Shetlander hoefbevangen, helpt harde ondergrond?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjolein_

Berichten: 2390
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Medemblik, NH

Shetlander hoefbevangen, helpt harde ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 12:06

Sinds een paar dagen verzorgen miepjevlug11 en ik 2 shetlanders, die van mijn vriendin is hoefbevangen. Het schijnt dat ie het telkens weer wordt, is ook wel logisch ze staan alleen maar op het land en eten aardig veel. Nu is mijn vraag, helpt het als je op de weg gaat lopen, niet dat het dan over gaat maar wordt het dan wel minder? En wat zou nog meer kunnen helpen, als ze er geen arts bij komt, en het paard eigenlijk alleen maar op het land staat?

StOoRzEnDeR
Berichten: 616
Geregistreerd: 01-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:07

dat ligt eraan hoe ernstig het is speciaal beslag en eiwit arm voer

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Shetlander hoefbevangen, helpt harde ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:49

Toen mijn shet ernstig hoefbevangen was 4 jaar geleden heb ik hem halve dagen op nat zand gezet en de andere hellft van de dag in een klein stuk afgezet weiland, daarnaast ben ik 2x per dag behoorlijk lang met hem gaan wandelen.
Ik weet niet of het extra nut heeft om op een harde ondergrond te lopen, ik deed het iig wel.
Mijn pony staat nu al 4 jaar lang rond de maanden april/mei/juni ongeveer drie keer per week in een klein stuk weide waar het gras heel schraal is. Zijn hoeven zien er nu perfect uit en er is niks meer van de bevangenheid te zien.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:53

Juist niet op het harde lopen! Wel lopen (niet teveel, doet pijn) maar op zachte ondergrond. Op die manier word de hoef weer teruggeduwd.

merel_008
Berichten: 39
Geregistreerd: 29-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:01

Bij Shetlanders komt hoefbevangenheid heel vaak voor, waarom weet ik niet, maar mijn Shet heeft het ook altijd, ieder jaar weer. Hij eet trouwens ook de hele dag door als hij op het grote land staat Als hij hoefbevangen is lopen we niet met hem op harde ondergrond want dat doet alleen maar meer pijn voor ze. Zachte ondergrond dempt wat meer en dan hebben ze er minder last van. Het ligt namelijk niet aan pezen of spieren in het been die niet sterk genoeg zijn maar aan het gekantelde hoefbeen... Maar dat wist je misschien al wel Het is het handigst om ze gewoon uit te laten zieken zegmaar en niet teveel met ze te frutselen en doen... Beetje aandacht geven dat leidt af, en weinig lopen met ze. In mijn ervaring helpt dat het best. Maar misschien verschilt het wel per pony ...

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 15:03

Bij ons op de shetlandhouderij, heeft de shetlander van Manon (ster_love @ bokt) ook hoefbevangen.. De shetlanders staan vaak in vol eiwit rijk gras en daarvan word het alleen maar ergen! Nu stond ze een paar dagen op stal en overdag in een grasloos stukje en gaat het goed!! Zodra ze maar GEEN vers gras binnenkrijgt gaat het wel redelijk goed! En wat ook helpt op een vochtige ondergrond het liefst.. Maar geen vers gras!!

Kus.. Hopelijk gaat het snel over succes

Eejj

Berichten: 3733
Geregistreerd: 18-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:26

mijn verzorgshets hebben het ook gehad , ze staan een uur per dag op een wei met vers gras en voor de rest op een schaal weitje ze hebben niets geen last meer

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:35

Probeer om een stukje wei af te zetten dat al kaal is en zet daar de pony op, ik weet niet of hij het al lang heeft? MIjn verzorgpony heeft het ook gehad en omdat we er snel bij waren was het binnen anderhalve week alweer over en draafde ze weer vrolijk rond. de dierenarts heeft aangeraden om haar iedere dag in de modder te zetten.

Marjolein_

Berichten: 2390
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Medemblik, NH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 19:41

Vanmiddag kwamen er 2 nieuwe pony's bij; toen waren ze een tijdje aan het dollen met ze 4en en daarna liep ie gewoon normaal? Heel raar.. Ik dacht mischien was het gewoon stijfheid? Omdat ze eigenlijk alleen maar op het land stond en verder niks.

