Beleerd, hoe nu verder?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Beleerd, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 17:18

Katinka is dit jaar 3 jaar geworden. Ik ben sinds begin dit jaar begonnen met zo nu en dan een beetje longeren, af en toe een singeltje op ed.
Het beleren voor de kar en onder het zadel was geen enkel probleem, maar ik vraag me af hoe ik dit nu het beste kan gaan uitbouwen.
Haar moeder heb ik indertijd ook zelf beleerd, is allemaal prima gegaan alleen niet volledig volgens het boekje, wat niet wegneemt dat ze alles super doet en er enorm veel plezier in heeft. Maar dat terzijde, ik wil graag tips hoe ik nu het beste verder kan gaan met deze pony.

Op dit moment staat ze 24/7 in de wei en loopt ze 2 á 3 dagen in de week voor de kar (enkelspan).
Ze pakt het vanaf het begin erg leuk op en heeft veel plezier in het werk, ik ben ook eigenlijk weinig problemen tegen gekomen, ze had alleen wat moeite met het halthouden, maar dat is inmiddels ook weg. Ze loopt voor de wagen in vrij druk verkeer, veel vrachtwagens en trekkers ed maar dat is allemaal geen enkel probleem. Uiteraard blijft het een jonge pony dus een blaadje op de weg kan zomaar ineens eng zijn Knipoog
De dag nadat ze gelopen heeft probeer ik haar altijd te laten staan, ze is nog jong en op de wei vermaakt ze zich ook wel. Daarnaast wordt ze ongeveer 1x in de 2 á 3 weken een half uurtje (maximaal!) gereden, vind ze ook prachtig.
Onder het zadel is ze duidelijk minder gewend, maar ze let goed op en is doorgaans ook erg braaf.

Ik heb zelf totaal geen haast met frequenter rijden, ik heb nog een pony staan die al langer aan het werk is en die ik ook gewoon kan pakken, momenteel pak ik Katinka eigenlijk alleen maar als ik het ruitertje van de andere pony buiten wil begeleiden.
Maar om nu maar weer terug te komen, hoe is het de bedoeling dat ik het ga uitbouwen met vaker rijden, is daar een beetje iets vast voor?
In de toekomst wil ik de dames graag in tweespan hebben en dan zal vooral bij Katinka de conditie een beetje omhoog moeten, hoewel het ook weer niet dramatisch slecht gesteld is.

Goed ik lees het alweer, lekker warrig verhaal, maar misschien kunnen jullie er wijs uit Lachen

Anoniem

Re: Beleerd, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:37

Ik zou haar tot ze 4 jaar is niet iedere dag gebruiken, maar wel regelmatig, dus wat je al doet eigenlijk, en ook een keer een poosje vrij geven. 3 is nog erg jong hoor. Geestelijk ook. Maar in het tweespan kun je toch al wel doen af en toe? Dat is toch niet zwaarder dan enkelspan?

En veel afwisselen, dus bijv. 2 keer mennen afwisselen met een keer longeren of buitenrijden.

Ik bedoel dus eigenlijk dat er niet iets vast voor is. Als ze het leuk blijft vinden is dat denk ik een goed teken, als ze dwars wordt doe je mss wat teveel, je moet het een beetje aanvoelen .

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Beleerd, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:35

Als ze het maar leuk blijft vinden. Dat is wat ik met mijn pony's iig altijd doe. Trendy loopt nu net onder het zadel, is ook super braaf, heeft haar eerste buitenritje langs de weg, naar het bos en haar eerste kinderlesje er al op zitten. Maar wil haar echt niet vaker dan 2, hooguit 3x per week(dat enkel als ik door omstandigheden een lespony te kort heb) pakken voorlopig. Over een tijdje wil ik haar ook rustig aan gaan betuigen, maar heb daar nog helemaal geen haast mee.