zadel issue

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

zadel issue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 16:01

We hebben een shetlander van 1m05 voor mijn dochter van 7. Zij heeft kledingmaat 134/140.
Momenteel heb ik een wintec 14 inch zadeltje voor hun, met een witte boom. Het is een ouder model dat nog wolgevuld is.

Ik merkte dat het zadel naar rechts gleed bij het rijden, en een staartriem of "extra" aansingelen helpen niet, en lijkt mij ook niet de oplossing. Omdat ik niet zeker was of het aan mijn dochter lag of aan het zadel heb ik de zadelpasser laten komen.
Deze stelde vast dat het zadel nét te groot is, het scheelt maar een 0.5 - 1 cm, maar dat zou het al kunnen zijn, en bovendien zag ze erna dat het zadel dringend aan nieuwe vulling toe was. Boommaat was wel prima, en ze had hem onder handen genomen en zo optimaal gevuld dat het niet meer zou mogen uitmaken aangezien mijn dochter netjes in het midden zat.

Ze dacht dus dat de gaten in de vulling de oorzaak was van het verschuilven en het nu opgelost was.
Helaas bij de volgende bosrit ging ze weer naar rechts, niet heel erg maar genoeg om op te vallen.
Na stevig aansingelen was het probleem opgelost maar wederom dit zou niet! de bedoeling mogen zijn.


Afbeelding


Verhaal kort, ik zoek dus een leuk zadeltje dat kleiner als 33 cm uitvalt. Ik kom dus op van die bambino zadels, of HH zadel , wintec educatief ..en die schommelen tussen de 28-29 cm, wat dan wel een uitkomst zou bieden.
Maar ik wil wel een iets fatsoenlijk zadel voor dit top duo. zonder in de hoge kosten te komen voor zolang het nog mag duren. (vinden jullie haar overigens te groot?)

Afbeelding


Er zijn redelijk wat opties, maar vaak zijn deze zadels met een "brede" boom of een "standaard" boom, ja dat zegt niets, "one size fits all" in een vaste boom vind ik dus niet ok.
Verplaatsbare kussens dan weer wel.


maar welke? de wintec educatief? De HH ? de bambino? ik dacht zoiezo een kwalitatieve schokdemper aan te shaffen als het 1 van deze zadels moest worden.

Welke heeft jullie voorkeur?

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Re: zadel issue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:52

Ik denk dat het nu nog wel kan voor haar. Wel zou ik aanraden verschillende zadels uit te proberen. Soms heb je een voorkeur en lijkt dat bij passen niet het meest geschikt voor de combinatie.
Ik had een gelijkaardig probleem. Andere zadels schoven ook. Deels heeft dit te maken met het feit dat mijn pony te dik is en mogelijk ook met een of andere blokkade. Heb toen de raad gekregen osteopaat te laten komen

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:54

Kan er geen dik bontje onder om op te vullen ? Ik zou de beugelriemen even links rechts omwisselen (eventueel lengteverschil door opstijgen )en een gaatje langer zetten voor je dochter.

Ir111

Berichten: 11958
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: zadel issue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:57

Is de pony niet gewoon wat scheef en zet ze je dochter er scheef op? Dan zakt je zadel ook naar 1 kant.

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 17:51

bedankt voor jullie antwoorden:

@ pateeke: hiervoor hadden we zo een plat model, maar die vond ik dan weer net te klein, de exacte maat durf ik niet zeggen want je heb tde 10-12 inch zadels en de 13 inch zadels, en ik heb toen niet opgelet welke het was. De tekna had de zadelpasser nog aangeraden, maar ruitersportwinkel.eu zei dat deze net langer vielen dan de winter, en tot nu ben ik nog aan het rondzien. Winny is al afgevallen, echt magerder ga ik hem niet krijgen tenzij hij nix meer mag eten. Osteopaat komt zondag 26/2 toevallig :)

@ office; dik bontje onder gaat denk ik niet veel aan het probleem doen, de boommaat is goed, het is de lengte die volgens haar nog de reden kan zijn. gaatje langer hadden we al geprobeerd maar dan geraakt ze haar beugels kwijt. omwisselen zou ik nog kunnen doen

@ir111: dat heb ik ook proberen aan te zien, soms schuift het zadel niet, maar bij goede bos tempo's en echt doorrijden wel..