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 21:15

Op nat zand(of natte prut, dat koelt namelijk) en alleen als ze zelf willen wat laten bewegen. Daarbij erg weinig voeren, en als je voer, alleen oud hooi.
Koelen(op nat zand) helpt tegen de pijn en remt de ontsteking iets.
Bewegen zorgt dat ze afvalstoffen van in de hoeven afgevoerd worden, maar als dat nog te pijnlijk is kan je het beter nog eventjes laten.

miepjevlug11
Berichten: 984
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: medemblik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:30

oke bedankt voor de tips

Abaigeal

Berichten: 979
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:21

Toen mijn verzorgshet hoefbevangen was mocht ze juist niet op het harde. We hebben haar in een klein stukje paddock gezet met alleen maar zand en afentoe gestapt in de bak waar ook zand in ligt.

Anders_Amigo
Berichten: 2322
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Nvt

Re: Shetlander hoefbevangen, helpt harde ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:39

Marjolein_ schreef:
Sinds een paar dagen verzorgen miepjevlug11 en ik 2 shetlanders, die van mijn vriendin is hoefbevangen. Het schijnt dat ie het telkens weer wordt, is ook wel logisch ze staan alleen maar op het land en eten aardig veel. Nu is mijn vraag, helpt het als je op de weg gaat lopen, niet dat het dan over gaat maar wordt het dan wel minder? En wat zou nog meer kunnen helpen, als ze er geen arts bij komt, en het paard eigenlijk alleen maar op het land staat?



Op de harde grond is het lopen veel erger! Dan heeft je shet meer pijn. En dat is zeker niet aangenaam.

Net zoals twis_shets zei. Wij hebben nu ook een shet die zeer hoefbevangen is. Ze kreunt gewoon als je op de zere been gaat leunen en op het harde grond loopt.

Wij gaan haar deze week in een modderbad zetten. Dat is goed voor de benen en hoeven ( Als tip van de DA )

En alleen nog maar hooi. In gras zit te veel eiwitten. En regelmatig wel wat met haar gaan lopen ( Op gras ) Want ze moet niet stil blijven staan dan helpt het nog niet. Dus blijf regelmatig lopen maar vermijd harde grond als dat kan.

Als het langer duurt en erger word, haal de DA erbij!
Want zo'n beessie heeft veel pijn...

Ir111

Berichten: 11966
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Shetlander hoefbevangen, helpt harde ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:47

Marjolein_ schreef:
Nu is mijn vraag, helpt het als je op de weg gaat lopen, niet dat het dan over gaat maar wordt het dan wel minder? En wat zou nog meer kunnen helpen, als ze er geen arts bij komt, en het paard eigenlijk alleen maar op het land staat?


Zolang de pony bevangen is NIET op de harde bodem lopen, doet erg veel pijn! Je kunt zorgen dat de pony minder eet en daardoor misschien minder snel bevangen raakt. Door een stukje land af te zetten voor hem of door een grasmasker?


LovingTweety schreef:
Juist niet op het harde lopen! Wel lopen (niet teveel, doet pijn) maar op zachte ondergrond.
Op die manier word de hoef weer teruggeduwd
.


De hoef kun je niet terugduwen! De verbinding tussen het hoefbeen en de hoefwand is beschadigd. Deze moet langzaam aan herstellen. Dat heeft niets met terugduwen te maken. Kijk eens op deze site, daar staat duidelijke uitleg over hoefbevangenheid (de DA ken jij denk ik wel ). http://www.keerhoeve.nl/Hoefbevangenheid.htm

Lisanne_

Berichten: 3262
Geregistreerd: 09-12-04
Woonplaats: Poortugaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:49

Op zachte bijv zand en dan nat dat help goed hebben ze minder pijn.

Bij www.hoofcare.nl kan je heel veel lezen over hoefbevangenheid

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 07:45

het is al gezegd maar harde grond is juist niet goed! dit doet veel meer pijn voor de pony. lopen is wel goed, maar op zand..! en nat zand is helemaal goed

shahquille
Berichten: 53
Geregistreerd: 14-06-06

Re: Shetlander hoefbevangen, helpt harde ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:44

Nat zand het liefst. En ja goed opletten met voer. Onze shet heeft is ook erg bevangen geweest gelukig gaat het nu weer goed. het is en blijft erg vevelent en kan dus ook weer terug kommen. Ze staat ook alleen savonds een paar uurtje op het gras verder in de bak en krijg ze natuulijk hooi.

