Paspoort aanvragen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 21:16

Ik heb het topic maar hier neergezet omdat er hier waarschijnlijk wel een aantal mensen zijn die wat over het NMPRS of NSPS stamboek afweten.


Ik heb nog steeds geen paspoort voor mijn pony en wil dat nu dus eindelijk aan gaan vragen.
Mijn probleem is alleen dat ik Bliksem niet wil chippen en nergens kan vinden of registratie via DNA ook toegestaan is.

Daarnaast zijn er ook geen ouders oid van Bliksem bekent en heeft hij dus ook geen papier.
Ook wil ik hem als het zomerseizoen is afgelopen laten castreren en zie ik op de site van het NMPRS alleen maar regels over het registreren van hengsten, merrie's en veulens staan en niks over ruinen. Is het dus zo dat ze geen ruinen aannemen?

Waar ik dus eigenlijk op hoop is dat iemand hier mij een uitleg kan geven die een stuk minder uitgebreid en ingewikkeld is als die informatie die op de NMPRS site staat.

Groetjes Shelley

*edit: typfout

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:59

Het NMPRS registreerd ook ruinen, dat is geen probleem. Met een ruin kan je daar zelfs naar de keuring.

Hoe het met DNA ipv chippen zit weet ik niet. Mijn pony's zijn (bijna) allemaal gechipt en getatooeerd(shetlanders he Knipoog ). Dennis zelfs getatooeerd, gechipt en DNA getest(dat laatste ivm zijn goedkeuring).

Als je alles zeker wil weten moet je even beide stamboeken bellen.

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:01

Ik dacht dat chip gewoon voor alle paarden verplicht was in NL

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 16:09

Ik zit nu dus heel erg te twijfelen.

Het is een heel erg gedoe om kwijtschelding van een chip aan te vragen dacht ik.
Ook al is het heel onwaarschijnlijk ben ik toch bang dat de chip schade aan gaat brengen.
En al zou het gebeuren is het nou eenmaal zo dat ik geen geld heb voor torenhoge dierenarts rekeningen.

Ik zit er echt heel de dag aan te denken maar kan nog steeds geen besluit nemen.
Laatst bijgewerkt door Bliksem op 14-07-06 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:14

Ik weet neit of de ontheffing aan te vragen geld kost zal vast wel weer want wat kost tegenwoordig geen geld. Maar dan ben je er nog niet DNA kost al gauw 50 euro. Bij elke controle zal je dus opnieuw die 50 euro moeten betalen om opnieuw haren te laten trekken zodat ze kunnen controleren of het wel dat paard is. Dsu het levert inderdaad een hoop ellende op.

Chippen en paspoort kost dacht ik bij het NMPRS 35 euro tenminste dat heb ik toen betaald. DNA kost bij het NMPRS 50 euro.

Laureentje
Berichten: 485
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Venlo

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:07

DNA is ook mogelijk voor shetten. Voor de paarden kun je een dispensatie aanvragen dmv het KNHS Misschien kan dit ook voor shetten. De kans dat je een DNA test moet doen ter controle is klein.
Ruinen worden aangenomen want ik heb dit probleem ook gehad. Ik heb toen het stamboek voor shetlanders in nederland gecontacteerd en via hun is er iemand langsgekomen die hem gechipt heeft en geschetst heeft. In het paspoort staat ook alleen hij, want van hem zijn de ouders ook niet bekend. Dus het kan allemaal wel. Laat je geen onzin aanpraten, ieder paard kan een DNA hebben ipv een chip, dus ook shetlanders.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:36

Niemand zegt toch ook dat het niet kan Knipoog

Alleen bij het NSPS kan je niet naar keuringen

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:25

Ik zou hem gewoon bij het NMPRS laten registeren en dan een paspoort en chip. Is de meest doorsnee, makkelijke en betaalbare manier om een pony officiƫel te laten registreren.

Al onze pony's zijn overigens gechipt.

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:32

Ik weet niet precies hoe dat met het DNA zit, maar toen ik Ulvy heb laten chippen heeft de DA de rest afgehandeld. Binnen twee weken kregen we van het NSPS een paspoort binnen en totale kosten waren ongeveer 50 euro.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:14

dat is ook duur dan, ik was in totaal 25 euro kwijt voor chip en paspoort

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:39

Ik weet niet waar het verschil in zit dan. Je moet natuurlijk ook nog voorrijkosten betalen, maargoed mijn vader heeft betaald dus ik weet het niet heel precies.

xMnOn

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Oude Wetering

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:20

karoliena schreef:
dat is ook duur dan, ik was in totaal 25 euro kwijt voor chip en paspoort



