De trotse eigenaren van de shetlanders!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:21

Je hoort een shetlander op dezeflde manier in rijden als ene groot paard, daar meot je ervaring mee hebben. Je kan neit het hele inrijden gaan utileggen o een forum, daarvoor is het te ingewikkeld en verschilt het teveel per paard. Ik mis ten eerste van iedereen het goed longeren, dat is het belangirjkste, een paard zal moeten wennen aan het gewiht van een ruiter zonder dat hij gelijkg estuurd en hulpen krijgt. Die akn je er alter bij pakken.

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:25

Je zegt het zelf: 'het verschilt per paard'.
Er zijn ook grote paarden die professioneel worden ingereden waar niet eerst iemand er op zit aan de longe.
Ik ben er eerst op gaan zitten, terwijl iemand hem aan een halstertouw vast had. Went hij dan minder goed aan het gewicht?
Als iemand hem vast heeft, hoef je ook niet te sturen en hulpen te geven, maar je kunt wel je stem gebruiken zoals hij gewend was met longeren en wandelen.
Het lijkt me voor een pony moeilijker om rondjes aan een longe te lopen met voor het eerst iemand op z'n rug, dan een recht stuk te lopen.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:32

Dat bedoel ik dus, je denkt je heb dus geen flauw idee hoe je het moet doen, je doet het zoals jij denkt dat het goed is. Dat is toch geen goede basis, je paard moet het voor de rest van zijn leven met die basis doen.

Paarden die professioneel worden ingereden gaan niet direct met een ruiter aan de longe, maar die worden daar goed op voorbereid.

Maar goed maakt verder ook neit uti, het is dus gewoon niet verstandig om een pony te gaan inrijden als je daar gen ervaring mee hebt of hulp van een proffesional hebt

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:36

ik heb er ook twee puck die is evt te koop een vos en otje stekelhaarig, maar is hier nog niet.
maar wel gekocht.
Afbeelding pucky

Afbeelding otje

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:37

Tja als jij een oordeel kan geven vanachter je computer of ik mijn pony wel of niet goed heb ingereden, ok

Ik heb mijn pony ook eerst gelongeerd en aan de stemhulpen laten wennen.
En ik heb wél hulp gekregen van iemand met verstand van het inrijden.
Jij hebt een andere manier d'r voor, ok, maar is dat dan alleen de goede manier?
Mijn pony luistert en vindt het rijden leuk, dat lijkt me in eerste instantie toch het belangrijkste.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:50

Dan hoef je je toch ook neit aangesproken te voelen Het gaat me om diegene die het neit weten en wel gaan rommelen, zoals dat iemand hier gaat vragen hoe het moet, ja dan ben je echt verkeerd bezig.

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:53

Oke, daar ben ik het mee eens
Maar misschien vraagt zij ook nog professionele hulp, maar wil ze ook graag zelf wat weten

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:26

Leuke discussie weer hier, maar goed, leuk al die shetjes!


Ook ik ben een trotse eigenaar!
Afbeelding

Hij is wel een beetje aan het verharen en vies, maar het is zo'n knuffeltje. Wil het liefst de hele dag gepoetst worden. Meer foto's in profiel. Als hij oud genoeg is wil ik voor hem een leuk klein meisje vinden die erop kan rijden.

@Valiant: leuk jij hebt dezelfde combi van paarden als ik, schattig stel ook die van jou!

aur0ra_h0rse
Berichten: 389
Geregistreerd: 24-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 17:55

@ piedro lover !: ik vind het wel goed hoe jij het doet ik heb vandaag po haar gezeten en een lang recht stuk gelopen van een kwartiertje het gaat super, ik ben nog nieyt maet de hulpen maa als ik dit iedre dag zo doe is er al een begin

btw het hoeft helemaal geen prof te worden het gaat om buiten rijden, ik ben niet iemand die graag dresuuer rijd ik vind het plezier ervan het belangeriujkste en vooral het vertrouwe n in je paard, dat vin IK belangerijlk, en @lkaroliuena: jah als ji zegt dat je erfvaren moet zijnben ik mee eens maar ik moet het tog een keer leren, en een shetlander l;ijkt me het geschikte ras en iok heb hulp van een vriendin me moeder (die heeft onze vorige haflinger ingereden) en me zus, , en het gaat er helmaal niet om voor dresuur, dat is mijn odel helemaal niet!!!

