Wat doen jullie met je jaarling shet

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 00:06

Ik heb sinds gister een jaarling shet en ik vroeg me af wat jullie daar zoal mee doen. Ik ben nu nog een beetje aan het wandelen en vooral opvoeden want het is een hengst. Gelukkig is ie heel lief en trapt ie absoluut niet en bijt ook niet. Hebben jullie nog leuke ideeen? En vanaf welke leeftijd kan ik hem meenemen naast mijn verzorgpaard (stappen en draven)?

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:36

Ik doe helemaal niets met mijn jaarling. Ze staat lekker op het land als het nodig is komt ze daar vanaf maar voor de rest mag ze lekker nog een paar jaar baby zijn.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 11:04

Ja dat kan ook maar mijn shet staat op een kaal land..echt kaal alleen onkruid dus ik wandel en laat hem een beetje eten. Hij staat gewoon 24/7 buiten het hele jaar dus hij heeft genoeg tijd om baby te zijn. Wil hem ook pas met 3,5/4 jaar gaan beleren voor de kar. Hij staat met een leeftijdsgenootje een merrie en een oudere hengst, die tevens de baas is dus de rangorde leert ie ook gelijk.

miss_piggy

Berichten: 284
Geregistreerd: 13-03-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:16

Ehhm... een beetje gek is het ook niet dat ie nog lief is.. Dat zijn alle kleine hengstveulentjes....
Sommige mensen zijn inderdaad van mening dat je zo'n dier nog een jaar stil op de wei moet laten staan, maar daar ben ik het niet mee eens.
Je kan best idd met hem wandelen en gewoon rustig een band met hem opbouwen. Alleen je moet hem idd nog niks echt gaan leren, hij is nog een baby.

Wel goed trouwens dat ie bij die andere pony's staat!!

Veel plezier met m!!

Rashja

Berichten: 1281
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: dicht bij de Loonse en Drunense duinen

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:48

Ik doe zelf nog niet zo veel met hem.
Leer hem al wel de basis stil staan.
Dat stil kan staan als de hoefsmid komt of dierenarts en borstelen.
Vind ik toch wel belangrijk.
Ik ben van menig als je die dingen in 1x goed leer door middel van belonen je ze een trauma kunt besparen.
Ik heb een verzorg pony gehad en die hebben ze dus niet goed behandel en die ging elke keer weer door het lint als de dierenarts kwam of de hoefsmid.
Dat heeft me zo aan gesproken dat ik tegen me zelf heb gezegt van, dat zal mij paard of pony nooit over komen.
Helaas kun je dat nooit zeggen maar toch.
Vorige week was de hoefsmid voor het eerst geweest en ik moet zeggen dat het goed ging.
Zeker toen hij zijn wortel kreeg gaf hij nergens meer iets om.
Tijden het borstel hoe ik hem niet eens vast te zetten hij genieten zo van dat hij gewoon blijft staan Haha! .
En verder speel ik vaak met hem.
Hij vind het niets leuker dan achter je aan te rennen.
Ga jij ligen gaat hij ligen enz best wel leuk om te zien.
De rest leer ik hem pas wanner hij de 2,5 voorbij is dan begin ik met longeren en zo.
En als hij 3 word wil ik met vrijheidsdressuur beginnen.
En pas als hij 4 of 5 word is gaan inrijden en voor de kar.
Als hij het leuk vind.
Ander hoeft het voor mij niet ik heb hem eigelijk alleen maar voor de vrijheidsdressuur.
Verder wandel ik 1 keer in de week met hem vind hij erg leuk.
Zeker al die mensen met lekker dingen Vork .
Ik loop dan alleen op de plaats rond en de camping.
Bij de stal zit namelijk eem camping.
Vooral de kinder vind het erg leuk als hij even langs komt.
Ik hoef hem niets eens mee te nemen met een halster touw hij loopt al zo achter me aan.
Maar voor de zekerheid doe ik het toch maar.
Het is en blijft een dier toch.
En verder staat hij de hele dag in de wei samen met 2 ander.
En met echt slecht weer gaat hij op stal.

