Wpaard schreef:
Bedankt voor jullie inzicht, dit is heel helpend bij mijn keus.

Ik denk dat ik het onderschat heb hoeveel je kwijt bent. Ik denk dat ik dan die stal laat schieten..

Het kost al €185 kaal en plus dus die extra kosten voor hooi/stro/brok. Vind ik eigenlijk teveel voor mijn Shetlanders..

Heb je er ook al aan gedacht dat je waarschijnlijk kosten moet maken voor het afvoeren van je mest? Of je moet het zelf over het land gaan uitstrooien.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: Hoeveel kwijt aan stro en hooi pm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:59

Baal hooi 55 euro en gaat bij mij langer mee dan een maand. Ik voer er 2 paarden van.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 17:01

Wpaard schreef:
Ik hoef enkel te weten hoeveel jullie kwijt zijn aan hooi/stro dus niet qua stalling of hoefsmid.

Ik wil namelijk uitrekenen of het plekje wat ik in gedachten heb, uit kan qua mijn budget. En ik geen idee heb hoeveel je kwijt bent voor 2 Shetlanders aan hooi/stro..
Hoeveel pakjes hooi/stro heb ik nodig in een maand..

Wat is een reëel bedrag waar ik rekening moet houden?


2% hooi per kg lichaamsgewicht. Dus voor een shet van 25 kg, is dat 5 kg hooi per 24 uur.
Baaltjes van 25 kg kan je dus 5 dagen mee, dat is 6 baaltjes per maand, per shetlander. Veulen zal de helft wegenen dus ook de helft verbruiken.

Wij kopen geen stro in maar houtkrullen, dus aan stro hoeveelheden kan ik je niet helpen.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoeveel kwijt aan stro en hooi pm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 17:36

Een shet van 25 kg? Dat is niet veel... mijn mini's wegen meer.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoeveel kwijt aan stro en hooi pm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 17:48

25kg wegen ze echt niet. Mijn "gewone" shet van 95cm woog 160 kg en was in nette conditie.

Onze mini merrie en veulen krijgen ook ruim hooi omdat hij nog drinkt. Daarna ga ik pas kijken of ik het ga aanpassen, maar zolang ze samen staan echt onbeperkt. Dus dat is ook een verschil.

En wat wordt gezegd; hoe ga je voeren? Als je meerdere kleine porties aanbiedt kan je afwegen. Moeten ze langere tijd overbruggen, kom je er niet onderuit om meer hooi aan te bieden.

Onze baaltjes wegen ook zeker geen 25kg dit jaar.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hoeveel kwijt aan stro en hooi pm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 17:53

250 KG, nul vergeten, maar de rest van de berekening klopt wel.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:55

MarliesV schreef:
250 KG, nul vergeten, maar de rest van de berekening klopt wel.

Oh vandaar! :) Mijn kleinste mini weegt 100kg. De andere zal zwaarder zijn, 30kg meer denk ik. Maar dat zijn dus mini’s. Samen eten ze 3 tot 4 plakken hooi per dag. Hooi balen van zo’n 20kg.