MVG G&E.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:49

Eigelijk zou je de hoefwand aan de voorkant zover in moeten korten dat hij (ook tijdens het lopen) geen contact meer maakt met de grond en een goede afronding in de hoef (laten) maken. Ten eerste neem je hier de pijn helemaal mee weg en ten tweede kan de witte lijn vanaf boven weer helemaal sterk aan groeien doordat hij niet steeds weer uitgerekt wordt.
Nu gebeurd dat wel. Bij het afwikkelen wordt de hoefwand iedere keer een stukje van de hoef afgetrokken, dit doet zeer en de hoefwand wordt nooit sterker, daardoor blijft hij er ook gevoelig voor.

lotttttttt

Berichten: 1630
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Shetlander hoefbevangen, helpt harde ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:54

NIET op harde ondergrond lopen , het liefst geen 1 stap!
Dan rolt de hoef af en scheur de witte lijn als maar verder.

lotttttttt

Berichten: 1630
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Shetlander hoefbevangen, helpt harde ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:57

Citaat:
De hoef kun je niet terugduwen! De verbinding tussen het hoefbeen en de hoefwand is beschadigd. Deze moet langzaam aan herstellen. Dat heeft niets met terugduwen te maken. Kijk eens op deze site, daar staat duidelijke uitleg over hoefbevangenheid (de DA ken jij denk ik wel ). http://www.keerhoeve.nl/Hoefbevangenheid.htm


Inderdaad, terug duwen kan niet. Je moet zorgen dat de hoef zo min mogelijk belast word. Het best is het voorkant van de hoef er helemaal af te laten kappen zodat ie niet bij het afrollen druk geeft op de witten lijn ( erbinding tussen het hoefbeen en de hoefwand ) Zo kan de witte lijn weer goed aangroeien en voorkom je ook het verdere zakken van het hoefbeen. Als je met een bevangen pony op harde ondergrond gaat wandelen maak je alles heel veel erger. Daarom is zand de beste oplossing!

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: Shetlander hoefbevangen, helpt harde ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:30

In de modder zetten en alleen wat hooi voeren is het beste.
Valt alleen niet mee in de modder met dit weer.

mellamoshan

Berichten: 4257
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:34

Nat zand zetten, zoals al eerder gezegt hierboven.
veel vochtig voer geven en veel water laten drinken zodat de afvalstoffen worden afgevoerd. selderie helpt hierbij, mits ze het eten (ruikt nogal sterk ).
weinig eten en dan alleen wat hooi.

veel succes!

bud_gloor
Berichten: 1222
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: in de buurt van Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:35

Mijn shetlander had het ook. Ik gaf me shetlander alleen nog maar oud hooi en liep af en toe kleine stukjes met haar, nu is het helemaal over en staat nu elke dag op een klein stukje wei met weinig gras krijgt nu nog steeds oud hooi en wordt iedere dag bereden..

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Re: Shetlander hoefbevangen, helpt harde ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:09

Sokkebok schreef:
In de modder zetten en alleen wat hooi voeren is het beste.
Valt alleen niet mee in de modder met dit weer.


Idd! Toen mijn verzorgpony hoefbevangen was moesten ze een laag zand in zijn stal storten en zo veel mogelijk nat sproeien.
Voor de rest moest hij enkele keren per dag wat stappen, al wilde hij zelf geen stap verzetten
Zorg er iig voor dat je shetlander geen vers gras eet en geen biks.

Er werd toen ook aangeraden om piepschuim onder de voetjes te bevestigen..

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:12

merel_008 schreef:
Bij Shetlanders komt hoefbevangenheid heel vaak voor, waarom weet ik niet, maar mijn Shet heeft het ook altijd, ieder jaar weer. Hij eet trouwens ook de hele dag door als hij op het grote land staat Als hij hoefbevangen is lopen we niet met hem op harde ondergrond want dat doet alleen maar meer pijn voor ze. Zachte ondergrond dempt wat meer en dan hebben ze er minder last van. Het ligt namelijk niet aan pezen of spieren in het been die niet sterk genoeg zijn maar aan het gekantelde hoefbeen... Maar dat wist je misschien al wel Het is het handigst om ze gewoon uit te laten zieken zegmaar en niet teveel met ze te frutselen en doen... Beetje aandacht geven dat leidt af, en weinig lopen met ze. In mijn ervaring helpt dat het best. Maar misschien verschilt het wel per pony ...


Ik snap dit niet hoor.. Hoe kan je pony nou elk jaar weer hoefbevangen raken??
Mijn pony zou mooi het land niet meer opgaan in de maanden dat het gras zo vers is!