wat komt er zoal kijken bij een eigen shetlander aanschaffen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
333flow4r
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-01-24

wat komt er zoal kijken bij een eigen shetlander aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 22:52

hii iedereen,

ik ben flower en ik ben nieuw op bokt. ik ben 21 en heb al zo'n 10 jaar de droom om een eigen shet te hebben. heb vroeger meerdere shets verzorgd en dit is echt mijn passie. ik wil graag een shet omdat ik graag onder de paarden ben maar het rijden niet leuk vind. ik zou graag gewoon willen poetsen, knuffelen, wandelen, longeren, eventueel vrijheidsdressuur etc.
ik vroeg me af wat er zoal bij komt kijken qua stalling, hoefsmid, kosten etc.
ik heb alle tijd voor een eigen pony, en het lijkt me erg leuk maar ik wil me vanzelfsprekend wel goed voorbereiden en er goed over nadenken, geen overhaaste beslissingen nemen etc.
zou iemand mij een indicatie kunnen geven wat er bij komt kijken qua kosten en onderhoud?

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: wat komt er zoal kijken bij een eigen shetlander aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 22:54

Eigenlijk even veel als een groot paard.. en daar is een heel goed algemeen kosten topic over wat het houden van een paard kost. Die van mij staat aan huis dus mijn kosten zijn minimaal: enkel de hoefsmid elke 8 weken, zakken slobber, baaltje hooi per week en in de winter af en toe balen stro/vlas. En zelden dierenarts kosten, maar de enkele keer dat ze ziek was (hoefbevangen gevoelig) tikt het wel flink aan..

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70550
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:14

Ik verplaats dit topic naar Shetlanders en mini paarden.

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:15

Ik denk dat hier inmiddels genoeg topics over zijn.

Maar begin eerst met het vinden van goede stalling die geschikt is voor shetlanders. Die zijn erg schaars namelijk.
ik zou ook beginnen met het leren over het houden van shetlanders, uit eigen ervaring kan ik spreken dat een shetlander op gras is vragen om problemen, dus zou ik dan op zoek gaan naar een stalling met shetlander-proof zand paddocks. Maar dan zou ik gelijk kijken naar welk hooi ze voeren, en zo val je van het ene in het andere onderwerp...

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:19

Heb je al eerder een paard / Shetlander gehad? Zoniet zou ik eerst eens opzoek gaan naar een verzorgpony. Er zijn ontzettend veel eigenaren die maar wat graag een verzorgster voor hun ( kleine) pony willen die niet hoeft te rijden.
Dan kun je in de praktijk een groot en belangrijk deel leren aan kennis die je nodig hebt voor het hebben van een eigen pony.

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:23

De beste tip die ik je sowieso mee kan geven. Zoek een goede hoefsmid die ook echt de kleintjes wilt bekappen en verstand van Shetlander hoeven heeft.
Qua stalling kijk vooral of je Shet daar beperkt op het gras kan. Wel onbeperkt hooi, mits je Shetlander dat goed aan kan.
Niet 24/7 op het gras ivm Shetlanders gevoelig zijn voor hoefbevangenheid (mijn oudste van de 2 Shets heeft jarenlang 24/7 op gras gestaan en sinds begin september helaas chronisch hoefbevangen en is nu van het gras af).
Kijk bij het zoeken van stalling of de omheining ook Shetlander proof is want eh tsja... het blijven meesters in ontsnappen wanneer ze de kans krijgen. En dat er op stal ook kennis van de verzorging rondom Shetlanders aanwezig is.
Liever zie ik Shetlanders niet tussen grote paarden, maar dat is maar net wat je zelf wilt natuurlijk. Het gaat veelal goed, maar zelf zou ik het nooit doen.
Staat je Shetlander op een paddock in de toekomst houd er dan ook rekening mee dat je regelmatig even een zandkuur moet geven.