Waar kan je dat laten doen dan?
ik heb een ruin die nog niet gechipt is,
ook nog geen paspoort.
Maar ik heb ook geen idee waar en hoe je dat moet laten doen.
Maar het moet wel gebeure deze zomer, het moet namelijk voor 2007!
Elk paard moet dan ingeent, gechipt en een paspoort hebben geloof ik,
in ieder geval, zoiets hoorde ik. Knipoog Ach gut

Laureentje
Berichten: 485
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Venlo

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:06

nee hoor de paarden hoeven niet perse gechipt te zijn, DNA mag ook

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 07:14

Je kunt het via een stamboek laten doen of bij de dierenarts Knipoog

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:56

Shettengek gewoon even je DA bellen ze kunnen je wel helpen.

xMnOn

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Oude Wetering

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 13:32

deedee19 schreef:
Shettengek gewoon even je DA bellen ze kunnen je wel helpen.



Oke Lachen Bedankt

Anoniem

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:49

waar kan je allemaal je shet laten registreren dan? en wat zijn die site's daarvan?

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:34

NSPS, alleen register, kan je dus niet meedoen an keuringen, tenzij paardje volledig papier heeft van dat stamboek.
http://www.shetlandponystamboek.nl/

NMPRS: Merries en ruinen kunnen gewoon aan keuringen meedoen, hengsten alleen als ze minimaal 1 ouder op papier hebben en DNA getest zijn kunnen worden. De vader moet een goedgekeurde dekhengst zijn bij een erkend stamboek.
http://www.minipaarden.nl/

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:13

karoliena schreef:
NSPS, alleen register, kan je dus niet meedoen an keuringen, tenzij paardje volledig papier heeft van dat stamboek.
http://www.shetlandponystamboek.nl/

NMPRS: Merries en ruinen kunnen gewoon aan keuringen meedoen, hengsten alleen als ze minimaal 1 ouder op papier hebben en DNA getest zijn kunnen worden. De vader moet een goedgekeurde dekhengst zijn bij een erkend stamboek.
http://www.minipaarden.nl/


Mmmm, had ik Hercules toch beter kunnen laten registeren bij het NMPRS Knipoog

Ik heb Hercules als veulen van een maand of 6 meegenomen naar de stamboekkeuring van mijn Tinkermerrie. Daar laten chippen en de aanvraagpapieren opgestuurd naar het NSPS. Had zijn paspoort vrij snel binnen.
Zou ik in theorie trouwens nog kunnen overstappen naar het NMPRS? Hij is nu ruin en stel dat ik een keertje met hem naar de keuring wil just for fun? Knipoog

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:15

Ja hoor dat is geen probleem, je bent net te laat anders had je dit jaar nog mee kunnen doen, hihi

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:28

Nou Nagelbijten / Gniffelen Meneer heeft een beetje last van overconditie omdat hij nog zeer weinig aan gerichte beweging doet dus we wachten nog heel rustig minstens een jaartje ofzo Haha!

Edit: zit net het fokdoel van het NMPRS te lezen
Citaat:
Het exterieur van het Mini-Paard: De paardjes moeten een replica van een rijpaard zijn. De paardjes dienen fijn gebouwd te zijn. De hengsten dienen een hengstenuitstraling te hebbben.


Nagelbijten / Gniffelen Herc is nu al een flink stevige en brede Shet dus volgens mij wordt ie er gelijk uitgegooid op een keuring Clown
Laatst bijgewerkt door flettie op 25-07-06 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:34

Haha, volgend jaar eind augustus is dan de volgende merriekeuring.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:44

je hebt ook het basistype....

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:01

flettie schreef:
Nou Nagelbijten / Gniffelen Meneer heeft een beetje last van overconditie omdat hij nog zeer weinig aan gerichte beweging doet dus we wachten nog heel rustig minstens een jaartje ofzo Haha!

Edit: zit net het fokdoel van het NMPRS te lezen
Citaat:
Het exterieur van het Mini-Paard: De paardjes moeten een replica van een rijpaard zijn. De paardjes dienen fijn gebouwd te zijn. De hengsten dienen een hengstenuitstraling te hebbben.


Nagelbijten / Gniffelen Herc is nu al een flink stevige en brede Shet dus volgens mij wordt ie er gelijk uitgegooid op een keuring Clown



IK had vorige jaar ook mee gedaan met Maikey en dat is nog ook niet echt een luxe shet Tong uitsteken

Als het een ruin is doen ze niet zo moeielijk omdat hij verder toch geen fokwaarde heeft.

Anoniem

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:17

ik had even gekeken op de site, maar ik zie nergens staan dat je ook met ruinen keuringen mag lopen Verward