Hoe herken je dwerggroei?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Hoe herken je dwerggroei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-23 13:54

Ik heb een fantastische minishet bij mijn pony’s lopen. Vrolijk en open karakter, slim en leergierig. En inmiddels heb ik hem gekregen. Alleen steeds vaker krijg ik de vraag of hij geen dwerggroei heeft.
Nu is mijn ervaring met shetlanders minimaal, dus ik heb geen idee hoe ik dat moet herkennen bij onze kleine.
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Het gaat om deze kleine man <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49223
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 13:59

Ja zou kunnen. Het is niet heel extreem maar in verhouding zijn de benen kort. Zeker als je het vergelijkt met de lengte van het hoofd en het lichaam.
Ik heb extremer gezien. Zelfs zulke korte benen dat ze bijna niet konden lopen. Het hoofd was daarbij even lang als de voorbeentjes. Dat is hier nog niet.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 14:06

Ik heb zelf ook 2 kleintjes staan. En in vergelijking met die van jou hebben ze een wat groffer hoofd en vooral een langere nek. En inderdaad ook langere benen en een wat dik lijf in verhouding, al heeft die van jou ook meer vetjes. Klopt het dat die van jou geen raszuivere shet is? Vooral het hoofd doet me meer denken aan een mini-paard, want die is echt heel erg fijn. Ik kijk vooral even naar de foto van recht opzij, de 4de foto. De andere foto's zijn heel schattig, maar voor verhoudingen te zien iets minder makkelijk. Even ter vergelijking, dit is mijn mini shet van 85cm, dan kun je zien dat die van jou op foto 4 wat slechter lijkt qua verhoudingen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jorex op 22-01-23 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 14:16

Ik zie hier geen dwerggroei in. Gewone miniset. Hoe is zijn gebit ?
Dit is mijn dwergje, hier zie je duidelijker het grote hoofd en de korte beentjes en kort halsje. Meestal is het bovenbeen wat korter en liggen de neusgaten wat meer bovenop.
Afbeelding

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Hoe herken je dwerggroei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 14:22

Ik zie geen dwerggroei. Wel een shet met enorm overgewicht. Als hij dat kwijt is, zal het een heel ander beeld geven gok ik zo. Wat een lief snoetje heeft hij.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-23 14:25

Het is echt een shetlander, ingeschreven bij het nsps en afstamming is ook bekend. Nu ben ik daar ook niet in thuis natuurlijk :+
Beetje googlen laat wel zien dat het allemaal kleine maat shetlanders zijn.

Vader is King van ‘t Morehof, moeder Ninette van ‘t Hooilandje en vader van de moeder Arno van stal ‘t Hurkske.

Op de foto’s van de zomer was hij moddervet. Hij komt wel steeds meer in model gelukkig, alleen nu is hij zo fluf dat je zijn bouw ook niet echt kunt zien :+
Die 4e foto dat hij zeiknat in stal staat komt nog het dichtst bij zijn huidige conditie inderdaad.
Maar hij heeft inderdaad een wat kortere hals. En hij is ook echt klein. Ik denk 80cm ofzo, misschien niet eens.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Hoe herken je dwerggroei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 14:46

Ja als je de buik eraf zou trainen dan zou je misschien kunnen opmerken dat hij voor de rasstandaard een te korte rug heeft en dat de nek iets langer had gemoeten. Ik heb ook zo'n kort-rug modelletje staan. Die staat op de foto erachter. Is dezelfde hoogte als mijn andere alleen gewoon 5cm korter in de rug. Verder vind ik de benen netjes in verhouding en het hoofdje klopt ook met de oortjes. Ik vind zijn benen zelfs beter dan die van mijn eigen, want die hebben beide achter echt die typische x-benen qua stand. Dat heeft voor hun dan weer gevolgen qua dat ze de hoeven niet recht afslijten. De zijne lijken gewoon mooi recht. Hij staat denk ik ook wat scheef op de foto zo half met de achterbenen op een verhoging. Maar inderdaad echt een dwerg zoals die van letsdunit wel is, is hij niet.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 14:51

Kenmerken van dwerggroei zie ik niet in deze pony.
Bij dwerggroei zie je vaak een combinatie van:
Onderbeet
Karperrug
Heel lage staartinplant
Scheve (bokkige) voorbeentjes
ielig halsje
Groeiachterstand

Plaatje van internet die de kenmerken goed weergeeft:


