Welke hengsten voor komend seizoen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Welke hengsten voor komend seizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 18:15

Na me jarenlang gefocust te hebben op het western rijden heb ik afgelopen najaar tóch weer een NSPS merrie erbij aangeschaft.
Mijn quarter raakt op leeftijd en we rijden minder fanatiek, alle ruimte dus om mijn oude hobby weer nieuw leven in te blazen!

Mijn merrie, Francy van de Buitenweg, is een grote maat zwarte kroonmerrie met inmiddels 6 eerste premies.
Ik zoek voor haar een grote maat (of bovenin de middenmaat) hengst.
Qua type niet te zwaar en met een sprekend hoofd.
Bij voorkeur zwart of zwart bont.

Dan hebben we nog een merrie staan, een moorkop schimmel van nu 4 die dit jaar voor de opname gaat. Naar verwachting zal zij bovenin de middenmaat gemeten worden.
Qua type ook echt een middenmaat pony, hiervoor zoeken we een bonte hengst. Bij voorkeur zwartbont.
Ook hierbij een wat moderner type met genoeg lengte in de rug en een goed kruis.

Ik moet er weer even inkomen merk ik, ben net weer lid geworden van het NSPS maar input is altijd welkom!
Bij voorkeur reizen we niet te ver, we zitten in de kop van Drenthe.
Ik heb nu Manhattan van Stal Polderzicht en Holland van Ruimzicht op mijn lijstje staan maar via KI gaat het wel een heul duur veulen worden :D

Voor welke hengsten kiest Bokt en welke hengsten passen er in mijn zoektocht?

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:02

Voor mij is het nsps stamboek behoorlijk nieuw en ook wat ingewikkeld met zijn vaste regeltjes. Toch doet onze mini het erg goed op de keuring en hebben we ons ingeschreven voor de stamboekopname. Dit jaar latrn we haar dekken met een leuke mini hengst. Maar die keuze wordt pas definitief als we naar de hengstenshow van kramp zijn geweest. Wij hebben het geluk hier in de buurt te wonen. Ik heb de hengstenkeuring gevolgd dit jaar en wat leuke hengsten gezien, maar deze zijn 'online' niet terug te vinden waar ze ter dekking staan.

Succes met je hengstenkeuze! Zo te horen heb je leuke merries en al leuke hengsten op het oog!

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke hengsten voor komend seizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 16:00

Leuk Sumic! Ja kramp heeft altijd veel keuze, hier helaas niet om de hoek.
In april hebben we in assen vaak ook een hengstenshow van de hengsten uit de buurt, erg benieuwd naar dit jaar!

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:59

April is al bijna ;) leuk dat je dan wat hengsten uit de buurt kunt bewonderen! Succes met de keuze

Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Re: Welke hengsten voor komend seizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 00:29

Oh wat leuk dat je toch weer terug de shetten in gaat! :) Zo te zien heb je ook een goede merrie aangeschaft, dat is echt stap nummer 1.
Ik heb even gekeken naar haar lineaire score, hoewel het een momentopname is vind ik die altijd wel handig om erbij te pakken.

Wat ik in mijn eigen fokkerij belangrijk vind is type, beweging en behang. Nu heb ik zelf een merrie staan die qua type en behang al goed is dus voor haar zoek ik altijd een hengst die goed kan bewegen.
En daarnaast houd ik van kleurtjes. Dus dan wordt het een kleurhengst die goed kan bewegen.

Op papier heeft jouw merrie al flink behang en goede bewegingen. Je zoekt een hengst die niet al te zwaar is. Wellicht ook aan een vos gedacht? Als jouw merrie homozygoot zwart is komt daar bruin of zwart uit. Ik ben zelf erg fan van Leon v.d. Neerzink, reserve kampioen grote maat afgelopen 2 jaar. Hij staat dit jaar in Groningen. Ik breng er dit jaar ook een merrie heen.
Napoleon II v.d. Kortenhof staat bij van Aschberg.
En de zwarte Koen v.d. Zuid Caroline heeft ook echt wel indruk gemaakt, maar staat bij Kramp en met KI wat het duurder maakt.
Manhatten even opgezocht, ook zeker een mooie hengst!

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke hengsten voor komend seizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 09:20

@dusja1, ja leuk hè! Oude liefde roest niet!
Dank voor je tip, Koen spreekt mij inderdaad ook aan maar idd duur. Hier ga ik voor type, beweging en karakter. Francy heeft alle 3 ruim voldoende gelukkig maar haar hoofd zou nog net iets chiquer mogen, hele fijne merrie is het ook in haar gedrag. Dat is toch altijd maar weer afwachten! Leon ken ik niet, ga ik even opzoeken! Hoe ziet jouw shetlandstapel eruit? :D

Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Re: Welke hengsten voor komend seizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 22:14

Ehm, bijzonder als grotemaatsfokker :')
Heb een grotemaats zwarte 1e premie kroon merrie die dit jaar preferent wordt
een kleinemaats bruine 1e premie kroon
kleinemaats palomino 2e premie kroon
mini/kleinemaats wildkleur vosbonte die volgende maand naar de stamboekopname gaat
bruin kleinemaats jaarling hengst die van de zomer weg gaat
papierloze bruine van 115 cm van de hedelse paardenmarkt

Dus _O- De grote zwarte is nu dragend van Hochtiedswalds Ludwig, zilverappel van 98 cm en uitgerekend 7 mei.

De palomino gaat in mei naar Leon v.d. Neerzink
De grotemaats zwarte gaat naar Kerenzo v. stal de Toekomst
En de andere 2 kleintjes blijven leeg dit jaar. Ik ben nog in twijfel om er 1 te verkopen. Wil echt naar de grote maat toe.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 18:17

Dusja1 schreef:
Ehm, bijzonder als grotemaatsfokker :')
Heb een grotemaats zwarte 1e premie kroon merrie die dit jaar preferent wordt
een kleinemaats bruine 1e premie kroon
kleinemaats palomino 2e premie kroon
mini/kleinemaats wildkleur vosbonte die volgende maand naar de stamboekopname gaat
bruin kleinemaats jaarling hengst die van de zomer weg gaat
papierloze bruine van 115 cm van de hedelse paardenmarkt

Dus _O- De grote zwarte is nu dragend van Hochtiedswalds Ludwig, zilverappel van 98 cm en uitgerekend 7 mei.

De palomino gaat in mei naar Leon v.d. Neerzink
De grotemaats zwarte gaat naar Kerenzo v. stal de Toekomst
En de andere 2 kleintjes blijven leeg dit jaar. Ik ben nog in twijfel om er 1 te verkopen. Wil echt naar de grote maat toe.


Ik had je hele antwoord gemist!!

Hier vandaag bij Kaishia van 't zand wezen kijken en ik denk dat dat hem gaat worden voor 2024! Onze moorkop gaat naar Solist vd Zandkamp.
Klinkt inderdaad als een hele eeeh gevarieerde kudde Dusja :D
Ik heb mijn hart al lang geleden verloren aan de grote maat, mijn beste vriend fokt met midden en kleine maat en alhoewel ik zijn pony's zeker leuk vind, ik hoef ze zelf niet haha!
Wellicht staan onze merries dan tegelijkertijd in Onnen, al vermoed ik dat Francy pas medio juni gaat omdat ik 26 mei een onderlinge wedstrijd met haar meedoe(western in hand onderdelen)