Hengstige Shetlander!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caroowtje

Berichten: 1268
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Weesp

Hengstige Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 09:21

Hoi,
Ik heb even een vraagje want mijn shetlander die staat altijd op een landje met 2 andere shetjes waar ze dus eigenlijk al dr hele leven bij is.
Af en toe gaan we op buitenrit met andere shetlanders of ponys, maar dan komt het probleem Tamar is dan altijd heeeeeeel erg hengstig! Als ze dus een andere pony ziet, maakt niet uit of het een merrie is of ruim ofzo.
En dus gaat ze dan ook altijd trappen naar andere paarden!
Weet iemand hoe het kan dat ze dit altijd heeft?

Gr Caroline

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: Hengstige Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:12

Als ze hengstig is zou je denken dat ze juist wat vriendelijker is en een merrie is ook maar om de 3 weken hengstig.
Trappen naar andere paarden kan komen doordat ze angstig is of juist erg dominand.
Wat doet ze nog meer dan?

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Hengstige Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:16

Inderdaad, meestal doen ze vriendelijker.
Raar zeg..Sommige paarden reageren heel erg, en sommige niet.
Een pony die bij Farouche staat reageerd heel erg, en Farouche reageerd helemaal neit!

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Hengstige Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:37

Een merrie kan tijdens het seizoen ook constant hengstig blijven. Dit is niet goed en kan meestal opgelost worden door een keer te laten veulenen als ik heb goed onthouden heb.

Heeft ze het in de winter net zo?

Anoniem

Re: Hengstige Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:43

Die van mij is ook altijd vreselijk hengstig en dan is er een week lang geen land mee te bezeilen. De veearts zei dat het niet beter hoeft te worden na een veulen en dat ze gewoon een lange en heftige cyclus heeft in het voorjaar. Ik zou dat gedrag trouwens niet pikken, hengstig ok maar trappen naar andere paarden dan zou ik haar toch even aanpakken.
Er is wel wat aan te doen, van kruiden tot hormonen tot een knikker in de baarmoeder of een operatie, of een veulentje...

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Hengstige Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:08

[***]: Ik heb het over een constante hengstigheid. Iets anders dus dan een week heftige hengstigheid Knipoog

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Re: Hengstige Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:52

Toen mijn merrie nog op haar vorrige stal stond was ze ook 6dagen in de week hengstig. Als ze de hengst maar zag ging ze al piesen, laat je haar met andere paarden ruiken krijg je een hele hoge gil met een voorvoet trap..

Nu staat ze op een andere stal en als ze hengstig is kan ik me oordopjes in doen want ze blijft gillen en kan ik er niets mee beginnen dan is ze zo dwars als ik weet niet wat..

Maar hoe het kan dat ze het altijd heeft weet ik niet Haha!

Anoniem

Re: Hengstige Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:56

Bedoel je nu dat je pony een heftige hengstigheid heeft of is je shet gewoon altijd vervelend met buitenrijden?

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hengstige Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:59

Nou die van mij is de ene keer heel aanhankelijk en vriendelijk en de andere keer trapt ze andere paarden gillend weg. Zullen toch gewoon de hormonen zijn denk ik.

Caroowtje

Berichten: 1268
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Weesp

Re: Hengstige Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 17:12

het zit dus zo: Tegen de andere 2shetlanders doet ze nooit, nooit,nooit iets! Maar tot dat met een ander paard/pony/shetlander op buitenrit ga. Of als die bij haar in de buurt komt. dan word ze heel erg hengstig staat constant te plassen en als ze ruiken met elkaar is het meestal zo dat ze een voorbeen trap geeft of gewoon dr kont omdraait en gaat trappen/bokken. Zo gaat het hele jaar door! Dus op het moment dat er een pony bij haar komt die ze niet kent!

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Hengstige Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:14

Misschien is ze ook gewoon kwaad? Dan vertonen merries ook dit gedrag. Heeft ze echt een bolle rug als ze dit doet? Zo nee dan is ze gewoon pissig( Clown ). Blijkbaar vind ze dan alleen haar weidemaatjes prettig gezelschap.

Caroowtje

Berichten: 1268
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Weesp

Re: Hengstige Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 17:19

Ja ook! maar bij het ene paard, trapt ze niet staat ze alleen te gillen en te pissen!

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Hengstige Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:26

Je bedoelt dat ze ook een bolle rug heeft?

Caroowtje

Berichten: 1268
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Weesp

Re: Hengstige Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 08:37

Ja!

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Hengstige Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:47

mijn merrie deed dit ook altijd, ik wilde er een veulen bij, dus ze heeft nu een zoon van inmiddels 2, maar het gedrag is wel veranderd...dat extreem hengstige doet ze niet meer, is nu netjes om de 3 week paar daagjes hengstig. vaak merk ik het zelfs niet eens meer echt

Caroowtje

Berichten: 1268
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Weesp

Re: Hengstige Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 09:28

Oké