shetje zoeken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NotNice

Berichten: 1231
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Rotterdam e.o.

shetje zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 10:12

Als alles mee zit heb ik over een half jaartje een mooi weilandje, stallen enzovoorts tot mijn beschikking (een vriendin gaat verhuizen Haha! ) en nu denk ik erover om een leuke knuffel-shetlander voor mijn dochter te kopen. Mijn vriendin is al helemaal enthousiast, en mijn dochter mag het nog even niet weten anders verwacht ze dat hij morgen al met een grote strik op z'n rug in de woonkamer staat...

maar nu mijn vragen:
- hoe kom je aan een leuk shetje? Marktplaats enzo vertrouw ik niet zo...
- wat kost een shetlander? en een veulen? en dan bedoel ik niet de gratis-af-te-halen-hij-bijt-alleen-een-beetje-typetjes!
- mag hij 24/7 buiten staan of moet hij in een box?
- is een shet-veulen ook leuk om mee te beginnen? zijn ze makkelijk op te voeden?
- zijn ze makkelijker te beleren dan een 'echt' paard (SORRY!!!!) vanwege hun formaat? ik kan er natuurlijk niet zelf op gaan zitten en mijn dochter is nu net 4, dus het wordt vooral kroelen en aan het halster rondhobbelen
- er zijn al 2 ponies (die van mijn vriendin), allebei ruin, kan daar zomaar een shetlander bij of wordt die dan geterroriseert door de 'grote jongens'?

en nu de laatste en meest pijnlijke:
- mijn dochter blijft geen 4 jaar en ook niet klein, is het zielig om een shetlander op het land te laten staan (niet alleen, da's helemaal zielig!) als ze er te groot voor is of valt dat wel mee? ik vind een pony aanschaffen voor een kind niet iets dat je zomaar moet doen, ik wil nu al een beetje nadenken over de toekomst van het beestje, juist omdat ik nu al zeker weet dat ze 'eruit gaat groeien'

ik snap ook wel dat een shet geen teddybeer is, en dat is ook precies de bedoeling, ik wil dat mijn dochter nu al leert met dieren omgaan. daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen in mijn ogen. ze zal ook (voorlopig) niet zonder toezicht de pony mogen verzorgen en mee 'spelen'. Het gaat zowiezo nog minimaal een half jaar duren voor het zover is (leuk, een shet van Sinterklaas, dat gaat nooit in haar schoen passen Clown ) en tot die tijd mag ze gewoon op de manege shet-kroelen. dan weet ik in ieder geval zeker dat ze het leuk vind, anders gaat het hele feest echt niet door!

dus antwoorden, ervaringen, tips en hints (en leuke shet-aanbiedingen voor over een half jaar Haha! ) zijn welkom!

Anouk13
Berichten: 130
Geregistreerd: 08-05-06

Re: shetje zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:19

Shetlandertjes kun je overal eignelijk wel vandaan halen..
Ze kosten meestal rond de 100/200 euro geloofik
hij kan 24/7 buiten staan maar dat moet je zelf weten
van shet veulens weet ik het niet(A)
en of hij goed word opgenomen in "de groep" dat ligt er maar net aan.
Als je dochtertje erop is uit gegroeit kun je m altijd voor de kar zetten hea..! nou veel plezier enzo khoop dat k je een beetje heb geholpen xxx

NotNice

Berichten: 1231
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Rotterdam e.o.

Re: shetje zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 10:22

dank je!
WOEHOE, karretje, da's leuk! (denk ik)

oh, en als het een hengst is, is hij dan lief te houden of moet hij daarvoor geruind worden?

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: shetje zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:25

Veel hengsten worden toch wel erg brutaal, en zeker geen kinderpony's. Dus ik zou dan toch gaan castreren.

NotNice

Berichten: 1231
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Rotterdam e.o.

Re: shetje zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 10:36

@Dennis: ik zie op jullie site dat jullie een shetland-stal hebben, heb jij tips over waar ik het beste kan kijken voor een leuke shetlander/veulen?

ik heb de tijd hoor, zoals ik al zei het duurt nog minimaal een half jaar voordat we ruimte hebben, dus ik kan me lekker erin verdiepen

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: shetje zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:14

Wat zoek je precies? Ik heb zelf op het moment niets te koop staan(Xavi mag voorlopig nog even blijven Knipoog ) en weet zo ook niets.
Stal Liebas heeft altijd wel leuke pony's te koop staan(in alle leeftijden). Fleur1977 weet volgens mij ook nog wel een paar leuke veulens en/of jaarlingen te koop staan.
Als je door geef wat je zoek wil ik ook wel wat voor je rond kijken.