Met mijn stalling heb ik geluk. Het enige dat ik betaal zijn de hoefsmid kosten en voer zoals een goede vitamine slobber (ivm mijn oudste niet tegen brokken kan, maar slobber wel goed gaat). Plus ik betaal natuurlijk de dierenarts kosten wanneer die nodig zijn. Stal regelt ook veelal de ontworming.
Met een grote zak voer doe ik met 2 Shets wel een aantal maanden.
Op het moment heb ik ook 1x in de maand een ESDR sessie met mijn veulen ivm zijn heftige verlatingsangst en dat is ook al gauw rond de 100euro. Met grondwerk les moet je ook al snel denken aan tussen de 40euro en 60euro, maar net welke instructie je wilt laten komen in de toekomst.
Qua hoefsmid ben ik per keer elke 7 weken 90euro kwijt. Dit is voor 2 Shetlanders. Dus per Shet 45euro. Betaal gewoon de volle prijs en dat is helemaal prima.
Mijn oudste Shet staat in de winter ook nog onder dekens. Dus mocht er een deken kapot gaan zal er een nieuwe aangeschaft moeten worden natuurlijk. In principe hebben Shetlanders geen dekens nodig, maar die van mij is net de uitzondering die dat wel nodig heeft.
De Osteopaat komt 1x in de 5 maanden voor mijn oudste en zit daarmee rond de 100euro. Mijn veulen zal hoogst waarschijnlijk voor nu 1x in het jaar een osteopaat behandeling krijgen.
Stal betaalt het hooi etc. Daar tegenover help ik wel met heel veel plezier met de zorg van de andere dieren daar op stal, maar ik weet dat ik hierin echt heel veel geluk heb qua stalling voor mijn twee Shetlanders.
Shetlanders zullen ook gewoon elk half jaar/jaarlijks naar de tandarts moeten. En denk aan inentingen voor je Shetlander.

Denk er inderdaad goed over na. Je schaft uiteindelijk een maatje voor het leven aan.
Mijn ene pony heb ik nu 10 jaar (sinds zijn geboorte) en mijn andere Shetland pony mijn veulen heb ik nu net 3 maanden, maar die verzorg ik al vanaf de dag dat die is geboren.
Het zijn onwijs leuke pony's waar je onwijs veel leuke dingen mee kunt ondernemen.

Nog een toevoeging. Ik sta bij de fokker van mijn veulen aan huis en doe de zorg van mijn Shetlanders zelf.
Dat betekend. 2x per dag naar stal om ze buiten en binnen te zetten. Hooi te geven, water te geven en stal plus paddock uit te mesten.
Door weer en wind. Alleen bij extreem weer app ik Gimli's fokker of hij de zorg een dagje over kan nemen.
Kan ik een keer niet neemt Gimli's fokker de zorg van mij over. Zorg dus voor goede back up op je stal.
Denk ook goed na wat voor stal je wilt.
Een doe het zelf stal, of waarin je mee draait met een rooster of wil je all inclusive staan waarin alles voor je word gedaan.
Ik heb heel bewust voor doe het zelf gekozen zodat ik elke keer de zorg waar nodig aan kan passen. Dit ook vanwege de chronische Hoefbevangenheid van mijn oudste Shet.
Kost wat meer werk en tijd, maar ik geniet er van <3 . Mijn pony's zo blij zien is waar ik het voor doe <3 .
Denk daarin dus goed na tijdens je zoektocht voor stalling en voor je een shetlander aanschaft.
Vooral doe het zelf basis is niet voor iedereen. Dat moet echt in je schema en je leven passen. En je moet dan echt door weer en wind naar je pony toe. Wanneer het regent, waait, vriest etc. Etc. En ik snap dus ook echt heel goed dat veel mensen voor all inclusive kiezen.

