shet bang voor water

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anchieee_

Berichten: 287
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Zaandam

shet bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 14:05

mijn shetje is heel bang voor water ze laat zich ook absoluut niet wassen ze flipt helemaal maar ze zit nog best dik in haar vacht en ik vind het zo zielig...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:22

Goed borstelen dan,als ze dik in haar vacht zit los je dat toch niet op met eventjes wassen.

Anchieee_

Berichten: 287
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Zaandam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 14:39

nee oke maar het is nu zo warm en ik wil haar toch ooit weleens kunnen wassen

sannee1992x
Berichten: 487
Geregistreerd: 28-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:18

MIjn shetlander is ook bang voor de sproeier (tuinslang ofzo).
Ik doe een emmertje water vol, dan neem ik een grote spons, en dan maak ik haar met de spons nat. Je kunt dan ook wat shampoo/zeep op de spons doen en haar dan echt wassen, en daarna weer met alleen een spons met water afspoelen. Je kunt dat eerst proberen of ze dat wil. Mijn shetlander heeft daar absoluut geen problemen mee.

Anchieee_

Berichten: 287
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Zaandam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 16:31

heb ik gedaan maar zelfs dat vind ze verschrikkelijk vooral het druipgeluid

sannee1992x
Berichten: 487
Geregistreerd: 28-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:54

Wat doet ze precies dan als je met water bij haar in de buurt komt??
Gaat ze steigeren, bokken... enz.. ?

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: shet bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:01

Ik heb exact hetzelfde met mijn fjord gehad. Ik heb haar vastgezet en eerst met een spons aan de gang gegaan en het protest genegeerd. Na een paar keer werd ze rustiger. Toen verder gegaan met een emmer leeggooien over de rug. Daarna de tuinslang gepakt. Begonnen bij de benen. Toen bleef ze rustig staan. Hierna verder gegaan bij de schoft en naar achteren gewerkt. Protest wederom genegeerd. Na een hoop ge-oefen bleef ze staan. Toen het engste gedeelte bij de hals gedaan. Na 4 jaar (4 zomers) had ik haar zover dat ze uit zichzelf naar het water komt. '

Ook zij was er echt bang voor, ook om er door te lopen, zelfs door miniplassen met helder water waar de bodem goed te zien was. Heel veel oefenen en soms niet teveel van het protest aantrekken.

Succes!

Emori

Berichten: 13120
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:00

Rpcky is ook bang voor water
ik zet er wel een tuinslang op, maar zonder sproeikop zeg maar
dat t een zacht straaltje is, is a; een stuk minder eng
voor de rest blijven oefenen!

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: shet bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:43

Lotje had dat ook heel erg.

Nu gaat het al een stuk beter, maar dan ben ik er dus ook 3 jaar iedere zomer mee bezig geweest.

Ik begon met iedere keer na het borstelen een borstel in het water dopen, afschudden en daar haar favo kriebelplekjes mee borstelen.
Dat heb ik steeds mee uitgebreid, en dan stoppen op het moment dat ze het niet meer leuk vond en weer terug gaan naar de kriebelplekjes.

Op het moment maak ik haar eerst met een borstel nat en dan voorzichtig met een gieter eroverheen. Haar hoofd sla ik over, dat vind ze gewoon echt niet prettig.

Ik was haar trouwens altijd met een borstel, met een spons wassen vind ze vreselijk.

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Re: shet bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:56

Mijn shet vindt natmaken ook eng. Maar met dit warme weer vind ik het gewoon zielig als ze staat te zweten.
Ik pak haar vast aan een touw (gewoon zelf aan de hand) en dan spuit ik met een zachte sproeier op haar. Ik doe het meteen op haar hals, want als ik aan haar benen kom, gaat ze steigeren.
Ze blijft wel redelijk staan, maar wel helemaal gespannen. Maar ik merk dat ze er ok wel van geniet om af te koelen. Ik doe het nu iedere dag, zodat ze er aan went.
Haar staart kon ik wel al eerder wassen, maar dan alleen de haren, niet de wortel.

Eejj

Berichten: 3733
Geregistreerd: 18-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:18

Gewoon blijven proberen Je pony merkt vanzelf wel dat het niet eng is en geeft dan wel toe .. probeer haar ook gerust te stellen met je stem en desnoods laat je haar iets eten zodat ze haar gedachte even kan afleiden

LisaLuna

Berichten: 4933
Geregistreerd: 05-07-05

Re: shet bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:21

Doorzetten
Als je niet doorzet zal het nooit lukken

Anchieee_

Berichten: 287
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Zaandam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 17:28

ja ik kan haar niet voeren want ze is licht hoefbevangen en ze mag dus geen voer behalve hooi. Verder heb blijf ik het proberen ik heb haar zaterdag zover gekregen dat ik haar voorbeentjes nat kreeg met de waterspuit maar daarna steigerde ze heel hoog dus het zal nog wel even duren

Eejj

Berichten: 3733
Geregistreerd: 18-12-05

Re: shet bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:54

gewoon door blijven proberen Lachen je bent gelukkig al op het punt dat je haar voorbenen een beetje mag doen. goed uitvoerig belonen kan ook met een aai over de nek of even kroelen.. het hoeft niet percé voer te zijn Lachen goed zeg !

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: shet bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:58

Ik ben begonnen met elke dag beentjes afspuiten en dan neit vast zetten maar gewoon in de bak, Uiteindelijk bleef hij keurig staan en toen was hij er voor eht grootste gedeelte al over heen