NotNice

Berichten: 1231
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Rotterdam e.o.

Re: shetje zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 11:56

dank je, op dit moment zoek ik even niets omdat ik weet dat zodra je serieus begint met zoeken je binnen een paar dagen/weekjes een leuk paardje kan vinden en mijn vriendin moet eerst verhuisd zijn voordat er een shetje kan komen

ik weet nog niet precies wat ik wil, veulentje zijn natuurlijk super-schattig maar daar kan een kleuter van 4 jaar niets mee.

Ik denk dat ik op zoek ga naar een gewone, leuke, lieve, schattige, brave en vooral ingereden knuffel-shet die leuk met kinderen is. Bijvoorbeeld eentje die van een kind is geweest dat er nu is uitgegroeid en plaats moet maken voor een grotere pony. Of een shet die bijna met pensioen mag, ik twijfel namelijk of een jong dier (onder de 10) wel verstandig is aangezien mijn dochter er zeker uit zal groeien binnen 5 jaar en hij daarna naar alle waarschijnlijkheid het land op gaat.

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re: shetje zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:23

Geen veulen kopen Zeker omdat je dochtertje zo jong is, zou ik een wat oudere, meer ervaren shet nemen.
Hij/zei kan gewoon erbij in de groep, meestal worden ze wel geaccepteerd.
Kan gewoon hele winter op het land blijven, schuilstalletje/een paar goede bomen is al genoeg beschutting.
Marktplaats is niet altijd oplichterij hoor, staan ook hele mooie ponytjes bij Ja En anders is er ook nog wel eens een advertentie op bokt!
Heel veel succes naar het zoeken naar een leuke shet Lachen

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: shetje zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:43

Ik denk dat ik toch een oudje aan zal raden, het liefst eentje die als klimrek gebruikt is en bijvoorkeur grote maat(die zijn veel cooler dan die kleine hittepetitten). Tegen de tijd dat je dochter te groot is is de pony dan 'op' en kan hij met pensioen. Een kinderpony is echt goud waard dus zou daar niet op bezuinigen(liever kwa aanschaf 100/200 euro meer betalen dan met een rotbok terug komen), aankoop is een schreintje van wat je uit eindelijk aan onderhoud betaal.

Anoniem

Re: shetje zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:46

Wij hebben een shetland hengst veulen van de slager 'gered'.
We hebben het 2 maanden geleden laten ruinen en sindsdien is het een hartstikke lief beest. Heel knuffelig enzo.
En het is het niet zielig om een shet op wei te hebben zonder te rijden, als ie nog maar aandacht krijgt en met andere op wei staat.

NotNice

Berichten: 1231
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Rotterdam e.o.

Re: shetje zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 20:17

Dennis schreef:
het liefst eentje die als klimrek gebruikt is

ja, zo eentje!
dan kan die nog een paar jaar als klimrek dienen en daarna lekker genieten van een welverdiende rust!

ik denk dat ik als het zover is gewoon hier een oproep plaats, iets in de trant van "goed tehuis en bergen kleuterknuffels aangeboden voor lief klimrek/troetel-shetje"

Maaik
Berichten: 5672
Geregistreerd: 05-01-05

Re: shetje zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:51

Idd geen veulen nemen. Die moeten als je hem van vroef afaan mak wilt hebben een duidelijke baas hebben en goed op hun plaats gewezen worden. Ze gaan ook puberen en dan is er geen beginnen meer aan voor je dochter en zal jij moeten oplossen. Dat is natuurlijk ook niet leuk! Lachen

Idd wat dennis al zei, een lekker oud beesje die zijn laatste jaartjes mag slijten bij een klein meisje die haar pony doodknuffelt.

Marktplaats, Speurders, 2e hands.. Daar heb ik op gekeken toen ik me shet zocht. Uiteindelijk heb ik de leukste op speurders gevonden.

Als je het niet vetrouwt laat je pony dan voor de aankoop keuren door de DA e.d. (Ik raad dit zowiezo bij elke pony aan).
Wel zou je rond de 300 euro betalen voor een klimrek-pony. Betaal liever iets meer en je weet dat het een super pony is dan iets minder waar je je twijfels bij hebt!
Kan gewoon dag en nacht buiten staan. Daar hebben ze de bescherming wel voor.

Hmm... Nu was ik zo'n beetje klaar denk ik Haha!

p.s. Ik zou wel zo'n moeder willen hebben die een pony op die leefdtijd voor me kocht Haha!

