fokken met shetlanders

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roompie
Berichten: 442
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: alphen a.d rijn

fokken met shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 16:27

wat vinden jullie, vanaf welke leeftijd zou je met je hengst gaan fokken,
ons hengstje is namelijk 1 jaar,
en begint de merries al behoorlijk intressant te vinden.
en heeft ook nog eens goede papieren ?!

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:54

Pas in het jaar dat hij 3 word mits hij goedgekeurd is!

Een hengst die niet goedgekeurd is zal ik zelf NOOIT laten dekken. Klantjes voor de worst lopen er al genoeg!!!!

Mijn hengst van 1,5 maand vind ik nu zelfs al pittig mans en heeft al op al mijn merries gezen . Maar die gaat tot z'n 3e bij Dennis en de drachtige merries als hij straks afgespeent is.

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:56

Dennis schreef:
Een hengst die niet goedgekeurd is zal ik zelf NOOIT laten dekken. Klantjes voor de worst lopen er al genoeg!!!!


Je haalt me de woorden uit de mond

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: fokken met shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:23

Een hengst kan vanaf zijn 2e dekken als het gaat om gezondheid e.d. Voor de waarde van de veulens zou ik wachten tot hij goedgekeurd is. Of op zijn 2e laten dekken en de merriehouder vertellen dat het veulen een papier kan krijgen via dna onderzoek nadat jullie naar de keuring zijn geweest.

Maaik
Berichten: 5672
Geregistreerd: 05-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 23:07

Idd vanaf zijn 3e mits hij goedgekeurd is wordt die pas echt gebruikt zeg maar.
Er zijn maar weinig mensen die een hengst die niet goedgekeurd is op hun merrie laten.

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:55

helaas gebeurd dat dus wel heel veel

Maaik
Berichten: 5672
Geregistreerd: 05-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:48

Volgens mij is het al een stuk minder als eerst..

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:02

Ik zou ook niet fokken met hengstjes die niet zijn goedgekeurd. Straks hebben ze fouten in de bouw oid. Niet verstandig.

roompie
Berichten: 442
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: alphen a.d rijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 11:14

dan wachten we nog 2 jaartjes af,,
we willen hem zoiezo laten keuren, hij kan namelijk lopen als een gek,

en ik heb al meerdere keren te horen gekregen dat hij een super bouw heeft..

even afwachten dus

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:35

Er zijn ontzettend veel mensen die shets zonder papieren fokken.
met gebruikspony;s geef ik niks om papieren, maar bij shets wel. De markt is gewoon helemaal verzadigt, makkelijk hengstje van de buren, op marktplaats wordt je doodgegooit met papierloze dekhengstjes

LisaLuna

Berichten: 4933
Geregistreerd: 05-07-05

Re: fokken met shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:24

Ik denk bij 2 of 3 ofzo
1 is wel jong nog

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: fokken met shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:52

Ik dek ook niet zonder dat ze goedgekeurd zijn, om dezelfde reden als alle andere er lopen al genoeg misvormde, dwergen of slagers klantjes rond helaas. Daarnaast zou ik nooit met een hengst dekken voor dat ze minimaal 2,5 jaar.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: fokken met shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:27

Bronco is papierloos en heeft nu 1 nakomeling.
Ik vind het geen probleem, want die mensen deden het echt voor de liefhebberij, wie ben ik dan om ze dat te weigeren, want ik vind het leuk om kinderen van hem te zien.
Als ik nee had gezegd hadden ze wel verder gezocht naar een ander papierloos hengstje.

maar verder hebben jullie wel gelijk hoor...maar er zijn genoeg mensen die niet om papieren geven (zoals ik dus).

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: fokken met shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:50

Ik zou alleen al om papieren gevon omdat ik dan grote zekerheid heb op de gezondheid van de hengst. Je kan er dan vanuit gaan dat ze geen erfelijke gebreken hebben en dat soort dingen

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: fokken met shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:35

Niet helemaal. Ook merries kunnen fouten door geven, omdat, als een merrie papieren heeft ze niet per zé naar de keuring moet Knipoog .

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: fokken met shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:48

Nee dat is waar, maar als je zelf een correcte merrie hebt dan heb je die zekerheid veel meer met een goedgekeurde hengst. Dus daaro zou ik nooit met een hengst dekken die enit goedgekeurd is. Ik zou ook nooit een merrie kopen die en erfelijk gebrek heeft.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: fokken met shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:00

Weet ik, maar ook in de merriestam (verdere generaties terug) kunnen (verborgen) gebreken zitten 100% zeker weten kun je het nooit, maarja dat is ook een onderdeel van het principe: fokken is gokken.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: fokken met shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:04

Vind ik ook , en gebreken of bijvoorbeeld misvormingen daar heb je altijd een kleinen kans op.

Ik maak er geen gewoonte van maar als mensen graag bronco als vader van hun veulen willen heb ik daar geen problemen mee..(en Bronco zeker niet Haha! )

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: fokken met shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:54

fjordnina schreef:
Weet ik, maar ook in de merriestam (verdere generaties terug) kunnen (verborgen) gebreken zitten 100% zeker weten kun je het nooit, maarja dat is ook een onderdeel van het principe: fokken is gokken.


daarom worden nu ook de merries veterinair gekeurd voor ze in het stamboek worden opgenomen. Knipoog

maar je hebt wel gleijk hoor, eerder gebeurde dat niet en kon het net zo goed bij de moeder wegkomen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: fokken met shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:16

Ik zou gerust een merrie kopen met een erfelijk gebrek, maar dan niet om mee te fokken. Heb zelf een onderbijtertje gehad, en heb de kopers ook duidelijk afgeraden ermee te fokken.

Anoniem

Re: fokken met shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:40

Ik vind het triest als je ziet wat er aan papierloze shetten rondloopt. Veulens op de paardenmarkt die zelfs achtergelaten worden als niemand ze voor 50 euro wil kopen.
En wat er nu mee gebeurd met de chip en paspoort verplichting wil ik niet eens weten, want het kan iig niet uit ze mee te nemen naar de markt.

Dus nee, ik zou ook niet fokken met een papierloze pony, tenzij voor mezelf, maar dat zegt bijna iedere fokker van worstpony's in het begin, tot het schattige er af is en ze weg moeten.

Mijn shet heeft wel papieren en ik wil ook alleen een veulentje van een ggk hengst, en het veulen wil ik nog houden ook.