Kijk ook goed of je je Shetlander in wolven gebied hebt staan in de toekomst. Want dan is het verstandig stalling te zoeken waar hij 's nachts op stal kan en overdag zoveel mogelijk naar buiten. Met goede schuilmogelijkheden.
In een niet wolven gebied kan 24/7 buiten makkelijk, maar zorg dan wel voor goede schuil mogelijkheden zodat die kan schuilen.
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 21-01-24 23:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:48

Laatst bijgewerkt door Onali op 21-01-24 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:49

Een shet kost evenveel als n grote als er n smid , da of andere behandelaar moet komen
Qua eten een stuk minder , maar een shet is sober dus geen dikke groene wei voor een shet nodig .
Heb zelf shetjes die een ander huisje zoeken omdat onze pp niet houdbaar is in de winter en pension lastig te vinden is .
Onze grote paarden inmiddels goed plekje op pension

nick_en_ik

Berichten: 200
Geregistreerd: 30-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 00:33

Meeste dingen zijn inderdaad wel genoemd zoals wat voor stalling, goede bekapper etc etc

Wat ik ook wil benoemen is dat de kosten ontzettend kunnen variëren. Toen ik nog maar net mijn kruising Shetlander had betaalde ik gemiddeld zo’n 125 euro per maand stalling + 1x per week uitmesten. Later werd dat ongeveer 150 euro per maand + 1x p/w uitmesten.
Nu, aantal verhuizingen later, betaal ik 250 euro per maand, zonder uitmesten, aan stalling.

Ook kun je beter wat meer betalen voor een goed, gezellig plekje, waar zowel je paard als jezelf je thuis voelt, dan ergens goedkoop staan en telkens tegen dingen aanlopen, dat heb ik ondertussen wel gemerkt :j

Zelfde geldt voor de hoefsmid/bekapper, eerste die ik had betaalde ik ongeveer 25 euro voor, en die kwam elk halfjaar, niet aan te raden trouwens :+, en nu heb ik een bekapper die elke 6 weken komt en ongeveer het dubbele kost.

Prijzen verschillen zo ontzettend erg, maar ook de kwaliteit die je daarmee krijgt. Ergens erg logisch, maar wordt misschien toch wat makkelijker over het hoofd gezien. Zeker met een Shetlander, die al snel als goedkoper geacht wordt, waardoor je sneller zal kiezen voor de toch wat goedkopere opties. Maar ook met een Shetlander kan je het beste goed investeren in een goede stalling, bekapper etc. Een Shetlander is uiteindelijk ook een paard met dezelfde (basis)behoeftes van een “gewoon” paard :D

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: wat komt er zoal kijken bij een eigen shetlander aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 00:56

Het verschilt inderdaad enorm. Soms heb je geluk en kun je een plekje vinden voor 100,- en soms, als je luxe wilt, kun je net zo veel betalen als een groot paard, dus, afhankelijk van waar je woont 2-300,-. Daar zit je eigen brok nog niet bij. Hoefsmid verschilt ook, als je zelf een cursus doet is het leuk om het zelf bij te houden, maar niet iets om op te ''besparen''. Een goede stal (dus genoeg voer, droge voeten, (imo)10+ uur buiten,) is nou eenmaal duurder. Als ik jou was zou ik gewoon eens rondkijken\vragen en kijken of het uiteindelijk in jouw budget past, :j

jolandje

Berichten: 14287
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:58

ik zou dan ook zeker rekening houden met een plek waar je shetlander niet alleen komt te staan, daar worden ze echt niet vrolijk van, zorg dat hij altijd 1 of meer vriendjes heeft, formaat maakt niet uit

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: wat komt er zoal kijken bij een eigen shetlander aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:42

Ik heb shetten en sowieso kun je niet een shet alleen nemen. Hij moet in een kudde staan of tenminste met een paar andere dieren. Ga je hem bij huis houden, hangt er een heel ander prijskaartje aan dan in pension.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: wat komt er zoal kijken bij een eigen shetlander aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:19

Je kan geluk hebben en lagere kosten hebben aan een shet maar je hebt ook stallen en hoefsmeden die zelfde tarief rekenen als voor een grotere.
Daarbij zijn er inderdaad ook zat stallen die geen kleintjes willen.
Denk dat je echt in je eigen omgeving een marktonderzoek moet doen met wat de mogelijkheden zijn.