Ik weet niet wat ik doe of dat goed is maar voor mij gevoel doe ik het goed.
Alles lekker rustig aan.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 02:02

Maar omdat hij nu veel in handen is kan ik eventueel bijtgedrag gelijk afstraffen. Toen ik hem 5 minuten had beet ie in mijn schouder...niet heel hard maar bijten mag niet dan krijgt ie gewoon een tik op zijn neus, hoor ook van iemand anders die 2 shet hengsten heeft dat ik dat gelijk af moet leren. Ik moet gewoon consequent blijven. Voetjes geven en vast staan kan hij al en dat hou ik er ook gewoon in. Lekker makkelijk. Ik wil over 2 jaar met hem naar de keuring (even kijken wanneer dat precies is) en hij wordt dan in mei 3. Ik wil hem dat jaar een beetje gaan longeren op een beetje spiertjes en conditie te krijgen...dan gaat ie de zomer het land in en in de winter wil ik hem voor de kar beleren.
Ik loop nu natuurlijk niet uren aan hem te plukken maar ga af en toe een kwartiertje wandelen wat voor hem voornamelijk gras eten is en een beetje borstelen. Voor de rest leert de dominante hengst alles hem wel.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 10:17

Ik doe er niet te veel mee. Voornamelijk staat hij dus met zijn 2 vriendinnen buiten. Soms ga ik een klein blokje om wandelen met hem. Verder moet hij naar de smid en de dierenarts. Poetsen doe ik wel en verder veel knuffelen, want daar is hij dol op. Die van mij is ruin en ik heb eigelijk niet veel last van hem gehad, alleen bij de dierenarts heeft hij geen manieren, stijgeren enz, maar dat gaat ook steeds beter.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 10:33

Ik ga helemaal met rashja mee...
Dat soort dingen kan je niet vroeg genoeg mee beginnen, daardoor bouw je ook een vertrouwensband op.
Daar ga je later heel veel profijt van hebben!

En inderdaad kan je ook ongewenst gedrag nog goed sturen nu..
dus bijten en eventueel trappen is nog makkelijk af te leren.

Anoniem

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 16:39

ik deed niet veel ermee ( nu nog steeds nie want hj's 2 ) Maar lekker borstelen voetjes leren geven ( wel erg handig voor de smit ) en wandelen, das het enige wat ik gedaan heb. En oja hij kan pootjes geven.
Volgend jaar word hij voor het karretje beleerd en tot die tijd kan ie lekker spelen op de wei

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 16:41

Niets.

Ik heb dan nu alleen een veulentje en een twenter, maar daar doe ik het zelfde mee.

Veulentje krijgt wel de basis mee, vast staan, mee lopen, voetje geven. Na die tijd komen ze alleen het land af om te ontwormen, bekappen, in te enten en als ik tijd over heb om een keer te poetsen (maar dat is 1x in de maand oid).

Dat betekend niet dat ze staan weg te kwijnen, ik ben gewoon dagelijks op het land bezig(uitmesten, water brengen, andere pony's halen) en eventjes een knuffel of een aai is dan snel gedaan.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 19:22

Nee zoals ik al zei blijf ik ook geen uren plakken. Had gister wat brood meegenomen van mijn werk dus kreeg hij een beetje brood. Verder klein wandelingetje gemaakt maar das ook omdat ik dinsdag 2 weken wegga en ik toch wel wil dat hij alles nog een beetje weet en niet allerlei dingetjes(bijten enz) gaat doen. Maar hoe oud vinden jullie dat je shet moet zijn voor dat je hem/haar naast een ander paard een rondje kan laten stappen/draven om een beetje conditie op te bouwen"?

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 19:31

Vanaf 3 jaar is de leeftijd om te beginnen met longeren. Pas met 4 a 4,5 zijn de volgroeid om te worden beleerd onder het zadel. Beleren voor de wagen kan al wel vanaf 3 jaar.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 20:24

Jack is 1 jaar en 4 maanden, En daar wandel ik regelmatig mee, Fiets met hem, Poets hem, Knuffel enz, En buiten dat mag hij nog lekker veel baby zijn.

Alles doe ik niet te lang, en hij doet het met veel plezier, Een lekker makkelijke hengst is het.

Buck is 2 en een paar maanden, Van de winter ga ik hem een beetje beleren.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 22:37

@ Horsewisper : Leuk dat je pony Jack heet Haha! . Mijne had al een naam anders heette hij Jack Sparrow Vork . Obsessed i know.

Leuk om te horen wat jullie allemaal met jullie jaarling doen. Jullie zijn dus ook voor veel in handen laten zijn van jonge shetten (hengsten) Longeren kon toch al vanaf 2,5 jaar? Ik wil ook als ie wat ouder is een beetje gaan VD-en lijkt me super leuk.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 22:52

Shetlander zijn laat bloeiers dus zou met longeren nog even lekker wachten tot 3 jaar en wat maakt dat half jaartje nog uit Knipoog

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 08:34

Idd, niet te vroeg beginnen met longeren. Als je zo nodig wat wil doen ga dan wandelen(rechtuit dus) of fietsen.

Ik heb mijn twenter al wel naast de fiets gehad toen ze erg last van haar knieen had. De VA rade aan te gaan longeren om sterker te worden maar toen ik zei dat ik dat liever niet deed en liever ging fietsen vond hij dat idd een veel beter idee. Ze kan dus wel longeren (2x gedaan) omdat ik in het donker niet de weg op wou, maar ik fiets liever met ze.