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Re: zadel issue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:17

Sommige pony’s krijg je niet magerder, tenzij er iets grondig mis is. Dat is bij mijn pony niet anders.
Het kan het vinden van een passend zadel wel moeilijk(er) maken.
Bij mij werd destijds (enkele jaren geleden) gezegd dat ze wel een geschikt zadel zouden hebben. Ik heb verschillende zadelpassers laten komen. Het zadel wat ik had was het beste van allemaal. Geen enkel ander zadel paste (even) goed.
Goed dat de osteopaat binnenkort komt. Misschien dat dat ook helpt en een nieuw zadel kopen niet nodig is.
Boomloos is mij ook wel eens aangeraden. Dat zou zogezegd op ieder paard goed moeten liggen. Maar voor mij was / is dat geen optie. Een boomloos zadel vereist toch wel een onafhankelijke zit en een goed evenwicht. En laat ik dat goede evenwicht echt niet hebben. Misschien kan je ook eens kijken naar tweedehands boomloos, maar het moet voor je dochter natuurlijk wel haalbaar zijn. Hoe dan ook is boomloos rijden aanpassen als je rijden met boom gewend bent…

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 10:29

ik heb gisteren in de buurt mogen gaan zien naar verschillende modellen shetlanderzadels (echt mega toevallig en geweldig) er waren er bij van decathlon, die vielen op foto groot, maar hadden voor zo een brede wrong dat m'n dochter niet pastte, dan had je die pannekoek zadeltjes (de goedkope bambino's) die waren echt nipt, want die hebben van achter een meer "ei-vormig" zadel uitsparing, dus er past dan wel een hand achter, maar de rand aan de zijkant kwam dan weer tegen haar heupen.
Dan had ze ook zo een klein echt zadeltje, daar ging mijn hoop naar uit, maar die had dan weer een véél te kleine, niet wisselbare, boom.
En toen kwam ik op, rara, de wintec educatief uit. En die zat wél goed, die mocht ik voor echt een flut bedragje mee hebben, er was wat schade op dat handvatje van voor maar dat had ze toch niet nodig, dus die gaan we nu testen. Als dat niets is ga ik indd verder moeten zien, want ze had een pensionstal en had al deze zadeltjes doorheen de jaren gekregen en het zijn allemaal die wat je zo standaard krijgt.

Moest de wintec educatief wel passen ga ik er een leuke schokdemper onder doen en zien wat het geeft, als het niet zo is dan wordt het verder zoeken vrees ik.

Er was ook online nog de Ghost boomloos zadels in kindermaten, maar pfoe €700 voor misschien nog een jaar is me toch wat duur.

Ze zeiden dat de "wintec hart" modellen nu ook korter zijn voor de kinder maatjes (14 inch) maar ook die prijzen zijn best pittig.

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:09

... een goed passend zadel kost nou eenmaal geld. of je dat nou voor je olympische dressuurpaard koopt of je kinderpony. daarbij zijn de kleine zadels met goede pasvorm minder rijk bezaaid...
dat maakt deze zoektocht heel lastig!

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:50

Heb je de drytex kids al overwogen van barefoot? Die lag op mijn shetten echt top. Ik heb diverse boomzadels geprobeerd, maar dat was zonder staartriem niet te doen. Dit zadel heb ik ook op m'n welsh gebruikt en alle ruiters vonden het tot dusver fijn zitten

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 16:48

update: het is de wintec educatief geworden.
Mijn dochter was zo enthousiast na de eerste rit, en het zadel schuift ook niet meer, en de pony is vrolijker om de gevraagde dingen te doen. *\o/*