Afbeelding

Jou pony is wel vrij gedrongen gebouwd, ik weet verder niet of dat kan duiden op aanleg dwerggroei te geven mocht de pony nakomelingen krijgen. Dus ik weet niet of er een mildere vorm is, of kenmerken van latente aanwezigheid.
Laatst bijgewerkt door Marigold op 22-01-23 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 15:08

Ik zie er wel een milde dwerg in. We hebben er zelf ook 1 staan die dwerg-verdacht is. Opvallend bij die van ons is ook zijn dikke buik, zelfs toen hij flink mager was (lees: na een week lang hebben moeten vasten op Utrecht vanwege een zeer heftige darminfectie/koliek/verstopping met een 50/50 overlevenskans terwijl hij eerder maar iets aan de zware kant was). Verder heeft die van ons een klein asymetrisch hoofd. Van dezelfde fokker (lokale boer) die maar 1 dekhengst gebruikt weet ik van 2 extremere dwergen, waarvan 1 ook niet oud geworden is. Die fokker zag enkel een mooi heel klein paardje.

Opvallend bij die van ons is dus ook dat hij een "dikke" uitstraling blijft behouden als je zijn ribben goed kan voelen (dus goed op gewicht is). Het klopt allemaal gewoon net niet. En dat het net niet klopt zie ik ook bij jouw paardje terug.

Er zijn verschillende soorten dwerggroei, waarbij de ene variant een veel extremer beeld geeft dan sommige van de andere varianten. Ook kan de uiteindelijke manier van uitgroeien een meer of minder extreem beeld geven, zelfs binnen dezelfde variant.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 15:58

Volgens mij geen dwerg hoor, maar het kan natuurlijk wel een dwerggendrager zijn. Die kunnen ook wel eens lichte kenmerken vertonen.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-23 18:02

Nakomelingen gaat hij niet krijgen, het is een ruin :D

Maar hier dus ook twijfels. Ik vind zijn bouw ook zeker niet optimaal, maar echt dwerg inderdaad ook weer niet. Zijn gebit ziet er op het 1e gezicht okee uit. Hij heeft wel korte tanden, maar geen onder- of overbeet. De tandarts moet nog komen, dus dan kunnen we het beter zien.

Ik zal nog eens foto’s maken als zijn wintervacht eraf is en hij hopelijk wat beter in conditie is.
En ik er iemand bij heb, want het is onmogelijk om een fatsoenlijke foto te maken. Hij kruipt óf in mijn broekzak óf in een hooibak/zak/kar :+
Afbeelding
Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe herken je dwerggroei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 18:25


Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe herken je dwerggroei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:24

Hij is wel erg leuk <3

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:53

Afbeelding
http://www.bokt.nl/img/avatar/1KZyKL.jpg
Mijn shet is een dwerg. Ze is klein, heeft bokvoetjes, scheef gebit, neusgaten en ogen andere stand dan normaal en een hangbuik. Zelfs als ze wat dun op haar rug is, lijkt ze dik.
Ze is wel superlief

Fientj

Berichten: 158
Geregistreerd: 11-10-11

Re: Hoe herken je dwerggroei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 20:44

Ik zie geen dwerg in deze shet. Veel dwergjes zijn bollig in hun hoofd en lijf. Als je veel foto’s gaat bekijken van echte dwergen dan zul je dat vaak terug zien. Vooral vaak in het hoofd kan je veel zien. Deze shet is wel wat aan de dikke kant maar mist veel typische dwerg kenmerken.

Mijn pony heeft veel lichamelijke kenmerken die hier boven genoemd worden. Flinke onderbeet, groot hoofd/korte nek, te klein gebleven, x benen achter en ze is altijd een beetje bollig zelfs als ze onder gewicht heeft.
Echter is ze volledig negatief getest op alle vormen van dwerg groei (de verbeterde testen dus niet de originele die nog wel eens foutief was). Een slechtere bouw kan ook door andere genetische/omgevings factoren komen.

Er zijn veel artikelen geschreven over dwerggroei en welke mutatie wat voor effect heeft. Helaas kan ik de hele goede website met alle vergelijk foto’s even niet vinden. Mocht ik hem tegen komen zal ik hem plaatsen

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:36

eerlijk gezegd zie ik hier alleen een te dikke minishetlander, als de beentjes mooi recht zijn en de rug ook, en het gebit is normaal goed, zou ik niet aan dwerg denken. bij van haeringen lab kun je het ook laten testen, mailtje sturen, krijg je een testpakketje thuis, daar doe je wat uitgetrokken maan of staartharen in en hoppa, je weet het zeker