Lucy_

Berichten: 1876
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Bleskensgraaf

Re: shetje zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 00:15

Ga eens op http://www.sporthorses.nl kijken Lachen Moet je wel zoeken bij pony's natuurlijk Knipoog
Ik zal een wat oudere Shet nemen, een jaartje of 15. Die zijn meestal rustiger en vertrouwelijker Lachen
En op zich is het niet zielig op een Shet in de wei te laten staan Knipoog Als je een wat jongere neemt kan je er ook nog mee fokken en dan het veulen weer verkopen, verdien je er geld aan Lachen Of zoals ik al had gelezen voor een karretje zetten of kleine kinderen erop laten rijden Lachen Er zijn zat mogelijkheden!

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: shetje zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 10:20

Hayy,

Shetlanders zijn minder duur als 'normale ponys' ze kunnen 100,- zijn
maar ook 500,- ligt eraan.. Of ze papieren hebben... wat ze kunnen.
En de leeftijd enz. Telt allemaal mee.

Een shetje beleren is lang zo moeilijk nog niet. Jij kan er zelf (Als volwassenen) ook aan mee helpen .. bijvoorbeeld door te beginnen
met lange lijnen werk.. zodat je pony door heeft hoe het 'sturen' werkt.
Dan een zadeltje erop... en hoofdstelletje langzaam.. als de pony goed
gewend is aan jou/jullie zal die veel voor jullie doen en niet teveel tegen-
werken.
En dan nog het 'eraf groeien' ik heb zelf ook altijd op shetlandertjes
gereden... maar op een dag was ik er toch echt af gegroeit.. ja jammer..
maar dat is nou eenmaal zo..
Maar ik heb nog steeds 2 shetten (1 mini en 1 grote) Waar ik alsnog
heel veel plezier van heb ondanks dat ik er niet meer op kan.
Ik leer ze kunstjes (Vrijheidsdressuur) Ik longeer ze , lopen voor de kar
en ik doe langelijnen werk.. Allemaal super leuk Lachen

Máár .. als ik jou was zou ik toch gaan voor de wat oudere shet...
die al alles kent enz. en dan kan je dochtertje er meteen op Lachen
én kan dr alsnog mee knuffelen en lekker trutten.

eympjj
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Leerdam

Re: shetje zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:33

Helemaal eens met vorige reacties. Vork En als je dochtertje van haar pony afgegroeid is, zijn er nog steeds veel mogelijkheden: vrijheidsdressuur, voor de kar, lekker mee wandelen, vrij springen enz. (Ik wacht al 10 jaar op zo'n aanbod van mijn ouders! Tong uitsteken Verdrietig Knipoog) Nee, even serieus: ik vind het echt heel goed van je dat je je dochter zo op leert groeien met de zorg voor een dier, en het is natuurlijk ook heel leuk voor je kind! Pling

shetlandfan
Berichten: 2354
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Ergens in NL.

Re: shetje zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 01:12

Ik zou voor een ervaren shetje gaan van ongeveer de meter, in ieder geval een grote. De meeste kinderen kunnen daar nog wel op blijven rijden tot ze een jaar of 12 zijn, sommige nog langer.

Misschien wel een idee om de pony eerst een periode op proef te hebben zo kan je kijken of het wel klikt.
Shetjes kunnen zowel 24/7 buiten als op stal. Vraag wel na wat de pony gewend is. Een shet die zijn hele leven 24/7 buiten heeft gestaan kan je dan niet zomaar in een box zetten.

NotNice

Berichten: 1231
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Rotterdam e.o.

Re: shetje zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 13:08

bedankt voor alle leuke en leerzame reacties Knipoog

de papieren en wat de shet allemaal kan boeit me eigenlijk niet zo
de hoofd-eisen zullen zijn: lief voor kinderen, moet lang kunnen stilstaan bij de penny-aktiviteiten (kroelen, poetsen, enzovoorts), leuk rondhobbelen (maar niet teveel hobbeldebobbelen anders klettert de kleuter eraf!) en veel haar anders valt er niets te borstelen (en waar doen we dan de strikjes in?). Ik persoonlijk wil het liefst zo'n hele pluizige, met mega-teddybeer-look, maar tegen de tijd dat we het weitje hebben gaan we gewoon voor het liefde-op-het-eerste-gezicht-gevoel van mijn dochter af (en op wat de veearts ervan zegt).

oh, en heel belangrijk: hij mag niet te makkelijk te vangen zijn in de wei want mama wil ook lachen langs de kant Haha!

@Ramona_lief: ik had ook graag zo'n mama gehad, daarom ben ik er nu zelf een Pling

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Re: shetje zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:30

Als je zo ver bent om een shetje aan te schaffen kan je mij ook eve een pb sturen, wij hebben vaak ook nog lieve kindershet pony's te koop, ook grote maat.