Hoe bereiden jullie je shetlander voor, voor de keuring??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

Hoe bereiden jullie je shetlander voor, voor de keuring??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 22:03

Nou ja,

De vraag zegt het al, ik wil Omar 26 augustus uitbrengen op de keuring en nu wil ik van jullie graag weten hoe jullie je shetjes daar op voorbereiden, kwa beweging, poetsen etc..
Wil 'm in ieder geval wel een paar uurtjes per dag binnen gaan zetten, want meneer heeft op het moment een hangbuik van het vele gras eten, btw staatie wel kort op het land hoor, maar hij wordt gewoon snel te dik, maar de vraag is even hoe daar mee te beginnen, begin je een week van tevoren of een paar dagen?
Dit word m'n de eerste keer dat ik zelf meedoe met een keuring ipv de toeschouwer te zijn, en ik hoop dat jullie me nog wat tips over de voorbereiding kunnen geven,

groetjes maartje

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:37

Zorg dat hij niet te dik is (maar ietsje mollig zien ze wel graag, mijn sportpony's moet ik echt voor de keuring serieus bij gaan voeren).

Die van mij staan er altijd in sport conditie bij(worden ook fanatiek gereden) en die moeten wat voller. Zorg dat hij gewoon niet te dik, niet te dun is, mooi glimt en lekker in z'n vel zit.

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:34

merries zien ze liever te dik dan te dun, maar jij hebt zo te horen een ruintje, dus die zien ze liever wat strakker.
dan een of 2 dagen ervoor goed wassen en staart en manenn ontklitten, en dan voor de keuring weer de staart en manen netjes, wit halstertje om, en zorgen dat je iemand hebt die hem aanjaagt. hoefjes e d spreekt voor zich dat die netjes moeten zijn

roompie
Berichten: 442
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: alphen a.d rijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:44

intressant topic, ik hou hem in de gaten.

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:47

Toen ik een keuring ging lopen, ging ik van te voren wel een paar keer oefenen met lopen en met begleiden aan bijv. de rechterkant, omdat ik normaal eigelijk links van haar loop. Was dus meer voor mij oefenen dan voor haar

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Hoe bereiden jullie je shetlander voor, voor de keuring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:10

je moet bij de keuring ook gewoon links lopen ja

Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

Re: Hoe bereiden jullie je shetlander voor, voor de keuring??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 20:52

Links lopen en zorgen datie glimt van top tot teen is niet zo'n probleem, alleen het op gewicht komen zal een wat groter probleem worden, ik denk dat ik daarom ook, omar een weekje van tevoren een paar uurtjes per dag ga binnen zetten

hola
Berichten: 68
Geregistreerd: 04-05-05

Re: Hoe bereiden jullie je shetlander voor, voor de keuring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:45

hajjjjj
wij trainen onze shetjes (wel voornamelijk hengsten dan maar dat maakt niet uit) door bijv over balkjes te draven voor de stuwing en het tillen van de beentjes! maar het is gwoon heel belangrijk dat ze braaf zijn, goed in conditie en niet te mak zijn dat ze niet meer op de zweep reageren! en oefenen om netjes stil te staan is ook belangrijk !!! mag ik vragen welke afstamming jou pony heeft en na welke keuring jullie moeten???

groetjes

ps. maak je shet niet te dun want dat willen ze niet meer hij mag best dik zijn ofja dik maar dan zet je m een dag voor de keuring binne dan is de grasbuik eraf en dan zijn ze mooi! ze mogen egt niet dun zijn eerder iets te dik!

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Hoe bereiden jullie je shetlander voor, voor de keuring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:52

dat werkt bij merries idd, maar ruinen zien ze juist liever niet te dik hoor. ben ook wel benieuwd naar afstamming Lachen

Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

Re: Hoe bereiden jullie je shetlander voor, voor de keuring??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 11:46

Omar is van Gloriant van de Belschuur, en ik ga naar de keuring in capelle a/d ijsel 26 aug

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Hoe bereiden jullie je shetlander voor, voor de keuring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:59

F-AM -> SH

irma24
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hoe bereiden jullie je shetlander voor, voor de keuring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:58