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 08:55

Ik heb altijd zo min mogelijk met mijn Shet gedaan toen hij jaarling was. Netjes aan het halster meelopen, voetjes geven, etc. had hij als veulentje al geleerd. Als jaarling heb ik hem eigenlijk weinig aandacht gegeven. Af en toe een poets- en/of knuffelbeurt maar meer dan het noodzakelijke contact (van en naar zijn stal brengen, eten geven, hoefsmid) eigenlijk niet.
Is m.i. ook niet nodig. Het noodzakelijke had hij als veulen al geleerd en dat verleren ze nooit weer.
Nu als 2 jarige ga ik af en toe met hem aan de wandel zodat hij aan verkeer kan wennen en als voorbereiding op het inspannen straks als hij 3 is. Hij vindt het prachtig om mee te gaan maar staat ook net zo lief lekker de hele dag niks te doen op de wei (om 's avonds zijn knuffels te komen halen Lovers )

Helderder

Berichten: 10126
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 12:07

Knuffelen, beetje poetsen etc. en verder niks. Lekker op het land laten.

bientje
Berichten: 300
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Breda

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:48

die van mij staat ook lekker op de wei.. 1 keer per week een beetje poetsen en verder nog niet echt iets.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:30

Ik heb 2 jaarling hengstjes staan en die staan lekker in het land.
Ik ben dagelijks op het land (voor de andere pony's) dan krijgen ze even een aai en soms wat lekkers (als ik in een gulle bui ben), maar geen gebedel hoor!
Beide dieren heb ik in de tijd dat ze afgespeend zijn 1x meegenomen als ik met een andere pony wegging (aan een halstertje mee naast de kar), ging allemaal prima, en dan vind ik het ook wel weer goed.

Als veulen hebben ze de basis geleerd; vaststaan, poetsen (met zachte borstel), hoefjes optillen, meelopen en een keer beentjes natspuiten.
Nu komen ze er alleen uit als de hoefsmid komt en een heel enkele keer om even een borsteltje eroverheen te halen (zodat ze niet alleen voor de smid gepakt worden).
Verder staan ze heerlijk in het land, lekker spelen en rennen en ze vermaken zich prima.
Afgelopen weken heeft er een oudere (4 jr.) ruin bij ze in het land gestaan, ze zijn weer even op hun plaats gezet en vanaf komend weekend staan ze weer lekker samen.

Van de winter blijven ze overigens ook lekker samen buiten, zoveel mogelijk op het land en anders bij een schuilstal in een paddockje, maar de voorkeur gaat naar een stuk land, uiteraard met bijvoer.

JANNEKEx

Berichten: 811
Geregistreerd: 11-03-06
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:12

ik doe wel wat met mijn jaarling bijna 1 en half.
lopen bij de weg.
kleine sprongen.
longzeren niet zoals je bij een volwassen pony/paard doet gewoon rondjes lopen en ik sta dan in het midden.
meer doe ik ook niet echt.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:44

de jaarlingen maken we bekend met halster, vaststaan, poetsen voetje geven, "om", netjes mee lopen, wennen aan verkeer, honden en herrie. Soms gaan ze zo snel dat ook het lopen aan de fiets geoefend kan worden. Ook water/afspuiten wordt een begin mee gemaakt, allemaal in het tempo van het paardje.

steP
Berichten: 556
Geregistreerd: 21-08-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:01

De 2 jaarlingen worden 's ochtends in het weiland gezet. 's Avonds kom ik ze eruit halen. Dan geef ik ze eten, poets ik en af en toe ga ik een stukje wandelen. Daarna gaan ze de stal in, en 's ochtends is het weer precies hetzelfde liedje Lachen

Sopje

Berichten: 228
Geregistreerd: 19-11-04
Woonplaats: Hoogezand

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:57

Met mijn pony ga ik zo nu en dan eens mee wandelen. Dan loop ik naar een kennis van mij. Die heeft 3 welsh ponys van dezelfde leeftijd en daar kan diablo dan lekker mee spelen. Als ze uit gespeeld zijn dan neem ik hem weer mee naar huis.

Voordat ik met hem wegga, dan poest ik hem helemaal en ga ik lekker met hem knuffelen. Dat vind hij echt heerlijk.

RebeccaSimba
Berichten: 91
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Nederland

Re: Wat doen jullie met je jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:25

ik ga meestal met Macho naar de bak een half uurtje en daar kan hij dan lekker rollen en in spelen met bijvoorbeeld andere paardjes, of ik ga een stukje met hem wandelen in het bos of ik laat hem op een groot stuk grasland gewoon lekker grazen. De rest van de tijd kan hij gewoon nog lekker baby zijn en bij zijn vriendjes in het land staan!!