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:57

Inrijden heeft niks met dressuur te maken hoor, een paard voor buitenritten word net zo ingereden als een dressuurpaard

aur0ra_h0rse
Berichten: 389
Geregistreerd: 24-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 18:08

ben het daar niet mee eens ik doe het met me stem! en met dresuur doe je dta niet zo ! en dan do ehje het veel uitgebrieder, btw dresuur is niet mijn doel, maar het vertrouwen en de plezeir ervan!

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:09

Dat maakt toch neit uti wat je er mee gaat doen, je hebt altijd de basis nodig.

aur0ra_h0rse
Berichten: 389
Geregistreerd: 24-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 18:14

ja en iedereendoet de basis op zijn eigen manier, leg jij dan uit hoe ji het doet mis heb ik er wat aan,...

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:16

Alle basis is in mijn ogen hetzelfde, stemcommando's en conditie en spieren kweken. Gewicht wennen en accepteren. stemhulpen eventueel omzetten in beenhulpen en sturen. Hele mimimale uitleg maar dat is voor elk paard de basis wat je er ook utieindelijk mee gaat doen

aur0ra_h0rse
Berichten: 389
Geregistreerd: 24-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 18:23

oke bedankt ik ben het el met je eens, allen mijn doel is anders, en mijn ervaringen zijn wat minder en iwk il het graag leren

IloveKelly
Berichten: 290
Geregistreerd: 21-10-05
Woonplaats: provincie groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:26

misschuien handiger om neer te zetten; hoe kan ik mijn pony het beste inrijden( Aurora_horse) en er een topic van te maken.. dit is positief bedoelt hier. want dit topic gaat over mensen die een shet hebben

aur0ra_h0rse
Berichten: 389
Geregistreerd: 24-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 18:33

jah, maar ik vroeg allen tips,! en het ging er eigenlyk niet om maar goed nogf mensen met shetties

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Re: De trotse eigenaren van de shetlanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:50

Ik had mijn eigen shetlander Piedro hier al neergezet, maar ik vind dat m'n allereerste verzorgpony Prince hier ook wel een plekje verdiend
Hij is inmiddels zo'n 20 jaar, en hopelijk gaat hij nog heel wat jaren mee!
Afbeelding

Hij wordt eigenlijk haast nooit meer gereden, wel af en toe nog met wat kleine kindjes.
Maar springen kon hij als de beste:
Afbeelding

DuckyMjöll
Berichten: 573
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Gelderland

Re: De trotse eigenaren van de shetlanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:03

Ik heb ook een shetlander Otje.
We weten niks van hem want hij komt van een handelaar.
We konden er zo op gaan zitten en de eerste keer voor de kar zag eruit alsof hij het al jaren deed. Hij is wel heerlijk eigenwijs
Afbeelding
Meer foto's staan in m'n profiel.

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:07

Wat een knapperd zeg!
Leuk van die lichte manen op zo'n donkere vacht

DuckyMjöll
Berichten: 573
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Gelderland

Re: De trotse eigenaren van de shetlanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:32

Ja Hij heeft een hele aparte kleur. Heel donker met witte haartjes erdoor (stekelvos) en dan hele lichte manen maar dan weer een grijs achtige staart. En ook kleine zebrastreepjes op z'n been

aur0ra_h0rse
Berichten: 389
Geregistreerd: 24-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 20:08

hijs is vet srtoer nog meer?

JumpingRider

Berichten: 2070
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:40

Wij hebben thuis 2 shetlanders.
Een ruin die Dennis heet.
en een merrie die Muppet heet.

JumpingRider

Berichten: 2070
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:50

Hier 2 foto's:

Dennis:
Afbeelding


Muppet:
Afbeelding

aur0ra_h0rse
Berichten: 389
Geregistreerd: 24-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 21:20

dat zijn ook sgatjes