Veulen afspenen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chihiro

Berichten: 458
Geregistreerd: 26-06-06

Veulen afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 19:03

Hoe oud moet een shet veulen zijn voordat je het kan afspenen?
En hoe kun je dat het beste doen? Eerst in een wei er naast zetten of gelijk in 1x naar een andere wei brengen?

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Veulen afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:12

Niet voordat ze vier maanden zijn in ieder geval. Soms werkt het goed om inderdaad te scheiden door ze in weides naast elkaar te zetten soms werkt dat juist helemala niet en gaat ze dor het draad heen. Denk dat je het beste tegen die tijd kan kijken hoe de merrie reageerd als je haar bij eht veulen vandaan haalt om te poetsen e.d.

Chihiro

Berichten: 458
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Veulen afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 19:19

Aah ja, ze is al bijna 3 maanden...
Als het veulen naar me toekomt om te kroelen en de merrie ziet het, komt ze met haar oren in de nek het veulen bij me vandaan beuken ... En als we de merrie vastzetten om met het veulen bezig te zijn staat ze heel onrustig te graven en te hinniken ...

Dus ik denk dat je gelijk hebt en dat ze door de draad gaat ..

Heel erg bedankt iniedergeval! Haha!

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Veulen afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:22

Ja dan denk ik dat ze beter uit elkaar kan halen en kan zorgen dat ze elkaar enit kunnen horen

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: Veulen afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:59

6 maanden, en ze moeten elkaar niet kunnen zien/horen. Veulen kan het beste wel met andere soortgenoten staan.

_Blacky_

Berichten: 2328
Geregistreerd: 21-01-06

Re: Veulen afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:11

er staat ook een andere pony bij en toen we die(toe hadden ze nog geen veulens) weg haalde om over het erf te wandelen is ze ook al door het draad gesprongen.

@kayuna: ik zal morgen gewoon aan de eigenaar vragen,
want hun weten wel wanneer ze weg mogen denk
en pony's die van hun afkomen zijn wel goeie lieve pony's

moet jemaar even vragen morgen

Chihiro

Berichten: 458
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Veulen afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 11:20

Ja, das goed.
4 en 6 maand is toch wel een erg verschil ..

_Blacky_

Berichten: 2328
Geregistreerd: 21-01-06

Re: Veulen afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:43

presies

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Veulen afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:57

4 maand is het minimale. 6 maand is voor veel veulens beter. Gewoon helemaal scheiden, na een weekje zijn ze eraan gewend. DAn kan het veulen nog niet weer naar de moeder toe, maar zijn ze wel rustig.

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Veulen afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:24

Idd, niet voor de leeftijd van zes maanden. Maar je kunt gerust voor die leeftijd al beginnen met het scheiden van moeder en veulen voor kortere tijd. Dan is de impact van het spenen een stuk lager.

Veulen dan wel opsluiten in een ruimte waar het niet uit kan komen en waar het zichzelf niet kan verwonden.

_Blacky_

Berichten: 2328
Geregistreerd: 21-01-06

Re: Veulen afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:26

ze gaan dan rond 4 maanden weg
dat lijkt me wel goed toch
vooreen shetlander:P
veel plesier ermee alvast roos en ik hoop dat het doorgaat
xxx

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Veulen afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:33

Vraag jezelf eens af: waarom zou 4 maanden voor een shetlander "wel goed" zijn? Waarin verschilt een shetlander van andere rassen/types paarden?

Ok, op die leeftijd kan zo'n veulen zich misschien wel redelijk redden. Het peuzelt wat gras of hooi op, krijgt misschien ook wat krachtvoer binnen (mits aangeboden) maar het is niet alleen voeding wat het veulen van de merrie krijgt. Het is zoveel meer. De merrie voedt het veulen op, biedt bescherming aan het veulen... het is vooral belangrijk voor de mentale ontwikkeling van het veulen dat het tot een minimale leeftijd van 6 maanden bij de moeder blijft lopen.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Veulen afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:37

Ik denk dat het per dier afhankelijk is. Mijne is met 4½ maanden gespeend aangezien ze elkaar toch niet moesten Haha!

Hij dronk bijna niet meer, ze waren continu aan het vitten op elkaar, en als ik de merrie ging halen bleef het veulen rustig alleen staan en andersom ook. Dus dan kan het opzich best in dit geval.

Maar iig nooit korter als 4 maanden.

Het lijkt me het beste als ze naar elkaar roepen er voor te zorgen dat ze elkaar niet kunnen horen, dan is de rust zo snel mogelijk terug.

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Veulen afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:19

Idd, het verschilt wel per veulen en merrie. Als je een veulen hebt, wat de merrie helemaal leeg trekt en het veulen kan zelf goed eten, dan is het beter om het veulen geleidelijk aan te spenen.

Maar wat mensen soms zien als vitten, kan ook een correctie van de merrie zijn. Het veulen leert zijn grenzen kennen. Als je dan het veulen bij de merrie vandaan haalt, heeft het nog niets geleerd. En hengsten zijn sowieso veel speelser dan merries.

Waar het veulen ook heen gaat na het spenen... of het nu op het bedrijf/zelfde stal blijft of het gaat naar een opfok of wat dan ook, als het maar in de groep komt.

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Veulen afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:38

Mijn eerste veulen(gekocht toen ze 4 maanden was samen met haar moeder) heef tot ong 7 maanden bij haar moeder gelopen. Gewoon gezellig.
Het veulen van vorig jaar was aardig zelfstandig en was verkocht. Dus die is op 5 maanden weg gegaan.

Het veulen van dit jaar is nu bijna 2 maanden en ik denk dat het echt met 4 maanden gebeurd is voor hem. Met een maand kon ik hem al alleen (met de andere pony's) op het land laten als ik zijn moeder mee nam, hij kwam gewoon niet. Dan niet hoor (ook wel makkelijk met rijden enzo hoor Knipoog ). Hij drinkt nu al weinig bij zijn moeder en staat op het land nooit bij zijn moeder(wel bij zijn grote zus en tante's).