Omar schreef:
Nou ja,

De vraag zegt het al, ik wil Omar 26 augustus uitbrengen op de keuring en nu wil ik van jullie graag weten hoe jullie je shetjes daar op voorbereiden, kwa beweging, poetsen etc..
Wil 'm in ieder geval wel een paar uurtjes per dag binnen gaan zetten, want meneer heeft op het moment een hangbuik van het vele gras eten, btw staatie wel kort op het land hoor, maar hij wordt gewoon snel te dik, maar de vraag is even hoe daar mee te beginnen, begin je een week van tevoren of een paar dagen?
Dit word m'n de eerste keer dat ik zelf meedoe met een keuring ipv de toeschouwer te zijn, en ik hoop dat jullie me nog wat tips over de voorbereiding kunnen geven,

groetjes maartje



Hoi Maartje.

een week van te voren laten stappen draven en stil staan dat hij dat al kent en er aan went.
Ik ga met mijn shetlanders ook naar de keuring en ik zet ze 2 dagen van tevoren in de stal.
Dan trekt de buik wat strakker.
Dan een dag van te voren wassen oortje uitknippen je mag aan een shetlander niet te veel aan doen ze moeten veel behang hebben er zo natuurlijk mogenlijk eruit zien.
De manen aan twee kanten leggen maak ik vast met kleine stiekjes.
en dan was het wel een beetje.
ik hoop dat je er wat van op gestoken hebt.

Groetjes Irma

Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

Re: Hoe bereiden jullie je shetlander voor, voor de keuring??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 23:00

nou hier heb ik zeker wel wat aan, hardstikke bedankt voor de tips !!

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Hoe bereiden jullie je shetlander voor, voor de keuring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:11

Mijn shet gaat in oktober naar de keuring in Heteren.
Maar haar manen hangen aan 1 kant, hoe krijg ik ze aan beide kanten??

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Hoe bereiden jullie je shetlander voor, voor de keuring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:38

na het wassen naar 2 kanten kammen, en dan elasthiekjes erin, pas voordat ze aan de beurt is eruit halen en de manen allemaal naar achter kammen

AvWShots

Berichten: 2510
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: zuid-holland

Re: Hoe bereiden jullie je shetlander voor, voor de keuring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:35

Zorg er voor dat je paardj een gezonde uitstraling heeft,
Mooi schoon en verzorgt er uit ziet,
Goed loopt en dan komt het wel goed

Anoniem

Re: Hoe bereiden jullie je shetlander voor, voor de keuring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:56

elinax21 schreef:
na het wassen naar 2 kanten kammen, en dan elasthiekjes erin, pas voordat ze aan de beurt is eruit halen en de manen allemaal naar achter kammen


hoezo dat naar achteren kammen eigenlijk?

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Hoe bereiden jullie je shetlander voor, voor de keuring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:08

dat willen ze op de keuring zien, dan komt de bouw beter uit

Anoniem

Re: Hoe bereiden jullie je shetlander voor, voor de keuring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:14

die van mij heeft manen tot over zijn schouders richting zijn knieën het langste punt en ook nog enorm dik.. dus als je dat anar achteren borstelt zit het over zijn kont...

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Hoe bereiden jullie je shetlander voor, voor de keuring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:27

helemaal mooi Lachen

Anoniem

Re: Hoe bereiden jullie je shetlander voor, voor de keuring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:58

dus de hals moet vrij zijn?

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Hoe bereiden jullie je shetlander voor, voor de keuring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:31

nee niet perse hoor, gaat er gewoon om dat het mooier lijkt de manen naar achter. maar ze vallen tijdens het lopen toch wel weer opzij. er zijn een heleboel fokkers die ze tijdens het lopen zelfs nog naar achter kammen, maar het hoeft dus niet

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hoe bereiden jullie je shetlander voor, voor de keuring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:12

als het erg zonnig wordt, op het heetst van de dag binnen zetten, dan blijft de kleur mooier. een tip die ik kreeg van een prof. verder de dag van tevoren een beetje laten 'indrogen'. en korten op het hooi evt, maar dat hangt ook af van de bouw van de pony. in combinatie met een kwartiertje draven aan de longe elke dag kan je hem mooi in shape krijgen hoor! hangt wel van de conditie af of hij dat aankan natuurlijk.
ik had mijn pony de avond voor de keuring gewassen, en met een fleecedeken op stal gezet ivm vies worden. voor het wassen heb ik paardenshampoo en cremespoeling gebruikt. even hier en daar bijknippen ( bij shets niet teveel knippen!), en klaar! mijn pony zag er zó uit:

Afbeelding

Afbeelding

verder staan er nog foto's bij de link in mijn onderschrift. dit was op de NMPRS keuring, bij de shet keuring moet je een wit halster hebben, en niet teveel knippen.